Snelheid externe SSD/HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zoek een?
Ik zoek een externe HDD of SSD waarbij de snelheid erg belangrijk is, tevens uiteraard de prijs

Wat is je budget?
Budget is ongeveer 50-80 euro voor 512GB

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt niet uit, nu een Samsung en erg tevreden mee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Apple

Ik zoek dus een externe schijf, de snelheid is hierbij doorslaggevend. Ik heb mijn oog laatst laten vallen op een externe HDD, Seagate Backup Plus Ultra Slim. Ik kwam er achter dat deze snel schrijft, langzaam leest.

Ik kom er niet zo goed achter of SSD nou in de praktijk zoveel sneller is. Overal zie ik getallen rond de 430Mbps/370Mbps.

De schijf wordt gebruikt voor videobestanden, opslag van foto's en Time Machine back-ups.

Er waren drie opties:
- een externe HDD: lekker voordelig, maar snelheid lijkt beperkt, tevens geen USB-C-aansluiting
- een externe SSD: lijkt een snelle keuze, wel wat duurder, soms ook met USB-C-aansluiting
- zelf een SSD-kaartje kopen en behuizing, maar merk dat ik daar niet veel mee opschiet, wel leuk project

Ik kwam bij Banggood deze nog tegen, maar kom er niet achter of dat een goede keuze is. Voldoet wel aan alle eisen:

Blitzwold 512GB voor 64 euro.

Tips zijn zeer welkom.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Beste antwoord (via THE_BASE op 20-11-2019 15:36)

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-12 22:06
THE_BASE schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:

Ik kom er niet zo goed achter of SSD nou in de praktijk zoveel sneller is. Overal zie ik getallen rond de 430Mbps/370Mbps.
Ja een SSD is zeker sneller, al helemaal als je hem aan kan sluiten via USB-C G2
Ik kwam bij Banggood deze nog tegen, maar kom er niet achter of dat een goede keuze is. Voldoet wel aan alle eisen:
Ik zou die chinese producten niet zomaar vertrouwen tenzij ze van een bekende partij (Xiaomi ofzo) komen, of als er echt veel goede recenties zijn.
Vaak worden externe schijven, sd kaartjes of usb sticks gebruikt voor scams waarbij de snelheid en/of opslagcapaciteit niet eens in de buurt komt van waarmee ze adverteren.

Iets wat je je ook nog af moet vragen is of je van plan bent om hem mee te nemen, in dat geval zou ik sowieso niet voor een HDD gaan omdat dat spul nou eenmaal een stuk minder goed tegen vallen kan.

Na een korte zoektocht in de pricewatch kom ik op deze uit: pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw
Zit iets boven je budget, maar als ik het prijsverloop zie, is er een kans dat ie in de aanbieding wel net binnen je budget valt.
Deze schijf heeft in principe alles wat je nodig hebt in het "budget" segment.
Denk hierbij aan USB-C G2 en full drive encryption.
Ook de snelheden zijn dik in orde, the Verge heeft hem getest met de volgende snelheden: 518MB/s read, 475 MB/s write on average

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• metieske
THE_BASE schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 22:13:

Ja een SSD is zeker sneller, al helemaal als je hem aan kan sluiten via USB-C G2
Ik zou die chinese producten niet zomaar vertrouwen tenzij ze van een bekende partij (Xiaomi ofzo) komen, of als er echt veel goede recenties zijn.
Vaak worden externe schijven, sd kaartjes of usb sticks gebruikt voor scams waarbij de snelheid en/of opslagcapaciteit niet eens in de buurt komt van waarmee ze adverteren.

Iets wat je je ook nog af moet vragen is of je van plan bent om hem mee te nemen, in dat geval zou ik sowieso niet voor een HDD gaan omdat dat spul nou eenmaal een stuk minder goed tegen vallen kan.

Na een korte zoektocht in de pricewatch kom ik op deze uit: pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw
Zit iets boven je budget, maar als ik het prijsverloop zie, is er een kans dat ie in de aanbieding wel net binnen je budget valt.
Deze schijf heeft in principe alles wat je nodig hebt in het "budget" segment.
Denk hierbij aan USB-C G2 en full drive encryption.
Ook de snelheden zijn dik in orde, the Verge heeft hem getest met de volgende snelheden: 518MB/s read, 475 MB/s write on average

• THE_BASE
  • Niet online
Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie, ben ik zeer mee geholpen.

