Linux workstation @ work?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een hypothetisch scenario; je bent al jaren blij met je Linux workstation op je werk en er komen geluiden dat daar wellicht verandering in komt.

Ik zou daarom graag willen weten wie er nog anno 2019 een Linux workstation heeft. Graag zou ik het volgende willen weten:

* Waar werk je?
* Welke distro wordt daar gebruikt?
* Hoe wordt die distro beheerd? Bijvoorbeeld voor Fedora heb je Fleet Commander en voor Ubuntu heb je Landscape. Of beheer je zelf je eigen laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

The Zep Man

🏴‍☠️

Wat heeft de eerste paragraaf te maken met de rest? :?

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik gebruik idd Linux op m'n werkplek. Ik ben echter niet een gebruiker binnen het bedrijf, maar de systeembeheerder. Het is mijn eigen voorkeur en wens om dit te draaien en daar hebben ze hier mij de ruimte voor gegeven. De meeste mensen in de organisatie werken echter op een Windows terminal server of een Windows desktop.

Omdat ik de enige ben, is er geen centrale plek voor beheer. En de paar servers die we intern hebben net zo, die doe ik met de hand bijhouden.

Distro die ik overigens gebruik is Debian Sid/Unstable. Heb ik thuis ook en issues kan ik snel oplossen vanwege m'n kennis over 't systeem. Om met software wat meer bij te blijven had ik ook Debian Testing kunnen nemen.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, @AquaL1te.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:23:
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, @AquaL1te.
Thanks, enigszins wel. Waar ik nu werk gaat misschien de Linux workstation eruit (Fedora). Waar ik hiervoor werkte had ik Ubuntu. Bij het eerste bedrijf waar ik werkte wordt nu Mac gebruikt. Waar ik nu werk komen misschien alleen Windows systemen. Ik wil dus even pijlen hoeveel bedrijven er nog zijn die Linux omarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
AquaL1te schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:50:
[...]
Ik wil dus even pijlen hoeveel bedrijven er nog zijn die Linux omarmen.
Linux is nogal een breed begrip :)

Op de desktop / werkplek wordt het denk ik vooral gebruikt door mensen die de vrijheid hebben om hiervoor te kiezen. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan een software ontwikkelaar, waarvoor het niet uitmaakt welk OS hij draait, zolang zijn tools het er maar op doen. Of die ene systeem- / netwerkbeheerder, die zichzelf prima kan redden.

Bij eindgebruikers zul je het denk ik nauwelijks zien. Dan is het toch echt Windows of Mac.

Dat betekent echter niet dat bedrijven Linux niet omarmen, want op de servers zie je het steeds vaker, omdat het simpelweg goedkoper is. Al kan het wel vaak in een ander jasje zijn. Op mijn werk gebruiken we Synology NAS-en vrij heftig bijvoorbeeld.

Linux gebruiken we op dit moment ook als alternatief voor Windows op het gebied van narrowcasting. We leveren dus schermen die gerichte reclame kunnen tonen en daar hangt dan een NUC achter met Linux er op en full screen Chromium (HTML5 player). Android was misschien slimmer geweest, maar daar missen we de know how voor. En voor onze toepassingen werkt het prima.

Daarnaast hebben we voor een paar gerichte toepassingen Linux VM's (bijvoorbeeld een Nginx reverse proxy).

Maar op onze werkplekken is vrijwel alles Windows 10. Ik heb wel 1 collega die helemaal gek is op MacOS, dus die probeert zoveel mogelijk daarmee te doen... maar ook hij heeft een Windows 10 VM voor de taken waar hij niet aan ontkomt (in zijn geval vooral .NET Framework applicaties die nog niet naar .NET Core zijn geport).

Zelf heb ik thuis vrij lang Fedora gebruikt, maar ben sinds een aantal maanden weer terug bij Windows. Voornamelijk vanwege het gemak en de compatibiliteit met dingen.

Zo worden er nog weleens vaker complexe Microsoft Office documenten geopend op mijn computers door mijn vrouw en die moeten het dan perfect doen (bijv presentaties voor haar werk, of hele roosters in Excel). Met Libre Office was dat een enorm gekut en ging het eigenlijk nooit goed.

Datzelfde heb ik op mijn werk ook al gauw. Ik moet als ontwikkelaar ook documentatie schrijven en / of aanpassen. En daar kunnen ook tabellen, grafieken en plaatjes inzitten... en als die kapot gaan in Libre Office dan word ik niet blij. Daarnaast gebruik ik ook Visual Studio vrij vaak voor projecten die Windows targetten en elke keer met een VM werken is ook onhandig.

