Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
TLDR: Gift van ouders gebruiken voor de hypotheek of PV+WP leggen?

We hebben onze handtekening gezet voor een hoekhuis uit 2017. Had gelijk het idee, laten we het dak vol gooien met zonnepanelen (lees al even mee in DED). Maar dan zitten we met een overschot. En zo kwam het plan op om ook maar gelijk een warmtepomp te kopen! Wellicht een beetje een luxe probleem maar we hebben een gift voor eigen woning gekregen van onze ouders terwijl we die, voor de hypotheek, niet nodig hebben. Is het verstandig, om een deel van dat geld (10-15k) te investeren in zonnepanelen + WP installatie (voor zover we weten kan dat ivm belasting)?

Eerste berekening:
  • Geld gaat in de hypotheek en levert een lager maandbedrag op, scheelt zo’n 75 euro uit m’n hoofd.
  • Geld gaat naar warmtepomp en zonnepanelen, en scheelt zo’n 110 euro p/m (de huidige bewoner zegt dat ongeveer kwijt te zijn aan g&e). Nog geen rekening gehouden met einde salderingsregeling...
Klinkt dit als een verstandig idee?

Langer verhaal:
Het betreft een hoekhuis uit 2017, welke nog met gas is opgeleverd. Beneden vloerverwarming LTV, boven hoge temperatuur radiatoren (ook in de badkamer helaas). HR++ glas en isolatie dak Rc 6, muren Rc 4,5 en vloer Rc 3,5. Woonoppervlakte is 139m2. Benodigde aanpassingen:
- Gas koken -> inductie
- Checken wat voor verdeler de vloerverwarming benedenverdieping heeft (zag dat een aantal keer voorbij komen)
- Vraag: de badkamer en slaapkamers, moeten daar LTV radiatoren / Jaga in om het warm te krijgen als we voor een WP gaan?

Zonnepanelen:
Het dak is wat onhandig gesitueerd, met het dakvlak op het oosten (aan de westzijde zitten de tussenwoningen vast, zie het rijtje van boven als een ‘T’). A.d.h van de bouwtekening kom ik op een vlak uit van 9,5 bij 5,1 meter. Hellingshoek is 56 graden. Met standaard 1650x1000 panelen zal het net niet net wel 3 rijen boven elkaar van 9 panelen worden (precieze aantal nu nog niet nodig). De 5 aanwezige schaampanelen (285wp), wil ik op het garagedak neerleggen om zodoende 1 soort paneel te hebben op het hele vlak (die 5 reken ik even niet mee voor nu). Met het plaatje die in het PV topic staat is de opbrengst bij 27 panelen van 340 WP ongeveer 980 * (74/85) * 9180wp * 0,85 = ~6653 kwh.

Plaatje situatie:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/o1r5tth.05.17.jpeg

Even wat bij elkaar geklikt bij Winkelman:
27 panelen: €3969,-
Omvormer 6kw Goodwe: €1085,- (Overigens komt Sunny Design Web met een 8kw suggestie, maar gezien wij enkel op oost zitten...)
Clickfit: €666,-
Installatie: €1900,-
Totaal voor de zonnepanelen: €7620,-, btw €1600. Totaal: €6020.

Warmtepomp:
Voor de warmtepomp hebben we een tijdje terug tijdens de duurzame huizen route een Panasonic warmtepomp van een Tweaker mogen aanschouwen. Het geluid viel ons alleszinds mee. Onze ouders vinden het plan een beetje ambitieus en hebben ook eigenlijk geen hoge pet op van de warmtepomp. Zelf zie ik er wel een toekomst in, doordat ik mee lees hier op Tweakers. Echter mis ik dus wat bevestiging of dit nou echt een goed idee is.

Volgens het EPC berekening document is de warmtebehoefte van de woning 20904 MJ, - 5807 kWh. Tapwater is 10929 MJ, 3036 kWh. Wat me uit de topics nog niet helemaal duidelijk werd is of je nou die 2 bij elkaar moet optellen of dat de SWW verwarming op een andere tijd draait (bijvoorbeeld als je naar werk bent of slaapt) en de WP dus ‘gewoon’ die 5800 kWh moet aankunnen. De makkelijkste oplossing, maar ook de meest luidruchtige is een losse Atlantic V4 kopen voor SWW en een lichtere WP, bijvoorbeeld een Panasonic Monobloc welke ik vaak zie langskomen hier en waar we wel tevreden over waren tijdens het bezoek. Maar de Atlantic is voor ons een vraag, hoeveel lawaai die echt maakt. Nu wil het geval dat we waarschijnlijk alleen de badkamer en de begane grond (10*5,5) willen verwarmen (we zijn van ouderlijk huis gewend de slaapkamer niet te verwarmen). Zouden we dan wellicht nog uit kunnen met een 5KW Panasonic?

Bij Immotec kosten de WP’s 2450,- voor 5kW of 3289,- voor de 7kW variant. Mochten we uitgaan van 7 kW komt een voorzichtig begrotingkje uit op:
- 3289 – 1900 = 1389 voor de WP
- 1930 – 1250 = 680 voor WPB van Atlantic (of is een gewone boiler op de WP beter aan te raden?)
- 1000 voor een inductieplaat
- 2000 voor installatie kosten? (dit is ons eerste huis dus geen flauw idee wat dingen kosten moet ik eerlijk zeggen).

Totaal komt dan op €5069. Samen met de zonnepanelen zouden we dan onder de 15000,- uit kunnen komen waarbij er budget over is voor het vervangen van radiatoren boven als dat nodig is of opvangen van de wellicht optimistische installatie kosten. Hoofdvraag is, is dit financieel gezien een verstandig plan en zou je dit doen als starter - of eerst de boel aankijken?

Ik zal tzt dit topic aanvullen met ervaringen etc :)

Thanks voor de input _/-\o_

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:07
Hier een l/w warmtepomp in een huis van 30 jaar oud. Werkt prima. Al wel deels verbouwd en isolatie verbeterd, maar nog niet zo goed natuurlijk als nieuwbouw van 2017. Hier liggen 6 zonnepanelen op het dak, meer past helaas niet.

Kwa radiatoren op de slaapkamers zou ik die pas vervangen als je warmte te kort komt. Als je boven toch niet van plan bent om te stoken. (Of wat minder fraai een elektrische kachel of ir paneel voor nood bij een horror winter.

Nu investeren in energie besparing levert in de toekomst steeds meer op met stijgende (gas) prijzen. En geen vastrecht voor gas scheelt ook.

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Lees je hier ook gelijk een beetje in. Kan je wat gedoe schelen als je gelijk gasloos gaat vanaf de overdracht, beetje afhankelijk welke netbeheerder je hebt.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Deze al gezien? Veel wp kennis en ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 20-11-2019 06:57 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
j4y schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:35:

Wat me uit de topics nog niet helemaal duidelijk werd is of je nou die 2 bij elkaar moet optellen of dat de SWW verwarming op een andere tijd draait (bijvoorbeeld als je naar werk bent of slaapt) en de WP dus ‘gewoon’ die 5800 kWh moet aankunnen. De makkelijkste oplossing, maar ook de meest luidruchtige is een losse Atlantic V4 kopen voor SWW.

Hoofdvraag is, is dit financieel gezien een verstandig plan en zou je dit doen als starter - of eerst de boel aankijken?

Ik zal tzt dit topic aanvullen met ervaringen etc :)
Is die atlantic V4 zo luidruchtig dan? Ik heb begrepen dat het wel mee valt. Waar zou je die kunnen / willen plaatsen?

Ik begrijp je ouders wel, die zien hun geld geïnvesteerd worden in voor hun onbekende techniek.

Investeren in zonnepanelen is inmiddels een laag risico, (ik heb zelf 8400Wp liggen) met direct resultaat, dus ja dat zou ik meteen doen. Jammer dat je op west niets kwijt kunt, dat zou je opwek mooier spreiden over de dag. Na het salderen tijdperk, is direct gebruik extra voordelig. Je opwek ligt door oost vroeg op de dag, je zult dus waarschijnlijk veel overhouden op dat tijdstip. Zou mooi zijn voor SWW, dan kun je 's morgens het warm water aanmaken voor de volgende dag. Ik zit dit ook sterk te overwegen voor mijn situatie.

