Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 09:20
Dag allen!

Komende zomer trekken we met de familie naar Vietnam. Na jaren trouwe dienst is de Nikon d200 wel aan vervanging toe (hebben we toen goedkoop kunnen overkopen). Ik heb enkel ervaring met het maken van foto's maar niet met de hele wirwar aan camera's die er ondertussen bijgekomen zijn.
De camera wordt vooral gebruikt tijdens onze vakanties maar komt daarnaast wel wekelijks uit de zak voor wat kiekjes.

Momenteel zit deze lens erbij : AF-s Nikkor 17-55mm dx
Zou fijn zijn mocht deze er toch nog op passen.

Budget: Onder 1000
Liefst een Dslr maar als er voor dat budget andere, betere opties zijn hoor ik het graag!
Maar toch ook een beetje compact en niet al te zwaar voor op vakantie

Alvast bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door zierbeek op 20-11-2019 12:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:30

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

Hi @zierbeek ,

momenteel zie ik deze in de V&A:
V&A aangeboden: Canon EOS 70D incl. canon 50mm f/1.8; canon 18-135mm USM; Si...

Ik ben zelf begonnen met de 70D met fotograferen (en tot 3 jaar terug ook dagelijks gebruikt)
en dit is echt een zeer fijne camera!

(ISO zou ik alleen niet boven de 1000 willen zetten :P )

Meer π•„π”Όπ•Œπ•‚, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Mortum schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:08:
Hi @zierbeek ,

momenteel zie ik deze in de V&A: ...
Leuke set. Wel een beetje duur. 100€ minder lijkt me een faire prijs. (ja, 2e hands DSLR spul is geen drol meer waard momenteel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Mortum schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:08:
Hi @zierbeek ,

momenteel zie ik deze in de V&A:
V&A aangeboden: Canon EOS 70D incl. canon 50mm f/1.8; canon 18-135mm USM; Si...

Ik ben zelf begonnen met de 70D met fotograferen (en tot 3 jaar terug ook dagelijks gebruikt)
en dit is echt een zeer fijne camera!

(ISO zou ik alleen niet boven de 1000 willen zetten :P )
Hey bedankt voor je info! ik denk echter iets compacter te willen blijven om mee rond te zeulen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:04

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Welke lenzen heb je nu bij je D200 zitten? Die zijn wellicht nog prima te hergebruiken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:44:
Welke lenzen heb je nu bij je D200 zitten? Die zijn wellicht nog prima te hergebruiken.
Er zit een gigantisch zware lens bij die niet zo handig is om mee rond te trekken
AF-s Nikkor 17-55mm dx
zou wel handig zijn mocht deze er toch nog op passen.

PS. Heb net van de mama gehoord dat het budget omhoog gaat ;)

[ Voor 15% gewijzigd door zierbeek op 20-11-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:00
Tenzij je nu al mooie lenzen hebt, maar als het geen dslr hoeft te zijn maar ook een mirrorless kan worden, misschien iets als een Olympus E-M10 Mk2 of Mk3? Compact en binnen het budget prima te krijgen. Zit nu 75 cashback op de Mk3, daarmee heb je een complete kit met 14-42 en 40-150 lensen voor 725 euro. Voor het overgebleven budget kan je dan een lichsterke prime halen (had zelf bv bovenstaande lenzen en de Lumix 20mm mee in Vietnam).
Als het 2e hands mag zijn kan het voor minder uiteraard (hier een mk3 met garantie voor 350 euro, beide lenzen moet je voor minder dan 200 samen kunnen krijgen).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Er ontbreekt nog veel informatie, waardoor er niet gericht advies gegeven kan worden.
Je bent het beginnersniveau al ontgroeid denk ik?

En waarom per sΓ© een DSLR, je geeft ook aan dat je iets compacter en lichter wilt. Heb je je ook al verdiept in systeemcamera's? Zo ja, welke modellen spreken je daar aan? Zo niet, dan zou ik aanraden daar even op te gaan googlen voor meer informatie.

Als je de Nikon gewend bent, dan heb je keuze uit D3500, de D5600 en de D7500 (hoewel die laatste denk ik net buiten je budget is). Je zou je daar wat reviews van kunnen lezen om te kijken welke het beste bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
guillaumemay schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:02:
Er ontbreekt nog veel informatie, waardoor er niet gericht advies gegeven kan worden.
Je bent het beginnersniveau al ontgroeid denk ik?

En waarom per sΓ© een DSLR, je geeft ook aan dat je iets compacter en lichter wilt. Heb je je ook al verdiept in systeemcamera's? Zo ja, welke modellen spreken je daar aan? Zo niet, dan zou ik aanraden daar even op te gaan googlen voor meer informatie.

Als je de Nikon gewend bent, dan heb je keuze uit D3500, de D5600 en de D7500 (hoewel die laatste denk ik net buiten je budget is). Je zou je daar wat reviews van kunnen lezen om te kijken welke het beste bij je past.
Dag Guillaumemay, ik schreef dat een dslr niet speciaal hoeft, en ondertussen heb ik ook begrepen dat dat waarschijnlijk buiten het budget valt.

En inderdaad, ondertussen ben ik meer aan het lezen over systeemcamera's. Er is geen model dat me speciaal aanspreekt, een ander merk dan Nikon mag zeker. Ik zou enkel graag die lens die ik heb nog gebruiken voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:13

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Sony RX100 lijn

Dit zijn relatief kleine camera's met toch een goede kwaliteit en afhankelijk van het model heb je ook nog een bruikbare zoom.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
zierbeek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:51:
[...]

Er zit een gigantisch zware lens bij die niet zo handig is om mee rond te trekken
AF-s Nikkor 17-55mm dx
zou wel handig zijn mocht deze er toch nog op passen.
Da's wel een klasse f2.8 zoomlens. :9
Idd zwaar, maar uitstekend glas. Veel beter kun je op een dx kamera niet hebben.
Kortom, je oude D200 vervangen door een D7500 of D7200. De D7500 is momenteel door kassakorting leuk geprijsd, en de D7200 doet op de duitse 2e handsmarkt nauwelijks meer dan 400€ in goede staat. In NL evt. iets duurder op marktplaats, maar meer dan ~450€, hooguit 500€ mag een exemplaar in zeer goede staat, met evt restgarantie niet kosten.