Long story short: we gebruiken praktisch overal Windows 10 op de werkplek (en zelfs thuis).

Ondanks mijn liefde voor Linux...

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 20-11-2019 11:45 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:47
Tot een aantal weken terug werkte ik bij Ericsson. Waar ik werkte werkt iedereen op gedeelde servers welke Red Hat / CentOS zijn. Op m'n laptop had ik de Ericsson-versie van Ubuntu (ELX) geinstalleerd welke als Windows-alternatief beschikbaar is. Voor het beheren van zowel de servers als deze Ubuntu-afgeleide voor laptops/workstations wordt Ansible gebruikt.

Voor veel zaken was Office 365 via de browser voldoende. Er waren ook VM's beschikbaar via Citrix met Windows 10 voor wanneer je wat meer nodig had. Dit was wel fijn soms.

Nu zit ik bij een klein bedrijfje (< 15 mensen) waar software slechts een deel is van het product dat wordt verkocht. Daar wordt Debian op de servers gebruikt en voor onze eigen machine(s) mogen we zelf kiezen. Dat wordt dus NixOS voor mij :) Maar ik vermoed dat ik nog wel een laptop met Windows nodig heb voor de data-acquisitie vanwege drivers.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wegens een overstap naar een Docker based systeem zijn wij met het hele development team overgestapt op Ubuntu. 2 draaien op 19.10, 4 anderen op 19.04.

Werkt zó veel fijner dan Windows in dit geval en ik moet zeggen dat het gebruiken van Ubuntu me eigenlijk beter bevalt dan Windows, dus dat gebruik ik tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar voor games en privédoeleinden.

We hebben een BYOD mogelijkheid, al hebben de laatste 3 collega's een laptop van de zaak gekregen.
Zelf heb ik de mijne, omdat die ook privé gebruikt wordt, ex-btw via de baas aan kunnen schaffen, alsmede een SSD waar nu dus Ubuntu op draait voor de zaak (kosten 50/50 gedaan met de baas, omdat de schijf technisch gezien voor werk is, maar het wel in een privé systeem zit) en een ram upgrade gedaan, omdat docker onder windows destijds meer dan 16GB opvrat.

We hebben geen centraal beheer, we hebben niet eens beheer eigenlijk, het enige is dat we allemaal dezelfde software gebruiken in onze dagelijkse werkzaamheden, verder staat het iedereen vrij om te doen en te laten wat ze willen met het systeem. Dat brengt uiteraard risico's met zich mee, die overigens contractueel wel af zijn gedwongen (bedrijfsgeheimen openbaar maken is een no-no, geen schade toebrengen aan bedrijfseigendommen etc.), maar ook heel veel vrijheid. Zo staat het iedereen vrij om zijn/haar macine in te richten naar eigen wensen.

Zo heb ik zelf een aantal handige shell tweaks en extensions om makkelijk screenshots/videos te nemen en te bewerken, extended clipboard functionaliteit, snelmenu's en dergelijke, die voor mij mijn workflow een stuk prettiger maken.

Ook werkt Docker gewoon op Ubuntu/Linux, op Windows is het echt een stuk ellende. Ook de DisplayLink dock die ik gebruik voor mijn monitoren en toetsenbord werkt feilloos onder Ubuntu, op Windows duurde het een halve dag om het ding aan de praat te krijgen.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
* Waar werk je?
* Hoe wordt die distro beheerd? Bijvoorbeeld voor Fedora heb je Fleet Commander en voor Ubuntu heb je Landscape. Of beheer je zelf je eigen laptop?
Eigen bedrijf in IT en hosting
Welke jij wil, zolang het productief is (voorkeur Fedora)
Personeel beheert eigen PC (soort byod).

Verder mag je ook een Mac. Windows OS is verboden (onbeheersbare beveiliging en telemetrie enzo)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:51

MartinMeijerink

Computerrorist

* Ik werk in de automotive industry
* Zelf gebruik ik Debian Buster met Window Maker (duidelijk mijn favoriet, al sinds 2003 geen andere WM meer gebruikt, thuis hetzelfde). Ik mag van de dokter geen Windows doen. Collega gebruikt Awesome, heb ik ook ff geprobeerd, maar ik was toch snel weer terug bij Window Maker.)
* Beheer doen we zelf. Meeste collega's hebben Windows 10, sommigen gebruiken ook Linux.