Heb je ook behoefte aan koeling in de zomer? Ik heb de keus gemaakt om 2 airco's L/L warmtepomp te hangen, afgelopen zomer veel plezier van gehad en nu draait de 5kW in de woonkamer ook overdag (betere COP verwacht ik) en geen overlast want niet helemaal stil. (LG) De 2.5kW op de slaapkamer van LG is trouwens wel voldoende stil, daar slapen we gewoon "naast".
Maar ik merk wel dat als je enkel een beperkt aantal uren L/L wil gebruiken, het comfort duidelijk minder is, de temperatuur moet hoger om hetzelfde warmtegevoel te krijgen. Het duurt gewoon (te) lang om de massa in huis warm te krijgen.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:16
Je krijgt sowieso ook nog subsidie terug in vorm van BTW teruggave (zonnepanelen) en op de warmtepomp zit ook 1000/2000 euro (subsidie) misschien had je dit nog niet meegenomen? Dus je investering van 15k zou dan al een deel verminderd worden.

• j4y
  • Nu online
Dank voor je reactie!
Erwin_83 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 06:40:
Hier een l/w warmtepomp in een huis van 30 jaar oud. Werkt prima. Al wel deels verbouwd en isolatie verbeterd, maar nog niet zo goed natuurlijk als nieuwbouw van 2017. Hier liggen 6 zonnepanelen op het dak, meer past helaas niet.

Kwa radiatoren op de slaapkamers zou ik die pas vervangen als je warmte te kort komt. Als je boven toch niet van plan bent om te stoken. (Of wat minder fraai een elektrische kachel of ir paneel voor nood bij een horror winter.
Check, ga dat dan eerst aankijken.
Nu investeren in energie besparing levert in de toekomst steeds meer op met stijgende (gas) prijzen. En geen vastrecht voor gas scheelt ook.

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2

Lees je hier ook gelijk een beetje in. Kan je wat gedoe schelen als je gelijk gasloos gaat vanaf de overdracht, beetje afhankelijk welke netbeheerder je hebt.
Vergeten te noemen, maar inderdaad bij overdracht overgaan was ook hierom een optie want ik had daar al het een en ander aan gedoe gelezen ;)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Deze al gezien? Veel wp kennis en ervaring.
Zeker gezien en lees er ook al even mee. Echter gaat het me daar soms nog iets te diep met alle temperaturen en afkortingen ;). Onze overdracht is pas volgend jaar dus ik ga er dan ook pas echt dieper op in. Dit is puur even een check hoeveel het "ongeveer" gaat kosten en of ik niks groots ben vergeten. En of het een realistisch/verstandig plan is natuurlijk.
DjAntoon schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:31:
[...]

Is die atlantic V4 zo luidruchtig dan? Ik heb begrepen dat het wel mee valt. Waar zou je die kunnen / willen plaatsen?
Laat ik het anders zeggen, het levert binnen meer lawaai op dan een boiler welke op de Panasonic zit aangesloten die buiten staat - toch? Plaatsing hangt een beetje af wat het makkelijkst zal zijn voor de installateur, maar ik dacht in de garage of op zolder.
Investeren in zonnepanelen is inmiddels een laag risico, (ik heb zelf 8400Wp liggen) met direct resultaat, dus ja dat zou ik meteen doen. Jammer dat je op west niets kwijt kunt, dat zou je opwek mooier spreiden over de dag. Na het salderen tijdperk, is direct gebruik extra voordelig. Je opwek ligt door oost vroeg op de dag, je zult dus waarschijnlijk veel overhouden op dat tijdstip. Zou mooi zijn voor SWW, dan kun je 's morgens het warm water aanmaken voor de volgende dag. Ik zit dit ook sterk te overwegen voor mijn situatie.
Check, de zonnepanelen spreken mij dan ook het meest aan. Maar ik dacht dus, met het overschot kunnen we ook verwarmen en gelijk van het gas af. Anders leg ik iets neer waar ik maar 1/3 van gebruik. Wel willen we ook een overkapping neerzetten, waar we misschien nog wat panelen op zuid of oost/west kunnen neerleggen, maar ik wilde eerst even afgaan op alleen het dak vol.
Heb je ook behoefte aan koeling in de zomer? Ik heb de keus gemaakt om 2 airco's L/L warmtepomp te hangen
Wellicht wel, de bewoner zegt dat het er ontzettend warm wordt en ook lang blijft. Wel kwam mijn eerste keus op L/W omdat we dan geen binnenunits in de kamer(s) nodig hebben en er vloerverwarming licht beneden.
mklcln schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:49:
Je krijgt sowieso ook nog subsidie terug in vorm van BTW teruggave (zonnepanelen) en op de warmtepomp zit ook 1000/2000 euro (subsidie) misschien had je dit nog niet meegenomen? Dus je investering van 15k zou dan al een deel verminderd worden.
BTW had ik inderdaad nog niet meegerekend, zal het even aanpassen. De subsidie voor WP wel.

Desalniettemin: klinkt dit als "Ja, dit zou ik ook doen" of "nee, niet doen"?

[ Voor 9% gewijzigd door j4y op 20-11-2019 08:15 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41
Ik heb hetzelfde net gedaan in een huis uit 2015. Geen seconde spijt. Over oktober was m’n verbruik ongeveer 8€, beetje terug levering nog niet eens meegenomen.

M’n zonnepanelen zijn wat ruim gedimensioneerd, maar die eenmalige aanschaf ben ik al vergeten. Het ontbreken van een energie rekening alleen nog niet.

• j4y
  • Nu online
overhyped schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:18:
Ik heb hetzelfde net gedaan in een huis uit 2015. Geen seconde spijt. Over oktober was m’n verbruik ongeveer 8€, beetje terug levering nog niet eens meegenomen.

M’n zonnepanelen zijn wat ruim gedimensioneerd, maar die eenmalige aanschaf ben ik al vergeten. Het ontbreken van een energie rekening alleen nog niet.
Dankje! Precies de bevestiging die ik zocht :)

• Erwin_83
Met een L/W kan je beperkt koelen met de vloerverwarming. (Met extreme hitte scheelt het een paar graden en duurt het langer voordat het heet is in huis)

Een een L/L koel je beter omdat die de luchtvochtigheid omlaag haalt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• j4y
  • Nu online
Erwin_83 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:32:
Met een L/W kan je beperkt koelen met de vloerverwarming. (Met extreme hitte scheelt het een paar graden en duurt het langer voordat het heet is in huis)

Een een L/L koel je beter omdat die de luchtvochtigheid omlaag haalt.
Dank! Van het beperkte koelvermogen van L/W was ik op de hoogte via de topics hier. Voor nu keek ik voornamelijk naar L/W. Ik denk dat ik eerst de warmte eens aankijk in de zomer. Als het echt te warm is kunnen we wellicht dan boven een model ophangen welke ook kan verwarmen zodat we daar de radiatoren niet hoeven te vervangen indien we willen verwarmen in de winter.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het geld wat je bespaart aan energie kun je natuurlijk ook weer gebruiken om extra af te lossen.
Vermoedelijk heb je al een vrij lage rente gezien de huidige rentestand, extra aflossen loont dan minder dan duurzame investeringen.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-11 12:32

BTS

Wat een optie is om eerst een stookseizoen met gas te verwarmen, dan heb je een idee wat je verbruik is en welke ruimtes je echt verwarmt.
Aan de hand van dat verbruik kan je dan de WP afstemmen (5 of 7 kw).
Bij ons is dat bijvoorbeeld alleen de woonkamer en badkamer.
Dan heb je in ons voorbeeld maar 1 (dure) nieuwe radiator nodig en de rest laat je zitten. Ons huis is uit 88 dus moet je nagaan wat de temperatuur doet op een goed geïsoleerd huis uit 2017.

Zonnepanelen zeker doen, dan geniet je tot 2030 nog van salderen (wel afbouwend voor zover ik begrepen heb met dit wispelturige kabinet).

De schenking kan je dan gebruiken voor aankoop woning en over een jaar heb je een spaarpotje gevuld voor je WP.

www.highflow.nl

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
ThinkPadd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:54:
Het geld wat je bespaart aan energie kun je natuurlijk ook weer gebruiken om extra af te lossen.
Vermoedelijk heb je al een vrij lage rente gezien de huidige rentestand, extra aflossen loont dan minder dan duurzame investeringen.
Ik ben benieuwd naar een rekensom van het "financiële rendement". Het gaat om een woning uit 2017, gasverbruik voor verwarmen is dus laag. Tel daar bij op dat salderen verdwijnt, je moet investeren in nieuwe radiatoren en dat je aan wat kapitaalvernietiging doet (huidige systeem functioneert). Ben benieuwd wat het daadwerkelijk rendement wordt als je het narekent...

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-10 13:12
die eenmalige aanschaf ben ik al vergeten. Het ontbreken van een energie rekening alleen nog niet.
Die psychologische factor is een belangrijke ja. Wat mij betreft zelfs belangrijker dan het afschaffen/uitfaseren van de salderingsregeling.