Ga je de lens verkopen om iets kompleet nieuws aan te schaffen, wordt alles een ander verhaal. Zou ik persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Vanoverdegrens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:02:
[...]

Da's wel een klasse f2.8 zoomlens. :9
Idd zwaar, maar uitstekend glas. Veel beter kun je op een dx kamera niet hebben.
Kortom, je oude D200 vervangen door een D7500 of D7200. De D7500 is momenteel door kassakorting leuk geprijsd, en de D7200 doet op de duitse 2e handsmarkt nauwelijks meer dan 400€ in goede staat. In NL evt. iets duurder op marktplaats, maar meer dan ~450€, hooguit 500€ mag een exemplaar in zeer goede staat, met evt restgarantie niet kosten.

Ga je de lens verkopen om iets kompleet nieuws aan te schaffen, wordt alles een ander verhaal. Zou ik persoonlijk niet doen.
heel erg bedank voor je antwoord!

Ik ben echter niet van plan die gigantisch zware lens mee te zeulen naar Vietnam. Ik ga die houden voor thuisgebruik. Ik zoek iets compacter en vooral lichter

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28
Zoiets? pricewatch: Nikon D7500 + 18-105mm f/3.5-5.6 Zwart

Kun je de 17-55mm thuis op gebruiken, voor op reis heb je dan de 18-105.

Anders 2e hands een D7200 of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
PageFault schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:00:
Zoiets? pricewatch: Nikon D7500 + 18-105mm f/3.5-5.6 Zwart

Kun je de 17-55mm thuis op gebruiken, voor op reis heb je dan de 18-105.

Anders 2e hands een D7200 of zo?
Klopt, wordt wel wat lastig met het budget als je nog extra batterijen enzo moet meetellen. De lens ga ik waarschijnlijk verder gebruiken met een adapter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-10 10:10
Hier nog een stem voor een Olympus camera.
Specifiek de M10 mark II; die is momenteel enorm afgeprijsd (of 2e hands) ... en het is een van de beste prijs/performance camera's die Olympus gemaakt heeft.
Je krijgt ontzettend veel camera voor je geld - zoveel dat ze de Mark III zelfs enigszins beperkt hebben. "Oeps, foutje, het was niet de bedoeling zo'n goede camera te maken voor die prijs, hier is een nieuw model".

Qua prijs blijf je makkelijk binnen je budget, ook met 2 lenzen.
Dit is een systeemcamera met ontzettend veel mogelijkheden:
Live view. 5 assige beeldstabilisatie. Volledig stille electronische sluiter.
Touchscreen; raak het scherm aan en op die plek stelt hij scherp en maakt een foto. Tilt-LCD scherm, super voor foto's op kniehoogte Γ³f juist boven je hoofd. En een EVF-zoeker natuurlijk.
Gezichtsherkenning: Druk af en het gezicht in beeld is gewoon scherp.
Timelapse.
Afstandsbediening via je telefoon.
De camera heeft een stuk of 5 programmeerbare knoppen en 4 custom-modes waarin hij alle settings opslaat. Erg handig, gebruik ik ook vaak.

Voor een reis naar Vietnam: Geweldig. Het systeem met lenzen is gewoon klein.
In een bloedheet land neem je toch gewoon je complete camera-uitset mee in een klein tasje. Of alleen je camera in je hand of jaszak.
Deze camera heb je gewoon op elk moment van de dag bij als er weer iets moois voorbij komt.

Vergis je niet in de beelden die eruit komen: Die zijn uiterst mooi. Wil je nabewerken dan schiet je in Raw.
Je zult niet snel een functie vinden die je echt nodig hebt en die ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Volgens mij moet je kijken naar ren Nikon Z50 met adapter voor je DX-lens en in combo met de twee nieuwe kitlenzen die nu in de aanbieding zijn bij de body. Lichte set voor op reis en werkt prima met je 17-55 thuis. En je kunt er weer een flink aantal jaren mee vooruit.

Ik snap de adviezen voor Olympus niet, daar werkt je 17-55 niet goed op. Sensor is kleiner en geen native ondersteuning voor autofocus en diafragma-aansturing.

Blijf dus bij Nikon als je de 17-55 wilt blijven gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Kwintessens op 22-11-2019 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Maar de TS geeft zelf aan dat hij er niet super veel verstand van heeft (prima verder :) ), maar dat hij de 17-55 graag wilt houden.....maar daar wil ik eigenlijk al aanhaken....die lens is zwaar en lomp en optisch heel netjes....maar jij bent simpelweg niet de doelgroep ervoor. En een andere lens is zeker niet minder goed perse, hangt geheel van de andere lens af.

Mijn advies zou zijn om de D200 en de 17-55 te verkopen en met een geheel schone lei beginnen. Dat geeft je zon 500 euro extra budget na verkoop. Want die lens met een adapter is echt een slecht idee, je wilt geen grote zware lens op een kleine body.

Kortom: Nieuw, vakantie foto's en thuis rond het huis en budget 1500 euro. Dan vooral nog de vraag wat je belangrijker vind: gewicht van het geheel of de optie om flink in te kunnen zoomen?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Kwintessens schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:41:
Ik snap de adviezen voor Olympus niet, daar werkt je 17-55 niet goed op. Sensor is kleiner en geen native ondersteuning voor autofocus en diafragma-aansturing.

Blijf dus bij Nikon als je de 17-55 wilt blijven gebruiken.
Dit klopt, blijf bij Nikon als je ten koste van alles die lens wilt blijven gebruiken. Met adapter.
Maar het voelt penny wise, pound foolish.

Bij de tip voor Olympus ben ik uitgegaan van de draagbaarheid, het budget en de Vietnam-reis in hun geheel, en niet vastgepind op één lens.
Daarbij adviseer ik iedereen en zijn moeder een systeemcamera vanwege de enorme mogelijkheden.

