Veel vocht in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 15:02
Mijn vraag
Wij hebben in ons huis veel last van vocht in huis, het is met name op de bovenverdieping en in de hal bij de voordeur. Nu dacht ik dat het aan het feit lag dat we oud "dun" dubbel glas hadden op de bovenverdieping.
Dit hebben we nu allemaal vervangen maar het probleem blijft. Iedere morgen zijn de ramen vol met condens en liggen er plasjes water onder bij het kozijn.
Naast de voordeur is wel het luik naar de kruipruimte, maar de condens staat op de deur en de ramen in de deur. De kruipruimte is niet extreem vochtig, er staat geen water.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De roosters in de ramen staan altijd open op de bovenverdieping, en vaak ook ook op de knip zodat het kan ventileren.
Iedere ochtend gaan de ramen open om te luchten.
In de badkamer is een automatische ventilator met naloop.
Badkamer raam staat altijd open.

Hier wat foto's van de hoeveelheid vocht op de ramen.
https://photos.app.goo.gl/FFFLwRjsrQcgQaV99

Ik heb echt geen idee hoe het nou kan dat alles zo vochtig is.
Heeft iemand misschien nog

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-05 22:38
Koop een (goedkope) vochtmeter. Ik vermoed dat de luchtvochtigheid in je huis véél hoger is dan je denkt.
Je geeft zelf al wat mogelijke redenen. Test eens met de roosters 's en ramen nachts dicht.

Maar koken is ook iets waar ik naar zou kijken. Plus hoe de wind staat. Men open ramen en ongelukkige wind blaast er wellicht de hele nacht vochtige buitenlucht naar binnen.

Daarnaast worden die ramen hoe dan ook koud. Hoe laag gaat de verwarming 's nachts? Of meer accuraat, hoe koud wordt het in die hal 's nachts? Immers zelfs bij een hoge vochtigheid moet het nog steeds koud genoeg worden om condens te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:21
Als je houten kozijnen hebt zonder tocht rubbers dan komt via de spleten ook veel vocht binnen.
Tevens is dat dramatisch voor je isolatiewaarde.

Vaak is het een combinatie van vochtig weer buiten, slechte/matige isolatie en ventilatie.

Mocht je met een vochtmeter beginnen. Plaata er ook 1 buiten anders kun je niet vergelijken. In de winter kan het namelijk ook kurkdroog zijn buiten

• Harmvdw
Armin schreef op donderdag 21 november 2019 @ 00:53:
Koop een (goedkope) vochtmeter. Ik vermoed dat de luchtvochtigheid in je huis véél hoger is dan je denkt.
Je geeft zelf al wat mogelijke redenen. Test eens met de roosters 's en ramen nachts dicht.

Maar koken is ook iets waar ik naar zou kijken. Plus hoe de wind staat. Men open ramen en ongelukkige wind blaast er wellicht de hele nacht vochtige buitenlucht naar binnen.

Daarnaast worden die ramen hoe dan ook koud. Hoe laag gaat de verwarming 's nachts? Of meer accuraat, hoe koud wordt het in die hal 's nachts? Immers zelfs bij een hoge vochtigheid moet het nog steeds koud genoeg worden om condens te krijgen.
Ik heb een vochtmeter.
Bij het koken staat altijd de afzuiger op de hoogste stand
barry86 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 06:46:
Als je houten kozijnen hebt zonder tocht rubbers dan komt via de spleten ook veel vocht binnen.
Tevens is dat dramatisch voor je isolatiewaarde.

Vaak is het een combinatie van vochtig weer buiten, slechte/matige isolatie en ventilatie.

Mocht je met een vochtmeter beginnen. Plaata er ook 1 buiten anders kun je niet vergelijken. In de winter kan het namelijk ook kurkdroog zijn buiten
Het zijn inderdaad houten kozijnen maar overal zitten tochtrubbers in, ik zal ze nog een keer na lopen of ze goed afsluiten.

Ik ga de volgende dingen even doen de komende dagen,
Windrichting controleren.
Test eens met de roosters 's en ramen nachts dicht.
Temperatuur en luchtvochtigheid hal en boven verdieping en buiten loggen.