Die externe SSD had ik al op het oog, lag alleen buiten het budget. De snelheden zijn wel wat ik ervan verwacht. Wellicht komt er een leuke Black Friday-aanbieding.

Over het Chinese-zooi-gehalte had ik niet zo nagedacht, maar inderdaad wel een goeie, dat je dat zo aangaf. Liever dan iets meer geld uitgeven.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Verwijderd

Blitzwolf kan je gerust kopen. In de chinashopping-regionen een bekend merk, ik heb er vrij veel spullen van thuis liggen en nog niets gehad dat me tegenvalt. Maar voor dat minimale prijsverschil zou ik toch lokaal wat kopen. Makkelijker voor garantie e.d.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 09:01 ]

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels een volgens mij leuke deal gevonden:

Samsung T5 met 500GB is er vanaf 92,99 euro, ik heb de T5 met 1GB voor 133 euro gevonden bij Amazon.de, deze wordt overal vanaf 169 euro aangeboden.

Maar even kijken of Black Friday nog een leukere deal brengt. Deze prijs zit ver boven m’n budget, maar aangezien het 1TB, supersnel, een SSD is en je het maar een keer in de zoveel jaar koopt is dat wel te recht vaardigen.

• metieske
Fijn dat ik je heb kunnen helpen :)

Laten we hopen dat black friday een mooie deal voor je heeft!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Of een ssd sneller is hangt volledig af van de bestanden.
is het mp3 zijn het documenten van een paar KB zijn hety lossless audio files die 10x zo groot zijn als mp3 zijn het videos is het compressed data.
Ieder type data schrijft met andere snelheden.

Mijn externe HDD schrijft max met 185 Mbps maar als ik bepaalde data van mijn snelle M.2 ssd naar een internet ssd schrijf haal ik soms niet meer als 90 en soms 230.
Het is maar net wat je data is. grote files gaan over het algemeen sneller dan een HDD maar bij bepaalde mixed data maakt het echt geen snars uit.
En praten we over 5GB, 50 Gb, 300GB per keer. want 50 mb per seconde meer of minder in een best case is natuurlijk verwaarloosbaar als je maar 5GB wegschrijft.

• THE_BASE
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:45:
is het mp3 zijn het documenten van een paar KB zijn hety lossless audio files die 10x zo groot zijn als mp3 zijn het videos is het compressed data.

Mijn externe HDD schrijft max met 185 Mbps maar als ik bepaalde data van mijn snelle M.2 ssd naar een internet ssd schrijf haal ik soms niet meer als 90 en soms 230.
Het is maar net wat je data is. grote files gaan over het algemeen sneller dan een HDD maar bij bepaalde mixed data maakt het echt geen snars uit.
En praten we over 5GB, 50 Gb, 300GB per keer. want 50 mb per seconde meer of minder in een best case is natuurlijk verwaarloosbaar als je maar 5GB wegschrijft.
Ongetwijfeld, maar als ik reviews lees dan heeft men het toch over een verschil wanneer er iets geschreven wordt naar een externe HDD of externe SDD.

Dus het zal een combinatie zijn. In mijn geval een backup van TimeMachine, bestanden in .mp4-extensies en applicaties in .dmg-extensie.

Het is vooral dat ik al langer kijk omdat ik merk dat een bestand van 2,5GB met mijn huidige externe HDD ongeveer 10 minuten duurt. Lijkt me sneller haalbaar met een nieuwe schijf.

• computerjunky
  • Nu online
Met een goede externe hdd duurt 2.5 GB ongeveer tussen de 12 en 25 seconden.
Dus usb 3.0. Ik denk dat er toch iets niet goed is met je hdd als het zo lang duurt.