Voor de prijs van alleen die Z50 body betaal je net zoveel als een compleet Olympus systeem.
Als je wilt kunt je met een beetje zoekwerk kun je op die Olympus de kitlens vervangen door een Pro zoomlens 12-40 met constante f/2.8. Dan nog voor €100 een 40-150mm zoomlens erbij en je kunt alles aan.
Dus binnen budget van €1000: een zeer compacte systeemcamera, een Pro zoomlens met constant diafragma en een tele-zoomlens.
Of €500,- goedkoper als je de kitlens houdt in plaats van die Pro lens.
Dat lijken me best relevante alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 22-11-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
De 17-55 verkopen, zoals @Nomad voorstelt, had ik ook al als optie aangegeven. @zierbeek lijkt daar niet aan te willen. Dat begrijp ik wel, want die lens is echt goed. Op de 2e handsmarkt inmiddels weinig gevraagd, want geen FX-lens. Krijg je niet echt veel voor.
Dan een Z50 + adapter + lichte kitlenzen erbij kopen, zoals @Kwintessens aanraadt, vind ik in principe een goed idee. De Z50 die net nieuw op de markt is, vind ik echter nog behoorlijk duur. Met de 2 kitlenzen kost ie ~1100€ en dan komt de adapter er nog bij. Een Olympus/Panasonic mft kameraatje + 2 kitlensjes kost vooral 2e hands geen drol meer. Dan zit je wel in 2 systemen, maar bent zelfs met een 2e hands D7200 als vervanging van de D200 nog een stuk goekoper uit dan met een Z50 aanschaf. (@Tarquin deelt min of meer mijn gedachte :) )
Lastig dilemma...

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 22-11-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Dat is exact wat ik ook aanvoel, een heleboel dillema's. Ik denk momenteel richting de x-t30. Of de xe3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
zierbeek schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:55:
Ik denk momenteel richting de x-t30. Of de xe3
Fuji is duur. Dan kun je imo beter de Z50 route bewandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Dat is goed want het geeft aan dat je aan een systeem-overstap denkt. Dat is in elk geval duidelijk, en je hebt meer opties dan wanneer je aan die ene lens wilt vasthouden.

Super prachtige camera, de X-T30.
Wel heeft @Vanoverdegrens gelijk dat je dan meteen je budget opmaakt aan één camera met kitlens.
Als je een betere lens wilt, Γ³f extra zoom, ga je meteen over je budget heen. En ja, als het budget niet telt kun je elke camera wel kopen :)

De fotograaf bepaalt de foto. De lens geeft je mogelijkheden. De camera legt hem alleen maar vast. De lens is véél bepalender voor het eindresultaat dan het sexy kastje met de knopjes.
Case-in-point: Je kunt meestal wel zien met wat voor lens een foto gemaakt is en of het diafragma open of dicht stond. Maar je kunt vrijwel nooit aan een foto zien met welke camera hij gemaakt is.

Dus je kunt wel 90% van je budget uitgeven aan het sexy kastje met de knopjes, maar de lens is dan je sluitpost.
Ter vergelijking: Ik heb een camera van €400 en lenzen van €2400 - en ik kan hier méér mee dan waneer dat andersom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Tarquin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:58:
Dat is goed want het geeft aan dat je aan een systeem-overstap denkt. Dat is in elk geval duidelijk, en je hebt meer opties dan wanneer je aan die ene lens wilt vasthouden.
Ik heb even op ebay gekeken wat die lens momenteel opbrengt. Ik zie goede exemplaren voor rond de 350€ voorbij komen. Met grote regelmaat.
Als je die lens voor dat geld verkoopt, moet je accepteren geen vergelijkbare lens voor hetzelfde geld terug te kunnen kopen. (uitgezonderd de Canon tegenhanger voor hun spiegelreflexen wellicht. Dat brengt je echter niet verder)
Dat maakt de keuze wmb best lastig.
Ik zou voor 350€ die lens niet wegdoen, er een D7200 2e hands voor kopen, en afwachten hoe de Zxx serie zich gaat ontwikkelen.
De reis is pas volgende zomer. De aankoop daarvoor kan nog uitgesteld worden. Dat zou ik doen. Alle alternatieven worden goedkoper in die 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:31:
[...]
Ik heb even op ebay gekeken wat die lens momenteel opbrengt. Ik zie goede exemplaren voor rond de 350€ voorbij komen. Met grote regelmaat.
Als je die lens voor dat geld verkoopt, moet je accepteren geen vergelijkbare lens voor hetzelfde geld terug te kunnen kopen. (uitgezonderd de Canon tegenhanger voor hun spiegelreflexen wellicht. Dat brengt je echter niet verder)
Voor hetzelfde geld krijg je geen Pro lens terug; maar als je hem afschrijft (of er vanuit gaat dat je hem niet hergebruikt), is alles wat je er voor terugkrijgt, winst.
Dat maakt de keuze wmb best lastig.
Ik zou voor 350€ die lens niet wegdoen, er een D7200 2e hands voor kopen, en afwachten hoe de Zxx serie zich gaat ontwikkelen.
Grappig, ik zou er afstand van doen vΓ³Γ³r de hele wereld is overgestapt naar mirrorless en deze lens een tweede keus is geworden.
Maar dat verschil van mening is erop gebaseerd om afscheid te nemen van die lens, niet om hem te hergebruiken. Ik zou bij een overstap naar een ander systeem juist investeren in de native lenzen van dat systeem, en niet met adapters werken.

De Z50 is dan wel een speciaal geval, omdat het de grote vraag is of Nikon ooit goede professionele lenzen voor dat systeem gaat uitbrengen, of dat ze dit bewust een instap-consumenten systeem laten blijven.
Dat zeg ik niet zelf, dat zeggen reviewers van de Z50.

Dat is wel prettig aan de Olympus: Het systeem omvat instap tot en met professioneel glas, en het past allemaal. Je kunt je systeem dus gaandeweg upgraden zonder dat je gedwongen van body of mount moet wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@zierbeek de Fuji’s de je noemt zijn prima, maar je kunt er niet je 17-55 op gebruiken. Als die eis de deur uitgaat en je de D200 inclusief 17-55mm verkoopt of inruilt, heb je veel meer keuze. Vraag is natuurlijk of je dan nog steeds een camera met verwisselbaar objectief wilt, of een goede camera met vast objectief. Wat wil je er mee fotograferen in Vietnam? Moet hij spatwaterdicht zijn? Wil je veel of weinig zoombereik? Hoeveel megapixels heb je nodig? Etcetera. Hoe kijk je daar naar?