Bedankt voor de tips.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 16:24
Je hebt voor rond de 100e elektrische luchtontvochtigers en die kunnen echt wonderen verrichten. De meeste hebben een 2L bak eronder die je in dit geval 4x per dag kunt leeg gooien totdat de luchtvochtigheid weer een beetje op een normaal peil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vocht trekt naar de koudste plek, meer stoken icm meer ventileren is vaak een goede oplossing tegen vocht.
Vocht komt 9/10 keer ook gewoon van binnen en niet van buiten.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2019 08:24 ]

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heeft de kruipruimte genoeg ventilatie ondanks dat er geen water staat?

Heb je een spouwmuur? Is deze voorzien van isolatie en bevat de muur open stootvoegen?

[ Voor 38% gewijzigd door AOC op 21-11-2019 09:34 ]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44

bonzz.netninja

Niente baffi

Harmvdw schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:25:
Mijn vraag
Wij hebben in ons huis veel last van vocht in huis, het is met name op de bovenverdieping en in de hal bij de voordeur. Nu dacht ik dat het aan het feit lag dat we oud "dun" dubbel glas hadden op de bovenverdieping.
Dit hebben we nu allemaal vervangen maar het probleem blijft. Iedere morgen zijn de ramen vol met condens en liggen er plasjes water onder bij het kozijn.
Naast de voordeur is wel het luik naar de kruipruimte, maar de condens staat op de deur en de ramen in de deur. De kruipruimte is niet extreem vochtig, er staat geen water.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De roosters in de ramen staan altijd open op de bovenverdieping, en vaak ook ook op de knip zodat het kan ventileren.
Iedere ochtend gaan de ramen open om te luchten.
In de badkamer is een automatische ventilator met naloop.
Badkamer raam staat altijd open.

Hier wat foto's van de hoeveelheid vocht op de ramen.
https://photos.app.goo.gl/FFFLwRjsrQcgQaV99

Ik heb echt geen idee hoe het nou kan dat alles zo vochtig is.
Heeft iemand misschien nog
Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Het is ook gewoon koud nu buiten en het ziet er uit als redelijk oude kozijnen/ramen waar wat toch in kan zitten. Dan condenseert het op de koude stukken.

Ik ben meer benieuwd wat de luchtvochtigheid is bij je thuis binnen? kun je dat meten?
57% is eigenlijk prima.

Je probleem is dus eigenlijk niet een te hoge luchtvochtigheid in huis, maar slechte isolatie/sluitende deuren/ramen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 21-11-2019 08:27 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:12
Wij hebben ook een erg vochtig huis, 's zomers geen probleem omdat alles dan regelmatig open staat. In de winter als het kouder wordt loopt echter het water over de ramen naar beneden, relatieve vochtigheid is 70% of hoger.

Heb gezocht naar lekkage maar kan eigenlijk niet echt iets vinden, buren hebben er ook last van. Denk dat de huizen op erg vochtige grond staan.

Ben begonnen met een kleine elektrische ontvochtiger van enkele tientjes maar de capaciteit hiervan is veel te klein. Heb nu een ontvochtiger met een capaciteit van 10l per dag, continue op de bovenverdieping aan staan. De eerste dagen kon ik meerdere keren per dag de bak vol met water leeg gooien. Later als alles wat begint op te drogen nog een halve bak per dag. Relatieve vochtigheid is nu rond de 50% (ook zo ingesteld op de ontvochtiger). Geen water op de ramen en ruikt niet meer muf.

Heb er voor beneden ook een aangeschaft maar die hoeft niet continue aan (alleen 's nachts bv).

Let wel op wat het zijn flinke stroomvreters, voor mij geen probleem want heb zonnepanelen en nog stroom over.

Bijkomend voordeel: we hebben geen last meer van zilvervisjes, die schijnen niet tegen droge lucht te kunnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:02
Jef61 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:44:

Ben begonnen met een kleine elektrische ontvochtiger van enkele tientjes maar de capaciteit hiervan is veel te klein. Heb nu een ontvochtiger met een capaciteit van 10l per dag, continue op de bovenverdieping aan staan. De eerste dagen kon ik meerdere keren per dag de bak vol met water leeg gooien. Later als alles wat begint op te drogen nog een halve bak per dag. Relatieve vochtigheid is nu rond de 50% (ook zo ingesteld op de ontvochtiger). Geen water op de ramen en ruikt niet meer muf.
Welk merk/type heb je nu in gebruik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:06

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik denk dat het gewoon vrij koud wordt bij die ramen. Luchtvochtigheid gaat over relatieve luchtvochtigheid, hoe kouder de lucht des te minder vocht kan hij bevatten.
Als warme, vol vocht geademde, lucht op koude plekken komt dan slaat dat snel neer als condens. Zelf heb ik dat nog wel eens in de slaapkamer.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