Ik heb even als test voor je de game install map van city skylines a 12.1gb met 1755 bestanden variërend van enkele bytes tot files van ruim 1gb van een schijf in de pc naar een externe usb 3.0 Seagate w.t inch hdd gekopieerd die overigens al 90% vol is en dus op zijn traagst worst case scenario werkt.
Voltooid in 2:14.
Dat is dus worst case omdat een schijf die bijna vol is veel trager loopt. Max transfer snelheid was 112 MBps ipv 180 met dus een gemiddelde van 90.3 MBps.
Daarna nog even een cab file van 4.1gb die er 29 seconden over deed.
Kortom prima snelheden.
Is het naar een ssd sneller?
De game install deed er 1 min 35 over naar een m.2 ssd die super snel is en 1 min 52 naar een andere ssd.
De cab file van 4.1 gb was 15 seconden naar de m.2 en 19 naar een andere ssd.
Ja het is dus sneller.

Maar kopieer deze data nu eens van een trage volle hdd en dan doet je opslag er totaal niet meer toe. Dus waar komt de data vandaan is ook een factor.
Van mijn 1,5tb hdd zijn de snelheden bijna 40% trager en die is bijna leeg.

Ik heb nog even de 4.1 GB naar een oudere 1,5TB hdd gekopieerd en deed daar 37 seconden over en van diezelfde HDD naar beide de M.2 en ssd en ook de usb 3.0 hdd deed ik dan weer 45 seconden over puur omdat de lees snelheid niet sneller is van die hdd.

Dus je moet ook even intern je HDD testen misschien is die wel aan vervanging toe.

[ Voor 12% gewijzigd door computerjunky op 20-11-2019 18:02 ]

• THE_BASE
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:57:

Dus je moet ook even intern je HDD testen misschien is die wel aan vervanging toe.
Bedankt voor je test!

Ik heb een MacBook 12" met een 256GB SSD, waarvan nog 200GB vrij is. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn?

Een map met MP4 van 5,45GB van mijn externe Samsung HDD naar interne SSD kost 3 minuten. De map van extern terug naar intern kost ongeveer 2,5 minuten.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het gevoel had dat SSD gewoon stabieler, sneller en beter zou zijn, zeker het compacte spreekt me aan. Maar als ik zie dat 1GB Seagate HDD zo'n 58 euro kost en wellicht net zo snel is, dan denk ik: ook prima. Zou ze eigenlijk beiden eens moeten hebben om het goed te testen.

Verwijderd

THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor je test!

Ik heb een MacBook 12" met een 256GB SSD, waarvan nog 200GB vrij is. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn?

Een map met MP4 van 5,45GB van mijn externe Samsung HDD naar interne SSD kost 3 minuten. De map van extern terug naar intern kost ongeveer 2,5 minuten.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het gevoel had dat SSD gewoon stabieler, sneller en beter zou zijn, zeker het compacte spreekt me aan. Maar als ik zie dat 1GB Seagate HDD zo'n 58 euro kost en wellicht net zo snel is, dan denk ik: ook prima. Zou ze eigenlijk beiden eens moeten hebben om het goed te testen.
"Net zo snel" is het absoluut niet. Er is een zeer goede reden dat niemand meer harddisks gebruikt, buiten trage dataopslag om.

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:01:
[...]

"Net zo snel" is het absoluut niet. Er is een zeer goede reden dat niemand meer harddisks gebruikt, buiten trage dataopslag om.
Ik snap je punt, maar ik kan 1TB met 540mbps krijgen voor 133 euro of 1TB met 120mbps voor 44 euro. Te bedenken dat ik nu 512GB heb met hooguit 30mbps.

Als ik dan bedenk dat het voor het maken van een backup en het opslaan van video's en applicaties is, dan is dat een prima bedrag. Dan bedenk ik mij dat ik geen 540mbps nodig heb, zeker niet voor 90 euro meer. Als het overzetten van bestanden 4 keer zo snel kan gaan, zou ik daar al mee geholpen zijn.

• computerjunky
  • Nu online
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor je test!

De ene ssd is de andere niet. En juist prebuild computers hebben vaak goedkopere tragere producten als het gaat om ram en ssd's.
gezien 5450mb /180 seconden een magere 30 seconden is ben ik bang dat er misschien een usb 2 poort op zit of de externe usb alleen maar 2.0 is en dat gaat het nooit echt veel sneller worden. Als de externe schijf wel usb 3 is is het of een slechte of misschien moet je of een andere poort gebruiken of is er gewoon geen usb3 aanwezig op de mac.