Van de 20 servers staat op een ruime meerderheid Linux (Suse, Ubuntu, Debian), en een paar servers draaien nog op Windows (2008-2012). Het wordt steeds minder Windows en steeds meer Linux, uiteindelijk alleen nog maar Linux :)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:49

jurroen

Security en privacy geek

Ik gebruik nu zo'n 18 jaar OpenBSD als mijn desktop OS. Nu al zo'n zeven jaar volledig en fulltime zelfstandig, maar daarvoor ook op mijn werkstation in dienstverband. Ik werk met vaste freelancers die ik inhuur en vanaf januari een fulltime stagiare in dienst.

Over de freelancers heb ik natuurlijk niets te zeggen. Tegen de stagiaire heb ik gezegd dat het mij niet uitmaakt wat ze gebruikt. Dat kan in dit geval omdat het werk OS agnostisch is.

Haar werkplek lever ik, waarschijnlijk ga ik het beheer / onderhoud via Ansible doen, dat gebruik ik ook om de serverfleet te beheren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
In mijn werkomgeving is de kantoorautomatisering een volledig dichtgetimmerde Windowsomgeving. Voor beheer en servers ook veel Windows. In de ontwikkelomgevingen wordt van alles gebruikt Windows, Mac, Linux.
Ik heb zelfs inmiddels een BYOD onder Windows 10 (bewerkt met Shutup mbt telemetrie) maar met Debian als WSL geïnstalleerd zodat ik toch bij mijn handige Linux dingetjes kan.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:21

NMH

Moderator General Chat
Ik werk in de IT. De meeste technische mensen hier draaien OSX of Linux, de rest Windows. Ik weet niet hoe die Windows machines beheerd worden, maar binnen de tech afdeling managed iedereen zijn eigen machine.

Zelf draai ik Ubuntu en doe ik een mix van ontwikkelwerk, deployments en serverbeheer. Al onze servers draaien ook Linux, dus dat is een prima combinatie. (Thuis draai ik ook Ubuntu trouwens met Windows in een VM voor de zeldzame dingen die ik nodig heb die alleen onder Windows draaien.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
jurroen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:06:
Ik gebruik nu zo'n 18 jaar OpenBSD als mijn desktop OS.
Dys***ia?

Zo ja, dan ben jij de reden dat ik rond dezelfde tijd als jij geprobeerd heb OpenBSD te installeren ooit. Het was alleen zó secure dat X niet eens out of the box werkte. En dat ik tijdens de installatie de disk geometrie zelf moest invullen was ook ff wennen.

Toen nog mijn PC open geschroefd om op de harddisk te kijken _O-

Uiteindelijk ben ik maar bij FreeBSD gebleven in die tijd. Was een stuk gebruiksvriendelijker voor mij :+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012

jurroen

Security en privacy geek

Lethalis schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 06:54:
[...]

Dys***ia?

Zo ja, dan ben jij de reden dat ik rond dezelfde tijd als jij geprobeerd heb OpenBSD te installeren ooit. Het was alleen zó secure dat X niet eens out of the box werkte. En dat ik tijdens de installatie de disk geometrie zelf moest invullen was ook ff wennen.

Toen nog mijn PC open geschroefd om op de harddisk te kijken _O-

Uiteindelijk ben ik maar bij FreeBSD gebleven in die tijd. Was een stuk gebruiksvriendelijker voor mij :+
Ik wéét wie je bedoelt, maar nee - dat ben ik niet. Het is vrij bizar hoe erg doorontwikkeld OpenBSD is vergeleken met 'toen'.

Het OS is qua configuratie nog wel conservatief. Een deel is vanwege security en een deel is vanwege de hekel aan bloat, zowel qua configs als apps.

De standaard partitionering volstaat in de meeste gevallen (in ieder geval tegenwoordig), hoewel je op servers waarschijnlijk /home (de grootste partitie) en /var (voor de documentroot, SQL storage, mail storage etc) wellicht wilt omwisselen :)

Volgens mij vraagt de installer standaard nog om blocks, maar je kunt een andere eenheid ingeven, bijvoorbeeld '100G'. Met de Xorg opmerking ben ik zelf niet bekend, wellicht omdat ik cwm gewend ben die heel licht is. Ik weet dat Gnome/GDM nog wel één configregel nodig hebben om de aperture te veranderen.

