Advies bij behangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 18:00
Dag Tweakers,

Ik ga op korte termijn mijn nieuwe studentenkamer behangen. Omdat dit de 1e keer is dat ik ga behangen hoopte ik dat jullie me van wat advies kunnen voorzien.

Er zijn twee stukken die ik wil behangen:
  • Linkermuur (met hoekje): hier zitten allerlei lichtgrijze lijmresten op de muur (de vorige bewoner had een product gebruikt waarop stond dat het geen resten achterlaat...). We hebben geprobeerd dit eraf te halen met HG stickeroplosser maar dit heeft het nog veel erger gemaakt door bruine vlekken te creeëren. In het hoekje zitten er ook nog 2 plekken met vrij dik plamuur.
  • Rechtermuur: hier zitten allerlei kleine gaatjes ('luchtbelletjes') in de muur. Ook zit er op een plek een scheur.
Omdat foto's wellicht meer tot de verbeelding spreken (helaas bij kunstlicht genomen):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn doel:
Ik zou graag willen dat je i.i.g. de lijmresten (links) en de gaatjes (rechts) niet door het behang heen ziet. Het plamuur en de scheur liever natuurlijk ook niet, maar daar kan ik nog mee leven.

Mijn plan tot nu toe:
  • Linkermuur en hoekje: Witte muurverf over de bruine plekken doen tot je dat niet meer ziet. Plekken met plamuur opschuren tot het glad is. Daarna behangen met (goedkoop) vliesbehang.
  • Rechtermuur: Misschien witte muurverf over de scheur doen? Daarna behangen met (goedkoop) vliesbehang.
(Het schilderen en schuren doe ik ook voor de eerste keer, dus advies daarbij is ook welkom. Ik ben niet echt een klusser :P maar door een meningsverschil met mijn vader moet ik het nu toch zelf oplossen :( . Omdat ik waarschijnlijk maar op korte termijn in de kamer ga wonen vind ik het te duur om het door een professional te laten doen.)

Mijn vragen aan jullie:
  • Als ik het zo volgens mijn plan doe, is mijn doel dan bereikt? (dat je i.i.g. de lijmresten en gaatjes niet meer ziet)
  • Lukt me dat met een goedkoop (dun) vliesbehang of blijf je het er dan toch doorheen zien?
  • Ik had bij de Action erg goedkoop vliesbehang en vliesbehanglijm (van Bison) gezien (helft van de prijs van Gamma/Kwantum). Is dit de moeite waard of is het een geval goedkoop = duurkoop?
Nog ter verduidelijking van de term 'goedkoop': ik hoopte één muur met een wit behang van €4.50/rol (Action) of €10/rol (Gamma/Kwantum) te doen, en de andere met een behang van rond de €15/rol (Kwantum).

Alvast bedankt! :*)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 16:35
Eerst even vlakschuren (goedkope schuurmachine bij gamma halen) en de muren daarna even in de voorstrijk/latex en dan behangen. Let op, wit licht vliesbehang laat alles doorschijnen! En je ziet waarschijnlijk elke bobbeltje erdoorheen dus ook na de latex even lichtjes schuren :)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dicht plamuren, opschuren en verf erover.
Zou niet eens gaan behangen als ik jou was...

Zeker ook omdat je zelf aangeeft maar korte termijn op de kamer te verblijven.

Ja, het stoort je wellicht nu (de luchtbelletjes in de muur), maar na een week valt het je niet eens meer op ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:48
Wat @BastaRhymez zegt. Ik zou gewoon plamuren, schuren en schilderen. Heb ik zelfs bij mijn eerste huurappartement gedaan en zag er ook netjes (genoeg) uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Zakje uniflot aanmaken en daarna in de latex zetten. Nu zie je alles omdat er geen meubels staan, zet voor de mega lelijke plekken een kast en je bent klaar; het is maar een studentenkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 15:18

Paladin

Play Ball!

toch wel eens met de rest, door dun behang zie je ook zo ongeveer elk bubbeltje en gaatje, dus eerst goed muur vlakmaken en dan texen met een zo mat mogelijke verf, hoe matter de verf hoe minder je oneffenheden zult zien.

als je toch wilt behangen zou ik op zoek gaan naar een wat dikker behang en dan gewoon advies op de verpakking volgen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Lrrr Bij gebruik van dun behang wil je strakke ondergrond. Komt er wat dikker behang op dan zie je er weinig tot niets van. let wel op dat je het behang er geheel opplakt en niet nadien gaat trekken. de lijm zuigt strak in de wand bij goede beluchting en trekt het behang strak op de muur. smeer je de muur dicht met verf die niet zuigt, kun je daar plekken krijgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe! Het behangen is bij de linkermuur ook deels voor mezelf hoor, vier koude witte muren leek me een beetje deprimerend, ook al is het maar voor de korte termijn. Bij de rechtermuur is het inderdaad wel vooral tegen de luchtbelletjes daar.

Maar misschien hebben jullie gelijk dat ik alles niet meer merk na een tijdje... in mijn huidige kamer (bij mijn moeder thuis) zijn de muren ook wit en vrij verneukt. Decisions, decisions...

Ik zag vandaag bij de Kwantum dat ze ook veel minder doorschijnend wit behang hebben dat ook niet duur is (€11/rol). Dat is misschien ook interessant voor rechts.

Ik zal nog laten weten wat ik besluit :) Meer adviezen zijn intussen natuurlijk altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandevaar5
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-12-2020
Als je behang problemen wilt spammen dan spam

[ Voor 94% gewijzigd door F_J_K op 12-12-2020 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04 08:11
je kunt ook glasvlies behang kopen met een structuur erin. daar zie je echt amper meer iets doorheen en geeft mi ook een erg strak gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:58
jelmerc schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:24:
je kunt ook glasvlies behang kopen met een structuur erin. daar zie je echt amper meer iets doorheen en geeft mi ook een erg strak gevoel.
Denk dat @Lrrr na een jaar inmiddels wel al een keuze heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
cryptapix schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:06:
[...]

Denk dat @Lrrr na een jaar inmiddels wel al een keuze heeft gemaakt.
Geloof het of niet, maar de muur bevindt zich nog steeds in dezelfde staat als toen ik dit topic opende :+

Was uiteindelijk tot de conclusie te komen om te schilderen i.p.v. behangen, maar bleef er maar niet aan toe komen, en inmiddels zijn we een jaar verder.

[ Voor 27% gewijzigd door Lrrr op 14-12-2020 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Snel nog even een potje verf halen.... Je hebt de tijd tot 19jan ongeveer.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Gratis behangtips :P

- behang goed insmeren met lijm, en 10 minuten oid laten intrekken zodat het papier goed "nat" is
- bij het raam beginnen - als je de behangstroken dan iets laat overlappen zie je geen schaduwrandjes
- stroken iets langer maken, en dan onderaan wegsnijden

Verder wijst de weg zich vanzelf. Lekker kliederen 8)
Pagina: 1