Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Digitale sensoren op de werkvloer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tijs Hofmans
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Ik stond nogal te kijken van dit bericht in het Financieel Dagblad vanmorgen (NU.nl voor de tl;dr ivm mogelijke paywall): opslagbedrijf Vopak gaat medewerkers uitrusten met 'pasjes' waarbij al hun bewegingen door het bedrijf heen kunnen worden gevolgd. Uiteraard onder de noemer van veiligheid: de pasjes kunnen zelfs zien of iemand bijvoorbeeld al een tijdje op de grond ligt en dan kan er actie worden ondernomen.

Ik wil er een artikel aan wijden maar zit vooral met technische vragen waarover ze niet terugbellen: wat voor technologie gebruiken ze hier? RFID? Is dat zó nauwkeurig dat ze kunnen meten of iemand staat of ligt? Hoeveel sensoren gebruiken ze daarvoor, en welke?

Maar belangrijker nog vroeg ik me af of er tweakers zijn die dit bekend voorkomt. Ze noemen bijvoorbeeld ook grote bedrijven als Shell die met iets soortgelijks experimenteren. Ik ben dus wel benieuwd of jullie dit herkennen, zijn er andere Nederlandse bedrijven waarvan jullie weten dat ze dit soort technologieën inzetten?

En: wat vind je ervan? Ik vind het namelijk vrij ver gaan en ik vermoed dat ik niet de enige ben.

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:58

Illusion

(the art of)

Zonder volledig in te gaan op de moderne sensoren, is het kunnen volgen van medewerkers door een gebouw helemaal niet nieuw. O.a. "passpoint plus" (nog van voor het jaar 2000) wordt gebruikt om elektrische kaartlezers op deuren te beheren. Daar zit (dus al ruim 19 jaar) een standaard log in waarmee je van een persoon can tracken waar hij is: Welke deuren heeft hij in welke volgorde opengemaakt, en wat is dus de meest logische plaats waar deze persoon/sleutel zich nu bevindt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Tijs Hofmans
  • Nu online
Dat lijkt me inderdaad niet zo heel gek, ik ga er vanuit dat men ook bij mijn druppel ook wel kan inzien wanneer ik waar ben. Maar zoals het FD het beschrijft gaat het wel een stap of 30 verder...

• jurroen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 09-12 13:40

jurroen

Security en privacy geek

Ik vind het dubbel. Natuurlijk zijn er genoeg scenario's denkbaar waarbij je zowel authenticatie op ruimtes wil als logging daarvan (denk aan datacenters). Ook cameratoezicht is in bepaalde scenario's logisch.

Sensoren die letterlijke elke beweging kunnen volgen gaan ver. Verder dan waar ik mij persoonlijk comfortabel bij zou voelen. Maar ook daarvan kan ik mij voorstellen dat het - vanuit bedrijfsperspectief - logisch kan zijn. Een innovatief bedrijf (denk aan bijvoorbeeld ASML) die miljoenen in R&D pompt, die willen bedrijfsgeheimen kunnen bewaken.

Ik denk dat als die sensoren worden ingezet om "te zien of iemand al een tijdje op de grond ligt", je jezelf als bedrijf andere zorgen moet maken - tenzij je een ziekenhuis bent. Dat klinkt ietwat alsof je medewerkers te ver pusht, ala Foxconn.

Afgezien van bovenstaande opmerkingen vind ik het een zorgelijke ontwikkeling. Ik ben van mening dat werknemers recht hebben op privacy. Er zijn - mijn inziens - in de meeste scenario's al voldoende middelen om een werknemer aan te spreken op onevenredige indeling van werktijd.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Volgens de voorzitter van de ondernemingsraad maakt het personeel zich zorgen over de privacy. "Dat ligt heel gevoelig. Waar loopt iemand? Zit-ie op de wc? Wat gaat het bedrijf doen met die data?", zegt voorzitter Cees den Breejen tegen het FD.
Opvallende quote, aangezien voor zover ik weet voor een dergelijke vergaand personeelsvolgsysteem helemaal niet kan zonder akkoord van de OR.. Laat staan een DPIA waar dergelijke vragen al beantwoord zijn.

Wat ik (op de tl;dr-versie) lees klinkt als wat er al langer wordt gebruikt in bijv zorginstellingen voor dwaaldetectie/-preventie voor zwaar demente mensen. Waar ook valdetectie mogelijk is. Wifi kan (war niet waarschijnlijk), rfid bij deuren kan op zich, bluetooth low energy ook.