@Harmvdw
Ventileren zonder daarbij gewoon te stoken heeft weinig zin. Doe je dus ook gewoon de verwarming aan tijdens het ventileren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het condenseert aan de randen van het glas, ofwel je kozijnen zijn steenkoud en isoleren slecht. Wanneer je ramen op een kier laat staan is het sowieso niet verwonderlijk dat die kozijnen meer afkoelen dan normaal.
Ik heb de indruk dat je heel weinig stookt, klopt dat? Dit is een verschijnsel dat je ook vaak ziet bij mensen die alleen beneden stoken en niet of nauwelijks op de bovenverdieping.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:50
Wij hebben hetzelfde. Huis uit '73.

Gekke is dat wij het aan 1 kant van het huis hebben (noord kant). Daar staat er 's ochtends altijd flink wat condens op de ramen, soms ook me plasjes water op de vensterbank.
Aan de zuidkant is alles kurkdroog.

In de slaapkamers heb ik de ramen vaak op kiepstand, dan is er niets aan de hand. Zet ik de ramen echter op een klein kiertje, dan komt de condens alweer tevoorschijn.

In de woonkamer merk ik ook verschil: Roosters compleet open is weinig condens, wel druppels aan de aluminium roosters die ijskoud worden.
Roosters iets verder dicht is direct condens.

Bij ons is het dus echt een kwestie van ventileren. En schijnbaar nog een verschil in noord en zuid kant..
Hebben overal HR++ glas, dus het glas is ook niet altijd de oplossing.

Als je al veel ventileert en de luchtvochtigheid niet extreem hoog is zou ik het ook zoeken in een ontovchtiger.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
Heb Qlima D510 en D612
Ik vind de D510 fijner omdat die best wel stil is (staat op slaapkamer!), weet niet zeker of die nog leverbaar is.
thesaxofonist schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:52:
[...]

Welk merk/type heb je nu in gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
Ik heb ook een Qlima (D510 meen ik al staat er geen type op) voor beneden, eigenlijk gekocht voor vorig huis maar werkt perfect.

Handig voor beneden als je een open keuken hebt is dat je met een rietje het opvang reservoir kunt overslaan en het direct in de spoelbak kunt laten lopen, dat is geen overbodige luxe als je een relatieve luchtvochtigheid van 70% hebt, dan is de bak namelijk zo vol :)

Is idd relatief stil al zou ik die niet graag in de slaapkamer hebben staan snachts.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:50
De d510 is volgens mij bijna nergens meer te verkrijgen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:54
Ik heb eenzelfde probleem gehad in mijn vorige huis, al was dat waarschijnlijk wel nieuwer (1991).

Uiteindelijk heb ik de gaten tussen de kruipruimte en de begane grond dichtgemaakt. Dit was best een klusje, er liepen best veel leidingen door de vloer. Onder de vloer stond ook geen water, maar het was wel redelijk vochtig. Zeker in de winter trok dat omhoog en sloeg het aan op de ramen.

Zeg niet dat dit bij jou ook zo is, maar je zou het op zijn minst kunnen checken :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:54

Mickey77

Allround ICT-er

Ik woon sinds april in een huis dat al zo'n 10 jaar onbewoond is geweest en dus heel erg vochtig was. Ik heb het CV systeem eruit moeten halen en heb vervolgens 6 elektra kachels geplaatst. Er moet nog een houtkachel bij, maar ik ben nog op zoek naar een leuk tweedehands exemplaar. Ik woon sinds april in het huis, maar het vocht percentage is veel hoger en de temperatuur is dus een stuk lager dan normaal.

Mijn huis is heeft enkele muren en enkel glas en staat in een groot bos. Het vochtpercentage is volgens mijn weerstation tussen 69 en 87%. Doordat het enkel glas heeft kan ik elke ochtend met een trekker water van mijn ramen halen. De vaatdoek die ik er tegen aan houdt, kan ik tweemaal uitwringen. Ik kijk dagelijks naar energieverbruik, over temperatuur en vochtigheid kan wel wat ervaringen delen.