Als je eis blijft dat de 17-55 er op moet kunnen, moet je bij Nikon blijven. En in dat geval zou ik echt gaan voor de Z50. Ik verwacht dat Nikon de ontwikkeling van DX spiegelreflexen staakt. De toekomst is hun Z-mountsysteem. Je kunt je afvragen of Nikon daar mooie DX-objectieven voor gaat uitbrengen, maar de eerste twee zijn in ieder geval prima en je hebt al een supermooie 17-55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Tarquin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:05:
[...]
Voor hetzelfde geld krijg je geen Pro lens terug; maar als je hem afschrijft (of er vanuit gaat dat je hem niet hergebruikt), is alles wat je er voor terugkrijgt, winst.

Grappig, ik zou er afstand van doen vΓ³Γ³r de hele wereld is overgestapt naar mirrorless en deze lens een tweede keus is geworden.
Maar dat verschil van mening is erop gebaseerd om afscheid te nemen van die lens, niet om hem te hergebruiken. Ik zou bij een overstap naar een ander systeem juist investeren in de native lenzen van dat systeem, en niet met adapters werken.
Tamelijke onzin wat je nu bij elkaar poogt te rijmen:
1) Waarom zou je deze lens afschrijven?
- Onzin, want het is optisch een uitstekende lens!
2) Waarom is de habbekrats die je ervoor krijgt "winst"?
- Heb je er ooit minder voor betaald, en verdien je er wat aan?! Die lens voor ~350€ wegdoen en een duurdere nieuwere lens terugkopen, is geen winst maken.
3) De hele wereld gaat niet naar mirrorless overstappen. Enkelen zullen bij de spiegel blijven tot hun kamera uit elkaar valt, anderen zullen de fotografie naar hun handy overhevelen. Een 3e groep zal idd naar mirrorless gaan, of er al zijn.
Dat de 17-55 slecht/goedkoop verkoopt heeft overigens helemaal niet met de overstap naar mirroless te maken! De doelgroep voor deze lens is grotendeels van bijv. D300 naar fullframe overgestapt en kan daarop deze lens niet meer gebruiken. Dat is de reden, en dat speelt al langer.
4) Investeren?
- In elektro-speelgoed investeer je niet! Consumeren, ofwel "geld weggooien" voor het lekkere gevoel iets leuks te bezitten, is de aankoop van kameraspul.

In dat licht bezien, is het behouden van een uitstekende optische kwaliteit t.w.v. 350€ een handige beslissing. Koop er een moderne kamera bij, want de D200 is wel een oeroud ding. Zelfs met een D7100 voor 300/350€ maak je 5 stappen vooruit. Met een D7200 nog een tikkie meer.
Dan heb je voor 700/800€ (kamera+lens) een combi die je met mirrorless spul voor dat geld nooit "verslaat".
En als het formaat je in en om het huis niet stoort, hoef je ook niet te verkleinen en hals over kop over te stappen op mirrorless.

Voor die Vietnam vakantie ga je dan volgend voorjaar eens rustig kijken hoe de vlag er bij hangt. Na iedere kerstperiode is er weer een generatie kamera's "verouderd"... (is natuurlijk niet zo, maar de markt prijst het wel zo!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:12:
[...]
1) Waarom zou je deze lens afschrijven?
Afschrijven is voor mij: FinanciΓ«el afschrijven. Dat je na X jaar niet meer denkt 'hij moet nog zoveel opbrengen'.

Ik zie trouwens dat hij nieuw 1300 moet kosten; dat wist ik niet! Dan is 350 wel een fooi.
Tenzij het een lens is voor een in onbruik geraakt systeem, of dat hij niet meer functioneert met moderne bodies, is €350 wel een aderlating.

Edit: Op Marktplaats is de vraagprijs 500-800. Als anderen hem daarvoor aanbieden verwacht ik niet dat je er veel meer voor krijgt, of je prijst jezelf uit de markt.

Dat gezegd hebbend, als je hier een camera systeem omheen koopt, dus als je je aankoop erdoor laat bepalen, is dat wel een keuze met voor- en nadelen; die moet je bewust maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Tarquin op 22-11-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-10 18:37
zierbeek schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:18:
[...]

heel erg bedank voor je antwoord!

Ik ben echter niet van plan die gigantisch zware lens mee te zeulen naar Vietnam. Ik ga die houden voor thuisgebruik. Ik zoek iets compacter en vooral lichter
Voor vakantie en andere foto's kan ik je bijvoorbeeld de premium compactcamera Canon PowerShot G5 X Mark II aanraden.
Makkelijk om mee te nemen. Zeer goede fotokwaliteit met zeer lichtsterke lens met 5x optische zoom.
Zie ook:
https://www.frankwandelt....ium-compactcamera-met-evf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Heel erg bedankt voor jullie info, dit maakt de keuze al iets duidelijker.

Om even over de lens uit te wijden: De lens zou ik graag nog gebruiken maar dit is geen noodzaak nu ik er langer over nadenk. ik hou de D200 toch sowieso nog.

De verwisselbare lens op de camera is wel een must naar mijn gevoel. Zo heb ik de kans om nu rustig te starten en in de volgende jaren steeds een betere/ andere lens aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Tarquin schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 22:33:
[...]

Ik zie trouwens dat hij nieuw 1300 moet kosten; dat wist ik niet! Dan is 350 wel een fooi.
Tenzij het een lens is voor een in onbruik geraakt systeem, of dat hij niet meer functioneert met moderne bodies, is €350 wel een aderlating.

Edit: Op Marktplaats is de vraagprijs 500-800.
Ik zie zelfs 1500€ nieuw. (waar is die 1300?)

500-800 zijn droomprijzen van verkopers, die de realiteit niet onder ogen willen zien: de 2e hands prijzen liggen op "dood systeem" niveau. (wat bij bepaalde Canonlenzen eveneens het geval is)
Wat zijn de biedingen, en voor hoeveel wisselen ze uiteindelijk van eigenaar. Dat zie je op marktplaats nooit. Op Ebay wel! ("verkaufte Artikel" aanvinken)

En daarbij is Nikon DSLR niet eens een dood systeem. Dat gaat het wel worden, maar dat duurt nog even. De D500 en D7500 zijn in 2016 en 2017 op de markt gekomen. De D3500 zelfs Sept.2018!