F_J_K wijzigde deze reactie 20-11-2019 21:42 (0%)
Reden: personeelsvolgsysteem is beter google-bare term :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
jurroen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:17:

Ik denk dat als die sensoren worden ingezet om "te zien of iemand al een tijdje op de grond ligt", je jezelf als bedrijf andere zorgen moet maken - tenzij je een ziekenhuis bent. Dat klinkt ietwat alsof je medewerkers te ver pusht, ala Foxconn.
Bij vopak gaat het o.a om tanks met gevaarlijke gassen en vloeistoffen en werken op hoogtes. Qua veiligheid is het daar wel handig om er snel achter te komen dat iemand mogelijk bewusteloos op de grond ligt door een lek.

Of dit het juiste middel is... Dat durf ik niet te zeggen

Rmg wijzigde deze reactie 20-11-2019 21:44 (7%)

• Barrycade
  • Laatst online: 09:30

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Vopak is meer dan alleen gevaarlijke stoffen ze slaan ook eetbare oliën en vetten op in Vlaardingen.

Ik kom wel eens op die terminals (ook van de concurrentie) en als je je nek breekt, duurt het wel even voor dat je gevonden wordt. Helaas weet ik van schippers/medewerkers die wel eens te water raken bij dit soort terminals en die te laat gevonden worden midden in de nacht in het donker....

Het kan ook een mobieltje achting ding zijn met beweging detectie en eventueel met GPS. Bij Shell hebben ze die voor operators die bv alleen in de nachtdienst werken.

Als je valt of lange tijd niet beweegt gaat er eerst op de mobiel een signaal af. Als je daar niet op reageert gaat een alarm signaal naar een alarmcentrale.
Dat alarm kan je ook activeren als je dus in nood zit.

Ik weet ook van een systeem dat wordt gebruikt in loodsen met bulk product waar shovels rijden; Als de mannen met de schep voorzien van zo'n pasje in de werkzone komen van de shovel stopt die.
Ik weet even niet wat voor tech dat is. En of het een actief systeem is of passief.

Even opgezocht is een actief systeem, met een pasje dat signaal zend naar ontvanger en visa versa. Dat zou je dus met dezelfde techniek ook op een terminal kunnen toepassen. D2sense is een voorbeeld.

Barrycade wijzigde deze reactie 20-11-2019 22:10 (82%)

• Batavia
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:30
je zou eens bij nedap kunnen kijken. Die maken diverse rfid oplossingen. Ook bekend van bijvoorbeeld beveiligingspoortjes bij veel winkels.

qua resolutie moet dat makkelijk kunnen. Als iemand een rfid om zijn nek/zak heeft vs op de grond is dat een meter verschil. zo nauwkeurig is goed te doen.

Zelfs met wifi is het redelijk makkelijk om binnen een gebouw plaatsbepaling te doen aan de hand van signal strength. Ik kan me voorstellen dat met relatief weinig sensoren je dit dus ook met RFID kan doen.
Hangt er ook een beetje van af hoeveel antennes je precies wilt/hoeveel aanpassing aan ruimtes wenselijk zijn.
Illusion schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:46:
[...]

Het lijkt me beter om te detecteren of er een lek is danwel gevaarlijke gassen vrijkomen, zodat je (deels) kan ontruimen vóórdat iemand bewusteloos raakt. Zo is dat ook verplicht gesteld door de arbo/arbeidsinspectie: éérst de bronmaatregel(gevaar wegnemen), als dat niet lukt collectieve maatregels(een hek plaatsen bij valgevaar), en als laatste PBM (valtuigje/helm/oordoppen). Detectie of iemand bewusteloos ligt, is nog een stap verder, dan is het echt al te laat.
detectie of iemand bewusteloos is gebruik je juist als fallback. Sommige stoffen zijn erg moeilijk detecteerbaar (zeker omdat soms juist reacties tussen verschillende stoffen het probleem kan zijn dus er is niet eens altijd 1 stof die je kunt testen).

ook kan je dit soort technologie gebruiken juist tijdens onderhoud. Je gaat er van uit dat leidingen zijn afgesloten/niet werken/etc maar je kan dit gebruiken als fallback om te detecteren of er toch iets mis is gegaan.

