Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budget zelfbouw NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pingelhoek
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11 09:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wil de pc gaan gebruiken als NAS voor thuis en eventueel een aantal dockers met SABnzbd/Sonarr. Aangezien ik de pc 24/7 wil draaien is een zuinige pc wel een pre.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er ongeveer 400 inclusief verzendkosten aan uitgeven. Daarnaast zal ik de pc zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten heb ik nog en zou ik graag mee willen nemen:
• Behuizing: Fractal Design Define R4 Pearl Black
• Extra HD: 2x 3TB WD hard disk (weet zo niet welk type)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 49,50€ 49,50
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 71,61€ 71,61
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf IronWolf, 4TB€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 67,90€ 67,90
1VoedingenCorsair VS350 (80Plus)€ 33,99€ 33,99
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 40,99€ 40,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,89

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt in de kelderkast te staan dus qua geluid heb ik niet veel eisen. Aangezien de pc 24/7 zal gaan draaien wel behoefte aan een laag energieverbruik.

Ga je overklokken?
Heb op dit moment geen interesse in overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb over dit systeem de volgende vragen:
• Passen alle componenten die ik heb samengesteld bij elkaar?
• Zijn er nog zaken die ik kan optimaliseren?
Eventuele andere suggesties zijn ook welkom.

Alvast bedankt voor jullie input :)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
De athlon chips zijn 30 watt zuiniger, bijvoorbeeld de Pricewatch:Athlon 3000g, maar je mist wel twee cores. Voor downloaden lijkt me dat geen probleem. Gekozen moederbord heeft waarschijnlijk wel een bi o s update nodig voor de Athlon. De Ryzen 3 1200 heeft nog een videokaart nodig, in de Athlon zit een iGPU ingebouwd.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 20-11-2019 13:36 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

pingelhoek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:26:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wil de pc gaan gebruiken als NAS voor thuis en eventueel een aantal dockers met SABnzbd/Sonarr. Aangezien ik de pc 24/7 wil draaien is een zuinige pc wel een pre.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er ongeveer 400 inclusief verzendkosten aan uitgeven. Daarnaast zal ik de pc zelf in elkaar zetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten heb ik nog en zou ik graag mee willen nemen:
• Behuizing: Fractal Design Define R4 Pearl Black
• Extra HD: 2x 3TB WD hard disk (weet zo niet welk type)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 49,50€ 49,50
1MoederbordenASRock AB350M Pro4€ 71,61€ 71,61
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf IronWolf, 4TB€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 67,90€ 67,90
1VoedingenCorsair VS350 (80Plus)€ 33,99€ 33,99
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 40,99€ 40,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,89

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur voor een merk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt in de kelderkast te staan dus qua geluid heb ik niet veel eisen. Aangezien de pc 24/7 zal gaan draaien wel behoefte aan een laag energieverbruik.

Ga je overklokken?
Heb op dit moment geen interesse in overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb over dit systeem de volgende vragen:
• Passen alle componenten die ik heb samengesteld bij elkaar?
• Zijn er nog zaken die ik kan optimaliseren?
Eventuele andere suggesties zijn ook welkom.

Alvast bedankt voor jullie input :)
koop een 2de hands Synology nas of nieuw, goedkoper en gemakkelijker. dan pc

Tja vanalles

• pingelhoek
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-11 09:50
martyw schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:33:
De athlon chips zijn 30 watt zuiniger, bijvoorbeeld de Pricewatch:Athlon 3000g, maar je mist wel twee cores. Voor downloaden lijkt me dat geen probleem. Gekozen moederbord heeft waarschijnlijk wel een bi o s update nodig voor de Athlon. De Ryzen 3 1200 heeft nog een videokaart nodig, in de Athlon zit een iGPU ingebouwd.
Bedankt voor je snelle reactie. De Athlon is een goede aanvulling ga ik naar kijken. Met betrekking tot een videokaart, het is de bedoeling dat de pc zonder beeldscherm draait. Is een videokaart dan nog steeds nodig?
vso schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:53:
[...]

koop een 2de hands Synology nas of nieuw, goedkoper en gemakkelijker. dan pc
Bedankt voor je reactie. Ik snap dat een Synology of andere NAS welliicht goedkoper en makkelijker werkt, ik vind het alleen wel prettig om er linux op te draaien zodat ik er makkelijker ook andere zaken op kan draaien.

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

pingelhoek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:47:

Bedankt voor je reactie. Ik snap dat een Synology of andere NAS welliicht goedkoper en makkelijker werkt, ik vind het alleen wel prettig om er linux op te draaien zodat ik er makkelijker ook andere zaken op kan draaien.
Dan installeer je toch Linux op de Synology?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

niet ander merk, ik draai inmiddels een 8 jaar oude nas en krijg nog steeds updates van syno .. niet geheel onbelangrijk er is een goeie 3rd party modules/addons community

En zou je nog een extra app's willen draaien heb je voor 50,- een raspberry pi 3 of 4 met behuizing die ook zeer zuinig is. Waar je niet tegenop kan met een zuinige "pc" .. ;)

Tja vanalles

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien je wel eisen hebt over de energiebehoefte, maar niet qua raid kun je misschien 1 of 2 van deze overwegen:
https://www.hardkernel.com/shop/odroid-hc2-home-cloud-two/

Een collega was daar laatst op gestuit, maar ik heb nog iets qua ervaringen opgezocht.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:55
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. De Athlon is een goede aanvulling ga ik naar kijken. Met betrekking tot een videokaart, het is de bedoeling dat de pc zonder beeldscherm draait. Is een videokaart dan nog steeds nodig?

[...]

Voor het installeren van Linux op desktop grade hardware heb je een beeldscherm nodig, en ook voor diagnose bij zware problemen waarbij SSH niet meer werkt/gecrasht is kan een beeldscherm nuttig zijn. Maar normaal is het idd niet nodig een monitor aangesloten te hebben.
Pagina: 1