Het eerste dat ik kan zeggen uit ervaring is dat het heel veel uit maakt hoe warm je de ruimte stookt. In de woonkamer stook ik een paar graden warmer dan in de andere delen van het huis en het scheelt direct heel veel vocht. Dus luchten boven is leuk, maar als je veel kou binnen haalt dan moet je jezelf ook afvragen wat het doet. Ook is het buiten regelmatig 90% vochtig dan haal je met luchten dus ook water naar binnen!!!

Omdat ik geen wasdroger heb en mijn was op de lijn moet drogen, heb ik een ontvochtiger gekocht met een behoorlijk reservoir en de mogelijkheid om water via een slang af te voeren (Klima1stKlaas 5006 via Conrad, 139 euro). Voor ik dat ding had duurde het meer dan drie dagen voor de was droog was met dit ding is vochtige kleding in 24 uur droog. Dus dat ding werkt prima.

Als die bovenverdieping niet wordt bewoond, zou ik dus overwegen om iets minder te luchten en iets meer te verwarmen. Voor je zo'n ontvochtiger als ik heb koopt, zou je eerst even moeten kijken hoe vochtig het is. Is het vocht percentage zo hoog als bij mij, dan is zo'n ding wel een optie. Mijn apparaat kan het percentage in enkele uren van 85 naar 65% krijgen. Maar als ik hem dan in de nacht weer uit zet is het in de ochtend weer 83%.

Overigens hoeft niemand mij te vertellen dat mijn woning ongezond is of dat het tijd is om meer te gaan isoleren, ik weet dat het klimaat in mijn woning niet 'normaal' is. Ik heb de woning in 2019 bewoonbaar gemaakt en woon er prima. In 2020 ga ik verder met het droger en gezonder maken van mijn woning ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Als je last hebt van condens met een normale luchtvochtigheid (40-60% is normaal) dan ligt het aan isolatie.
Isolatie vaak in de vorm van oude/nieuwe ramen. Maar vaak moet er dan wel meer gebeuren.
Een luchtontvochtiger neerzetten terwijl het niet te vochtig is, is natuurlijk overbodig en zou ik niet aanraden.
In de tussentijd kun je het condens weghalen door de temperatuur op te stoken. Dat scheelt nogal.

Zie hier een voorbeeld:
Badkamer wordt niet verwarmd en slecht geissolleerd. Luchtvochtigheid een stuk hoger.
Woonkamers zijn geissolleerd en woonkamer 2 wordt "bij verwarmd".
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8nu98u63d4.jpg

Maar ik zou eerst eens een maandje elke dag monitoren en kijken hoe de luchtvochtigheden overal fluctueert. Is op zich best leerzaam

[ Voor 59% gewijzigd door barry86 op 21-11-2019 12:06 ]

• Jef61
Let wel op dat die meters allemaal de 'relatieve luchtvochtigheid' aangeven, dus niet de absolute hoeveelheid vocht. Als het buiten nu 2 graden is met een relatieve luchtvochtigheid van 90% dan zal diezelfde lucht bij 21 graden wel bv 50% kunnen zijn (weet zo snel niet de precieze waarden).

Luchten kan dus toch zin hebben ook al is het buiten 90%.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Bookmarked. Aan de hand van die foto's heb ik ook last van. Even volgen..

• Harmvdw
timmert26 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:18:
Je hebt voor rond de 100e elektrische luchtontvochtigers en die kunnen echt wonderen verrichten. De meeste hebben een 2L bak eronder die je in dit geval 4x per dag kunt leeg gooien totdat de luchtvochtigheid weer een beetje op een normaal peil is.
We hebben een Qlima D512, in ons vorige huis was dat echt nodig, ik zal hem hier ook maar weer eens aanslingeren.
Waterkoker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:24:
Heeft de kruipruimte genoeg ventilatie ondanks dat er geen water staat?

Heb je een spouwmuur? Is deze voorzien van isolatie en bevat de muur open stootvoegen?
Ik heb regelmatig onder de vloer gelegen maar zal er vanavond of morgen middag nog eens een kijkje nemen. Ik weet wel dat er ventilatie is want het "waait" als je er bent, maar dat is waarschijnlijk versterkt als het kruipluik open is, misschien moet ik de ventilatie wel vermeerderen.

Ja we hebben een spouwmuur, en daar zit isolatie in, de oude houten nok hebben we afgelopen zomer vervangen voor kunststof en ook direct tot de nok geïsoleerd.
Gonadan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:53:
Ik denk dat het gewoon vrij koud wordt bij die ramen. Luchtvochtigheid gaat over relatieve luchtvochtigheid, hoe kouder de lucht des te minder vocht kan hij bevatten.
Als warme, vol vocht geademde, lucht op koude plekken komt dan slaat dat snel neer als condens. Zelf heb ik dat nog wel eens in de slaapkamer.
Ik ga toch echt de tocht rubbers verdenken, echter zit het ook op de nieuwe velux dakramen en die hebben het ook.

