Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil graag een Excel spreadsheet bouwen waarmee ik gemakkelijk de fooien van mijn medewerkers (horeca zaak) in kan calculeren.

Ik wil hier graag een verdeling maken in senior medewerkers (tellen mee voor 1), junior medewerkers (tellen mee voor 0,8) en ambulante medewerkers (tellen mee voor 0,6).

De verdeling dient te geschieden op basis van het gewerkt aantal uren, waarbij dus wel rekening gehouden moet worden met de hierboven gradaties in type medewerker.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Microsoft Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 22-11-2019 00:07)

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 17:06
naitsoezn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:47:
[...]

^^ Da's wel een belangrijke vraag inderdaad. Als er één 'fooienpot' is die op gezette momenten verdeeld wordt volgens bovenstaande verdeelsleutel, dan is het 'gewoon' zaak om de fooienpot in eenheden op te delen: Een gewerkt uur van een senior telt bv voor 10 eenheden, een gewerkt uur voor juniors voor 8 en voor ambulante medewerkers voor 6 eenheden. Vervolgens tel je alle eenheden in één periode bij elkaar op, deelt de fooienpot door dat aantal en geeft iedereen het juiste aantal eenheden fooi op basis van gewerkte uren :P
Ik heb even snel een Excel gemaakt. In werkblad 1 kunnen de gewerkte uren worden ingevuld, in werkblad 2 wordt de verdeling van de fooi uitgerekend.

Het bestand is hier te downloaden:
https://we.tl/t-TeX4zCNvQE

(Zijn er handigere manieren om de uren over meerdere tussenliggende dagen/kolommen op te tellen? Zie mijn formule in E6 van werkblad Verderling Fooi)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:43

Soggney

Zeekomkommer

Zoek even verder of je geen excel tegenkomt die dit deels doet en eraan verder bouwen.
Of vraag een offerte op bij je lokale IT partner/vraag een student tegen een vergoeding (misschien heeft een van je medewerkers wel de nodige skills)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:52

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:24:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Je bent wat vergeten denk ik?
Waar loop je zelf vast?
Wat heb je al gedaan en waarom werkte dat niet denk je?

[ Voor 17% gewijzigd door Leeghoofd21 op 20-11-2019 10:33 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33st
Hoe word het bijgehouden? De uren waarschijnlijk dagelijks, maar de fooi? Wordt deze ook dagelijks bijgehouden en verdeeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:13
Absurde verdeling, loopt een junior of ambulante medewerker langzamer dan een senior?

Maar dat gezegd hebbende, zo moeilijk kan dat in Excel toch niet zijn? Wat heb je al voor elkaar?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:25
Drardollan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:41:
Absurde verdeling, loopt een junior of ambulante medewerker langzamer dan een senior?

Maar dat gezegd hebbende, zo moeilijk kan dat in Excel toch niet zijn? Wat heb je al voor elkaar?
zoiets: =fooi*(uren/totaaluren), zonder factor is eerlijker, en die factor maakt het alleen maar lastig rekenen :)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Laat ik je vast een start geven. De formule moet in de basis zijn:

(Totale fooi * (gewerkte uren medewerker / som van gewerkte uren van je hele poule)) * verdeelsleutel.

De invulling laat ik je even zelf doen. Maar met die verdeelsleutel houd je wel een fooibedrag over. Stel dat je poule drie medewerkers omvat die recht hebben op 0,8, 0,8 en 0,6 deel, houd je 27% van de fooipot onverdeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 21:34

weebl

YARR!

Ik ga er van uit dat jij de werkgever bent? In dat geval heb je helemaal niks te zeggen over de fooien en dus ook niet over de verdeling er van. Zie ook:

Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen sprake, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).

Bron: https://arbeidsrechter.nl...oon-pot-verdeling-rechten

Los daarvan, volgens mij kan je gewoon een veld maken waarin op dagbasis de ontvangen fooi wordt gezet en daaronder per (type) medewerker wat hij/zij ontvangt. Bij een nieuwe medewerker gewoon een regeltje toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door weebl op 20-11-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Drardollan schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:41:

^
|
Dit dus :-) helemaal waar !!!!!

