Toon posts:

ZELF? Monitor repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mij monitor is stuk: de kabel is namelijk vlak voor de stekker (aan de pc-kant) half door. Rot zeg maar.

Eerst is het heel lang zo geweest dat het beeld vage kleur gaf tot je goed rommelde aan de plek (beetje kable buigen enzo), maar nu is het definitief over. Moet dus een nieuwe kabel aan.

Bedrijf gebeld: zeggen dat het 'vanaf' 150,- piek (!) kan (dus gaat meer kosten).

Kan ik het niet zelf doen? Waar dan kabel vandaan halen en hoe werkt het? Iemand ervaring?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:00

Yucko

One clown to rule them all !

ik neem aan dat je het hier hebt over de DSUB kabel (voor de dataoverdracht) ?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• leo2222
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 20:09
Koop gewoon een monitor verleng kabel.
Knip een stukje er af en soldeer het eraan.

Of kort je kabel nu iest in

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 augustus 2001 11:10 schreef JaJoah het volgende:
ik neem aan dat je het hier hebt over de DSUB kabel (voor de dataoverdracht) ?
Ja :P, niet de voeding want zo een malloot dat dat niet zou lukken ben ik niet... Hehe... De svga-kable dus idd.

Verwijderd

je bedoeld de vga kabel?

dat kun je prima zelf doen, ga naar een goede electronica zaak en haal een BNC kabel
dit is een vga kabel met 5 bnc connectoren aan de andere kan haal die connectoren eraf en je houdt 5 draden over die netjes afgeschermd zijn.de draden zijn:
rood - rood + ground
groen - groen + ground
blauw - blauw + ground
wit, geel of grijs - horizontal sync +ground
zwart - vertical syn + ground

je bestaande kabel eraf halen en goed documenteren waar de kleuren draden van je oude kabel vastzaten in de monitor.

of de kabel doornemen (maar zou ik niet doen met jou slechte kabel)

check op internet de pinout van een vga stekker (HD15 genoemd, zie www.monitorworld.com). Pak een multimeter en meet welke kleur van je oude kabel overeenkomt met welk pinnetje op je vga connector...

soldeer dan je kabel met die gegevens op de monitor. Er zaten veel meer draadjes verbonden misschien maar met de 10 draden heb je genoeg om goed beeld te krijgen..wanneer het een plug n play mointor is moet je wel meer kabeltjes solderen anders werkt dat niet meer

• IsThisReal?
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
8> Als je handig bent en goed kunt solderen: Stekker kopen, de zaak eraf knippen doormeten en vastsolderen...

Ander alternatief: zoek een defecte monitor, haal daar de kabel uit (niet knippen, compleet!). Een enkele keer past ie meteen, en anders moet je de stekker die naar de printplaat van de monitor gaat omwisselen (ook weer solderen dus...

Verwijderd

lijkt me geen oplossing wanneer je kabel gaar is..

Verwijderd

maar dat idee van een defecte monitor is een goede!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 augustus 2001 11:12 schreef leo2222 het volgende:
Koop gewoon een monitor verleng kabel.
Knip een stukje er af en soldeer het eraan.

Of kort je kabel nu iest in
Ahaa... klinkt al interessant... Maar ik zit dus vooral met de vraag: zijn de kleuren van de draden (hoeveel heeft zo een kabel er?) standaard? anders: hoe kom ik erachter welke ik dan aan elkaar ga solderen?

edit:
te laat :D bedankt gasten hierboven

• Jester
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 09:36
Op woensdag 01 augustus 2001 11:17 schreef beek402 het volgende:
lijkt me geen oplossing wanneer je kabel gaar is..
en daar heb je dan iets aan ?? |:(

je kunt die kabel wel vervangen, goede alternatieven staan al beschreven.

Zorg wel dat die monitor is ontladen, want 10.000 volt doet wel auw...

edit:
ow, je was nog niet klaar :P

- hardware always changes.. -

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> Beeldkanonnen :)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 augustus 2001 12:16 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Move HA -> Beeldkanonnen :)
Oh, dus een monitor is een beeldkanon? Nou, die van mij niet hoor! Tsss... :+

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 11:22 schreef Ro-Maniak het volgende:

[..]

Ahaa... klinkt al interessant... Maar ik zit dus vooral met de vraag: zijn de kleuren van de draden (hoeveel heeft zo een kabel er?) standaard? anders: hoe kom ik erachter welke ik dan aan elkaar ga solderen?

edit:
te laat :D bedankt gasten hierboven
check met multimeter welke draadje naar welke pin loop en vergelijk de pinout / funktie van de pin met de kleuren

makkelijk om een bnc kabel te kopen

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ja dat kan je zelf nog wel maken
als je een beetje kan solderen
Pagina: 1