• j4y
  • Nu online

ThinkPadd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:54:
kjast schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:14:
Ik ben benieuwd naar een rekensom van het "financiële rendement". Het gaat om een woning uit 2017, gasverbruik voor verwarmen is dus laag. Tel daar bij op dat salderen verdwijnt, je moet investeren in nieuwe radiatoren en dat je aan wat kapitaalvernietiging doet (huidige systeem functioneert). Ben benieuwd wat het daadwerkelijk rendement wordt als je het narekent...
Het is inderdaad deze tegenstelling waar ik mee zit. Lage energierekening/zelf opwekken van verbruik vs. levert het echt genoeg op in zo'n nieuw huis (nieuwe ketel weggooien, alle installatiekosten).

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:18
Ik vind 110 euro per maand een behoorlijke energiekost voor deze woning. Onze hoekwoning uit 1962 (wel heel grondig nageisoleerd) had op het laatst een verbruik van 130 euro per maand begin dit jaar. Daarna hebben we de gasketel eruit gedaan en PV+WP.

Je hebt 5 excuuspaneeltjes van in totaal 1425 WP. Dat is dus al goed voor ongeveer de helft van je elektraverbruik. Laten we zeggen dat je nog ongeveer 1500 KWh moet inkopen. Dan zit je op ongeveer 300 euro. Plus 200 euro vastrecht is 500 euro. Van de 1320 euro op jaarbasis blijft er dan nog 820 euro over voor gas. Reken 200 euro vastrecht, dan zou je nog ruim 800 kuub gas verstoken!

Dat vind ik vrij fors voor zo'n nieuw huis. Mijn gok? aanvoertemperatuur staat op 90 graden, systeem heeft een slechte balans waterzijdig en staat te pendelen als een idioot met alle radiatoren dicht boven (ontbrekende bypass?).

Als je begint met de watertemperatuur naar 40 graden te zetten, en de radiatoren boven alleen open waar je dat nodig vindt denk ik dat je je gasverbruik kan halveren. Dan zit je op een maandlast van 85 euro. Dan heb je alvast een goed beeld van je benodigde vermogen en of je het warm krijgt met max 40 graden (ook boven).

PV zou ik wel meteen leggen, dat is een no brainer qua terugverdienen.

Installatiekosten hangen sterk af van of je het moet laten doen, of zelf (een deel) doet. De installatie van een monoblock is relatief eenvoudig. Als je zelf niet met CV en elektra aan de slag wil kun je de unit alvast plaatsen, alle leidingen erbij leggen, voeding erbij leggen en dan hoeft de installateur alleen maar de leidingen te persen. Maar als je een beetje handig bent, kun je het echt wel zelf.

Hetzelfde geldt voor PV. Houdt wel rekening met de veiligheid (werken op hoogte) en met de elektrische veiligheid. Als je weet wat je doet, kun je dat ook prima zelf.

[ Voor 18% gewijzigd door tux-87 op 20-11-2019 11:04 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:41
BertS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:14:
[...]

Die psychologische factor is een belangrijke ja. Wat mij betreft zelfs belangrijker dan het afschaffen/uitfaseren van de salderingsregeling.
Klopt, nu al kan ik door de warmtepomp aardig wat zelf gebruiken. Tegen de tijd dat salderen afgeschaft wordt dan ga ik denk ik overdag een graad of 2 boven m'n "avond temperatuur" stoken zodat de pomp uit kan als de zon weg is.

Tot die tijd wek ik in de zomermaanden genoeg op om de winter door te komen :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@j4y
Gift van ouders gebruiken voor de hypotheek of PV+WP leggen?
je weet dat je schenkbelasting moet betalen over een gift?
https://www.belastingdien...henken-en-schenkbelasting

zoek de juiste gegevens op voor jouw situatie.
maar grof weg:
de eerste 5k€ zijn belasting vrij bij een normale gift.
daar boven betaal je belasting. *

maar gebruik je de gift voor je huis/hypotheek dan is de vrijstelling een stuk groter (+/- 100k€).
dus het is al snel interessant om die gift voor je huis/hypotheek te gebruiken. ;)

je zou nog wel kunnen afspreken met je ouders, dan ze je dit jaar XXX k€ geven voor hypotheek en volgend jaar nog 5k€ voor andere dingen.
dat is het voordeel van ouders, je kunt vaak afspraken met ze maken. (over het algemeen zijn ze niet de beroerste mensen.)
dan kun je dus als je leuk plan maakt eigenlijk wel beide doen, en dat kan ik je wel aanraden.
maar investeren in huis, is geld vast, maar niet weg, zeker niet stom om te doen, dat helpt op de lange termijn eigenlijk het beste.

(ik heb zelf 100% van het vrijgestelde bedrag van mijn ouders gekregen en daar mee de hypotheek 2/3 verlaagt, dit leverde zo veel korting op dat ik de zonnepanelen en warmtepomp gewoon zelf kon betalen.
heb nu geen hypotheek meer en ook geen energie rekening meer.
ik kan je vertellen, geeft je veel financiële rust en veel financiële mogenlijkheden. ;) )

*) ik betaal graag veel belasting omdat ik dan ook veel heb verdiend,
maar ik betaal niet graag te veel belasting, dat is nu ook weer niet nodig. :P

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 20-11-2019 12:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@migjes is me net voor...

Ik zal zelf ook de gift(-5k) gebruiken voor het aankoop van het huis om schenkbelasting te voorkomen.

Evt met een lagere hypotheek, (of eigen inleg wat je niet hoeft in teleggen) en de 5k belastingvrije gift zal ik dan gebruiken voor de duurzame aanpassingen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:24

ericplan

5180 Wp PV

Je zou kunnen kijken of je schaampanelen passen op het driehoekige dakvlak aan de westkant, uiteraard op het zuidelijke deel.

A'dam PVOutput

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Let er wel op dat je nu heel veel panelen op het oosten gaat leggen. Wanneer het salderen verdwijnt zal je dus in de avond uren niet je eigen elektriciteit gebruiken waardoor je alsnog elektriciteit moet inkopen.
Heb je geen mogelijkheden om een aantal panelen op het westen te richten Als je daar een rij van 9 panelen kwijt kan scheelt dat al enorm in de avonduren?
Anders nog een paar bij plaatsen op de garage, pak je op zuid nog aardig wat extra mee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• j4y
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:47:
Let er wel op dat je nu heel veel panelen op het oosten gaat leggen. Wanneer het salderen verdwijnt zal je dus in de avond uren niet je eigen elektriciteit gebruiken waardoor je alsnog elektriciteit moet inkopen.
Heb je geen mogelijkheden om een aantal panelen op het westen te richten Als je daar een rij van 9 panelen kwijt kan scheelt dat al enorm in de avonduren?
Anders nog een paar bij plaatsen op de garage, pak je op zuid nog aardig wat extra mee.
Klopt helemaal! Ik was van plan om de 5 schaampanelen naar het garagedak te verplaatsen, of zoals @ericplan aangaf wellicht toch op het driekhoek gedeelte - daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Een ander idee wat we willen is een overkapping. Die zouden we dan zodanig kunnen neerzetten met het oog op zonnepanelen voor zuid of west plaatsing. Zou je minder panelen op het oostelijke dakvlak plaatsen voor een betere balans? Of is vol plaatsen nog steeds het verstandigst.
migjes schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:57:
@j4y
Gift van ouders gebruiken voor de hypotheek of PV+WP leggen?
je weet dat je schenkbelasting moet betalen over een gift?
https://www.belastingdien...henken-en-schenkbelasting
Ik was in de veronderstelling dat een warmtepomp en zonnepanelen wel onder 'verbouwing' zouden kunnen vallen voor de verhoogde vrijstelling. Ik heb net even gebeld met de Belastingtelefoon en die zeiden dat zonnepanelen er ondervallen (als ze nog niet gefinancierd waren). Warmtepomp wist de aardige mevrouw niet van wat het was maar als het aard en nagelvast aan de woning zit dan viel het er wel onder (of zoals ze het uitlegde, als je het niet meeneemt bij een verhuizing). Dus dat is dan nog even uitzoeken of eventueel een splitunit wellicht onder nagelvast kan vallen?

• migjes
j4y schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:07:
[...]

Klopt helemaal! Ik was van plan om de 5 schaampanelen naar het garagedak te verplaatsen, of zoals @ericplan aangaf wellicht toch op het driekhoek gedeelte - daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Een ander idee wat we willen is een overkapping. Die zouden we dan zodanig kunnen neerzetten met het oog op zonnepanelen voor zuid of west plaatsing. Zou je minder panelen op het oostelijke dakvlak plaatsen voor een betere balans? Of is vol plaatsen nog steeds het verstandigst.

[...]

