Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in de meterkast de ziggo connect modem/router hangen. Daaraan zitten 2 AP (linksys WAP300n) 1 boven 1 beneden. Die waren zo ingesteld dat ze hetzelfde SSID hadden als de inkomende internetverbinding van ziggo. Tot zover was het helemaal goed. Nu heb ik een reset gedaan omdat het allemaal wat traag werd en sindsdien is het ellende. Ik heb de AP losgekoppeld en het modem gereset zodat alleen de ziggo verbinding actief is. Vanuit daar was het altijd simpel, AP aankoppelen, inloggen in modem en het draadloze signaal uitzetten van de 2,4 en 5 Ghz en hoppa alles werkt. Echter als ik nu de AP aankoppel met een ethernetkabel valt het draadloze signaal al weg zonder iets in te stellen in het modem. En komt 1 van de 2 AP tevoorschijn bij gekoppelde apparaten (modem) en dezelfde onder een andere SSID in de Wifi lijst. Daar kan vervolgen iedereen op inloggen. Na dit lange verhaal(hopelijk snapt iemand het) vraag ik me het volgende af

Waarom communiceren het modem en de AP niet meer goed met elkaar ?
Is de combinatie niet mogelijk en ging het toevallig allemaal goed?
Kan het opgelost worden met een wifi booster?
Zijn de AP gedateert en moet er iets nieuws komen?
Kan het zijn dat het na een reset allemaal instort en niet meer goed komt?

groeten Mark
...

Ziggo connect modem/router
Linksys WAP300N acces point 2 stuks met ethernetkabel aangesloten

...

Alles naar fabriesksintellingen gezet en volgen handleidingen opnieuw aangesloten
Nieuwste AP firmware geinstalleerd
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 20:15

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Als je de APs hebt gereset moet je ze natuurlijk wel opnieuw instellen. Om die reden zijn ze gewoon 'open' zodat jij er op kan om de SSID etc te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zou het zo simpel zijn dat ik dat over het hoofd gezien heb? Ga het zo proberen maar alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet helemaal.

De titel van je topic is “Ziggo modem werkt niet meer met Linksys AP”. Ik vermoed dat de Ziggo Connectbox nog wel werkt, maar de Linksys AP’s zich niet gedragen zoals jij verwacht, klopt?
Vanuit daar was het altijd simpel, AP aankoppelen, inloggen in modem en het draadloze signaal uitzetten van de 2,4 en 5 Ghz
Gebruik je het ingebouwde AP van de Connectbox nu wel of niet?
Echter als ik nu de AP aankoppel met een ethernetkabel valt het draadloze signaal al weg zonder iets in te stellen in het modem.
“Wegvallen” betekent dat iets er eerst wel is, maar later niet meer. Bedoel je dat? En over welk WiFi signaal heb je net nu? Dat van de Connectbox of het Linksys AP?
En komt 1 van de 2 AP tevoorschijn bij gekoppelde apparaten (modem)
De AP’s zijn netwerkapparaten die je aansluit met een ethernetkabel. De AP’s hebben een eigen MAC adres waarmee de Connectbox via de kabel kan communiceren.

Daarnaast zenden APs een SSID (WiFi naam) uit met weer een ander MAC adres waarmee bijvoorbeeld een smartphone kan communiceren.

In de lijst met gekoppelde apparaten in de Connectbox, moeten dus de twee “bekabelde” MAC adressen zichtbaar zijn. Zie je die staan? Noteer de twee IP-adressen daarvan (meestal 192.168.X.Y)
en dezelfde onder een andere SSID in de Wifi lijst
Wat bedoel je met “dezelfde”?

Open een browservenster en type een van de IP-adressen in die je hierboven hebt genoteerd. Vervolgens kun je daar het SSID configureren. De Linksys AP’s zullen na een reset waarschijnlijk een of ander standaard SSID gaan uitzenden.

Alles staat uitgebreid uitgelegd in de handleiding:
https://www.linksys.com/u...rticle/?articleNum=149229
Waarom communiceren het modem en de AP niet meer goed met elkaar ?
Als je kan inloggen op het AP is er met de communicatie niks mis. Lukt dat niet, dan zou ik eerst een andere netwerkkabel proberen.
Is de combinatie niet mogelijk en ging het toevallig allemaal goed?
Het zou gewoon mogelijk moeten zijn, en dingen die toevallig goed gaan moet je in het algemeen altijd proberen zelf beter te begrijpen.
Kan het opgelost worden met een wifi booster?
Dat is waarschijnlijk voor “het probleem” niet nodig. Ervan uitgaande dat we met “het probleem” hetzelfde bedoelen.
Zijn de AP gedateert en moet er iets nieuws komen?
802.11n is niet de meest recente WiFi standaard, dus zoiets zou een reden kunnen zijn om een ander access point aan te schaffen.
Kan het zijn dat het na een reset allemaal instort en niet meer goed komt?
Een apparaat kan theoretisch na een reset vastlopen, bijvoorbeeld als de firmware corrupt is geraakt. Je krijgt dan een kastje dat alleen nog dienst kan doen als een baksteen, ofwel een “brick”.

Het lijkt mij niet het meest waarschijnlijke dat zoiets nu speelt.