Bedenk je ook dat bij een ssd dedie 500+ MBps alleen theoretisch zijn ik heb nog nooit een ssd daadwerkelijk die snelheden zien halen. Zelfs niet van M.2 ssd naar gewone ssd of andersom.

Het enige echte voordeel van een externe SSD ipv HDD is in het geval van een 3.5 inch HDD het gewicht en formaat. wat alleen een dingetje is als je een portable opslag nodig heb ipv externe opslag die op je desk blijft staan. (is portable geen ding dan is een goede 3.5 inch HDD sneller dan een 2,5 inch)
En in het geval van een SSD vs een portable 2.5 inch HDD is het veiligheid. een SSD is meer shock proof dan een HDD.

Of die paar seconden sneller of langzamer kopiëren een probleem zijn dat is aan jou. maar als je vanaf een magere 30MBps komt dan is een nieuwe USB 3 HDD al een stuk sneller en veel goedkoper.
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:01:
[...]

Die reden heeft meer met acces tijden dan met transfer snelheden te maken. 2 totaal verschillende situaties want niemand start een os of game vanaf een externe harde schijf.

• THE_BASE
  • Niet online
Nogmaals dank voor je uitgebreide post.

Heb een Seagate Portable besteld én m’n buurjongen heeft een T5, dus kan straks even testen wat het fijnste is.

Snelheid is fijn, maar als ik er met kleinere bestanden niet heel veel van merk dan is het zonde van het geld om daarvoor een SSD aan te schaffen.

Uiteindelijk zijn het vaker bestanden van onder de gigabyte, dan daarboven, afgezien van Time Machine.

Inmiddels getest en dit zijn de resultaten voor hen die het interessant vinden:

MacBook naar Samsung S2
Snelheid schijf: 37Mbps
42,80 Gb - 26:43
5,45 Gb - 2:30
1 Gb - 0:20

MacBook naar Seagate Portable
Snelheid schijf: 125Mbps
42,80 Gb - 7:05
5,45 Gb - 0:43
1 Gb - 0:06

MacBook naar Samsung T5
Snelheid schijf: 417Mbps
42,80 Gb - 2:47
5,45 Gb - 0:12
1 Gb - 0:02

En zo zie je dat Samsung's T5 een prachtig compact en zeer snel apparaat is. Maar ik zet meer bestanden over van maximaal 5 Gb, waarvan wellicht nog meer rond de 1 Gb en dan is het al een verbetering van 2.30 minuten naar 0.43 seconden voor dataoverdracht van 5 Gb en zelfs van 0.20 seconden naar 0.06 seconden voor 1 Gb.

Mijn oude schijf valt me dan niet eens zo enorm tegen voor kleine bestanden, maar in dit geval denk ik dat het verstandiger is voor de Seagate Portable te gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door THE_BASE op 21-11-2019 14:53 ]

Verwijderd

Mocht je nog zoeken, 512gb voor 69eu en niet uit china

https://www.amazon.de/dp/...B07C5BG857dp%2FB07C5BG857

• THE_BASE
  • Niet online
Leuk dat je nog even meedenkt, maar hierover helaas ook geen beste reviews: wordt erg warm en is trager dan Samsung T5.

Wellicht toch even wachten tot de leukste deals bekend zijn.

Probeer nu een back-up van 56GB te maken van MacBook naar Seagate Portable, maar dat duurt wel erg lang...

Verwijderd

computerjunky schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:45:

Als computer junky geef je wel echt compleet verkeerde informatie: https://tekhattan.com/blo...lifespan-and-reliability/

• THE_BASE
  • Niet online
Leuk, zo'n schijf. Bestel ik nog een Samsung SSD T5 voor mijn partner, is de productiedatum ineens augustus 2018. Die ik zelf heb besteld heeft een productiedatum van oktober 2019.

Hoe erg is dit? Kan mij zo voorstellen dat een nieuwere schijf wellicht een nieuwere SSD behuisd.

Pagina: 1