Ik was in de veronderstelling dat een warmtepomp en zonnepanelen wel onder 'verbouwing' zouden kunnen vallen voor de verhoogde vrijstelling. Ik heb net even gebeld met de Belastingtelefoon en die zeiden dat zonnepanelen er ondervallen (als ze nog niet gefinancierd waren). Warmtepomp wist de aardige mevrouw niet van wat het was maar als het nagelvast aan de woning zit dan viel het er wel onder (of zoals ze het uitlegde, als je het niet meeneemt bij een verhuizing). Dus dat is dan nog even uitzoeken of eventueel een splitunit wellicht onder nagelvast kan vallen?
jep, dat klopt, een gedeelte valt wel onder nagelvast en kun je zo wel gebruiken.
maar pas wel op, regels worden soms iets anders uitgelegd en niet alles valt er zo maar onder.
(bedenk ook dat je iets aan kapitaal vernietiging doen door je gasleiding en gasketel nu eigenlijk afschrijft, daar heb je wel voor betaald. :-( )

(leuk zonnepanelen, maar het is wel spul wat ook stuk kan gaan, dit geld ook voor warmtepompen.
helaas, het blijft een beetje gokken op wat er mee gebeurd.
ook de riante regeling van salderen die we nu hebben, die gaat over een aantal jaar worden afgebouwd.
daar door zal straks de winst een stuk lager uitvallen. (in 2030 zal het ongeveer 1/2 zijn, maar lastig te voorspellen).)

maar dit punt was voor mij belangrijker toen ik voor die beslissing stond:
ik neem aan dat je het huis hebt gekocht met een hypotheek op naam van beide.
dus de schenking is ook aan beide.
nu kan het gebeuren dat je gaat scheiden, of 1 van jullie verliest de baan, of 1 van jullie valt dood neer.
(ik hoop dit allemaal niet, maar er kunnen dingen gebeuren in de toekomst die je niet kunt voorspellen.)
kan dan de andere die achterblijft, in het huis blijven wonen of niet?
bij ons was dat dus niet het geval, maar na aflossen wel.
dit gaf ons financiële onafhankelijkheid van elkaar en van de rest van de wereld.
financiële rust dus, die is onbetaalbaar daar kun je geen bedrag aankoppelen.
dus aflossen kan een geniale stap zijn. ;)

het voordeel is gewoon, mocht ik dood neer vallen, dan blijft de vrouw warmpjes achter, en heeft ze geen problemen de moeilijke tijd door te komen die ze dan heeft.
geen overlijdens risico verzekering meer nodig dus. ;)
maar ook als je in de toekomst mischien een keer zelfstandige wil worden, geeft je veel mogenlijkheden als je inkomen niet stabiel is om dan toch in het huis te blijven wonen.

je kunt je zelf rijk rekenen met zonnepanelen en van het gas af gaan, en ja daar zitten goede punten in.
dit raad ik je ook zeker aan om te gaan doen, maar dat hoeft niet vandaag of morgen.
er is geen haast geboden, haastige spoed is zelden goed.
leg gewoon teveel zonnepanelen aan op dak (overproductie), dan kun je later die warmtepomp met gemak bekostigen.
en dan kun je gewoon allebei doen, en dit maximaal.

even voor duidelijkheid:
zonnepanelen doen, maar graag wel oost en west.
zie mijn set een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost en west een ander moment hebben van de top behalen.
kun je zonder aftoppen gewoon meer Wp op een omvormer hangen als hij W is. >:)
ik heb nu 6430Wp op een 4kW omvormer hangen, en top dus nauwelijks af.
dit maakt het allemaal een stuk goedkoper, en opbrengst een stuk stabieler. ;)

ik vind verder je berekening en plan wel erg oke.
dit moet je zeker doen, de financiering dat is een lastiger verhaal slaap daar een nachtje goed over.
dat kan waarschijnlijk ook zonder de manier die je nu zegt, en dan ben je helemaal het heertje. ;)

beste tip die ik je kan geven: de groter de bedragen waar het over gaat, de meer rust je voor je zelf moet nemen om daar een beslissing over te nemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De huidige panelen zijn voorzien van micro omvormers van Enphase en zijn prima op je garage te gebruiken.
Daar heb je alleen na 12uur wel last van schaduw vrees ik, je achterkant staat bijna pal op het zuiden.

Mooiste ik denk ik de huidige panelen naar de andere kant leggen (achterkant) en huidige kant vol legen met nieuwe panelen.

Warmtepomp staat hier ook op de planning in het zelfde nieuwbouwplan, vloerverwarming ligt daar in alle woningen volgens mij.

Heb je ook een aanbouw aan de achterzijde? daar passen al snel een mooi aantal panelen op, pal zuid
Geen uitbouw zie ik
Dan maar een overkapping over de breedte van je tuin :)

[ Voor 15% gewijzigd door arjants op 20-11-2019 14:02 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kjast schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:14:
[...]

Je hebt helemaal geen nieuwe radiatoren nodig voor een warmtepomp.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:34

DropjesLover

Dit dus ->

BTS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:14:
Wat een optie is om eerst een stookseizoen met gas te verwarmen, dan heb je een idee wat je verbruik is en welke ruimtes je echt verwarmt.
Aan de hand van dat verbruik kan je dan de WP afstemmen (5 of 7 kw).
Bij ons is dat bijvoorbeeld alleen de woonkamer en badkamer.
Dan heb je in ons voorbeeld maar 1 (dure) nieuwe radiator nodig en de rest laat je zitten. Ons huis is uit 88 dus moet je nagaan wat de temperatuur doet op een goed geïsoleerd huis uit 2017.

Zonnepanelen zeker doen, dan geniet je tot 2030 nog van salderen (wel afbouwend voor zover ik begrepen heb met dit wispelturige kabinet).

De schenking kan je dan gebruiken voor aankoop woning en over een jaar heb je een spaarpotje gevuld voor je WP.
Het gedoe dat je hebt met van het gas af gaan, zou ik dat op dit moment niet aanraden.

Beter gelijk geen gascontract en een WP er in.

De afschrijving op je huidige installatie valt in het niet. Een beetje gas CV kost €1500 tot €2000. Bezien op de totale kosten van een verhuizing prima te overzien. Als het tegenzit in een paar lopende rechtszaken kost op een later punt van het gas gaan €800. vergelijkbaar met de restwaarde van de plofketel.

Hier een 30 jaar oude woning met een (te grote) 10kW Techneco/Atlantic warmtepomp. Deze kostte incl een extra groot 300l SWW-vat ~€8k, maar daar ging nog 2k subsidie van af.
Vloerverwarming op de 1e verdieping in laten frezen en HTV radiatoren op de begane grond. Het gaat redelijk, de grootste koude komt van de niet HR-ramen.

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 20-11-2019 14:47 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 11:22
Je zonnepanelen en warmtepomp vallen gewoon onder verbouwkosten en dus de schenking kan je daar gewoon prima voor gebruiken. Dit is wat wij ook doen, schenking gebruiken om zelf onze gehele huis te renoveren.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• migjes
@j4y
even een losse financiële tip:
toen wij de aflossing deden, moesten we een boete rente betalen op de aflossing. :-(
een gedeelte mocht boete vrij, een gedeelte niet.
voor ons was die +/-5k€, dit hebben we niet betaald uit de schenking, maar uit eigen zak betaald.
waarom: als je uit de schenking betaald mochten wij het niet aftrekken van de belasting, als je de boete zelf betaald, dan mochten wij het wel aftrekken van de belasting.
van die teruggaven van de boete, hebben wij een leuke uitbreiding gedaan aan de zonnepanelen. ;)

check even goed, hoe de regels nu zijn, is voor ons wel weer 5 jaar geleden.
er kan wat veranderd zijn.

(ja ik betaal graag veel belasting want dan heb ik veel verdiend, en nee ik betaal niet graag te veel belasting. >:) )

• j4y
  • Nu online
Wederom dank voor alle input!

Op basis daarvan de westkant niet gelijk afschrijven, ik zal het eens bekijken hoeveel ruimte daar nog over is en het uitrekenen. En even checken of we niet gelijk de overkapping plaatsen zodat daar ook panelen op kunnen gelijk danwel minder op oost plaatsen voor betere balans welke zal aansluiten op het beoogde verbruik.

Daarnaast zijn er grofweg 3 opties:
- PV+WP (duurst, maar wel in 1x klaar en minder gedoe met later van het gas af willen). Wellicht zijn er installateurs die beide kunnen installeren, al sluit ik zelf de PV leggen nog niet gelijk uit.
- Alleen PV leggen en de opbrengsten opsparen en later WP kopen. Kunnen we ook gelijk op basis van 40 graden verwarming de WP bepalen. Op basis van m'n mini uit de losse pols prijslijstje in de startpost verwacht ik wel dat PV het duurst is, waardoor de WP eigenlijk als een kleinere stap voelt ("die 5k extra maakt ook niet uit in 't grote plaatje van de hele verhuizing")
- Niks doen alles aflossen. Lekker veilig en maar sparen voor deze stap.