@zierbeek heeft nu een kamera uit 2005 (D200)! Als die door een D7200 (uit 2015) vervangen wordt, kan ie 10 jaar vooruit, en is dan op het punt waarop ie zich nu met z'n D200 bevindt. Daar moet ie 400-450€ voor uitgeven, oftewel minder dan 5 tientjes per jaar.
Als ie er meteen ééntje met 18-105 lens koopt (~100€ extra), bevalt het formaat en gewicht wellicht al voor de vakantie volgend jaar. (D7200 is 150g lichter en iets kleiner dan D200) Dat is echt optimaal upgraden.
Is die 17-55/2.8 de enige lens?
Een 35/1.8 DX is zeer aan te bevelen als uitbreiding. En evt. een 70-300, waar diverse versies van zijn, die 2 hands ook zwaar geleden hebben qua prijs.

En als Nikon DSLR straks sterft, dan is er nog zoveel op de 2e hands markt (net als Canon DSLR, wat ook zal sterven), dat je probleemloos 10-20 jaar vooruit kunt. Te lang om nu op het dieptepunt een prachtlens weg te geven voor een appel en een ei.

Edit: @zierbeek Je D200 kun je rustig houden, want daar krijg je geen 100€ meer voor. De veel betere D300 is zelfs voor rond de 200€ op te pikken. En die is 2 klassen beter. (ik houd van oude kamera's, maar de D200 is imo verleden tijd)

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-11-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
inderdaad, die d200 is echt een oude knar. Toch ben ik er nog in geslaagd er goede plaatjes mee te schieten de afgelopen jaren. En ja, dat is de enige lens.

Het enige wat er mist als ik naar de 7200 ga is dat ik niet bespaar op gewicht en compactheid. Dat is net waar ik heen wil, iets lichter en compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
zierbeek schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 09:56:

Het enige wat er mist als ik naar de 7200 ga is dat ik niet bespaar op gewicht en compactheid. Dat is net waar ik heen wil, iets lichter en compacter.
De D7200 is 150g lichter en ~ 1cm smaller en lager dan de D200. Het 18-105 kitlensje weegt 420g, en heeft stabilisatie. Dan ben je ~500g lichter dan D200+17-55.

Een 35/1.8 weegt 200g en is nieuw bij Amazon nu 135€. Voor die paar euro krijg je nergers anders een vergelijkbare 50mm KB-equiv. lens voor Aps-c. (alleen voor mft zijn er voor dat geld opties)

Mijn ervaring: Staar je niet te blind op de compactheid van mirrorless. Ik vind de Aps-c merken wat dat betreft tegenvallen. Zelfs mft is voor mijn specifieke wensen nog te groot, als er een zoeker aan boord is.
Om die reden doe ik sportfotografie met Nikon, want die heeft de beste autofocus voor weinig geld, en daarbij goedkoop 2e hands telezoomglas met f2.8. Bij mijn (ultra)wandelingen (40-100km) heb ik een Nikon 1 in m'n broekzak. Niks anders met wisselbare lenzen past daarin! Dan maar een iets kleinere sensor en minder beeldkwaliteit. De autofocus is zeer goed, en die spullen zijn bijna te geef. Geen ramp als er iets sneuvelt. (het telezoomlensje stop ik elders weg. Die is ook mini)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Is dit eigenlijk wat ? De Olympus met deze kit?
https://www.kamera-expres...0om-d%20e-m10%20mark%203&

[ Voor 6% gewijzigd door zierbeek op 23-11-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Ja dat is wel wat. Wat maakt die camera aantrekkelijk voor jou en waarom heeft dat voor jou een voorkeur boven de systeemcamera's van bijv. Fuji (of de voorgestelde D7200)?

[ Voor 8% gewijzigd door guillaumemay op 23-11-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Wel tegenover de Fuji is het vooral het prijsverschil wat vrij groot is. Daarnaast is dat pakket ook heel erg compact tegenover de D7200.

Nadeel is dat het een MFT sensor is tegenover de Fuji. De Fuji vind ik handiger werken met de schakelaars voor sluitersnelheid en aparture enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Ja, de bediening van de Fuji's is aangenaam. Maar het systeem is voor Aps-c behoorlijk duur, en een beetje voor de "eigenwijze" fotograaf bedoeld. Niche-product: modern in retro jasje.

Die Olympus vind ik veel te duur. De MKii is in veel opzichten beter dan de MKiii en wordt vaak voor leuke prijsjes aangeboden. Nu bijv. bij Amazon UK:
https://www.amazon.co.uk/...stem-Camera/dp/B013QWFT2M
Zitten dezelfde 2 lensjes bij, en spaart bijna de helft! (en als ze op zijn: zulke aanbiedingen heb ik de afgelopen maanden vaker gezien)

Die aanbieding kun je zelfs combineren met een D7200(/7100) upgrade. En dan ben je nog altijd minder kwijt, dan voor andere hier geopperde alternatieven. (en geloof me, dat die Nikon upgrade je positief zal verrassen. Goede ISO3200 ipv matige ISO800, veel betere AF, sneller etc. etc.)

En met zo'n mft dubbelkit erbij voor ~465€ doe je niks verkeerd voor op reis.

[ Voor 13% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-11-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:47:
Ja, de bediening van de Fuji's is aangenaam. Maar het systeem is voor Aps-c behoorlijk duur, en een beetje voor de "eigenwijze" fotograaf bedoeld. Nische-produkt: modern in retro jasje.

Die Olympus vind ik veel te duur. De MKii is in veel opzichten beter dan de MKiii en wordt vaak voor leuke prijsjes aangeboden. Nu bijv. bij Amazon UK:
https://www.amazon.co.uk/...stem-Camera/dp/B013QWFT2M
Zitten dezelfde 2 lensjes bij, en spaart bijna de helft! (en als ze op zijn: zulke aanbiedingen heb ik de afgelopen maanden vaker gezien)

Die aanbieding kun je zelfs combineren met een D7200(/7100) upgrade. En dan ben je nog altijd minder kwijt, dan voor andere hier geopperde alternatieven. (en geloof me, dat die Nikon upgrade je positief zal verrassen. Goede ISO3200 ipv matige ISO800, veel betere AF, sneller etc. etc.)