Ik ga met alle punten aan de slag en hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips alvast.

Harmvdw schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:06:
[...]

We hebben een Qlima D512, in ons vorige huis was dat echt nodig, ik zal hem hier ook maar weer eens aanslingeren.

[...]

Ik heb regelmatig onder de vloer gelegen maar zal er vanavond of morgen middag nog eens een kijkje nemen. Ik weet wel dat er ventilatie is want het "waait" als je er bent, maar dat is waarschijnlijk versterkt als het kruipluik open is, misschien moet ik de ventilatie wel vermeerderen.

Ja we hebben een spouwmuur, en daar zit isolatie in, de oude houten nok hebben we afgelopen zomer vervangen voor kunststof en ook direct tot de nok geïsoleerd.

[...]

Ik ga toch echt de tocht rubbers verdenken, echter zit het ook op de nieuwe velux dakramen en die hebben het ook.

Ik ga met alle punten aan de slag en hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips alvast.
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:56:
@Harmvdw
Ventileren zonder daarbij gewoon te stoken heeft weinig zin. Doe je dus ook gewoon de verwarming aan tijdens het ventileren?
Om mezelf maar te herhalen.

• Harmvdw
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:08:
[...]

[...]

Om mezelf maar te herhalen.
Ja ik ga ook iets meer stoken, maar de temperatuur is nu meestal rond de 16 a 17.
De hal moet ik nog even controleren.

Harmvdw schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:25:
[...]

Ja ik ga ook iets meer stoken, maar de temperatuur is nu meestal rond de 16 a 17.
De hal moet ik nog even controleren.
Iets meer stoken schiet niet op. Je zal om het vocht eruit te krijgen gewoon naar een hogere temperatuur moeten om samen met voldoende ventileren het overtollige vocht eruit te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jef61 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:45:
Let wel op dat die meters allemaal de 'relatieve luchtvochtigheid' aangeven, dus niet de absolute hoeveelheid vocht. Als het buiten nu 2 graden is met een relatieve luchtvochtigheid van 90% dan zal diezelfde lucht bij 21 graden wel bv 50% kunnen zijn (weet zo snel niet de precieze waarden).

2 graden Celsius met 90% is ca. 26% bij 21 graden

Zoeken op h-x diagram. De mooiste staan hier;
https://www.dolder-ing.ch...er_h-x-diagramm_index.htm
https://www.dolder-ing.ch...ier_h-x-diagramm_Bild.htm

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 13:52
Ook ik heb de site maar ff vast geslagen...

Huis uit 1984 en ramen met een kruis. Boven allemaal vocht op de ramen als het koud is buiten terwijl je beneden niets ziet. We moeten met de Karcher echt het vocht van de ramen zuigen.
Ik wil het wel warmer stoken maar de vrouw zegt meer luchten....

De eerste tip die ik ga toepassen is om van het voorjaar de raam rubbers maar eens te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MrSparkels schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:51:

Het is dus beide.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
MrSparkels schreef op donderdag 21 november 2019 @ 14:51:
Ook ik heb de site maar ff vast geslagen...

Huis uit 1984 en ramen met een kruis. Boven allemaal vocht op de ramen als het koud is buiten terwijl je beneden niets ziet. We moeten met de Karcher echt het vocht van de ramen zuigen.

De eerste tip die ik ga toepassen is om van het voorjaar de raam rubbers maar eens te vervangen.
Het is allebei.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34
Ik heb zelf zo'n ding gekocht (in een oosters land, maargoed) en heb hiermee ontdekt dat sommige van mijn kozijnen in ons verder nogal goed geïsoleerde huis niet goed sloten. Daar dus ook meer vocht issue's van condens, terwijl het bij ons vaak in de winter veel te droog wordt binnen.

Wat bij ons ook gebeurt is daar waar gordijnen eigenlijk altijd dicht blijven er ook meer vocht op de ramen komt, omdat het nooit meer door warmt. We moeten dus soms de gordijnen een beetje aan de kant doen als de kachel lekker aan staat en dan verdwijnt het allemaal weer snel. Dus niet alleen de luchtvochtigheid in de ruimte is relevant, ook de koudeval die op lokale plekken voor vocht kan zorgen door relatief lagere temperatuur.

