Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:50

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik een stapel oude moederbordjes gekocht voor een prikkie. Veel beschadigd, kapot of er is iets anders mee.

Een bordje is een Abit PH5 PR5 moederbord. Deze lijkt na het schoon blazen van stof in zodanige staat dat deze zou moeten werken.
Er ontbreken nu 2 dingen:
- een 2032 batterij (uiteraard geen probleem)
- de bios chip

De laatste is een probleempje: Ik heb geen idee welke chip ik daar in moet/kan steken.
Firmware vinden is geen probleem, maar de chip zelf krijg ik niet geïdentificeerd. Ook op het moederbord is het type niet in de silk screen geprint.

Websites die vervangende chips aanbieden vragen om het type chip... Dat ik dus niet ken.

Weet iemand welke chip ik moet hebben?

(flashen kan ik op een beperkt aantal typen chips)

[ Voor 1% gewijzigd door Waterbeesje op 19-11-2019 23:07 . Reden: type verkeerd, vraag blijft staan ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tnx! De Award sticker vertelt wel iets over de bios :)

Helaas staat het type van de chip onder de sticker... :(

En ik zie dat ik een voutje maak... Het is een Abit PR5. Net een ander bordje... (ff kijken of ik de titel aangepast krijg)
edit: Zo snel niet dus. Mocht er een moderator meelezen en dit voor mij willen doen: Tnx alvast!

Dit is m dus:

Abit PR5
(verse foto)

[ Voor 38% gewijzigd door Waterbeesje op 19-11-2019 23:12 . Reden: aanvulling reactie ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix ;)

Verder inhoudelijk: vrijwel zeker een 1Mbit EEPROM. Voor bevestiging, kijk naar grootte van de BIOS file, die zal ws 128kB zijn. Indien 64kB of 256kB, weet je ook genoeg.

Oslik blyat! Oslik!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Tnx!

De BIOS image bestandjes zijn inderdaad 128kB groot.
Uitgaande van 32 pinnetjes (tellen) en een 1Mb EEPROM kom ik hier op uit: 128k x8 bij Mouser.com
Enkel twijfel ik hierbij aan de voltages voor schrijven... die lijken me aan de lage kant?

(en ik kom er achter dat ik misschien niet de benodigde spulletjes heb)

[ Voor 13% gewijzigd door Waterbeesje op 20-11-2019 11:53 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-11 22:47

The Zep Man

🏴‍☠️

Probeer ergens een oude RTL8139C PCI netwerkkaart op de kop te tikken. Daarmee kan je dit soort chips flashen. Een alternatief is om met een bestaand werkend moederbord de chip te flashen. Hoeft overigens niet hetzelfde moederbord te zijn, als het maar het soort chip ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 20-11-2019 11:57 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Hotflashen wel eens gedaan om m'n (foutief) geflashte Chaintech 6BTS weer tot leven te krijgen, maar ding was toch echt picky welke ROM chip je gebruikte.

Had uiteindelijk een chip gevonden op een ander Chaintech bord en daar op kunnen flashen (anders telkens errors dat de chip niet klopte, dat de biosfile niet klopte, enz).
Had wat van die Winbond chips geprobeerd die niet werkte, model wat er opzat was iets met MX erop (weet niet welk merk dat is, maar alleen die werkten).

Nu moet ik toegeven dat ik er toen nog niet heel veel van snapte met die ROM groottes, misschien dat het daar ook aan lag, maar weet wel dat het hotflashen niet zo simpel ging als het in eerste instantie leek :P

(en met proefruns op oudere borden perongeluk de chip net 1 rij pinnen verkeerd erin gezet, en dat was toen ook einde oefening voor die chip).

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
The Zep Man schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:56:
Probeer ergens een oude RTL8139C PCI netwerkkaart op de kop te tikken. Daarmee kan je dit soort chips flashen.
Deze heb ik er 10 liggen en inderdaad ook al naar gekeken. Nadeeltje is dat de EEPROM voor het moederbord 32 pinnetjes heeft, en de RTL slechts een 28 pin socket. Tevens heb ik diverse XT-IDE controllers die ook geschikt zijn om te flashen, maar blijk ik tegen hetzelfde punt aan te lopen.
Een alternatief is om met een bestaand werkend moederbord de chip te flashen. Hoeft overigens niet hetzelfde moederbord te zijn, als het maar het soort chip ondersteunt.
Moederbordjes heb k er nog een paar liggen met dezelfde socket voor BIOS. Klinkt wel plausibel, maar...
Hoe ga ik dit doen? Het tweede bord heeft zijn eigen BIOS nodig om te booten en maar 1 socket. Misschien heb ik er zelfs een met ook een 430VX chipset.

Wat betreft de EEPROM: ik zal kijken wat ik heb liggen / kan vinden over het type op bordjes uit dezelfde tijd en met dezelfde grootte BIOS. Misschien is dan een ebay chip wel een goed idee.