Ik draai zelf op mijn NAS overigens ZFS, met als OS HardenedBSD (FreeBSD maar dan wat.... uhhh... hardened) :)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik werk voor een universiteit en draai Debian Linux op mijn desktops.
Als systeembeheerder wordt mijn workstation bewust niet centraal beheerd zodat het ook werkt als iemand de centrale infrastructuur moet repareren.
Heel wat wetenschappers gebruiken ook Linux en die beheren dat typisch ook zelf (wat in praktijk betekent dat ze Ubuntu installeren en er verder nooit meer naar omkijken).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 11:50
Als ZZP'er nu in VOF en op termijn naar een BV altijd al linux gebruiker geweest. Toen ik nog meer bij klanten werkte hadden de meeste developers hun workstation (win/mac/linux) zelf in beheer maar dit was wel altijd bij de kleinere bureaus (20 man max).

Ik denk dat het belangrijk is dat je kunt werken met de tools die het beste bij je passen en waar je het productiefste mee bent. Ik zou in loondienst een baan kunnen weigeren als ik die mogelijkheid daar niet zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:36
AquaL1te schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:07:
* Waar werk je?
Freelancer. Momenteel opdracht bij een (cloud)hosting bedrijf. Iedereen is vrij in OS keuze. Iedereen heeft Ubuntu op zijn laptop, op 1-2 mensen na (Windows). Op mijn eigen laptop draai ik Fedora.
Beheer doet iedereen zelf, wel zijn er regels die je moet volgen zoals een encrypted disk.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 17:38:
Ik werk voor een universiteit en draai Debian Linux op mijn desktops.
Als systeembeheerder wordt mijn workstation bewust niet centraal beheerd zodat het ook werkt als iemand de centrale infrastructuur moet repareren.
Heel wat wetenschappers gebruiken ook Linux en die beheren dat typisch ook zelf (wat in praktijk betekent dat ze Ubuntu installeren en er verder nooit meer naar omkijken).
Uit interesse, waarom Debian en niet bijvoorbeeld Ubuntu? Debian is perfect voor servers, maar ook als desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
jurroen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:06:
Haar werkplek lever ik, waarschijnlijk ga ik het beheer / onderhoud via Ansible doen, dat gebruik ik ook om de serverfleet te beheren.
Dat betekend dat je moet inloggen op haar desktop. Ik zou het als werknemer/stagiair niet fijn vinden dat er op mijn workstation wordt ingelogd. Ik zou eerder kijken naar automation wat de andere kant op werkt (pull ipv push).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11
Zowel bij mijn werkgever en mijn eigen bedrijf maken we gebruik van ubuntu zowel op desktop als op servers.

Tevens zijn de intel nucs als thinclient ingericht met uitgeklede xubuntu.

Dit alles word centraal gemanaged met Ansible.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn werkgever (Financiele sector) ben ik in de directe omgeving de enige die Linux gebruikt, maar ook niet constant. We werken standaard met een Citrix setup met een Windows omgeving die helemaal is dichtgetimmerd. BYOD's zijn toegestaan, alleen moet je wel Citrix op met de Windows omgeving om uberhaupt bij je mail te kunnen komen.

Een tijdje geleden ben ik begonnen met het meenemen van een Intel Computestick naar werk nadat onze Windows 'thinclient' niet zo thin bleek te zijn en constant maar Windows updates aan het patchen was. Met de Computestick een lichte Ubuntu installatie opgezet en sindsdien (behalve als de Citrix server zelf aan het throttlen is) geen problemen meer.

Ik ben overigens nog steeds 1-oog in het land der blinden. De rest van de organisatie is volledig Windows-centric (met hier en daar een paar app en database servers die op Red Hat draaien). Liever had ik gezien dat mijn device werd ge-whitelist zodat ik er gewoon mijn reguliere business apps op kan draaien (meestal browser-based) maar dat is nu helaas nog niet aan de orde.

Ben al wel in de organisatie aan het lobbyen om wat meer Linux te gaan gebruiken en in ieder geval de awareness te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Als IT Freelancer maak ik al jaren gebruik van Kubuntu die ik uiteraard zelf beheer.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Software Engineer.

Ik ontwikkel bijna exclusief in WSL. Maar qua desktop omgeving heb ik toch liever Windows.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik heb bewust al jaren géén Linux workstation, niet thuis, niet op kantoor.

Redenen zijn simpel: Ik vind de Linux desktop niet prettig werken en niet alles werkt (goed) op Linux. Vaak zijn er geen goede alternatieven, ik háát dual-boot en qua stabiliteit is Windows ook meer dan prima. (In beide gevallen draai ik W10.)

Het is niet dat ik geen Linux of Open Source gebruik, verre van, op kantoor draait het op ongeveer de helft van de (virtuele) servers (vrijwel alles is gevirtualiseerd op de backupserver na), thuis draait het op 100% van mijn servers en is ook de onderlaag Linux / OSS. (Er snort hier een Proxmox VE doosje.) Maar Linux op de desktop lost voor mij de belofte nog steeds niet in. Er word al sinds versie vroeg geroepen dat de Linux desktop universeel zinvol gaat worden en in mijn beleving is 'ie dat nog steeds niet.