Uiteindelijk is het ook een persoonlijke keuze geworden. Terecht wat @migjes zegt, hoeveel risico nemen met de hypotheekschuld (had het me nog niet eens zo goed gerealiseerd). Ik ga het nog een keer goed bespreken en nadenken!

Thanks all!
arjants schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:57:
Warmtepomp staat hier ook op de planning in het zelfde nieuwbouwplan, vloerverwarming ligt daar in alle woningen volgens mij.

Geen uitbouw zie ik
Kom je uit de buurt @arjants? ;)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:33

Theo

moederbord

j4y schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:58:

Desalniettemin: klinkt dit als "Ja, dit zou ik ook doen" of "nee, niet doen"?
Zeker doen. Niet bij nadenken. Het is éénmalig een grote uitgave, echter heb je het binnen no-time weer terugverdiend. Plus, je woning stijgt gewoon in waarde. Dubbele win dus.

IK heb een aantal jaren gelden hetzelfde gedaan; Panasonic WP buiten, 7.400 Wp op het dak, huis geïsoleerd (woning uit 1935)waar mogelijk (voor jou niet van toepassing). Ik was voor 14K klaar en alles is met 5 jaren terugverdiend. Met die ervaring kan ik zeggen:
- Op je benedenverdieping heb je vloerverwarming nodig; op de badkamer is het aan te raden.
- De radiatoren hoef je niet te vervagen in het huis. Je zal verbaasd zijn hoeveel warmte een gewone radiator afgeeft als deze altijd 24/7 30 graden is.
- Overweeg of die 7 kW WP echt wel nodig is; en of 5 kW niet afdoende is. De cijfers bij Panasonic zijn nogal misleidend; de 7 kW geeft maar 1 kW meer warmte dan het 5 kW model terwijl de COP van het 7 kW model wel 10% lager is. (zie onder; bij -4C zit er maar één kW verschil in afgifte)
- Er is een formule van @koevlaas2 die adviseert om het jaarlijke energieverbruik [in kWh] door 1650 te delen, en dat antwoord is gelijk aan het geadviseerde thermische vermogen van de WP. Als je weet hoeveel kuub gas de woning verbruikt dan deel je dit door 200. Verbruikt je woning (de huidige bewoners) nu jaarlijks 800 kuub gas? Dan is een warmtepomp van (800/200=) 4 kW al voldoende. Meer mag maar is niet altijd nodig.

Mocht je aan zonnepanelen en een warmtepomp gaan; plaats dan eerst de warmtepomp. Momenteel (=vandaag) moet je gas verbranden om warmte te krijgen waardoor je vanaf vandaag profijt hebt van je WP. Het plaatsen van zonnepanelen heeft nu nog niet veel zin; dit kun je het beste doen voor april.

Voor een inductiekookplaat heb je een stelpost staan van 1.000 euro. Een inductiekookplaat kan gaan van 50 euro tot meer dan 3.000 euro. Voor inductie heb je een speciaal perilex stopcontact nodig, plus een kookgroep in de meterkast, en uiteraard de bedrading tussen beide :P . Als je deze al hebt liggen hoef je alleen maar een kookplaat te plaatsen. Maar moet je je meterkast aanpassen en kabels leggen/frezen dan heb je zomaar de eerste 500 euro al te pakken om een stroompunt in de keuken te hebben en de bedrading weg te werken. (misschien ook wel meer dan dat)

Voor de plaat zelf; een leuke plaat kost nieuw zo'n 500 euro. Een high-end plaat zo'n 1.500 euro. Echter zal deze in de basis net zo goed zijn als een gewone middenklasse (het opwarmen van je pannen). Wil je een extra brede kookplaat, extra luxe, fancy kleurtjes of app-bediening dan zal de prijs uitkomen tot ongeveer één warmtepomp :P
Maar.. Je kan ook een goede inductiekookplaat van marktplaats halen; het aanbod is groot waardoor je voor een kwart van de nieuwprijs een leuke kookplaat kan vinden (en zelfs nog wel voor minder).

Mocht je dus in de keuken al een perilex hebben zitten, en je hebt in de meterkast ook al een kookgroep zitten dan kan je budget voor inductie ook omlaag naar 500 euro, of zelfs minder dan dat.

Hieronder het vermogen van de Pana monoblock warmtepompen bij verschillende temperaturen voor de 9, 7 en 5 kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ebhnDLZdt2bQ0kuABeNyT89L/full.jpg
De COP is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Bij 30°C water. COP voor de 5 kW en de 7 kW zijn
-15°C   2.54, 2.74
- 7°C   3.23, 2.98
  2°C   3.81, 3.72
  7°C   6.33, 5.28
 12°C   6.30, 5.40

Bij 35°C graden water
-15°C   2.27, 2.43
- 7°C   2.85, 2.70
  2°C   3.36, 3.30
  7°C   5.08, 4.52
 12°C   5.46, 4.83

[ Voor 14% gewijzigd door Theo op 20-11-2019 17:10 ]

7400 Wp op het dak

• j4y
  • Nu online
Theo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:29:
- Overweeg of die 7 kW WP echt wel nodig is; en of 5 kW niet afdoende is. De cijfers bij Panasonic zijn nogal misleidend; de 7 kW geeft maar 1 kW meer warmte dan het 5 kW model terwijl de COP van het 7 kW model wel 10% lager is. (zie onder; bij -4C zit er maar één kW verschil in afgifte)
- Er is een formule van @koevlaas2 die adviseert om het jaarlijke energieverbruik [in kWh] door 1650 te delen, en dat antwoord is gelijk aan het geadviseerde thermische vermogen van de WP. Als je weet hoeveel kuub gas de woning verbruikt dan deel je dit door 200. Verbruikt je woning (de huidige bewoners) nu jaarlijks 800 kuub gas? Dan is een warmtepomp van (800/200=) 4 kW al voldoende. Meer mag maar is niet altijd nodig.
tux-87 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:01:
Ik vind 110 euro per maand een behoorlijke energiekost voor deze woning. Onze hoekwoning uit 1962 (wel heel grondig nageisoleerd) had op het laatst een verbruik van 130 euro per maand begin dit jaar. Daarna hebben we de gasketel eruit gedaan en PV+WP.

Je hebt 5 excuuspaneeltjes van in totaal 1425 WP. Dat is dus al goed voor ongeveer de helft van je elektraverbruik. Laten we zeggen dat je nog ongeveer 1500 KWh moet inkopen. Dan zit je op ongeveer 300 euro. Plus 200 euro vastrecht is 500 euro. Van de 1320 euro op jaarbasis blijft er dan nog 820 euro over voor gas. Reken 200 euro vastrecht, dan zou je nog ruim 800 kuub gas verstoken!

Dat vind ik vrij fors voor zo'n nieuw huis. Mijn gok? aanvoertemperatuur staat op 90 graden, systeem heeft een slechte balans waterzijdig en staat te pendelen als een idioot met alle radiatoren dicht boven (ontbrekende bypass?).
Nou, we hebben even naar het gasverbruik gevraagd aan de huidige bewoner en schrik niet: 1137 m3 gas. Verwachten dit jaar 1300 m3. Volgens de @koevlaas2 formule zou ik dan uitkomen op 6,5 kWh. Nu is dat gasverbruik wel met SWW en koken etc erbij, dus ik ga bovenstaande formule even opzoeken in het topic en checken hoe de formule precies werkt. Maar een 7 kWh warmtepomp klinkt dan redelijk toch?

Dit is wel een puntje voor de optie om het een jaar aan te kijken met de gasketel. Dan kunnen we ons eigen verbruik meten en de ketel even instellen op 40 graden. Kijken wat dat doet. Wel benieuwd waar het gasverbruik vandaan komt.
Theo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:29:
Voor een inductiekookplaat heb je een stelpost staan van 1.000 euro. Een inductiekookplaat kan gaan van 50 euro tot meer dan 3.000 euro. Voor inductie heb je een speciaal perilex stopcontact nodig
Thanks voor de info, moet eerlijk zeggen dat ik daar het minst naar heb gekeken nog. Volgens de bouwtekening ligt er een loze leiding. Verder niks, dus ik zal even een betere schatting maken van de kosten van dit onderdeel.

[ Voor 3% gewijzigd door j4y op 20-11-2019 19:04 ]

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Kijk goed naar die inductie kookplaten, niet allemaal zijn fijn regelbaar.
Als voorbeeld 80 is te koud en 100˚ kookt te hard.
Sudderen gaat dan niet.

