Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09 17:41

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Topicstarter
Beste ik zit met een vreemd probleem.

Wij hebben een Dark fiber waar wij DWDM overheen hebben draaien.

De link is als volgens opgebouwd

Dark Fiber > BOOSTER ( 20DB ) > DWM > MUX > Switch met diverse kleuren.

De Mux is hier nu het probleem. De Mux is passief zoals in de meeste gevallen, alleen hebben we hier ineens een demping van 20Db . Ik heb dit vanmorgen stap voor stap allemaal nagemeten en blijf tot het resultaat komen dat ik in de mux nu 20Db demping heb in plaats van de verwachte gemiddeld 4db demping.
Correctie , de mux heeft een deming van 20db behaald in het verleden, maar heeft nu 27db demping. Hoe kan ik de plotselinge demping van 7db deming verklaren. Het retourpad is onveranderd in zijn waarde.

Maar kan een prisma kapot gaan ? Ik kan het me niet voorstellen , helemaal niet als een andere leverancier een werking van 500 jaar beschrijft.

Nogmaals er zit geen elektrische delen in de MUX

[ Voor 12% gewijzigd door DutchITMaster op 19-11-2019 15:43 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:52
Ik heb nog nooit een defecte mux gehad.

Hoevee kleuren jaag je erdoorheen? Bedenk wel dat je aggregated power op de vezel logaritmisch oploopt bij meerdere kleuren. Je booster moet dus wel geschikt zijn voor de hogere powerlevels als je veel WDM kanalen gebruikt.

Gebruik je ook kleuren die binnen de specs van je booster liggen?

En niet toevallig ergens verkeerde patches? LC/PC op LC/APC ofzo?

Waarmee meet je dempingen trouwens? Adhv de DDM waardes van de optics of heb je een OSA tot je beschikking?

(En een schetjes met wat meer info is wel handig: Gebruik je 10Gbit of 100G? coherent of regulier? Wat voor booster en eventuele dempers zitten er tussen? Wat voor trajecten/afstanden?)

[ Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 19-11-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
Er lopen nu 8 kleuren over de verbinding. Ik weet dat met meer kleuren , je meer signaalsterkte krijgt.
We hebben een 40 channel mux , en bijpassende DWM . Booster is geschikt en is 3 maand geleden vervangen. Toen heb ik ook alle kleuren netjes gedempt tot een gemiddeld van -14.5 ( gezien vanuit de switch )

Dit gaat echter over het binnenkomende signaal , uitgaand is er niets veranderd in de waardes. Alleen binnenkomend zijn we van -14,50 naar -22,5 gevallen. De grootste afwijking die ik kan vinden met vorige metingen is in de MUX

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
In hoeverre kun je die lijn afkoppelen? Als je 1 kleur erop kan zetten kun je ook meten wat je op de ingang van de mux krijgt. Dan zie je snel genoeg of je mux het probleem is.

Zit er nog een DCM tussen? (Of bedoel je dat met DWM?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
Dit betreft een traject tussen amsterdam en rotterdam. Link van 107 Kilometer , we draaien hier 10gbit over .

Een simpele schets :

Afbeeldingslocatie: https://panicbutton.nl/DWDM.png

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
We hebben hem vanochtend helemaal los gehad, en dus stap voor stap kunnen meten.

er mist nog een tekst op de screenshot :

Meting vanuit kleur 27 -14.39Db Normaal wordt hier met 7 db op gedempt

Afbeeldingslocatie: https://panicbutton.nl/DWDM2.png

[ Voor 12% gewijzigd door DutchITMaster op 19-11-2019 16:04 ]

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Zijn die powerlevels per kanaal of totaal?

Als het per kanaal is vind ik -12dB binnenkomend een prima waarde. Dan kun je met een DCM en mux prima passief af en zou je rond de -17dB uitkomen op je optic. Ik zie even niet wat die booster dan zou moeten doen. Normaal doet een mux (40ch) idd iets van 4-5dB in totaal (mux + demux).

Eerst +20dB boosten en daarna in je mux weer 20dB dempen lijkt mij onlogisch. Normaliter zet je of een booster aan de ontvangende zijde, of een edfa aan de zendende zijde (persoonlijk is dat laatste niet mijn voorkeur omdat je dan met erg hoge powerlevels werkt en nog wel eens gezeik hebt met reflecties). t lijkt wel of jij beide hebt? (wat, gezien de dempingen, niet echt nodig is imho)

Heb je de mogelijkheid om eens op de ingang van de booster te meten wat het powerlevel op CH27 is? Dan kun je van daaruit verder gaan meten.