Mijn functie is op dit moment primair sturend (business IT consultant / projectleider / etc), secundair systeembeheer, waarbij ik samen met een collega verantwoordelijk ben voor alle ICT. (We beheren niet alles zelf, een deel is bewust uitbesteed. Nog wel. We zijn druk bezig alles te migreren naar een externe partij. Eind maart ben ik klaar, dan heb ik mijn eigen afdeling opgeheven, verlaat ik mijn werkgever en is mijn bedoeling dat ik daarna de uitvoering volledig los laat en enkel nog aan de sturende, adviserende en coordinerende kant ga zitten.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik adviseer al sinds jaar en dag overheden op het gebied van beleid (niet ICT-gerelateerd, maar op het gebied van o.a. economie en inkoop). Dat doen we met 15 collega's, en ik ben de enige die BYOD doet en met Linux werkt.

Sinds 2002 werk ik alleen maar met een Linux Desktop (nu met Linux Mint, verschillende distros gehad) en kom nooit problemen tegen. Mijn stukken lever ik op als PDF of als vrijwel kale tekst, maar ook bewerkingen van complexe spreadsheets waar collega's met Excel in werken is geen probleem. Veel klanten werken ook vrijwel alleen maar met de iPad.

De "hacker stickers" zitten heel netjes op mijn ThinkPad en ze worden ook waargenomen door de mensen waar ik mee samenwerk, vooral de "Public Money = Public Code" levert veel (positieve) discussie op.

Verder natuurlijk thuis en het datacentrum (ik heb een server in de NTP Pool) sowieso alles Linux, moet er niet aan denken om met een ander OS te werken eerlijk gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 10:28

Oen

plak bakbloedworst

Vanwege een technologie-keuze om IBM (Lotus) Notes en consorten te gebruiken zitten de meeste collegae vast aan Windows.
Er was wel ooit Linux ondersteuning vanuit IBM, maar dat is inmiddels alweer passé.

We zitten in een transitie-fase, want op termijn gaat IBM er helemaal uit.
De nieuwe - en straks alle - applicaties draaien niet meer op IBM, maar via andere wegen.
Denk aan; G-Suite, Slack, ExactOnline, Topdesk, Mailchimp, of zelf ontwikkeld in Python/Django/React
We deden die zaken eerst allemaal met IBM Notes in eigen ontwikkelde applicaties.

Logischerwijs werken op dit moment alleen de Python-/Django-/React-ontwikkelaars waaronder ikzelf met Linux.
Ik heb nog wel een tweede laptop met Windows voor de zaken die ik nog met IBM doe, maar dat wordt met de week minder

Ik voorzie hier op kantoor, dat op langere termijn iedereen met Linux als workstation werkt,
zo heel groot is het hier niet (40 a 45 man) en de applicaties gaan stuk voor stuk allemaal de cloud in.

Als ik die wolken na tuur beleeft zij zo een nat uur in de natuur.

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 07:05
Bij mijn huidige klant waar ik als system engineer werk heb je 2 mogelijkheden:
1) BYOD en regel alles lekker zelf, maar kom niet klagen bij de servicedesk als iets niet werkt
2) Een Win10 pro HP Elitebook laptop van het bedrijf met alle support die je maar wensen kunt

In praktijk zie je dat mensen in IT vaak BYOD kiezen. Je ziet hier veel Macbooks. De meeste niet-IT'ers kiezen voor optie 2.

Als Gentoo liefhebber van het eerste uur (van toen het nog Enoch heette) heb ik veel andere distros geprobeerd maar ik ga toch telkens terug naar Gentoo. Ik moet er wel bij vertellen dat ik de unstable ~amd64 branche draai wat niet zonder risico's is. Voor zo'n noodgevallen heb ik Ubuntu MATE geïnstalleerd op een andere partitie zodat ik verder kan werken en thuis na 't werk kan uitvlooien wat er mis is met mijn Gentoo installatie. Het beheer doe ik dan ook zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oen

Oen

plak bakbloedworst

Op Slashdot gaat er sinds gisteren ook een draadje over:

Is Your Company Using Linux Desktops?
https://ask.slashdot.org/...pany-using-linux-desktops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Ik kan vanaf huis niet eens met Linux inloggen omdat ze pulse secure gebruiken. Echt waardeloos.
Op mijn werk zelf hebben we Windows only, Ook waardeloos :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oen