En over die bedrading: volgens mij heb je dan 2 bruine draden en 2 blauwe draden (is bij 1phase meter dus stroom van 2 groepen)
Niet echt raketwetenschap hoor.
Zal ook geen vermogen kosten als je het laat aanleggen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Theo

Theo

moederbord

Vuiltje schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:22:
Kijk goed naar die inductie kookplaten, niet allemaal zijn fijn regelbaar.
Als voorbeeld 80 is te koud en 100˚ kookt te hard.
Sudderen gaat dan niet.

En over die bedrading: volgens mij heb je dan 2 bruine draden en 2 blauwe draden (is bij 1phase meter dus stroom van 2 groepen)
Niet echt raketwetenschap hoor.
Zal ook geen vermogen kosten als je het laat aanleggen.
Als de loze leiding er al ligt zal het qua kosten wel meevallen; zo'n 75 euro voor een extra aardlek en een kookgroep (aangenomen dat er al 8 groepen en 2 aardlekken inzitten, en je de NEN normen aan wil houden met max 4 groepen achter één aardlek), een tientje voor een stopcontact en zo'n twee euro de meter voor de bedrading.

Inductie is echt proberen, en, net als met bijna alle niet-gas kookplaten, je moet er gevoel met de kookplaat krijgen omdat je niet kan zien hoe hard de pit staat (bij koken op gas zie je daadwekelijk de vlam). Als voorbeeld; ik weet dat bij mijn plaat stand 3 (uit 10) nét voldoende is om water in een pan met gesloten deksel aan de kook te houden; stand 7 ideaal is voor biefstuk, stand 6 ideaal voor pannekoeken enz.
Als ik op een andere kookplaat kook dan mis ik het gevoel van exact de juiste temperatuur hebben.

Nog een pro-tip (ook voor gas-kokers): haal een IR thermometer van Ali van en tientje! Nooit meer gezeik met een pan die niet op de juiste temperatuur is.

7400 Wp op het dak

Verwijderd

@Theo en pro tip koken met een Tempratuur meter ... meen je deze ?
.. koken doe je op gevoel .. das een tip van een pro!!

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:55:
@Theo en pro tip koken met een Tempratuur meter ... meen je deze ?
.. koken doe je op gevoel .. das een tip van een pro!!
Ik ben geen echte pro-kok; ik ben met zonnepanelen en een warmtepomp beter dan met koken :P Maar ik wil gerechten kunnen reproduceren. Dus meet ik de pantemperatuur; ook toen ik nog op gas kookte :P (Al moet ik hier wel een praktisch punt vermelden dat ik geen friteuse in huis heb maar af en toe een liter olie in een pan gooi en daar een paar bitterballen in frituur. En dan is een goede temperatuurmeting echt noodzakelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 20-11-2019 20:00 ]

7400 Wp op het dak

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-11 15:01
je hebt geluk dat de ISDE subsidie alleen voor nieuwbouw stopt per 1 jan 2020, voor bestaande woningen blijft de ISDE subsidie.

Als ik het zo zie is de warmtepomp erg aantrekkelijk in jouw geval! Ik zou wel altijd voor een goed merk gaan, deze hebben vaak betere control.

• Erwin_83
Vergeet de kookgroep en neem gelijk 3 fase aansluiting in de meterkast en keuken als je toch de warmtepomp wil gelijk of in de toekomst.

Ik weet niet hoe je groepenkast er nu uit ziet en of je 1 of 3 fase aansluiting hebt?

• j4y
  • Nu online
maykoga schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:09:
je hebt geluk dat de ISDE subsidie alleen voor nieuwbouw stopt per 1 jan 2020, voor bestaande woningen blijft de ISDE subsidie.

Als ik het zo zie is de warmtepomp erg aantrekkelijk in jouw geval! Ik zou wel altijd voor een goed merk gaan, deze hebben vaak betere control.
Yep. Dat is een reden om het gelijk volgend jaar (overdracht laat nog even op zich wachten) te doen ipv een winter te wachten en het gasverbruik nog eens te meten. Wellicht is er dan wel helemaal geen subsidie meer.

Nu blijft alleen het vermogen van de WP nog even een dingetje wat betreft bepalen van het budget en hoeveel we gaan aflossen.

In het EPC document staan 2 waardes, "Aardgasgebruik" 900m3 gas (wat zou uitkomen op een 5 kW Panasonic met de formule) en "warmtebehoefte verwarmingssysteem" 20904 MJ, - 5807 kWh. Tapwater 10929 MJ, 3036 kWh. Een 6 kW unit voor CV en Atlantic voor SWW, of een hogere unit en boiler (is duurder). Echter hebben de huidige bewoners een schatting van 1300 m3, wat 6,5 kW is -> 7 kW Panasonic. Met de berekening op 'warmtepomp-weetjes.nl' kwam ik uit op 5,5 kW (maar dat was met totale oppervlakte berekend, terwijl we de zolder sowieso niet gaan verwarmen). Ergens heb ik toch het gevoel dat het zat moet kunnen met een 5 kW Panasonic... Het huis wat we bezochten tijdens de duurzame huizen route was een 2 kapper en die kregen het er ook warm mee...
Erwin_83 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:24:
Vergeet de kookgroep en neem gelijk 3 fase aansluiting in de meterkast en keuken als je toch de warmtepomp wil gelijk of in de toekomst.

Ik weet niet hoe je groepenkast er nu uit ziet en of je 1 of 3 fase aansluiting hebt?
Check, de omvormer die ik had uitgezocht voor de zonnepanelen was ook 3 fase. Dus het wordt sowieso 3 fase als het er nog niet is. Had het nog niet meegerekend dus goede reminder ;)

• Erwin_83
Heb je nog mogelijkheid voor een openhaard of pelletkachel? Dan heb je een backup als de wp te krap is met extreme kou. En het voordeel van minder gependel in voor en na seizoen. Voordeel van een te grote wp kan mindergeluid zijn omdat deze niet zo vaak volgas hoeft te werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Erwin_83 op 21-11-2019 12:56 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11 08:35
Theo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:48:
[...]

Als de loze leiding er al ligt zal het qua kosten wel meevallen; zo'n 75 euro voor een extra aardlek en een kookgroep (aangenomen dat er al 8 groepen en 2 aardlekken inzitten, en je de NEN normen aan wil houden met max 4 groepen achter één aardlek), een tientje voor een stopcontact en zo'n twee euro de meter voor de bedrading.

Inductie is echt proberen, en, net als met bijna alle niet-gas kookplaten, je moet er gevoel met de kookplaat krijgen omdat je niet kan zien hoe hard de pit staat (bij koken op gas zie je daadwekelijk de vlam). Als voorbeeld; ik weet dat bij mijn plaat stand 3 (uit 10) nét voldoende is om water in een pan met gesloten deksel aan de kook te houden; stand 7 ideaal is voor biefstuk, stand 6 ideaal voor pannekoeken enz.
Als ik op een andere kookplaat kook dan mis ik het gevoel van exact de juiste temperatuur hebben.

Nog een pro-tip (ook voor gas-kokers): haal een IR thermometer van Ali van en tientje! Nooit meer gezeik met een pan die niet op de juiste temperatuur is.
@j4y In het bouwbesluit is opgenomen dat er een loze 19 mm leiding naar de keuken moet liggen. Kennelijk heeft iemand zitten opletten.

En ik vind inductie koken fantastisch, niks geklooi met gas waarbij de pan aan de zijkant warm wordt en je handen kan branden. Je went er heel snel aan en het is veel consisenter dan gas. Als je veel wilt wokken, is het minder, dat gaat op gas beter. Kan je altijd nog een gasfles aansluiten op iets voor alleen wokken.

En biefstuk op stand 7, je bakt een biefstuk normaal gesproken hoog aan en draait dan de temperatuur terug.

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Modbreak:check je mail

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 23-11-2019 23:13 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Theo

Theo

moederbord

Ik ga die discussie niet aan. Vega en duurzaam wonen zijn voor mij twee verschillende dingen. Met de één doe ik een financiële investering die zichzelf met een aantal jaren terugverdient; een investering met een bijzonder goed rendement.

Maar als je het anders bekijkt; als een huishouden een bepaald aantal aan CO2 wil besparen; dan kan dat ofwel door een passieve woning, ofwel door het herinrichten van de keuken. (of door slim met vervoer om te gaan, of minder kinderen te nemen. Afijn, we kennen zelf allemaal wel de cijfers) Ik heb bewust ervoor gekozen om voor het eerste te kiezen, en bewust niet voor het tweede. Mijn keus. Punt.

Die wel/niet vega discussie hoort niet hier thuis.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 23-11-2019 23:13 ]

7400 Wp op het dak

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:41
j4y schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:13:
[...]

Nu blijft alleen het vermogen van de WP nog even een dingetje wat betreft bepalen van het budget en hoeveel we gaan aflossen.