Tis soms even zoeken, maar eigenlijk altijd te vinden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• Harmvdw
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:00:
Ik heb zelf zo'n ding gekocht (in een oosters land, maargoed) en heb hiermee ontdekt dat sommige van mijn kozijnen in ons verder nogal goed geïsoleerde huis niet goed sloten. Daar dus ook meer vocht issue's van condens, terwijl het bij ons vaak in de winter veel te droog wordt binnen.

Wat bij ons ook gebeurt is daar waar gordijnen eigenlijk altijd dicht blijven er ook meer vocht op de ramen komt, omdat het nooit meer door warmt. We moeten dus soms de gordijnen een beetje aan de kant doen als de kachel lekker aan staat en dan verdwijnt het allemaal weer snel. Dus niet alleen de luchtvochtigheid in de ruimte is relevant, ook de koudeval die op lokale plekken voor vocht kan zorgen door relatief lagere temperatuur.

Tis soms even zoeken, maar eigenlijk altijd te vinden.
Die heb ik ook liggen, maar kijk je dan waar het koud is in verhouding met de omgeving?

• AOC
  • Niet online

AOC

Harmvdw schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:06:
[...]

Ik had ergens gelezen voor elke 10m2 kruipruimte één ronde ventilatiegat van 5cm nodig is. Of dat het gaat oplossen is natuurlijk de vraag. Maar bv een koekoeks ventilatie oplossing is eigenhandig eenvoudig toe te passen :)

• Harmvdw
Waterkoker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:18:
[...]

Ik had ergens gelezen voor elke 10m2 kruipruimte één ronde ventilatiegat van 5cm nodig is. Of dat het gaat oplossen is natuurlijk de vraag. Maar bv een koekoeks ventilatie oplossing is eigenhandig eenvoudig toe te passen :)
Ga ik meenemen,

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:34
Harmvdw schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:15:
[...]

Die heb ik ook liggen, maar kijk je dan waar het koud is in verhouding met de omgeving?
Ja, ik scande gewoon de hele omgeving en zag toen snel dat bepaalde plekken flink kouder waren dan de rest. Daar lekt dus warmte weg c.q. kou naar binnen. Die plekken kon ik met koud weer wel goed vinden; heb ramen gesteld, rubbers vervangen en dat soort dingen gedaan. Is voor grootste deel nu weg, hou nu alleen nog plekken die permanent achter halfdoorzichtige blinds ofzo zitten waar wel 's een druppie vocht in de hoekjes blijft zitten.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• kabeltjekabel
Waterkoker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:18:
[...]

Zo'n grote opening wil je niet ivm ongedierte. Bouwbesluit zegt ook dat er tot x cm boven het maaiveld geen openingen mogen zijn groter dan 1 cm^1

• AOC
  • Niet online

AOC

@kabeltjekabel Het gat van 5cm zit in de kruipruimte en onder het maaiveld. Buiten de kruipruimte wordt een koker ingegraven welke aansluit op dat gat. Bovenop de koker gaat een rooster tegen knaagdieren.

Voor open stootvoegen eigenlijk hetzelfde. Alles afroosteren :)

[ Voor 19% gewijzigd door AOC op 21-11-2019 16:25 ]

• kabeltjekabel
Waterkoker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:24:
@kabeltjekabel Het gat van 5cm zit in de kruipruimte en onder het maaiveld. Buiten de kruipruimte wordt een koker ingegraven welke aansluit op dat gat. Bovenop de koker gaat een rooster tegen knaagdieren.

Voor open stootvoegen eigenlijk hetzelfde. Alles afroosteren :)
Ja ok. Maar dan nog; als je maar aan 1 kant van het huis roosters hebt, zoals zoveel van die achteraf uitgebouwde rijtjeswoningen waar onder de uitbouw geen kruipruimte zit... dan gaat het alsnog niet werken. Dan kan het namelijk nooit doorwaaien.

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:46
Interessante discussie!
Ik zit ook met wat condensatie op de ramen in de ochtend, maar nog geen water op het venstertablet. Heb de kiertjes die het raam heeft open gezet en de condensatie is een pak minder. Het probleem doet zich voor in de slaapkamer en die wordt eigenlijk niet verwarmd.
Na het lezen van alle reactie weet ik alvast waarom.

