Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Laptop voor studie, af en toe een game en vooral ook bedoeld voor online poker. Thuis zou ik graag een dual monitor set-up aan de laptop willen hangen. Mocht dit niet perse haalbaar zijn dan is 1 scherm ook al wat, tzt wil ik er voor thuis mogelijk een desktop systeem naast (ik had hier eerst een vraag gepost over een desktop systeem + goedkope laptop maar die laatste viel zo tegen qua prestaties dat ik de desktop even op een iets lager pitje heb gezet).

Ik heb nu 2 laptops op het oog, een HP met i5-9300H en GTX1650 voor 750 euro (niet in pricewatch) en een Lenovo met i7-8565U en de mobiele versie van de 1650 voor 850 euro (black friday sale). Het grote voordeel van de Lenovo is het gewicht, die is 1.8 kg en die van HP 2.3 kg. Dat is me best wat waard. In de benchmarks lijken de processors redelijk gelijk maar de 9300H gebruikt 45 Watt en de 8565U 15 Watt, dus ik weet niet of dat eerlijk vergelijken is, zeker niet als ik er 2 externe schermen aan wil hangen, idem voor de videokaarten. Ik zou graag een idee krijgen of ik dat verschil ga merken als ik er 2 schermen aan hang. Sowieso ben ik benieuwd of je een 15 W en een 45 W processor zomaar kan vergelijken.

De Lenovo heeft 512 GB SSD en dat is wel een groot voordeel tegenover de 256 GB van de HP, daar zou ik dan een externe HDD/SSD bij moeten nemen. Probleem is wel dat de Lenovo geen ethernet poort heeft, voor poker zal ik toch liever over ethernet spelen, ik weet dat er USB-C dongles naar ethernet zijn en wat ik zo las is die snelheid niet echt een belemmering, meer het matige studentencomplex internet. Ik realiseer me alleen net dat ik de usb-C uitgang nodig heb voor mijn 2e scherm (dat zou dan via Displayport gaan denk?).

Ik hoor graag pro's en con's en of bovenstaande haalbaar is en zo ja waarom niet. Ik zou liever de Lenovo doen omdat dat toch weer een hoop tillen scheelt en de accuduur een stuk beter is maar als dat veel impact heeft op de andere mogelijkheden moet ik maar een halve kilo meer meenemen.

Wat is je budget?
orde 800 maar daar zit op zich ook rek in

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, accu is niet echt een groot probleem (op de uni is er veelal een stopcontact dichtbij) maar een laag gewicht scheelt wel een hoop, vandaar bovenstaand dilemma.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben wat huiverig voor Lenovo na Superfish en mijn tablet van Lenovo waar in de basis file manager al malafide reclame zit. Tegelijk zou ik er ook direct een clean install van WIndows op kunnen zetten, ik neem aan dat het eventuele probleem daarmee dan is opgelost?

Bij voorbaat veel dank, erg blij met de altijd behulpzame Tweakers leden!

Beste antwoord (via justasking op 27-11-2019 18:01)

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
justasking schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:38:
Ik realiseer me alleen net dat ik de usb-C uitgang nodig heb voor mijn 2e scherm (dat zou dan via Displayport gaan denk?).
Let wel op dat niet alle USB-C poorten video uitvoer ondersteunen. Weet het niet zeker, maar die op de Lenovo S540 ondersteunt volgens mij geen alternate modes. Voor de cpu en gpu zouden die 2 schermen niet zo'n probleem moeten zijn, maar qua aansluitingen wordt het dan lastiger.
Sowieso ben ik benieuwd of je een 15 W en een 45 W processor zomaar kan vergelijken.
Verschilt per laptop. Veel fabrikanten laten een 15W TDP cpu kortstonding 40+ watt verbruiken en voeren dat daarna terug naar 15-25 watt. Bij multi-core belasting begint de snelheid dan hoog, maar zakt deze snel terug vergeleken met een 45W cpu. Single core maakt het niet zoveel uit omdat die 15-25W ook wel genoeg is om op 1 core een hoge snelheid vast te houden. Ligt dus een beetje aan je gebruik (of je langdurig alle cores belast). Maar bij sommige taken hoeft er dus weinig verschil te zitten tussen een 15W TDP cpu en een 45W cpu. Gewoon veel benchmarks bekijken van de laptops die je op het oog hebt en bedenken hoe die benchmarks zich verhouden tot wat jij van plan bent ermee te doen.
een HP met GTX1650 en een Lenovo met de mobiele versie van de 1650
Volgens mij zijn alle 1650's in laptops een "mobiele versie". Je hebt dan alleen nog een verschil tussen de "normale" laptop versie en de Max-Q (die een lager verbruik heeft en daardoor wat langzamer is). Zie hier voor meer info: https://www.notebookcheck...0_9828_9834.247598.0.html

[ Voor 14% gewijzigd door LukasW op 21-11-2019 15:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
justasking schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:38:
Ik realiseer me alleen net dat ik de usb-C uitgang nodig heb voor mijn 2e scherm (dat zou dan via Displayport gaan denk?).
Let wel op dat niet alle USB-C poorten video uitvoer ondersteunen. Weet het niet zeker, maar die op de Lenovo S540 ondersteunt volgens mij geen alternate modes. Voor de cpu en gpu zouden die 2 schermen niet zo'n probleem moeten zijn, maar qua aansluitingen wordt het dan lastiger.
Sowieso ben ik benieuwd of je een 15 W en een 45 W processor zomaar kan vergelijken.
Verschilt per laptop. Veel fabrikanten laten een 15W TDP cpu kortstonding 40+ watt verbruiken en voeren dat daarna terug naar 15-25 watt. Bij multi-core belasting begint de snelheid dan hoog, maar zakt deze snel terug vergeleken met een 45W cpu. Single core maakt het niet zoveel uit omdat die 15-25W ook wel genoeg is om op 1 core een hoge snelheid vast te houden. Ligt dus een beetje aan je gebruik (of je langdurig alle cores belast). Maar bij sommige taken hoeft er dus weinig verschil te zitten tussen een 15W TDP cpu en een 45W cpu. Gewoon veel benchmarks bekijken van de laptops die je op het oog hebt en bedenken hoe die benchmarks zich verhouden tot wat jij van plan bent ermee te doen.
een HP met GTX1650 en een Lenovo met de mobiele versie van de 1650
Volgens mij zijn alle 1650's in laptops een "mobiele versie". Je hebt dan alleen nog een verschil tussen de "normale" laptop versie en de Max-Q (die een lager verbruik heeft en daardoor wat langzamer is). Zie hier voor meer info: https://www.notebookcheck...0_9828_9834.247598.0.html

[ Voor 14% gewijzigd door LukasW op 21-11-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justasking
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-10-2024
Na de benchmarks nog wat nader te hebben bekeken zag ik inderdaad het beschreven verschil tussen single en multi core belasting (single en dual wint de Lenovo het bv zelfs). Omdat het gewicht uiteindelijk toch wel een belangrijke factor is heb ik voor de Lenovo gekozen en tot nu toe erg tevreden. Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetnie080
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:57
Hoi justasking,

Waar heb je de BF aanbieding gekocht? Is dit de studenten aanbieding van lenova zelf?

Gr