Oen

plak bakbloedworst

@jbhc offtopic, maar er is "gewoon" een Pulse Secure Access Client voor Linux https://medium.com/@yildi...ion-on-linux-8bc524088793

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:27
jbhc schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:47:
Ik kan vanaf huis niet eens met Linux inloggen omdat ze pulse secure gebruiken. Echt waardeloos.
Er is gewoon een pulse secure client voor Linux! Ik gebruik Ubuntu en Pulse Secure zonder problemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

jbhc schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:47:
Linuxclient werkt prima, er is ook een opensource client als plugin voor network-manager, tijdje gebruikt vanaf Fedora. Tenzij ze in de rolemapping of host-checker hard alles behalve windows blokken moet het werken (o.a. Pulse Connect Secure admin hier :P).

Geen linux direct op de werkplek zelf, maar met lokaal WSL kom ik een eind. Verder werken we voornamelijk via steppingstones, dus heb een hele tijd een 'eigen' steppingstone gehad :)

Wel collega's die als developer linux draaien met de werkplek-image in een vm. Ze zeggen dat het prima werkt ondanks dat werkplekbeheer er geen ondersteuning op kan en wil geven. Zelf heb ik er voor gekozen om qua werkplek e.d. gewoon een gebruiker te zijn; stuk of iets werkt niet lekker? -> inleveren en lekker later weer ophalen.

Insert vies grapje hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-09 18:35
Bij mijn werkgever word Linux volop gebruikt op de desktop, en ik werk er dan ook dagelijks op. Ik werk overigens bij een technologiebedrijf waarbij Linux ook het onderliggende OS is voor onze producten. Als distro gebruiken we CentOS voor de workstations, en soms RHEL voor de wat meer server-achtige toepassingen (denk aan Jenkins servers etc.) Linux is bij ons beschikbaar als dedicated machine, maar ook binnen Citrix.

Bovendien kunnen de Linux machines ook gebruikt worden om via Citrix virtuele machines te gebruiken. Ik heb daarom ook altijd nog een virtuele Windows machine voor office werkzaamheden of een enkele Windows-only applicatie die ik gebruik. Op termijn zal nagenoeg alles naar Citrix migreren verwachten we.

Beheer is niet mijn taak, maar ik weet dat men Puppet gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door muksie op 04-12-2019 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:05

Super_ik

haklust!

Blerp schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:42:
[...]

Linuxclient werkt prima, er is ook een opensource client als plugin voor network-manager, tijdje gebruikt vanaf Fedora. Tenzij ze in de rolemapping of host-checker hard alles behalve windows blokken moet het werken (o.a. Pulse Connect Secure admin hier :P).
MFA met bijvoorbeeld azure/hybrid AD werkt alleen met de Pulse client, maar 't werkt wel :)
Beetje jammer dat op Debian Buster het pakketje niet meteen werkt doordat het outdated libraries nodig heeft. Deze heb ik dus gerepacked en op onze eigen repo gezet.

[ Voor 14% gewijzigd door Super_ik op 04-12-2019 19:37 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32

JaQ

Ik werk als IT manager in de financiële sector. Zelf draai ik op MacOS. De Linux desktop is hier enige tijd weg geweest, maar sinds kort als beta weer beschikbaar (geen idee welke distro). Tevens zijn er RHEL gebaseerde VMs beschikbaar als virtuele desktop voor developers.

In mijn vorige werkgever (een van de Amerikaanse software reizen) bestond de mogelijkheid om hun eigen Linux distro op de laptop te draaien.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb gewerkt bij 2 Belgische grootbanken die als aanbod (en meest gebruikte) os Windows aanbieden doch ook MacOSX kan verkregen worden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om een RedHat linux workstation te krijgen die in een virtuele omgeving werkt. Native op de desktop loopt een proefproject mee dus ook dat zal binnekort kunnen. Als office gebruikt men er 365 die online ook bruikbaar is. Meeste andere apps binnen de bank werken webbased dus ook daar is er geen probleem. Er is gekozen voor redhat omdat we ook al dik 300 a 400 redhat servers draaiende hebben. In de praktijk werk ik 90 procent van de tijd op Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:12

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik werk in het UMCU binnen genetica research en heb Linux ubuntu 18 als primare omgeving. Deze wordt centraal gemanaged, maar geen idee met welk systeem. Veel mensen stappen wel over naar Macs, maar daar heb ik niet zoveel mee. Voor het office werk gebruik ik wel een windows VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 05:31
Ik werk in een middelgroot ziekenhuis. Epic applicatiebeheer (EPD). Alles windows. We hebben een unix fileservertje dat we gebruiken om tekstbestandjes op te slaan als export vanuit het EPD, maar dat is het wel zo een beetje.
Ik erger me dood aan onze infrastructuur, maar goed, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
In mijn vorige business heb ik het geprobeerd (vergadercentrum), maar ben terug geswitched naar Windows. Mainly vanwege het occasional geklooi dat ik had met document uitwisseling of sommige applicaties die het alleen deden (of beter) op Windows.