Beneden zit ik nu aan ongeveer 48% relatieve luchtvochtigheid bij 15° (de niet thuis temperatuur) dus dat is precies geen probleem. In de zomer daarentegen loopt het wel sneller op naar 70% (en had al een RV afgelezen van soms 80% bij 25°) wat wel veel is.
Ik dacht aan een ontvochter in huis te halen en voor de kleinere ruimtes een vochtvreter (https://www.bol.com/nl/p/...pA.1_17.22.ProductPageUrl). Iemand ervaring met zoiets of us het weggegooid geld?

Thanks!

• AOC
  • Niet online

AOC

kabeltjekabel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:26:
[...]

Ja ok. Maar dan nog; als je maar aan 1 kant van het huis roosters hebt, zoals zoveel van die achteraf uitgebouwde rijtjeswoningen waar onder de uitbouw geen kruipruimte zit... dan gaat het alsnog niet werken. Dan kan het namelijk nooit doorwaaien.
Ik denk even hardop maar zou het dan een mogelijkheid zijn om aan de voorzijde 4 gaten te creëren en in 2 gaten een pvc buis stoppen die in de kruipruimte tot naar de achterkant van de woning gaat. Of zal de lucht zo niet gaan trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waterkoker schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:26:
[...]

Ik denk even hardop maar zou het dan een mogelijkheid zijn om aan de voorzijde 4 gaten te creëren en in 2 gaten een pvc buis stoppen die in de kruipruimte tot naar de achterkant van de woning gaat. Of zal de lucht zo niet gaan trekken?
Niet vanzelf, want er wordt over het algemeen op de hele gevel gezogen of geblazen.

Met een fan er in wil het natuurlijk wel.

Maar al dat vocht verdampen kost energie. Beter dan ook bodemafdekking toepassen wat voorkomt dat het vocht de kruipruimte in komt.

Je nickname is ook wel grappig bij dit thema :+

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-11-2019 19:31 ]

Anoniem: 91634

Heb ook gedacht aan een lekkende water leiding of afvoer ?

Condens ontstaat overegens door temperatuur verschillen. Eigenlijk zou nu heel droog in je huis moeten zijn wanneer je stookt en 24uur ventileert.

• Jef61
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:30:
[...]
Maar al dat vocht verdampen kost energie. Beter dan ook bodemafdekking toepassen wat voorkomt dat het vocht de kruipruimte in komt.
Das allemaal mooi, maar wat nu als er geen kruipruimte in je huis aanwezig is :S ;)
(Misschien de oorzaak van de vochtproblemen bij ons??)

• kabeltjekabel
Jef61 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:56:
[...]

Das allemaal mooi, maar wat nu als er geen kruipruimte in je huis aanwezig is :S ;)
(Misschien de oorzaak van de vochtproblemen bij ons??)
Als je vloer niet vochtdicht is wel ja.

• barry86
SMGGM schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:05:
Interessante discussie!
Ik zit ook met wat condensatie op de ramen in de ochtend, maar nog geen water op het venstertablet. Heb de kiertjes die het raam heeft open gezet en de condensatie is een pak minder. Het probleem doet zich voor in de slaapkamer en die wordt eigenlijk niet verwarmd.
Na het lezen van alle reactie weet ik alvast waarom.

Beneden zit ik nu aan ongeveer 48% relatieve luchtvochtigheid bij 15° (de niet thuis temperatuur) dus dat is precies geen probleem. In de zomer daarentegen loopt het wel sneller op naar 70% (en had al een RV afgelezen van soms 80% bij 25°) wat wel veel is.
Ik dacht aan een ontvochter in huis te halen en voor de kleinere ruimtes een vochtvreter (https://www.bol.com/nl/p/...pA.1_17.22.ProductPageUrl). Iemand ervaring met zoiets of us het weggegooid geld?

