Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology NFS permissies Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 22:30
Mijn vraag
Volgens mij ben ik niet de enige die hiermee worstelt maar ik kan geen recente informatie vinden.

Ik wil een shared folder delen naar een Ubunutu machine op mijn netwerk via NFS. De vraag is wat de beste manier is om dit te doen mbt permissies.
Op de Syno zijn er opties "map all users to admin/guest" maar als ik dit gebruik wordt admin of guest de owner van alle bestanden op de Syno en kan vervolgens bijvoorbeeld Plex niks meer verwijderen of Sonarr niks meer schrijven. Dit is dus niet de oplossing.

Concreet is de vraag dus: Hoe kan ik NFS shares mounten op een ubuntu systeem vanaf een Synology NAS zonder dat dingen als permissions en ownership in de war raken maar wel velig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DSM 6.2.2-24922 Update 3
Ubunutu 18
Gebruiker op de linux machine: kasper met UID 1000 en GID 1000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gebruiker aangemaakt op de Synology en in /etc/passwd de UID en group ID aangepast naar 1000 (wat het is op de linux machine). Deze gebruiker was na een herstart van de Syno verdwenen en kan ik niet meer opnieuw aanmaken omdat er dan een foutmelding komt te staan dat deze gebruiker al bestaat of gereserveerd is voor het systeem.

Ik heb het nu "opgelost" met een permission voor "everyone" maar dit natuurlijk geen elegante oplossing en bovendien verre van veilig.

Ik heb begrepen dat NFS 3 puur af gaat op UID/GID en er is voorzover ik kan vinden geen manier (die wordt ondersteund door Synology) om dit aan te passen anders dan wat ik al geprobeert heb. Dit was dus geen succes.

Verder heb ik gelezen over Kerberos icm NFS 4 maar dit wordt op veel plekken afgeraden omdat het nodeloos ingewikkeld is voor een thuis situatie.

Heeft er iemand de gouden tip?