Dat gezegd hebbende, heb ik ruim 10 jaar Macbooks gehad, mainly vanwege de commandline en draai ik alles serverside op *nix. Voor mijn andere werk als freelance systeembeheerder draai ik Windows, maar heb daar wel WSL Ubuntu opdraaien en ook bij klanten deploy ik gewoon *nix als backend.

Voor mijn ex (tekstschrijfster) heb ik ooit als experiment Ubuntu geinstalleerd en ze wil nooit meer anders: OS X kan ze niet mee werken en als je haar een Windows desktop voorschotelt, gaat ze gillen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tha_Butcha op 07-12-2019 12:44 ]

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
Waar ik werk (Overheid) zit je voor je main workstation vast aan windows maar voor je beheer laptop mag je kiezem wat je wilt je krijgt standaard een windows bak maar ik heb er elementary opstaan een debian/ubuntu clone voornamelijk omdat ik daar de meeste ervaring mee heb.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik werk sinds 2006 structureel met Linux, eerst Suse, later Ubuntu (nog steeds). Ben wel altijd eindgebruiker geweest, want zelf geen ontwikkelaar of iets dergelijks. Zelf ben ik wetenschaps- en techjournalist en als freelancer maakt het niemand uit wat ik gebruik, als de tekst maar komt. Twee jaar vast in dienst geweest bij deze mooie site :) Daar mochten we allemaal zelf draaien wat je wilde, maar dat was wel een uitzondering (ik draaide Ubuntu).

Heel soms kom ik nog wel eens problemen tegen, zoals dat de Pulse Secure Linux client niet meer out of the box werkt op Ubuntu 19.10 ivm. dependencies (nog niet opgelost zelf, want eigenlijk bijna nooit nodig, behalve bij Eduroam en die tijd is inmiddels wel voorbij ;) )

Het gebruik van Linux geeft me een iets veiliger gevoeld dan een Windows-omgeving op de een of andere manier, maar weet ook dat je niet onschendbaar bent.

Omdat mijn werk voornamelijk uit typen bestaat, is natuurlijk elke veredelde typemachine praktisch en een beetje browsen is ook een vereiste. Fotobewerking, eventueel audio bewerken voor podcasts, eventueel een videootje bewerken: alles kan. Zelf mis ik geen zaken als Adobe-programmatuur omdat ik dat dus al ruim 13 jaar niet meer gebruik.

Mijn hoofdreden om te kiezen voor een linux-omgeving is: open source, al ben ik geen die-hard oss-gebruiker, zoals bij games (speel nog wel het een en ander via Steam, WoW al jaren geleden mee gestopt, maar dat draaide prima via Wine). Betalen voor software doe ik ook soms, zoals bij het nog steeds superlelijke, maar wel heel bruikbare VueScan, maar ook doneren als het kan (soms met geld, nog liever met tijd, zoals NL-vertalingen verbeteren of verzorgen).

Ondanks dat gebruik ik wel veel Google Docs, omdat het gewoon heel praktisch is. Ik weet dat er meer open alternatieven zijn, maar tja.. dat is de volgende grote uitdaging...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
Software-ontwikkelaar bij zelfsturend bedrijf.

Indien gewenst kunnen de minder tech savvy dames en heren support krijgen bij ons systeembeheer-team maar de meesten kiezen hun eigen hardware en installeren hun eigen OS.

Omdat wij een zelfsturend bedrijf zijn is de eerste alinea is mij geheel onbekend. Proef de vrijheid, noemen we dat.

Ik draai op dit moment op een Lenovo T530 (wil niet upgraden vanwege stickerbomb op de deksel) Xubuntu 19.10. Ook geen directe reden om te upgraden want we zijn voor bijna alle projecten al ruime tijd over van Vagrant naar Docker voor local development dus minder intensief voor m'n hardware.

Qua provisioning heb ik voor m'n eigen gemak Saltstack gebruikt om een zelfde omgeving thuis te kunnen hebben op een losse SSD. Zo kan ik op m'n game pc ook developen.