Thanks!
Nogmaals. Als de luchtvochtigheid gemiddeld genomen tussen de 40-60% schommelt, en met af en toe uitschieters door het weer, heeft een ontvochtiger weinig toegevoegde waarde.
Vergeet ook niet dat te droge lucht helemaal slecht is.
De betere investering zit dan in isolatie en ventilatie

• kabeltjekabel
In dit jaargetijde moet je binnen juist denken aan een luchtbevochtiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
Hallo allemaal,

Hier weer even een update, we zijn nu meer aan het stoken maar het helpt niet veel.
In het begin hadden we het zo warm dat ik er slecht van sliep. Het is nu 17 a 18 graden boven maar nog steeds vocht op de ramen, alle ventilatieroosters staan open en sommige ramen op een kier. En in de ochtend luchten we door middel van de ramen open zetten. Er is zowel vocht vorming op de vaste ramen als op de ramen die open kunnen, hierdoor denk ik dat vervangen van rubbers niet veel nut zal hebben.
De kruipruimte heeft rondom voldoende ontluchtingen, iedere kant meerdere koekoek openingen dus daar zal het niet aan liggen. Het vocht probleem is ook hoofdzakelijk boven.
Ik denk dat ik een expert ga zoeken om te kijken wat die zeggen.
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Harmvdw schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:06:
Hallo allemaal,

Hier weer even een update, we zijn nu meer aan het stoken maar het helpt niet veel.
In het begin hadden we het zo warm dat ik er slecht van sliep. Het is nu 17 a 18 graden boven maar nog steeds vocht op de ramen, alle ventilatieroosters staan open en sommige ramen op een kier. En in de ochtend luchten we door middel van de ramen open zetten. Er is zowel vocht vorming op de vaste ramen als op de ramen die open kunnen, hierdoor denk ik dat vervangen van rubbers niet veel nut zal hebben.
De kruipruimte heeft rondom voldoende ontluchtingen, iedere kant meerdere koekoek openingen dus daar zal het niet aan liggen. Het vocht probleem is ook hoofdzakelijk boven.
Wij hadden op de verdieping waar we sliepen ook last van veel vocht op de ramen. Drie maatregelen heb ik toegepast.
Kruipruimte was in direct contact met het huis, het was zeer vochtig in de meterkast. Dit heb ik dicht gekit en folie op bodem van kruipruimte gelegd.
Vrijwel alle ramen in huis vervangen. Dit was oud dubbel glas en is nu hr++ 1.1. Tevens roosters in alle slaapkamers geplaatst. Deze staan vooralsnog altijd open.
Ventilatiebox vervangen. De oude was aan vervanging toe en een stroomslurper. De box is co2 gestuurd.

Wellicht heb je er wat aan. Inmiddels meet ik alles in huis met een netatmo weerstation.
Dit geeft goede inzichten en ik ben tevreden met het resultaat en de cijfers die ik zie.

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:59
Jef61 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:45:

Inderdaad, ik zie dat de meesten geen idee hebben waarover ze spreken.
Een verhelderende video: YouTube: Humidity

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05:59
Harmvdw schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:06:
Hallo allemaal,

Je huis is een mini-planeet qua weersystemen.

Ergens zal een bron met water en warmte zijn. De warme lucht met waterdamp stijgt op en zal boven condenseren als het er koud genoeg is. Of als er teveel extra waterdamp bij komt.

Waterdamp op de bovenverdieping komt meestal niet van buiten. Het is buiten immers meestal kouder dan binnen en het zou dan ook soms op de onderverdieping condens kunnen geven. Als je voortdurend en bij afwisselende seizoenen en weertypes vocht in je huis hebt, dan komt het vocht ergens van binnen.

Daarnaast is het zaak je hele huis op dezelfde temperatuur te stoken. Dat stopt het verplaatsen van warme vochtige lucht naar koudere ruimtes boven.

De vochtige lucht komt van beneden. Dus helpt het meer om beneden te gaan ventileren. Als je boven gaat ventileren, ben je al te laat. Door boven te ventileren, maak je het boven kouder en dat zal de waterdamp sneller aanvoeren en daarna laten condenseren.

Boven dus de ramen dicht en de ventilatieroosters op normale stand. Daarbij het (bijna) net zo warm stoken als onder. Warme lucht stijgt op, dus dat betekent dat het boven meestal wat makkelijker warm te maken is, omdat er al wat warmte van onder zal opstromen.
Onder op zoek naar de waterbron, maar dat kan ook jezelf, koken en wassen zijn. Bij de bron de lucht verversen. Daarnaast kan er teveel vocht onder je huis zitten, maar je geeft aan dat dat meevalt.
Als het vocht niet van onder komt, dan zou er boven een bron kunnen zijn, zoals een condenswasdroger of slapende mensen. Je kunt extra ventileren tijdens die waterdampproducerende processen en dan op de plek van de bron uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel51551
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-07-2024
Is een warmtebeeldcamera een idee om te zien waar je probleem zit?
Pagina: 1