En met zo'n mft dubbelkit erbij voor ~465€ doe je niks verkeerd voor op reis.
Dank voor de link naar Amzon inderdaad interessant. Maar of ik dan ook nog een 2de camera mee ga zeulen, dat denk ik niet. Dat doet het compacte handige voor op reis niet ten goede ;) Maar wel overtuigd een Nikon d7200 te kopen.

Ik blijf op zoek naar andere alternatieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Je Nikon blijft dan thuis, uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Of toch gewoon een Nikon d5600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Je lens heeft Af-s, dus die kan ook. Is wat eenvoudig dan de D7x00 serie. Voor jouw doeleinden wel geschikt. Kantelbare display is aardig. En een stuk kleiner en lichter! 465g incl. Akku. Vergelijkbaar met mirrorless.(met zoeker)

[ Voor 24% gewijzigd door Vanoverdegrens op 23-11-2019 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:23:
Je lens heeft Af-s, dus die kan ook. Is wat eenvoudig dan de D7x00 serie. Voor jouw doeleinden wel geschikt. Kantelbare display is aardig. En een stuk kleiner en lichter! 465g incl. Akku. Vergelijkbaar met mirrorless.(met zoeker)
een aanrader volgens jouw, of helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Een D5600 is niks mis mee. Ga je tov je oudje flink vooruit vwb beeldkwaliteit. En is veel compacter en lichter: 465g vs 930g. De zoeker is natuurlijk wel een achteruitgang. En de bediening meer via het menu.
Ga ze eens bekijken bij een grote fotozaak of mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
ik zou de Mark II kopen in plaats van de III.
De III is een beetje uitgekleed t.o.v. de II. De Mark-II was waarschijnlijk iets te veel camera voor het geld.

De sensor is hetzelfde. De II heeft méér functieknoppen met meer programmeermogelijkheden (dingen die je kunt toewijzen). En er zijn nog een paar mogelijkheden ingeperkt op de Mark III.
De Mark II is echter wel steeds goedkoper geworden. Ook tweedehands is hij goed te vinden. Daarom zeg ik: Pareltje.

Vergelijk APS-C qua grootte ook niet met MFT; MFT is echt nog kleiner, vooral de lenzen.
De MFT sensor is geen 'nadeel' zoals je ergens schreef; er is waanzinnig veel over geschreven maar in de fotos ziet niemand het. Het is juist een voordeel omdat een kleine sensor niet zulke grote lenzen nodig heeft.
En dat was precies waar je naar op zoek was.
Kijk naar wat @Vanoverdegrens schrijft; die neemt zelfs een 1" camera mee vanwege de omvang. Briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Als je voor MFT gaat, zou ik even afwachten tot blackfriday en gaan voor een Olympus OMD EM5 II. Die is goed afgedicht tegen spatwater. In combo met een mzuiko 14-150 II, want die is ook spatwaterdicht. Mooie set voor in Vietnam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Ik ben eens langsgeweest bij kamera express. Nog een kleine twijfel.
Ofwel de x-t30 ,de x-t20 of de x-t100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@zierbeek Nogmaals: 749 is een goede deal voor deze set. En in vochtig Vietnam is een beetje weathersealing geen luxe:
pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark II + 14-150mm f/4.0-5.6 II Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Kwintessens schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:35:
@zierbeek Nogmaals: 749 is een goede deal voor deze set. En in vochtig Vietnam is een beetje weathersealing geen luxe:
pricewatch: Olympus OM-D E-M5 Mark II + 14-150mm f/4.0-5.6 II Zwart
Klopt, heb ik zeker ook overwogen. Mis je daar niet de pure megapixels?

Deze heeft nu de voorkeur https://www.fotokonijnenb...230mm-1#box-related-posts

[ Voor 11% gewijzigd door zierbeek op 24-11-2019 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@zierbeek Nee, tenzij je erg grote prints maakt. Ik heb bij mijn ouders een print van 50 x 70 hangen van ongeveer 15 megapixels. En die is prima. Niemand heeft al die megapixels echt nodig.

De XC-objectieven van Fujifilm zijn geen hoogvliegers. Prima kitlenzen, maar met plastic mount. En de 15-45 is een powerzoom, niet mijn ding. Voor vakantie is zo’n 14-150 juist lekker. Kleine, lichte set met volledig kantelbaar scherm.

[ Voor 38% gewijzigd door Kwintessens op 24-11-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@zierbeek
je hebt nu een oeroude 10mp sensor uit 2005. Alles is een enorme sprong vooruit.

Als je de Fuji vanwege het bedienconcept ziet zitten, dan begrijp ik dat. Vanwege de extra mp is onzin. En die kitlenzen van Fuji zijn echt magere basis. Ik vind in dat licht bezien de prijs voor het setje met T20 nog erg duur. De lensjes er uit gerekend, kost de kamera bijna net zoveel als z'n duidelijk betere opvolger T30.
Dan kun je beter op marktplaats een 2e hands T20 zoeken, en dan bij voorkeur meteen met de 18-55 kitlens erop. Want die is stukken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Vanoverdegrens schreef op maandag 25 november 2019 @ 12:39:
@zierbeek
je hebt nu een oeroude 10mp sensor uit 2005. Alles is een enorme sprong vooruit.

