Linux is nogal een breed begrip
Op de desktop / werkplek wordt het denk ik vooral gebruikt door mensen die de vrijheid hebben om hiervoor te kiezen. Te denken valt hierbij bijvoorbeeld aan een software ontwikkelaar, waarvoor het niet uitmaakt welk OS hij draait, zolang zijn tools het er maar op doen. Of die ene systeem- / netwerkbeheerder, die zichzelf prima kan redden.
Bij eindgebruikers zul je het denk ik nauwelijks zien. Dan is het toch echt Windows of Mac.
Dat betekent echter niet dat bedrijven Linux niet omarmen, want op de servers zie je het steeds vaker, omdat het simpelweg goedkoper is. Al kan het wel vaak in een ander jasje zijn. Op mijn werk gebruiken we Synology NAS-en vrij heftig bijvoorbeeld.
Linux gebruiken we op dit moment ook als alternatief voor Windows op het gebied van narrowcasting. We leveren dus schermen die gerichte reclame kunnen tonen en daar hangt dan een NUC achter met Linux er op en full screen Chromium (HTML5 player). Android was misschien slimmer geweest, maar daar missen we de know how voor. En voor onze toepassingen werkt het prima.
Daarnaast hebben we voor een paar gerichte toepassingen Linux VM's (bijvoorbeeld een Nginx reverse proxy).
Maar op onze werkplekken is vrijwel alles Windows 10. Ik heb wel 1 collega die helemaal gek is op MacOS, dus die probeert zoveel mogelijk daarmee te doen... maar ook hij heeft een Windows 10 VM voor de taken waar hij niet aan ontkomt (in zijn geval vooral .NET Framework applicaties die nog niet naar .NET Core zijn geport).
Zelf heb ik thuis vrij lang Fedora gebruikt, maar ben sinds een aantal maanden weer terug bij Windows. Voornamelijk vanwege het gemak en de compatibiliteit met dingen.
Zo worden er nog weleens vaker complexe Microsoft Office documenten geopend op mijn computers door mijn vrouw en die moeten het dan perfect doen (bijv presentaties voor haar werk, of hele roosters in Excel). Met Libre Office was dat een enorm gekut en ging het eigenlijk nooit goed.
Datzelfde heb ik op mijn werk ook al gauw. Ik moet als ontwikkelaar ook documentatie schrijven en / of aanpassen. En daar kunnen ook tabellen, grafieken en plaatjes inzitten... en als die kapot gaan in Libre Office dan word ik niet blij. Daarnaast gebruik ik ook Visual Studio vrij vaak voor projecten die Windows targetten en elke keer met een VM werken is ook onhandig.
Long story short: we gebruiken praktisch overal Windows 10 op de werkplek (en zelfs thuis).
Ondanks mijn liefde voor Linux...
[
Voor 3% gewijzigd door
Lethalis op 20-11-2019 11:45
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.