WS1813 LED strip worden niet goed aangestuurd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Via een NodeMCU bordje probeer ik een ledstrip vanuit Home Assistant aan te sturen. Het werkt eigenlijk grotendeels, behalve dat de NodeMCU control signaal op een of andere manier niet goed verwerkt wordt, waardoor een enkele LED in een wisselende kleur wordt getoond.

Wat werkt:
In Home Assistant kan ik via MQTT een signaal sturen. Dat wordt opgepikt door de NodeMCU. De NodeMCU koppelt ook zijn status terug, en dat matcht met het commando. Oftewel, als ik zeg alles op groen, zie ik een bericht heen én terug komen. Zelfde met brightness, effecten etc.

Dan, alle voltages kloppen, die heb ik nagemeten. Ik heb een 12V input, met een regulator gaat die naar 5V. De 3.3V output van de NodeMCU wordt opgeschaald via een logic level converter naar 5V. Alles gaat volgens dit schema:
https://blog.ktz.me/smart...no-subscription-required/

De code heb ik daar ook van gehaald, die staat op GitHub: https://github.com/Ironic...ESP_MQTT_Digital_LEDs.ino

Uiteraard met een aantal aanpassingen:
  1. WiFi gegevens, MQTT gegevens (werkt, want de berichten over en weer slagen)
  2. Ik heb een WS2813 strip, dus die gebruik ik voor FastLED
  3. Ik heb het stripje geknipt en ik tel 92 leds, dus dat is ook aangegeven
Omdat het een WS2813 is (deze van Aliexpress) heb ik het wiring schema opgezocht:
  • Rood = +12V
  • Wit = ground
  • Groen = control signal (verbonden aan NodeMCU via logic level converter)
  • Blauw niet gebruikt (als backup signaal)
Zie ik iets over het hoofd? Met het aansluiten is één ledje groen, ééntje geel en iets verderop ééntje blauw. De NodeMCU kan de strip verder niet aansturen, dus wat je ook aan commando's stuurt, de strip verandert verder niet. :? Iemand verder een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat gebeurd er als je je data op de blauwe draad zet?

Euhm als ik zo even snel kijk moet je je 4 draden aansluiten.

Ci= clock input en Di = data input

Dit zal je wel verder helpen https://www.instructables...PA102-UNDER-CONSTRUCTION/

Je listing is dus verkeerd, wat ik al dacht dotoen ik de listing zag en er wat random dingen in zag staan

[ Voor 93% gewijzigd door Damic op 23-11-2019 16:47 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melletox
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-06 22:35
Krijgt de ledstrip zijn stroom van de NodeMCU of van. Een aparte PSU?

De NodeMCU zelf kan niet genoeg stroom leveren namelijk, ervaring leert dat een tekort aan stroom voor aparte resultaten kan zorgen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:35
De tutorial die je hebt is voor een LED strip met WS2811's, dit soort strips werken meestal op 12V.

De strip die jij hebt (WS2813) is alleen geschikt om met 5V te gebruiken. Door hem op 12V aan te sluiten heb je hem waarschijnlijk opgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 16:38:
Wat gebeurd er als je je data op de blauwe draad zet?

Euhm als ik zo even snel kijk moet je je 4 draden aansluiten.

Ci= clock input en Di = data input

Dit zal je wel verder helpen https://www.instructables...PA102-UNDER-CONSTRUCTION/

Je listing is dus verkeerd, wat ik al dacht dotoen ik de listing zag en er wat random dingen in zag staan
Jij linkt toch naar een APA strip en ik heb een WS2813? Je hebt wel gelijk dat ik een vierde input heb, maar ik dacht dat ze die een backup wire noemde oid.
melletox schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:15:
Krijgt de ledstrip zijn stroom van de NodeMCU of van. Een aparte PSU?

De NodeMCU zelf kan niet genoeg stroom leveren namelijk, ervaring leert dat een tekort aan stroom voor aparte resultaten kan zorgen
Ik heb de link van de topic start gevolgd: een externe PSU wordt gesplitst naar een 5V fase (die gaat naar de nodemcu) en apart 12V splitsing naar de LED strip. De nodemcu voedt dus idd niet de strip, de nodemcu zorgt alleen voor het aanstuursignaal.
Tom-Z schreef op zondag 24 november 2019 @ 21:30:
De tutorial die je hebt is voor een LED strip met WS2811's, dit soort strips werken meestal op 12V.