Batavia wijzigde deze reactie 20-11-2019 21:52 (81%)

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Rmg schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:32:
[...]
Bij vopak gaat het om tanks met gevaarlijke gassen en vloeistoffen. Qua veiligheid is het daar wel handig om er snel achter te komen dat iemand mogelijk bewusteloos op de grond ligt door een lek.
Eens. Dat zou een goede reden zijn zulke middelen in te zetten! Ik hoop echter wel dat dit niet ingezet gaat worden als monitoring tool voor bedrijven zonder legitieme reden. Het kan immers ook als spionagemiddel worden ingezet.

• Illusion
  • Laatst online: 08:58

Illusion

(the art of)

Rmg schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:32:
[...]

Bij vopak gaat het om tanks met gevaarlijke gassen en vloeistoffen. Qua veiligheid is het daar wel handig om er snel achter te komen dat iemand mogelijk bewusteloos op de grond ligt door een lek.
Het lijkt me beter om te detecteren of er een lek is danwel gevaarlijke gassen vrijkomen, zodat je (deels) kan ontruimen vóórdat iemand bewusteloos raakt. Zo is dat ook verplicht gesteld door de arbo/arbeidsinspectie: éérst de bronmaatregel(gevaar wegnemen), als dat niet lukt collectieve maatregels(een hek plaatsen bij valgevaar), en als laatste PBM (valtuigje/helm/oordoppen). Detectie of iemand bewusteloos ligt, is nog een stap verder, dan is het echt al te laat.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

[...]

Eens. Wellicht is beiden beter? Dus niet alleen het detecteren van een lek, maar ook welke medewerkers er in die ruimte zijn en of die zich in een verticale of horizontale stand bevinden :+

• Rmg
  • Nu online
[...]

Ja, ze zullen meerdere lagen beveiliging/veiligheidsmaatregelen hebben, dit zou een extra kunnen zijn niet de enige maatregel die ze hebben he

• Killjoy
  • Laatst online: 15-12 20:00

Killjoy

Klingon lawn products

Interessant is de reactie van de OR van Vopak. Op de voorgenomen verwerking is artikel 27, lid 1 (k) en (l) van de WOR van toepassing. Dus instemming van de OR is wel een vereiste.

Heb geen toegang tot het FD, dus ik moet afgaan op andere bronnen. Maar Vopak lijkt 'veiligheid' als doel aan te voeren. Dat is niet al te concreet, maar zal gezien de bedrijfsactiviteiten uitgesplitst kunnen worden in:
1) veiligheid van bedrijfsbelangen
2) veiligheid van personeel, bezoekers, leveranciers, enz.
3) veiligheid van omwonenden.

Op zich levert ieder van de doelen wel een grondslag op voor de voorgenomen verwerking. Maar het gaat wel om een behoorlijk in de privacy ingrijpende maatregel. Vraag is dus in welke zone's op het terrein de risico's dusdanig zijn dat een dergelijke maatregel noodzakelijk is, welke andere mogelijkheden (cameratoezicht, dodemansknop) er zijn om het doel te bereiken. En ook hoe het systeem uitgeschakeld wordt bij het verlaten van de zone. Het is natuurlijk niet de bedoeling om personen te volgen op toilet, in de kantine of op een kantooromgeving.

Verder volgt uit het implementeren van een dergelijke maatregel dat er ook actief gemonitord wordt op afwijkingen (persoon beweegt niet meer, enz.) Anders heeft het geen nut.

Maar goed, het is wel een beetje raden zo. Eens met de opmerking die in het artikel van RTL Z wordt gemaakt: laat ze de DPIA publiceren. Lijkt me leuke vakliteratuur :)

https://www.rtlz.nl/beurs...gen-dit-gaat-heel-erg-ver

Killjoy wijzigde deze reactie 20-11-2019 22:48 (0%)
Reden: Achteraf gezien is bedrijfsbelangen een betere term dan bedrijfsactiviteiten.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:40

Yucon

*broem*

Ik ben zakelijk ook met een andere tak van IoT bezig en ik kan me herinneren dat ik op beurzen wel eens aanbieders tegengekomen ben die dit voor kantoortoepassingen aanbieden. Volgens mij zelfs aardig grote maar voor ik namen noem wil ik dat morgen even goed checken.