[ Voor 40% gewijzigd door _eXistenZ_ op 14-12-2019 19:45 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:38
Als devops bij een hostingbedrijf ben ik initieel op windows gegooid, maar dat was ik binnen een maand al zat. Aangezien ik als linux specialist aangenomen ben heb ik dus ook maar doorgegeven dat ik voortaan op Linux Mint ga draaien.
Zeker in combinatie met mijn tooling en het serverpark dat ik beheer (lees: linux-only hosts) is het veel logischer dat ik zelf ook op linux draai.

Er zijn nog een paar developers naast mij die ook varianten op het thema van Debian linux draaien (en wat CentOS fanaten verderop ;) ) maar buiten de tech afdelingen is het allemaal windows. Ik neem aan dat die allemaal op een AD-achtige oplossing werken.

Wij doen ons lokale beheer gewoon zelf want laten we eerlijk zijn, dat is echt super simpel tegenwoordig op linux.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Consultant & Docent bij AT Computing.
Uiteraard draait er een GNU/Linux op mijn laptop, Fedora is de distro die ik gebruik sinds release 20 er van. Daarvoor Debian gedraaid, Arch, ..trits anderen..
Elke technische collega beheert zijn eigen laptop en maakt daarom zelf de keuze welke distro op komt. Er is zo een hele zwik aan distrii bij ons in omloop. Op de technische infra die we onder eigen beheer hebben draait voornamelijk CentOS.

Ik heb een tijd lang de laptops van sales en administratie beheerd. Zij hebben ook van Fedora gebruik gemaakt. Initiale installatie deed ik met PXE en kickstart. Beheer daarna met Ansible. Die manier en playbook zijn nadat ik die fakkel heb doorgegeven nog aardige tijd gebruikt.

Als Linux consultant kom ik bij verschillende klanten waar natuurlijk ook iets van Linux wordt gebruikt. Daar kom je voor het voetvolk vaak Windows werkplekken tegen en staat er een Linux distro op de servers/infra. De technische contactpersoon van de klant draait dan vaak zelf weer wel een Linux op zijn/haar desktop.
Mijn werkzaamheden zijn allerlei. Een rode draad is toch wel Ansible de afgelopen twee jaar t/m nu.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Wetenschapper hier op de VU ik kan niet zonder Linux (genetica met TBs aan data).

Debian 9 desktop op het werk (moet ik nog updaten naar iets nieuws). Thuis Ubuntu 18.04 op mijn eigen laptop. Ben nu aan het wachten op Ubuntu 20.04 in de hoop dat een aantal vervelende Gnome 3.30 en 3.34 bugs dan opgelost zijn (copy paste van filenamen bijvoorbeeld, fileroller drag n drop onder Wayland).

Wat ik echt super vind zijn de mooie fonts op de Linux desktop en ik kan niet zonder de terminal. Het grootste gemis is toch wel MS office, want de artikel layout gaat er met Libreoffice altijd op een of andere manier aan (Dus Windows in Virtualbox erbij).

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 11:04
* Waar werk je?
Speakup in Enschede. VoIP provider en operator
Ik gebruik Debian Buster. Mijn collega's kunnen zelf kiezen wat ze draaien. Op dit moment gebruikt iedereen Ubuntu of Debian.
Ik heb zowel een desktop op de zaak als een laptop. Beide draaien Debian en beheer ik zelf. Net zoals mijn collega's hun werkstation / laptop zelf beheren. Mind you, dit zijn danwel NOC engineers (net zoals ikzelf) of developers. De rest van het bedrijf gebruikt Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 12:06
* Waar werk je?
"Cloud engineer & System Administrator" bij een bedrijf, in Espoo gevestigd, wat als dienst beelden van de aarde aan klanten levert.

De meeste niet-technische en niet-developer collega's gebruiken het standaard Windows image. Developers gebruiken meestal het standaard Ubuntu image met hier en daar een uitzondering.

In het IT team gebruikt 40% Linux (k)ubuntu, ikzelf draai Fedora met Awesome als WM. De rest gebruikt Windows. Initieel begint iedereen met een Windows installatie, dit heb ik c.a. 2 weken vol weten te houden om vervolgens direct maar met hulp van een collega de overstap van Gnome naar Awesome te maken.

* Hoe wordt die distro beheerd? Bijvoorbeeld voor Fedora heb je Fleet Commander en voor Ubuntu heb je Landscape. Of beheer je zelf je eigen laptop? Windows wordt centraal beheerd, voor de Linux desktops is iedereen zelf verantwoordelijk, omdat dit veelal technische mensen zijn gaat dit prima.
Pagina: 1