Hot flashen. Ik denk dat ik het principe snap.
Is dit de procedure?
- Booten met mobo op "eigen" BIOS naar een flop waarop de flash tool staat en het BIOS bestand voor bewuste PR5 plank.
- BIOS van de tweede plank er af halen terwijl deze aan staat
- "doel-" EEPROM in de socket steken
- Flash tool starten en branden maar!

Of zit ik er compleet naast?

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Waterbeesje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:06:
Moederbordjes heb k er nog een paar liggen met dezelfde socket voor BIOS. Klinkt wel plausibel, maar...
Hoe ga ik dit doen? Het tweede bord heeft zijn eigen BIOS nodig om te booten en maar 1 socket. Misschien heb ik er zelfs een met ook een 430VX chipset.
Hotswap! De chip wordt niet gebruikt nadat het systeem is opgestart. De inhoud is dan in het geheugen geladen.
Hot flashen. Ik denk dat ik het principe snap.
Is dit de procedure?
- Booten met mobo op "eigen" BIOS naar een flop waarop de flash tool staat en het BIOS bestand voor bewuste PR5 plank.
- BIOS van de tweede plank er af halen terwijl deze aan staat
- "doel-" EEPROM in de socket steken
- Flash tool starten en branden maar!
Yup. Dat is het. Toen ik dit ooit deed had ik het moederbord wel los liggen (op een antistatische ondergrond) met een minimum aan hardware eromheen zodat de socket goed bereikbaar is.

Het hoeft niet eens hetzelfde model moederbord te zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door The Zep Man op 20-11-2019 14:28 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Ik ga een (gebruikte) chip proberen op te duikelen en een poging wagen.

Tnx zo ver :D

(en ik laat weten of en zo ja welk resultaat ik heb)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dat 2e bord (die PR5) hoeft niet aan te staan als je de BIOS chip eraf haalt (beter niet zelfs).

Het 'donor' bord booten met eigen BIOS, dan de chip eraf halen (terwijl PC aanstaat, doe dit uiteraard voorzichtig), PR5 BIOS chip erop (of de donorchip), en dan flashen.

Wat wel handig is, is om de BIOS chip losjes in de socket te hebben, dus niet helemaal vast drukken. Net genoeg zodat die contact maakt en makkelijk los te trekken is. Als die helemaal in de socket zit, heb je best veel kan dat de pinnen beschadigen of het ding niet soepel los komt en evt kortsluiting maakt of iets dergelijks.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Nemesizz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:15:
Dat 2e bord (die PR5) hoeft niet aan te staan als je de BIOS chip eraf haalt (beter niet zelfs).

Het 'donor' bord booten met eigen BIOS, dan de chip eraf halen (terwijl PC aanstaat, doe dit uiteraard voorzichtig), PR5 BIOS chip erop (of de donorchip), en dan flashen.

Wat wel handig is, is om de BIOS chip losjes in de socket te hebben, dus niet helemaal vast drukken. Net genoeg zodat die contact maakt en makkelijk los te trekken is. Als die helemaal in de socket zit, heb je best veel kan dat de pinnen beschadigen of het ding niet soepel los komt en evt kortsluiting maakt of iets dergelijks.
Precies wat ik voor ogen had ;)

met het 2e bord bedoelde ik de PC Chips S7 die ik nu voor ogen heb, als donor om te gebruiken voor het flashen: deze werkt prima nu. Deze booten met de bedoelde flop, intussen de bios er af halen, "nieuw" EEPROM er op zetten en gaan... daarna de EEPROM overzetten naar de PR5 met de hoop dat die het zal doen...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog een requirement: een flash tool die de 'foute' image (=niet voor bord waar je op flasht bedoeld) slikt. Uniflash is doorgaans beste. Of dat op je bord wil werken is nog de vraag, maar juist een cheap-ass PCChips bord zou ik meer kans geven dan pakweg een high-end Asus.

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

dion_b schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:03:
Nog een requirement: een flash tool die de 'foute' image (=niet voor bord waar je op flasht bedoeld) slikt. Uniflash is doorgaans beste. Of dat op je bord wil werken is nog de vraag, maar juist een cheap-ass PCChips bord zou ik meer kans geven dan pakweg een high-end Asus.
Klopt, de gewone AWDFlash werkte ook niet bij m'n Chaintech, maar kon niet meer op de naam van het juiste progje komen totdat je net Uniflash noemde, die had ik namelijk ook gebruikt.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

En als het allemaal niet lukt, dan kan je altijd nog een Raspberry Pi gebruiken.

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Misschien gaat het toch lukken met een Realtek LAN kaartje, volgens mij heb ik mis geteld en slikt deze gewoon de 32 pinnetjes.

Nu nog een goede EEPROM vinden.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1