Wat ik nogal beangstigend vond is dat uit de toon van de discussie duidelijk bleek dat men privacy van de medewerker een totaal non-issue vond.

edit:

even gecheckt, het was inderdaad microsoft. Nu staat er strikt genomen inderdaad niets over logging maar dat was wel het beeld dat uit de mondelinge toelichting naar voren kwam.
“We’re only at the beginning,” says Pankaj Arora, CSEO’s software engineering leader for smart buildings, whose team incubated the platform technology in CSEO and partnered with Van Hoof’s team to evolve and productize it into Azure Digital Twins. “There is so much more that we’re going to be able to do longer-term to increase employee productivity and digitally transform experiences.”

Arora sketched out a scenario where smart building technology will be able to see an employee rushing to a meeting room and will start the meeting for her just as she walks into the room, automatically connecting her to the call, starting her presentation while adjusting the lights for her, and fetching her a coffee from the breakroom (just kidding on that last one…. maybe).
https://www.microsoft.com...case-azure-digital-twins/

Yucon wijzigde deze reactie 21-11-2019 08:29 (79%)

• 1337aldi
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:17

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Barrycade
  • Laatst online: 09:30

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

@Tijs Hofmans jammer dat je zo'n Facebook achtige copy past artikel er van hebt gemaakt.

Je hebt geen andere informatie gevonden dan al bekend was. En aangezien het een beperkte test lijkt te zijn is het ook wel logisch dat men niet even een boekje open gaat doen over de techniek.

Maar nu is je artikel voer voor allerlei privacy puristen die op basis van hun beperkte kennis over zo'n terminal zich druk gaan zitten maken hoelang iemand op een wc zit. Of wanneer hun baas kan zien wat ze op Facebook doen.

Het gaat allang niet meer over de eventuele techniek. Wat wellicht een geavanceerdere versie van de hier gemelde reeds gebruikte persoonlijke alarmeringssystemen zal zijn.

Daarnaast is privacy een niet bestaand item op zo'n terminal: het is een ISPS gebied dus je dient je te legitimeren bij de poort, je kenteken van je auto wordt gelogged. En vooraf heb je je moeten aanmelden met contactgegevens met reden van bezoek of persoon die je komt bezoeken. Als je met je auto het terrein op komt kan men je auto inspecteren.

Als je werk gaat verrichten wordt je naam, aan- en vertrektijden, met wie je werkte en handtekeningen 5x op een dag vastgelegd op werkvergunningen.

Ook werken ze met prikklokken dus pauzes worden ook vastgelegd. Al is het maar op in en uitschrijven van werkvergunningen.

En dan hebben we het nog niet over de camerasystemen.

Een artikel in mijn ogen die je in de digitale prullenbak had moeten gooien.

• Roelant
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Nabrandertje, voor de geïnteresseerde, waaronder vast @Tijs Hofmans: ik vermoed dat het om een variant op de badges van Humanyze gaat. Die pasjes bevatten twee microfoons, infrarood- en bewegingssensor en bluetooth. Dat laatste i.c.m. beakons zal voor de locatiebepaling zorgen gok ik. Dat is het meest extreme wat er op gebied van personeelstracking beschikbaar is op het moment.

Portofoons voor risicofuncties (bijv. mensen die alleen en/of op hoogte werken, zoals al genoemd) met een "man down" functie bestaan al; wat Vopak doet zal mogelijk ergens in het midden liggen. De humanyze-badges laten in ieder geval goed zien wat er mogelijk is op dat gebied en met behulp van welke technieken.

Oorspronkelijke artikel waar ik over die badges gelezen heb kan ik niet meer vinden, maar in o.a. deze video wordt er meer over uitgelegd:

En met de juiste zoekwoorden is er voor de liefhebber (of onderzoekende journalist ;)) vanzelfsprekend nog veel meer te vinden... :)

Roelant wijzigde deze reactie 23-11-2019 21:45 (38%)
Reden: nuance

[ Blog | Tweakblog | Twitter | LinkedIn ]

• Tijs Hofmans
  • Nu online
Ik snap inmiddels wel meer over wat Vopak doet en hoe dit soort volgsystemen er iets kunnen toevoegen. Het lijkt me inderdaad vooral te gaan om badges zoals die van Humanyze zoals @Roelant en inmiddels in de reacties onder het artikel ook wel vermoeden.