Ik ga even uit van 80km optics, ik gok dat er aan de andere kant nog een EDFA tussen zit van 15dB ofzo?
Dan zou je RX op kanaal 27 op de ingang van de booster dus ergens rond die -12 moeten zitten

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 19-11-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
We komen dus binnen met -12 op onze fiber vanuit rotterdam in amsterdam.

Die fiber gaat dan ook direct de booster in. Deze boost het signaal met +20 met als resultaat dat het signaal vanuit de booster dus +8.60 is , hierna ga ik de DWM module in daaruit krijg ik het signaal van +5.05

die +5.05Db gaat dus de MUX in . waarna ik vanuit kleur 27 een waarde krijg van -14.39

Voorheen was dit met een extra demping van 7Db de waarde die ik op mijn optic zag in de switch.

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb wel eens een defecte mux gehad - die leverde opeens dusdanig veel demping op een kanaal dat dingen ook stuk gingen (in dit specifieke geval: het OSC kanaal stopte, met alle gevolgen voor de RAMAN van dien)

Je zou dus eens een nieuwe mux ergens kunnen regelen; welke kanalen heb je nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
Ik zal deze moeten bestellen. Momenteel gebruiken we kanalen C27-C32 Echter maar actief 1 in gebruik nu.

Ik kan nu niet meer meten , ben nu niet meer in DC

Ik denk dat de de situtie die jij schetst precies is wat ons nu gebeurt.

Kan je merken MUX door elkaar heen gebruiken. Kleuren blijven gelijk toch. Of moet ik er rekening mee houden dat de andere kant ook een nieuwe mux gaan plaatsen ?

Netwerk Engineer

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Misschien ook even iets om te checken, hebben wij hier kort geleden gehad op het werk:

Een degraded GBIC, dit is immers een laser (lampje) en die geeft na enkele jaren gewoon minder licht.
Als er dan al te weinig licht de MUX in gaat dan zal er dus aan het uiteinde ook te weinig uit komen.

Je geeft aan dat je enkel na de MUX hebt gemeten op kleur 27. Heb je ook gemeten of kleur 27 aan het begin nog uit stuurt wat hij zou moeten uit sturen?

[ Voor 20% gewijzigd door Plopeye op 21-11-2019 10:39 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
Plopeye schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:36:
Misschien ook even iets om te checken, hebben wij hier kort geleden gehad op het werk:

Een degraded GBIC, dit is immers een laser (lampje) en die geeft na enkele jaren gewoon minder licht.
Als er dan al te weinig licht de MUX in gaat dan zal er dus aan het uiteinde ook te weinig uit komen.

Je geeft aan dat je enkel na de MUX hebt gemeten op kleur 27. Heb je ook gemeten of kleur 27 aan het begin nog uit stuurt wat hij zou moeten uit sturen?
Gaat dit ook op als er op de andere zijde ook een edfa staat . De overall wat binnenkomt is -12db, daarna wordt het signaal geboost

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansen90
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 16:55
Heb je een inspector bij de hand om te checken of de connector niet gewoon vuil is? Zoiets bedoel ik: https://www.kingfisherfib...0-fiber-inspection-probe/

12x400WP West Fronius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster

DutchITMaster

Topicstarter
Ja ik heb hem geinspecteerd met camera, er zaten voor de demping al wat (vuil / beschadigingen) op.
Is niet ideaal , maar er is niets bijgekomen sinds een eerste inspectie.

Maar ik ga deze week een nieuwe bestellen

Netwerk Engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
DutchITMaster schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:08:
[...]

Gaat dit ook op als er op de andere zijde ook een edfa staat . De overall wat binnenkomt is -12db, daarna wordt het signaal geboost
Ja dit gaat ook op als er een edfa staat, de edfa doet bijvoorbeeld een +20db als de output van de gbic normaal +4db is dan komt er na de edfa dus +24db uit. Als de gbic degraded is en er komt nog maar -4db uit, dan heb je na de edfa ineens nog maar +16db. Dan nog de lijn met alle demping en dan kan het zijn dat je aan het einde ook al heb je daar een edfa staan te weinig binnen krijgt op die kleur om er nog een fatsoenlijk signaal van te maken.

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Pagina: 1