In het EPC document staan 2 waardes, "Aardgasgebruik" 900m3 gas (wat zou uitkomen op een 5 kW Panasonic met de formule) en "warmtebehoefte verwarmingssysteem" 20904 MJ, - 5807 kWh. Tapwater 10929 MJ, 3036 kWh. Een 6 kW unit voor CV en Atlantic voor SWW, of een hogere unit en boiler (is duurder). Echter hebben de huidige bewoners een schatting van 1300 m3, wat 6,5 kW is -> 7 kW Panasonic. Met de berekening op 'warmtepomp-weetjes.nl' kwam ik uit op 5,5 kW (maar dat was met totale oppervlakte berekend, terwijl we de zolder sowieso niet gaan verwarmen). Ergens heb ik toch het gevoel dat het zat moet kunnen met een 5 kW Panasonic... Het huis wat we bezochten tijdens de duurzame huizen route was een 2 kapper en die kregen het er ook warm mee...
Kijk ook naar een Hewalex PCWU 2,5 kW. Dat is een losse L/W die je prima zelf kan installeren, bv op zolder in de retour van de CV leiding. Heeft alleen een flinke luchtafvoer (160mm) naar buiten nodig, luchtaanzuiging kan van de ruimte zelf.

Aanschafprijs rond 1400 (zelfs 1300 in DE), subsidie 1600 8)7

Kan je bij behoefte extra inschakelen mocht je die extra capaciteit eens nodig hebben

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Verwijderd

jerh schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:00:
[...]

@j4y In het bouwbesluit is opgenomen dat er een loze 19 mm leiding naar de keuken moet liggen. Kennelijk heeft iemand zitten opletten.

En ik vind inductie koken fantastisch, niks geklooi met gas waarbij de pan aan de zijkant warm wordt en je handen kan branden. Je went er heel snel aan en het is veel consisenter dan gas. Als je veel wilt wokken, is het minder, dat gaat op gas beter. Kan je altijd nog een gasfles aansluiten op iets voor alleen wokken.

En biefstuk op stand 7, je bakt een biefstuk normaal gesproken hoog aan en draait dan de temperatuur terug.
En toch de pro's koken nog steeds het liefste op gas omdat je veel beter kunt sturen.
Thuis kook ik op inductie maar op me werk op gas . En toch is gas fijner

• j4y
  • Nu online
Het inductie verhaal is een bijkomstigheid voor ons, het maakt ons eigenlijk niks uit. Puur even een inschatting van de kosten, maar die hebben we nu.Wat mij betreft is gas vs inductie off topic nu.

Wat wel welkom is: input over zonnepanelen of warmtepomp/boiler combinatie: dat is wel zeer welkom om een betere inschatting te kunnen maken (installatiekosten WP, vermogen WP)

Ik zag in een ander topic het merk Ure voorbij komen: https://solargarant.nl/zo...ch-330-wp-half-cell-mono/

Deze zijn goedkoper dan de Jinko en JA solar die ik had geselecteerd bij Winkelman. Qua kwaliteit veel verschil?

[ Voor 25% gewijzigd door j4y op 21-11-2019 17:44 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:24

ericplan

5180 Wp PV

@j4y Er zijn weinig mensen die al 25 jaar zonnepanelen hebben, terwijl dat toch de levensduur van panelen kan zijn. Sommige merken hebben al wat langer hun naam waargemaakt, zoals Sunpower of LG. Andere plakken hun eigen sticker op merkloze Chinese panelen. Die hoeven niet slecht te zijn, maar je kan pech hebben. Die kans op pech is bij de grote jongens toch net iets kleiner. Staar je niet teveel blind op de aanschafkosten nu. Als je het voor elkaar krijgt om Nul Op de Meter of Nul Op de Rekening te worden heb je elke maand daar profijt van.

Of je wel of geen warmtepomp neemt maakt niet zoveel uit, maar als je het nu niet doet, is het waarschijnlijk slimmer om nog 10 jaar te wachten, tot het moment dat je ketel het begeeft. Nu is je huis nog leeg en de aanpassing simpel, dan woon je er al lang en is het knap lastig als je zonder verwarming of warm water zit.

Wij zijn nu een jaar gasloos, dit jaar is de energierekening vrijwel 0, volgend jaar krijgen we terug, tenzij de winter heel streng wordt. Dat geeft ons een goed gevoel.

A'dam PVOutput

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
j4y schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:35:
Hoofdvraag is, is dit financieel gezien een verstandig plan en zou je dit doen als starter - of eerst de boel aankijken?
'Starter' is imho een beetje een onzin begrip, het zegt alleen dat het je eerste koophuis is. Dat kan een flatje van €90k zijn of een villa van meer dan miljoen.

Jouw woning ziet er toekomstbestendig uit, geschikt voor een gezin. Dus hier woon je wel even. De woning is nieuw, met garantie, dus onderhoudsarm. Nieuwe hypotheek, volledig aflossen in 30 jaar?, dus als je 30 jaar je maandlasten kunt opbrengen ben je hypotheekloos.

Dus.... financieel gaat het echt niet snel lastig worden. En die €15k los je waarschijnlijk al automatisch zelf af binnen 2 jaar.

Maar! Heb je tijd?
De hypotheek aflossen is 5 minuten werk, misschien zelfs maar 30 seconden als je het via je je bank App kunt doen.
Het verduurzamen van je huis kost gewoon veel tijd, zelfs als je het laat doen. Offertes opvragen, uitzoekwerk, tijdens de uitvoering er zijn, etc. etc. En als je het nu al allemaal hebt uitgezocht, mag je het volgende keer wéér uitzoeken als je het nu niet doet.

Over 2-3 jaar heb je misschien wel heel andere prioriteiten. Kinderen, carrière buitenkansje of misschien wel iets minder leuks.
Nu heb je veel energie ;) voor je huis, laat die ook renderen.

Dus als je weet wat je wilt, DOEN!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:10:
[...]

En toch de pro's koken nog steeds het liefste op gas omdat je veel beter kunt sturen.
Thuis kook ik op inductie maar op me werk op gas . En toch is gas fijner
Maar daar heb je geen gasleiding voor nodig, op een gasfles kun je prima koken.(en lang!)

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 02:33:
[...]

Maar daar heb je geen gasleiding voor nodig, op een gasfles kun je prima koken.(en lang!)
dart lang valt wel mee . maar je wilt toch niet met een gas fles lopen klote in je huis ....
lekker veilig :X

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-11 21:25
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:47:
[...]

dart lang valt wel mee . maar je wilt toch niet met een gas fles lopen klote in je huis ....
Een gasfles is minder veilig dan een nagenoeg oneindige voorraad gas in je huis?
Ik overweeg het zelf ook nog langs de inductie 2 hele grote pitten op gas. Grote bakplaat of wok.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

alaintje schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:08:
[...]

Een gasfles is minder veilig dan een nagenoeg oneindige voorraad gas in je huis?
Ik overweeg het zelf ook nog langs de inductie 2 hele grote pitten op gas. Grote bakplaat of wok.
Dat denk k wel ja. Denk maar eens aan rubberslang van je gas fles die slecht wordt niemand vervangt die ooit .. kan die lekker gas lekken.

Als je dat toch wilt neem.dan een vast aansluiting.
Kies dan voor de vulcano van ATAG .dan heb je een dikke brander

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
j4y schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:57:
Nou, we hebben even naar het gasverbruik gevraagd aan de huidige bewoner en schrik niet: 1137 m3 gas. Verwachten dit jaar 1300 m3.
Dit is nieuwbouw uit 2017? Woon jij in een nieuwbouw evenementenhal of kasteel? Dit is toch erg fors? Of hebben meer mensen dit?

Verder vind ik veel adviezen/tips hier waardeloos. Bv ja zonnepanelen opwek kun je wegstrepen tegen warmtepomp maar dit feestje gaat afgebouwd worden vanaf 2023. Die pomp draait vooral in maanden dat de zon niet zoveel doet.

Dit gaat trouwens een groot probleem worden. Al die "nul-op-de-meter" huizen die zijn straks nog steeds nul op de meter maar niet meer nul-op-de-nota".

Dus iedereen moet van het gas af. Lekker dure warmte pomp erin, en vervolgens de compensatie voor zonneopwek afbouwen

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 20:23
traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:50:
[...]

Dit is nieuwbouw uit 2017? Woon jij in een nieuwbouw evenementenhal of kasteel? Dit is toch erg fors? Of hebben meer mensen dit?

Verder vind ik veel adviezen/tips hier waardeloos. Bv ja zonnepanelen opwek kun je wegstrepen tegen warmtepomp maar dit feestje gaat afgebouwd worden vanaf 2023. Die pomp draait vooral in maanden dat de zon niet zoveel doet.
Het kan zijn dat het grote gebruik door het drogen van de woning is veroorzaakt. Ik zou hem zeker niet zomaar als normaal gebruik aanhouden.