Overigens, zoals ook al in het artikel staat, valt de kritiek van de COR best mee. Ze zijn helemaal niet zo bezorgd en zeggen dat het FD de quotes uit het verband heeft getrokken, en dat ze gewoon in gesprek willen met de directie als het zo ver komt.

Ik vind het nog steeds interessante technologie, en het heeft denk ik best wel wat voordelen voor bedrijven zoals bij Vopak. Ga het zeker in de gaten houden en als je zelf van bedrijven hoort die hier ook iets mee doen, laat het me dan weten!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Tijs Hofmans schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:02:
Overigens, zoals ook al in het artikel staat, valt de kritiek van de COR best mee. Ze zijn helemaal niet zo bezorgd en zeggen dat het FD de quotes uit het verband heeft getrokken, en dat ze gewoon in gesprek willen met de directie als het zo ver komt.
Dat vind ik dan weer een opvallende duiding, aangezien het niet is vereist dat de OR niet niet nerveus is, maar er is vereist dat de OR instemt.
Is een werkgever van plan een personeelsvolgsysteem te gaan gebruiken? Dan heeft de werkgever instemming van de ondernemingsraad (OR) nodig voor een regeling voor de inzet van een personeelsvolgsysteem. Zonder instemming van de OR mag de werkgever in principe het personeelsvolgsysteem niet gebruiken.

Ik mag hopen dat er hele duidelijke tech en organisatorische maatregelen zijn die afdwingen dat niemand (incl beheer) ooit de data kan inzien :X Zeker als het niet alleen de werknemers met bepaalde risicovolle taken betreft maar iedereen op elk moment incl gasten die op kantoor komen en incl de bedrijfsarts die dan vertrouwelijke gesprekken voert met microfoon op zak.
(Aanname: de interpretatie van data gebeurt niet op de device maar ergens op een server, of 'in de cloud'. Althans, dat zie ik bij de meeste van dergelijke draagbare devices).

• Nazanir
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15-12 16:45

Nazanir

Is pappa!

Ik reageer vanwege dit artikel: nieuws: HEMA stopt met vingerafdruksysteem voor personeel

Bij Kruidvat (geen idee of dit geld voor alle vestigingen) gebruiken ze ook een vingerafdrukscanner voor het personeel, ook bij de kassa's. Maar ik heb dit gezien bij de vestiging in mijn woonplaats

-

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

attamottamotta

Nazanir schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:33:
Ik reageer vanwege dit artikel: nieuws: HEMA stopt met vingerafdruksysteem voor personeel

Bij Kruidvat (geen idee of dit geld voor alle vestigingen) gebruiken ze ook een vingerafdrukscanner voor het personeel, ook bij de kassa's. Maar ik heb dit gezien bij de vestiging in mijn woonplaats
En op welke manier heeft dit te maken met het artikel waar dit topic mee begon :?

PC | BMW Z3 Coupe

• Nazanir
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15-12 16:45

Nazanir

Is pappa!

MadMarky schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:40:
[...]

En op welke manier heeft dit te maken met het artikel waar dit topic mee begon :?
Omdat:
Als je bij een bedrijf werkt dat ook dergelijke systemen gebruikt dan hoor ik het graag van je! Ik wil altijd graag meer weten over bedrijven die werknemers volgen.
Van Tijs Hofmans.

-

• Macfreakje
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 29-11 14:09
Bij mijn werkgever op het datacenter gebruiken we vingerafdrukscanners voor toegang. Het wordt niet gebruikt om in te loggen oid. Bijna alle andere datacenters waar ik geweest ben gebruiken ze een soortgelijk systeem, sommige zelfs een gehele hand scan. In principe kunnen mijn bewegingen hiermee worden gevolgd maar dat kan op de camera's sowieso al.

Overigens is bij mijn werkgever de vingerafdrukscan niet verplicht en kan je uit de voeten met een "keytag".

Al met al vind ik het om die reden beetje een vreemd artikel gezien dit voor veel bedrijven waarschijnlijk een van de weinige manieren is om efficiënt toegang te verlenen aan zijn medewerkers/klanten. Persoonlijk vind ik het ook wel handig, hoef ik niet elke keer mijn sleutelbos uit mijn broekzak te halen.