Als je de Fuji vanwege het bedienconcept ziet zitten, dan begrijp ik dat. Vanwege de extra mp is onzin. En die kitlenzen van Fuji zijn echt magere basis. Ik vind in dat licht bezien de prijs voor het setje met T20 nog erg duur. De lensjes er uit gerekend, kost de kamera bijna net zoveel als z'n duidelijk betere opvolger T30.
Dan kun je beter op marktplaats een 2e hands T20 zoeken, en dan bij voorkeur meteen met de 18-55 kitlens erop. Want die is stukken beter.
Klopt, dat heb ik ook bekeken. Er staat eentje te koop voor 700€. Mis je dan niet uit op de zoom? Of vergis ik me daarbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@zierbeek De 50-230 doet 2e hands net boven de 100€ op ebay. Die kun je er dan nog bij halen.
Op ebay ging dit de laatste tijd over de toonbank:
https://www.ebay.de/sch/i...w=fujifilm+x-t20&_sacat=0
Dan heb je een beetje een prijsindicatie. (700€ voor T20 + 18-55 zou mij 100€ teveel zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Geen fan om zo een dingen op ebay te kopen, liever eens vasthouden.
Zijn er andere producenten die de lenzen van Fuji maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
@zierbeek
Ik heb de indruk dat je alle kanten op gaat, daarom een paar vragen:
  • Waarom wil je de D200 en 17-55 niet verkopen? Als je die verkoopt heb je meer budget en wanneer je een nieuwe camera koopt is er weinig kans dat je de oude set nog gebruikt.
  • Waarom denk je dat je te weinig bereik hebt met de 18-55 lens van Fujifilm? Dat is hetzelfde bereik als de 17-55 die je nu hebt, mis je daar iets aan? Zo ja, wat? En vind je het dan geen probleem om lenzen te wisselen wanneer je buiten bent tijdens de reis?
  • Waarom denk je dat 16MP te weinig is? Je hebt nu 10MP, is dat te weinig voor wat je nu met de foto’s doet? Print je foto’s? En zo ja, hoe groot?
  • Waarom zoek je nu al naar een nieuwe camera terwijl je die volgend jaar pas nodig hebt?
Het zou fijn zijn als je deze vragen beantwoordt, dat helpt met advies geven. πŸ™‚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Kwintessens schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:17:
@zierbeek
Ik heb de indruk dat je alle kanten op gaat, daarom een paar vragen:
  • Waarom wil je de D200 en 17-55 niet verkopen? Als je die verkoopt heb je meer budget en wanneer je een nieuwe camera koopt is er weinig kans dat je de oude set nog gebruikt.
  • Waarom denk je dat je te weinig bereik hebt met de 18-55 lens van Fujifilm? Dat is hetzelfde bereik als de 17-55 die je nu hebt, mis je daar iets aan? Zo ja, wat? En vind je het dan geen probleem om lenzen te wisselen wanneer je buiten bent tijdens de reis?
  • Waarom denk je dat 16MP te weinig is? Je hebt nu 10MP, is dat te weinig voor wat je nu met de foto’s doet? Print je foto’s? En zo ja, hoe groot?
  • Waarom zoek je nu al naar een nieuwe camera terwijl je die volgend jaar pas nodig hebt?
Het zou fijn zijn als je deze vragen beantwoordt, dat helpt met advies geven. πŸ™‚
Hey , met alle plezier!

1) We verkopen hem gewoon niet, geen specifieke reden, ook niet mijn keuze ;)
2) Wel ik denk dat ik op reis niet genoeg ga kunnen zoomen naar bepaalde dingen. Ik weet niet naar wat , hoever,... maar toch, ik wil daarop voorbereid zijn. Ik mis nu inderdaad de zoom een beetje bij deze lens. Lenzen wisselen is geen enkel probleem.
3) Tuurlijk is het een upgrade van wat ik nu heb, en dan upgrade ik liever stevig inplaats van ergens onderweg te blijven hangen. Hier hangt thuis een print van ik gok 120cm x 90cm en die ziet er toch niet echt optimaal uit. Best wel okΓ© maar toch.
4) ik zoek nu een nieuwe camera omdat die in juli mee op reis gaat. Een voorbereid man is er twee waard, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
zierbeek schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:44:
[...]

Hey , met alle plezier!

Ok, duidelijk. πŸ™‚
2) Wel ik denk dat ik op reis niet genoeg ga kunnen zoomen naar bepaalde dingen. Ik weet niet naar wat , hoever,... maar toch, ik wil daarop voorbereid zijn. Ik mis nu inderdaad de zoom een beetje bij deze lens. Lenzen wisselen is geen enkel probleem
Dan is het zeker handig om te kijken naar een extra objectief of een zoomobjectief met meer bereik. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van lenzen moeten wisselen tijdens een wandeling of bezoek aan een bezienswaardigheid, omdat je niet van tevoren weet of het regent, flink waait of erg stoffig is, maar dat is dus iets dat je voor jezelf moet afwegen.
3) Tuurlijk is het een upgrade van wat ik nu heb, en dan upgrade ik liever stevig inplaats van ergens onderweg te blijven hangen. Hier hangt thuis een print van ik gok 120cm x 90cm en die ziet er toch niet echt optimaal uit. Best wel okΓ© maar toch.
Begrijpelijk, ik zou dan toch zeker gaan voor 20+ megapixels. Want dat is een erg grote afdruk.
4) ik zoek nu een nieuwe camera omdat die in juli mee op reis gaat. Een voorbereid man is er twee waard, niet?
Zeker, maar meestal dalen de prijzen nogal, dus als je nu koopt, heb je waarschijnlijk minder voor je geld dan volgend jaar. Mijn advies is dan ook om nu te oriΓ«nteren en in winkels wat camera’s en lenzen uit te proberen om te bepalen welk merk en model je fijn vindt en dan pas later te kopen. De meeste camera’s zijn gewoon goed, maar welke vind jij fijn? Dat is heel persoonlijk. Misschien begrijp je van het ene merk de menu’s niet en heeft het andere merk juist net de lens niet die je wilt. Het is wel verstandig om de camera een tijdje van tevoren te kopen, zodat je hem goed leert kennen voordat je op reis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zierbeek
Kwintessens schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:15:
[...]

Ok, duidelijk. πŸ™‚

[...]
Dan is het zeker handig om te kijken naar een extra objectief of een zoomobjectief met meer bereik. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van lenzen moeten wisselen tijdens een wandeling of bezoek aan een bezienswaardigheid, omdat je niet van tevoren weet of het regent, flink waait of erg stoffig is, maar dat is dus iets dat je voor jezelf moet afwegen.

[...]
Begrijpelijk, ik zou dan toch zeker gaan voor 20+ megapixels. Want dat is een erg grote afdruk.

[...]