Ik zou mijn toekomstige oplossing zo veel mogelijk afstemmen op de transitie die iedere gemeente in 2021 zal voorstellen. Als je die tussentijd kunt overbruggen, zonder veel investeringen, dan maak je straks in ieder geval een beter onderbouwde keuze.

Als je nu toch maatregelen wilt nemen, neem dan maatregelen die altijd zinvol zijn, zoals vloerverwarming of (nog verdere) verbetering van de isolatie.

Verwijderd

nieuwbouw 2018 ca 140m2 woon oppervlakte

vloerverwarmng overval c.v

gas verbruik is 550M2 maar dit gaat nog lager zijn dit jaar pas overgestapt op inductie koken.

• migjes
traders schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:50:
[...]
als je zwart kijker bent, dan heb je wel gelijk, maar dat is dan wel jouw probleem en niet algemeen zo.
niks persoonlijks verder, hoor. ;)

van 2023 beginnen we met af bouwen van het gedeelte EB + ODE op de elektra rekening.
pas rond 2030 zijn die helemaal afgebouwd.
de kale elektra prijs + BTW die blijven we zelfs in 2030 en later houden.

ook doet op dit moment mijn warmtepomp 300W gebruiken, en komt er nu 800W uit mijn forse set zonnepanelen.
dus de warmtepomp draait best nog wel wat uren op direct opgewekte energie.
die energie gaat niet langs de meter, en die mag je dus zelfs na 2030 gewoon als volledig bedrag blijven rekenen.
(veel mensen met slimme meter rapporten al een 20+% van de eigen energie gebruik.
ik zit zelf nog een stuk hoger 30+%, dit door warmtepomp en oost-west panelen (lagere dagen opwek).)
Dit gaat trouwens een groot probleem worden. Al die "nul-op-de-meter" huizen die zijn straks nog steeds nul op de meter maar niet meer nul-op-de-nota".
"nul-op-de-meter" huizen dat zijn reclame termen van een aantal grote bouw bedrijven.
al eens opgezocht wat dat betekend?
(het huis is "nul-op-de-meter", maar dit betekend niet dat de gebruiker/bewoner ook "nul-op-de-meter" is.
laat je niet gek maken door die reclame termen, zo mooi systeem was dat ook weer niet.)
Dus iedereen moet van het gas af. Lekker dure warmte pomp erin, en vervolgens de compensatie voor zonneopwek afbouwen
jep, we zullen wel moeten ben ik bang.
maar hier zitten van allerlei sub verhaaltjes achter.
zoals pas in 2050, dus rustig aan tijd zat.

omdit een beetje te promoten, gaat volgend jaar al de belasting op gas aardig omhoog.
belasting op elektra gaat omlaag.
en dan heb je nog een prijs stijging op de rekening over, en dat compenseren ze door de heffings-korting flink te verhogen .
door deze wijziging ga ik dus volgend jaar al +/-"nul-op-de-rekening" krijgen en dan gebruik ik zelfs nog 300m3 gas.
dus deze wijziging gaat al harder in tikken als het afschaffen van salderen. ;)

wil er verder best over hebben, maar begrijp wel eerst de belangrijke tabelen van je rekening daar over:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
anders is het zo langs elkaar praten, daar heb ik ook geen zin in. ;)

(als je al die stappen en tabellen van je energie rekening begrijpt, dan zie je dat het eigenlijk niet zwart/wit is.
maar meer donker en licht grijs, genoeg schakering om nog steeds leuke dingen te doen met warmtepompen en zonnepanelen.)

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
hannibal2206 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 15:09:
[...]
Kijk ook naar een Hewalex PCWU 2,5 kW. Dat is een losse L/W die je prima zelf kan installeren, bv op zolder in de retour van de CV leiding. Heeft alleen een flinke luchtafvoer (160mm) naar buiten nodig, luchtaanzuiging kan van de ruimte zelf.

Aanschafprijs rond 1400 (zelfs 1300 in DE), subsidie 1600 8)7

Kan je bij behoefte extra inschakelen mocht je die extra capaciteit eens nodig hebben
Heeft deze opslag? Lijkt me meer voor directe aanmaak, of moet er nog een buffervat bij? Die moet je dan wel meetellen. De atlantic heeft wel de opslag (200 of 270L) en dus is opwek midden op de dag mogelijk na het salderen.

• j4y
  • Nu online
Wederom erg bedankt voor de interessante input. Ik ben er zelf wel zo goed als uit ;) Nu de WAF nog hehe :9

In haar omgeving veel vooroordelen te horen (achterhaalde techniek of sommigen zeggen is nog nieuw eerst aankijken etc, gaan toch nooit van het gas). Mij lijkt het wel heel tof (eigen opbrengst) en ook een leuk 'project' (de boel loggen straks ;) )
ericplan schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:06:
Nu is je huis nog leeg en de aanpassing simpel, dan woon je er al lang en is het knap lastig als je zonder verwarming of warm water zit.

Wij zijn nu een jaar gasloos, dit jaar is de energierekening vrijwel 0, volgend jaar krijgen we terug, tenzij de winter heel streng wordt. Dat geeft ons een goed gevoel.
TheGhostInc schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:32:
Nu heb je veel energie ;) voor je huis, laat die ook renderen.

Dus als je weet wat je wilt, DOEN!
Check! Fijn gevoel en goed bezig zijn :)

Verder gaven meerderen @tux-87, @traders , @Verwijderd al aan dat het gasverbruik wel erg hoog ligt voor woning van 140m2. Ik ben dan ook geneigd om met wat minder te rekenen en voor 5 kW te gaan.

Voorbeeldje met 800m3, kwam hier eerder voorbij als ook al vrij ruim voor zo'n woning;
800m3 * 0,76 = 608
2000kwh * 0,23 = 460
Verschil = 148,- per jaar
2220 op 15 jaar.

Kosten:
5 kW Panasonic: 2450 - 1700 = 750
7 kW Panasonic: 3289 - 1900 = 1389
Atlantic v4 = 1890 - 1250 = 640
Losse boiler = 1140,-

5 kW + atlantic zou 1400 kosten excl installatie. De installatiekosten maken of breken de case (opbrengst PV niet meegerekend). Nou zie ik me zonnepanelen op zich nog wel doen maar een waterleiding langs/door muren heen wordt toch wel wat anders hehe
Grotere pomp 7kW (peace of mind dat het sowieso warm wordt en daardoor ook de WAF ;) ) wordt dan minder interessant. Dus PV en de ketel 'opgebruiken'.

Ik ga dr een weekendje over slapen ;) :z

Verwijderd

@j4y ik heb geen warmte pomp he dat is voor douche warm water en afwassen .(geen vaatwasser )

gezin van 5 personen

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:41
DjAntoon schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 13:31:
[...]

Heeft deze opslag? Lijkt me meer voor directe aanmaak, of moet er nog een buffervat bij? Die moet je dan wel meetellen. De atlantic heeft wel de opslag (200 of 270L) en dus is opwek midden op de dag mogelijk na het salderen.
Nee, geen eigen opslag; is bedoeld voor koppeling aan een SWW vat

Mijn opmerking gaat er over dat je hem in plaats daarvan ook in het CV circuit kan opnemen, voor een stukje extra capaciteit als je twijfelt of een 5 kW voor verwarming (altijd) groot genoeg is

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:47:
[...]

Ding hoeft niet naast je fornuis te staan he. Ik woon bv. op de Antillen en iedereen hier heeft gewoon een normale gasleiding in het huis, het enige verschil is dat ie niet op een netwerk zit maar op een gasfles die ergens buiten het huis staat.

• Erwin_83
Met de vooroordelen over warmtepompen moet je opletten waar die vandaan komen. Deels is het slechte plaatsing van de buitenunit of een te kleine wp die het niet aan kan. Goed uitgedachte en geplaatste systemen geven geen geluidsoverlast.

Verder moet je er aan denken dat het een traag systeem is dus geen of beperkte nachtverlaging toepassen en niet verwachten dat je met een draai aan de knop de kamer een paar graden warmer krijgt.

Vastrecht en leverancierskosten voor gas is goed voor ongeveer 1000 kWh, die is vast binnen als je gasloos gaat.

Hier met tussen woning en 2 persoons huishouden blijven we onder de 3000 KWh per jaar (plus 600 kWh van de zonnepanelen die gelijk verbruikt zijn) De wp draait wel iets minder door gebruik van een pelletkachel voor de fun in de winter.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 22:25
jerh schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:00:
[...]

heb je hier een bron van? Ik kon het niet vinden.
Pagina: 1