Signaal over rca versterken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-09 08:59

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Ola mensen, ik krijg een 'simpele' audio aansluiting van een uitgaan van een receiver naar een ingang op een versterker niet werkend. Hopelijk hebben jullie er meer verstand van dan ik, dus hierbij wil ik jullie graag het probleem voorleggen.

Ik heb een vriend een nieuwe receiver cadeau gedaan. Deze staat in de woonkamer. Hier zit een 'zone 2' uitgang op met 2x rca (tulp). In zijn keuken is een versterkertje weggewerkt die de plafond speakers aanstuurt. Op dit versterkertje zit een AUX ingang met 2x rca (tulp). Dus simpel gezien zouden we hier een dubbele rca kabel tussen kunnen zetten.

Er loopt een dubbele rca kabel vanuit de plek waar de receiver staat naar zijn meterkast, vermoedelijk een meter of 8-10. Vanuit de plek waar zijn versterkertje staat loopt er ook een dubbele rca kabel naar de meterkast. Vemoedelijk een meter of 10-15.

We willen geluid uit de receiver via de versterker afspelen op de plafond speakers. De rca kabels in de meterkast met een f-f koppelstukje verbinden werkt niet, we horen dan alleen gezoem uit de plafond speakers.

Als ik een mini-jack naar dubbele rca adapter in mijn telefoon steek en daar de kabels naar de versterker op aansluit kan ik geluid uit de plafond speakers krijgen, dus die kabel is goed. Als ik de rca kabels uit de receiver haal en bijv op CD-IN stop en mijn telefoon aan de andere kant, dus in de meterkast, aansluit krijg ik ook geluid uit de boxen op de receiver. Dus die kabel is ook goed.

Conclusie: de totale kabellengte is te lang, heeft teveel weerstand of het koppelstukje zorgt voor problemen. De kabels liggen echter boven het plafond en onder de grond door buis en zijn niet meer te vervangen. Zou een versterkertje in de meterkast ipv het koppelstukje een oplossing bieden? Zo ja, wat is de goedkoopste goede oplossing? Ik zie veel phono versterkertjes met 2x rca in en 2x rca uit, maar ik weet of die geschikt zijn voor wat we willen.

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Je zou een simpele (bijv. 2 kanaals) mengtafel kunnen overwegen en deze in de meterkast plaatsen. Eentje die actief het inkomende geluid iets bij kan versterken/gainen.

Heeft de hoofdversterker toevallig ook een digitale (oranje) uitgang op RCA? Dan zou je kunnen overwegen om het geheel digitaal aan elkaar te knopen; veel minder gevoelig voor interferentie (vandaar de brom). Eventueel wel gevoeliger voor slechte verbindingen maar dat is een kwestie van testen.

Mocht de ontvangende versterker geen digitale input hebben dan kan je er nog voor kiezen om een D/A-convertertje in de meterkast te plaatsen: is je verbinding deels digitaal.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:30

FeaR

In GoT we trust

Dit topic lijkt me meer op zijn plek in Audio en HiFi dan in Televisies & Beamers, TB > AUD.
P-e-t-j-e schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:33:
Conclusie: de totale kabellengte is te lang, heeft teveel weerstand of het koppelstukje zorgt voor problemen.
Mijns inziens een voorbarige conclusie. Er kan meer aan de hand zijn. Koppelstukje zou kunnen maar RCA mag behoorlijk lang zijn. Mogelijk is de Zone 2 Out van de receiver wel kapot of niet goed geconfigureerd. Welke receiver praten we hierover en welke bron/ingang wordt gebruikt om te testen*? Ik zeg niet dat dat het probleem is maar het kan aangezien de kabel uit is gesloten en de ingang(en) van een receiver. De uitgang is een ander deel. Kan je geen twee actieve speakers dichtbij de receiver zetten om Zone 2 en de configuratie daarvan uit te sluiten?

*Ik zeg dit omdat niet elke receiver alle bronnen door kan zetten naar Zone 2. Als je een receiver hebt die alleen analoge bronnen door kan zetten en jij probeert een S/PDIF bron door te zetten dan zal je ook geen geluid hebben.
P-e-t-j-e schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:33:
Ik zie veel phono versterkertjes met 2x rca in en 2x rca uit, maar ik weet of die geschikt zijn voor wat we willen.
PHONO wil je niets mee doen, dat is voor platenspelers. Een Phono versterker past ook nog EQ toe op het signaal, zoek maar eens op "RIAA".

[ Voor 50% gewijzigd door FeaR op 20-11-2019 05:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Heb je al met je telefoon geprobeerd aan de kant van de receiver? Dan weet je of er een probleem is met de zone 2 uit zoals @FeaR al suggereerde.

Het is een flinke afstand maar dat zou gewoon moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

is die tweede zone niet volume afhankelijk gestuurd?

Dus dat je het volume van zone 2 niet flink hoger moet zetten ?

euhmmmm