Zeker, maar meestal dalen de prijzen nogal, dus als je nu koopt, heb je waarschijnlijk minder voor je geld dan volgend jaar. Mijn advies is dan ook om nu te oriΓ«nteren en in winkels wat camera’s en lenzen uit te proberen om te bepalen welk merk en model je fijn vindt en dan pas later te kopen. De meeste camera’s zijn gewoon goed, maar welke vind jij fijn? Dat is heel persoonlijk. Misschien begrijp je van het ene merk de menu’s niet en heeft het andere merk juist net de lens niet die je wilt. Het is wel verstandig om de camera een tijdje van tevoren te kopen, zodat je hem goed leert kennen voordat je op reis gaat.
Bedankt voor je advies! Dat bevestigt dat ik op de goede weg ben met mijn keuzes.
Ik ga deze week nogmaals langs bij de camera winkel om alles eens vast te hebben.
En nu zou ik de camera kopen met black friday om die korting even mee te pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
zierbeek schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:45:
Geen fan om zo een dingen op ebay te kopen, liever eens vasthouden.
Zijn er andere producenten die de lenzen van Fuji maken?
Ik plaatste het linkje voor een prijsindicatie, wat wel handig is, als je iets op marktplaats ziet.

Ja, er zijn een paar andere producenten die Fuji X-mount lenzen maken:
categorie: Cameralenzen
Maar voor zover mij bekend, zijn de lenzen met autofocus vrijwel uitsluitend van Fuji zelf. De Samyang lenzen zijn volgens mij allemaal met manuele focus. (Viltrox heeft kortgeleden een 85mm met autofocus uitgebracht, en er is een Walimex supertelezoom met AF, maar dat is verder een waardeloze lens)
De grote thirdparty merken Sigma en Tamron bieden niets met X-mount aan.
zierbeek schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:44:
[...]

Als de 17-55 blijft ( (y) ), dan zou mijn eerste prioriteit zijn, deze aan een waardige body te koppelen. De D200 is uit 2005! Da's gewoon echt oeroud, en nog 50-100€ waard:
https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1
Koop er een mooie 2e hands D7100/D7200 of D5300/D5500/D5600 bij en geniet van de prestaties van deze prachtlens. De D7x00 serie heeft fijnere bediening, betere AF en grotere zoeker. De D5x00 heeft klapbaar scherm en is compacter/lichter. Bepaal je voorkeur.
En overweeg de aanschaf van een 35/1.8 prime lens. Die kost weinig en levert goede prestaties. Is daarbij veel kleiner/lichter dan je zoomlens.

Voor een compact setje voor op reis ga je nu de mogelijkheden verkennen en koop je volgend voorjaar. 2 Γ‘ 3 maanden tijd om eraan te wennen, voldoet. Aanschaf in april/mei dus vroeg genoeg.
De blackfriday aanbiedingen kunnen ook wat leuks bieden, maar de knallers zijn vaak de modellen die weg moeten. Deze krijg je over 5 maanden dan nog goedkoper.

[ Voor 38% gewijzigd door Vanoverdegrens op 26-11-2019 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:06:
[...]

Ik plaatste het linkje voor een prijsindicatie, wat wel handig is, als je iets op marktplaats ziet.

Ja, er zijn een paar andere producenten die Fuji X-mount lenzen maken:
categorie: Cameralenzen
Maar voor zover mij bekend, zijn de lenzen met autofocus vrijwel uitsluitend van Fuji zelf. De Samyang lenzen zijn volgens mij allemaal met manuele focus. (Viltrox heeft kortgeleden een 85mm met autofocus uitgebracht, en er is een Walimex supertelezoom met AF, maar dat is verder een waardeloze lens)
De grote thirdparty merken Sigma en Tamron bieden niets met X-mount aan.

[...]

Als de 17-55 blijft ( (y) ), dan zou mijn eerste prioriteit zijn, deze aan een waardige body te koppelen. De D200 is uit 2005! Da's gewoon echt oeroud, en nog 50-100€ waard:
https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1
Koop er een mooie 2e hands D7100/D7200 of D5300/D5500/D5600 bij en geniet van de prestaties van deze prachtlens. De D7x00 serie heeft fijnere bediening, betere AF en grotere zoeker. De D5x00 heeft klapbaar scherm en is compacter/lichter. Bepaal je voorkeur.
En overweeg de aanschaf van een 35/1.8 prime lens. Die kost weinig en levert goede prestaties. Is daarbij veel kleiner/lichter dan je zoomlens.

Voor een compact setje voor op reis ga je nu de mogelijkheden verkennen en koop je volgend voorjaar. 2 Γ‘ 3 maanden tijd om eraan te wennen, voldoet. Aanschaf in april/mei dus vroeg genoeg.
De blackfriday aanbiedingen kunnen ook wat leuks bieden, maar de knallers zijn vaak de modellen die weg moeten. Deze krijg je over 5 maanden dan nog goedkoper.
Zeiss heeft ook Touit-objectieven met X-mount en autofocus. Die zijn goed maar duurder dan de Fujifilm-objectieven. En niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Yep, die Zeiss lenzen heb ik even overzien. En voegen, zoals je al schrijft, niet wezenlijk iets toe aan het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:28
Viltrox heeft nog 3 lenzen met AF aangekondigd recentelijk. Wellicht het wachten waard?

• zierbeek
De kogel is door de kerk, ik ga voor de x-t20 met de xc15-45 en xc50-230 met later een upgrade naar de xf18-55

Bedankt voor al jullie tips, ik heb een heleboel bijgeleerd.

Hebben jullie verder nog suggesties voor top accessoires, mini statiefjes,...

[ Voor 39% gewijzigd door zierbeek op 28-11-2019 19:44 ]

• Vanoverdegrens
Nope, geen suggesties. Is imo te persoonlijk en afhankelijk van wat je waar fotografeert.
Nog wel een tip: let op de aanbiedingen. Morgen black friday, maar ook vandaag al enkele leuke prijzen gezien.

• zierbeek
Vanoverdegrens schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:05:
Nope, geen suggesties. Is imo te persoonlijk en afhankelijk van wat je waar fotografeert.
Nog wel een tip: let op de aanbiedingen. Morgen black friday, maar ook vandaag al enkele leuke prijzen gezien.
Klopt ik ga de camera morgen bestellen. De rest ga ik in de loop van de komende maanden bestellen naar wat me nodig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@zierbeek Of toch gewoon meteen met 18-55:
https://www.amazon.de/Fuj...m-Megapixel/dp/B01MZBY9W2
Met 100€ Gutschein betaal je feitelijk 700€!
Dan heb je nog genoeg budget om het telezoomlensje er los bij te halen.
Pagina: 1