De strip die jij hebt (WS2813) is alleen geschikt om met 5V te gebruiken. Door hem op 12V aan te sluiten heb je hem waarschijnlijk opgeblazen.
Tja, ik dacht dat de 5V voor het sigaal stond (data) en niet de voeding :? 8)7

Ben je hier zeker van, ik zie namelijk zo veel specs dat ik juist voor 5V had gekozen ivm het uitgaande data signaal wat naar 5V wordt omgezet, niet gedacht aan de voeding van de strip zelf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
mithras schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:47:
[...]
Tja, ik dacht dat de 5V voor het sigaal stond (data) en niet de voeding :? 8)7

Ben je hier zeker van, ik zie namelijk zo veel specs dat ik juist voor 5V had gekozen ivm het uitgaande data signaal wat naar 5V wordt omgezet, niet gedacht aan de voeding van de strip zelf :X
Ja, ik ben daar zeker van. Als je in de tutorial doorklikt naar de LED strips die ze aanbevelen krijg je LED strips met steeds 3 losse LEDs en 1 zwarte chip, de WS2811 controller. Een zo'n controller stuurt 3 LEDs in serie aan en werkt daarom met 12V (~ongeveer het voltage dat nodig is voor 3 LEDs in serie).
Een WS2813 is een enkele LED met geïntegreerde controller en werkt op 5V. Op de strip die jij hebt zie je ook als tekst bij de aansluiting "5V" gedrukt staan, op de in de tutorial gelinkte strips staat "12V".

E.e.a. kan je nalezen in het datasheet bij de WS2813. Daarin staat "Power supply voltage VDD +3.5~+5.3 V".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Tom-Z schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:03:
[...]
Ja, ik ben daar zeker van. Als je in de tutorial doorklikt naar de LED strips die ze aanbevelen krijg je LED strips met steeds 3 losse LEDs en 1 zwarte chip, de WS2811 controller. Een zo'n controller stuurt 3 LEDs in serie aan en werkt daarom met 12V (~ongeveer het voltage dat nodig is voor 3 LEDs in serie).
Een WS2813 is een enkele LED met geïntegreerde controller en werkt op 5V. Op de strip die jij hebt zie je ook als tekst bij de aansluiting "5V" gedrukt staan, op de in de tutorial gelinkte strips staat "12V".

E.e.a. kan je nalezen in het datasheet bij de WS2813. Daarin staat "Power supply voltage VDD +3.5~+5.3 V".
Aha, thanks :)

Zou ik dezelfde voltage regulator kunnen gebruiken als waar de nodemcu op zit, of is het advies hier een tweede te gebruiken ivm stroom die wellicht de regulator niet trekt? (Ik heb 92 leds, niet een heel lang stuk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
mithras schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:41:
Zou ik dezelfde voltage regulator kunnen gebruiken als waar de nodemcu op zit, of is het advies hier een tweede te gebruiken ivm stroom die wellicht de regulator niet trekt? (Ik heb 92 leds, niet een heel lang stuk)
Die LEDs kunnen in theorie héél veel stroom gebruiken. Als je alles (R,G,B) op maximale helderheid zet gebruik je 60mA per LED, dat is dus 5.5A in totaal. Om dat te halen moet je een (12V) voeding hebben die minimaal iets van 2.7A kan leveren. De regulator die jij hebt kan dat bij lange na niet aan, maar dat hoeft geen probleem te zijn, als je tevreden bent met niet alles tegelijkertijd op maximaal zetten.
Het gebruik van de NodeMCU is hierbij vrij insignificant (100mA), dus een tweede regulator gebruiken heeft nauwelijks zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

5V voeding en de strip eens aansturen als een apa102 eens zien wat ie dan doet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Thanks jongens! Ik had inderdaad de LED strip gefrituurd met 12V :X Een nieuw stukje op de 5V aansluiting doet wonderen, het werkt :)
Pagina: 1