8600k @ 4,8GHz | 16GB DDR4-3000 | GTX 1080 Ti | MSI Z-390A Pro | 850 EVO 250GB x2

• Meneerik
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15-12 21:39
Chips op basis van uwb? Check https://www.pozyx.io/

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Macfreakje schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:49:
Bij mijn werkgever op het datacenter gebruiken we vingerafdrukscanners voor toegang. Het wordt niet gebruikt om in te loggen oid. Bijna alle andere datacenters waar ik geweest ben gebruiken ze een soortgelijk systeem, sommige zelfs een gehele hand scan. In principe kunnen mijn bewegingen hiermee worden gevolgd maar dat kan op de camera's sowieso al.
Alleen in datacenters is dat gewoon prima. Je hebt in datacenters ook te maken met apparatuur en data van een ander maar ook die van jezelf. In de basis ga je niet naar een datacenter voor de lol om er te werken, je moet er zijn voor een specifiek doel en bent er meestal ook zo minimaal mogelijk.

Het werken achter de kassa (en überhaupt de kassa kunnen gebruiken, zover ik het HEMA artikel begrijp) heeft mijns inziens niet mijn vingerafdrukken nodig. En dat is de nuance die het een wel nieuwswaardig maakt en het andere (dat van de vingerafdrukken in de datacenters) niet.

Ja, in beide gevallen is de vingerafdruk herleidbaar naar de persoon, maar het gaat er ook om of het noodzakelijk is om het werk te kunnen doen. Voor (toegang tot) een datacenter heeft dat te maken met beveiliging en is het dus nodig. Om te kunnen werken met een kassa is dat niet (genoeg andere kassa's die het niet hebben bijvoorbeeld) en dus is het gewoon raar om de vingerafdruk te moeten geven vooraleer ermee gewerkt kan worden.

CH4OS wijzigde deze reactie 28-11-2019 19:25 (17%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• fritek373
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 01-12 22:29
Mijn werkgever maakt gebruik van een inkloksysteem waarbij de de vingerafdruk een van de opties is, daarnaast zijn druppel of code ook mogelijk. Zelf vind ik een vingerafdruk wel handig, scheelt weer ruimte aan de sleutelbos. Er wordt alleen een hash van de vingerafdruk opgeslagen, hieruit is geen vingerdruk op te maken.

• donleo123
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 23:51
Naar aanleiding van het nieuwsbericht over de HEMA en vingerafdrukken:

Ik werk bij de Blokker en wij gebruiken op alle kassa's en backoffice vingerafdrukken. Als je aangenomen bent word er gelijk een vingerafdruk gemaakt om in te loggen. Mocht je nog vragen hebben bespreek ik dit graag in pm.

• AndreStarTrek
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14-12 16:35
fritek373 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:37:
Mijn werkgever maakt gebruik van een inkloksysteem waarbij de de vingerafdruk een van de opties is, daarnaast zijn druppel of code ook mogelijk. Zelf vind ik een vingerafdruk wel handig, scheelt weer ruimte aan de sleutelbos. Er wordt alleen een hash van de vingerafdruk opgeslagen, hieruit is geen vingerdruk op te maken.
Dat zeggen ze nu, maar zolang jij het systeem niet in kan zien weet je niks. Verleden leert dat dingen vaak toch echt anders zijn dat ze geschetst worden. Zowel het bedrijf waar je werk als het bedrijf die ze maakt of/en afgenomen word hebben andere belangen.

Enige wat ik kan zeggen wees niet naïef dat kan je misschien op langer termijn duur te komen te staan als het toch op staat raakt.

Ik ken ook iemand die "gedwongen" zo voelde het om vingerafdruk af te staan met het doel van in klokken. Aan de optie met pas in klokken werd er zoveel maren onder gezet om je de vingerafdruk af te dwingen. Met de FNV hebben we gekeken wat er wel en niet van kon en konden toen toch redelijker wijs voor de pas kiezen.

Ok ken ik iemand die door middel van software op de telefoon moet in klokken maar die ook de GPS locatie tracked. Daarbij werkt hij via dat bedrijf weer ergens anders en die doen weer veel met vingerafdrukken. Maar hij kan er niks tegen doen, het dit of geen werk gezien hij er nog niet lang werkt.

Wil je meer weten dan wil ik dat best doen via een meer privacy vriendelijk manier ;)

AndreStarTrek wijzigde deze reactie 29-11-2019 01:34 (29%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True