ON topic:

Bereken het percentage hoeveel de medewerkers in jouw benoemde groepen zijn van het totaal aantal medewerkers (bv 30% groep 1, 40% groep 2 en 30% groep 3). Verdeel dan het totaal bedrag dan naar ratio over deze groepen. Deel het toegekende bedrag door het aantal medewerkers (evt nog naar gewerkte uren) van een groep en klaar. Dat moet niet te moeilijk zijn om in Excel te zetten, eigenlijk is basis kennis excel voldoende.

OFF topic

Dit is zo'n oneerlijke verdeling op deze manier! Buiten het feit dat het niet eerlijk is want een fooi is persoonlijke gift voor de service van die betreffende persoon en ga je dus fooien geven aan mensen die niet werken op momenten dat het het drukste is (want dan krijg je de meeste fooi). Dit gebeurt zo vaak in de horeca dat een hork of een "baas" fooien krijgt die hij niet hoort te krijgen door het oneerlijk te verdelen. Waarom is dat in de horeca toch zo vaak oneerlijk? Verder zeg je met deze verdeling dat ééne medewerker minder gewaardeerd wordt dan de ander want beide werken dezelfde uren maar krijgt daarvoor minder!

Ik werkte vroeger op vrijdag avond en zaterdag avond in de horeca, ontving soms wel meer dan 75 euro fooi op een avond en kreeg aan het einde van de week maar 50 euro (ipv het dubbele) omdat mensen die overdag werkte meer uren draaide maar ook VEEL MINDER hard hebben gewerkt. Niet eerlijk was dat want ik wilde die rustige uren ook wel werken maar dat was de oude garde die dus dubbel voordeel hadden (minder druk maar wel de fooien van de vervelende drukke avonden)!!!

Eerlijker is dat je ook een ratio doet naar de dagen dus bv weekend avonden als 1,5 laten meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

G33st schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:32:
Hoe word het bijgehouden? De uren waarschijnlijk dagelijks, maar de fooi? Wordt deze ook dagelijks bijgehouden en verdeeld?
^^ Da's wel een belangrijke vraag inderdaad. Als er één 'fooienpot' is die op gezette momenten verdeeld wordt volgens bovenstaande verdeelsleutel, dan is het 'gewoon' zaak om de fooienpot in eenheden op te delen: Een gewerkt uur van een senior telt bv voor 10 eenheden, een gewerkt uur voor juniors voor 8 en voor ambulante medewerkers voor 6 eenheden. Vervolgens tel je alle eenheden in één periode bij elkaar op, deelt de fooienpot door dat aantal en geeft iedereen het juiste aantal eenheden fooi op basis van gewerkte uren :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• G33st
naitsoezn schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:47:
[...]

Ik heb even snel een Excel gemaakt. In werkblad 1 kunnen de gewerkte uren worden ingevuld, in werkblad 2 wordt de verdeling van de fooi uitgerekend.

Het bestand is hier te downloaden:
https://we.tl/t-TeX4zCNvQE

(Zijn er handigere manieren om de uren over meerdere tussenliggende dagen/kolommen op te tellen? Zie mijn formule in E6 van werkblad Verderling Fooi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
G33st schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:28:
(Zijn er handigere manieren om de uren over meerdere tussenliggende dagen/kolommen op te tellen? Zie mijn formule in E6 van werkblad Verderling Fooi).
Ja, bv. deze formule voor E6 in het blad 'Verdeling Fooi':
code:
1
=SOMMEN.ALS('Gewerkte uren'!D6:AG6;'Gewerkte uren'!D$5:AG$5;">="&C$3;'Gewerkte uren'!D$5:AG$5;"<="&E$3)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G33st
dix-neuf schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:19:
[...]
Ja, bv. deze formule voor E6 in het blad 'Verdeling Fooi':
code:
1
=SOMMEN.ALS('Gewerkte uren'!D6:AG6;'Gewerkte uren'!D$5:AG$5;">="&C$3;'Gewerkte uren'!D$5:AG$5;"<="&E$3)
Haha, wat stom van mij 8)7 . In de categorie moeilijk doen. Excuus, dacht even niet helder zo aan het eind van de dag.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:52

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

De TS is alweer gevlogen lijkt het.

HANDTEKENING!!!

Pagina: 1