Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09 19:37
Mijn vraag
Ik heb de plannen om volgend jaar samen met mijn vriendin 8 maanden op reis te gaan door Noord- en Zuid Amerika. Om onderweg dingen te kunnen doen als video- en photo editing, en ook voor het boeken van hotels etc willen we een Ipad pro of een macbook air meenemen. We hebben beide ook iphones (en ik hou wel van apple spul), dus daarom ligt een apple apparaat wat mij betreft wel voor de hand.

Mijn voorkeur gaat uit naar een ipad pro. Plan B zou dus een macbook air kunnen zijn. Die heeft zeker wel wat voordelen, maar volgens mij is de ipad pro krachtiger (handig voor video editing), en lichter (een groot voordeel als ik hem 8 maanden mee moet sjouwen). Het grootste voordeel van de macbook air is de eenvoudigere aansluiting van alle apparaten, en de filemanager.

Waar ik onzeker over ben is de aansluiting van mijn apparaten op de ipad pro. De apparaten die ik meeneem zijn waarschijnlijk:
- Een gopro hero 5 black (kan een draadloze verbinding maken, dus geen probleem)
- Een wat oudere Canon spiegelreflex, met compact flash storage (heb nu even geen type bij de hand want de camera is uitgeleend).
- Hopelijk een DJI Mavic mini (die wil ik nog aanschaffen).

Ik ben van plan om naast de ipad een icloud abbonement af te sluiten, zodat ik te allen tijde mijn foto's etc kan uploaden naar de cloud, en die veilig staan voor het geval ik beroofd zou worden of iets dergelijks.

Ik wil de apparaten dus op de ipad aan kunnen sluiten en de foto's/films kunnen bewerken en kunnen uploaden naar de cloud. Ik ben echter niet zeker of dat gaat lukken. De Mavic mini heb ik nog niet, maar ik verwacht dat een dergelijk nieuw apparaat geen probleem moet zijn. De gopro kan draadloos verbonden worden, dus dat is ook geen probleem. De spiegelreflex is waar ik me zorgen over maak. Ik lees dat bepaalde oudere camera's met een bepaalde mappenindeling opslaan die een ipad pro niet kan lezen. Ik kom er echter niet achter of mijn camera daar bij hoort.

De vraag dus: ga ik met een oudere spiegelreflex camera met compact flash storage de data op een ipad pro kunnen zetten, zonder tussenkomst van een computer? Als dat niet eenvoudig te beantwoorden is: hoe kom ik daar dan achter (zonder dat ik een ipad moet kopen om het te proberen)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afhankelijk van of het ios of macos wordt, maar het zal zoiets worden als photoshop, lumafusion (ios), of video bewerkingssoftware voor macos.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik google vind ik meerdere topics over dit soort onderwerpen, maar geen een die me uitsluitsel geeft. Overal staat dat het 'mogelijk' werkt, of 'waarschijnlijk wel'. Ik geef niet graag 1000 euro uit aan een apparaat wat 'waarschijnlijk wel' aan mijn wensen voldoet.

Er zijn volgens mij ook compact flash kaarten te krijgen met een SD-kaart slot, maar de manier van opslag op de storage zal hetzelfde zijn, dus ik denk niet dat dat verschil zal maken.

Ik weet dat er draadloze externe harde schijven zijn die automatisch geheugenkaarten kunnen backuppen, en die kunnen verbinden met een ipad, maar dat is weer een extra uitgave en extra gewicht dus ik hoop dat dat niet nodig is...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
Je kan het proberen door naar de Apple Store te gaan en te vragen of je het mag testen, meestal zijn ze daar niet zo moeilijk in en zijn ze zelfs wel geïnteresseerd in je use cases.

Ik kan wel beamen dat de iPad Pro een fijne reis partner is en leuk is om snel wat foto's te bewerken.. Ik gebruik zelf vaak Darmroom wat echt voelt als een volwaardige fotobewerking applicatie voor mij als hobbyfotograaf.

Een leuke (Nederlandse) app om je reis te tracken is trouwens https://www.polarsteps.com ik heb er een aantal oude reizen instaan het blader er nog vaak door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik ben zelf geen foto bewerker oid maar heb wel een iPad Pro (9,7 en 12 inch - laatste model) met keyboard en pen en een MacBook Air. De iPads zijn leuk speelgoed maar merk snel dat ik terugval op de MacBook voor als ik wat preciezere dingen moet doen. Een muis werkt nou eenmaal beter dan een pen. Soms mis ik dan weer touch op de MacBook.
Als ik nu moest kiezen zou ik meteen de MacBook Air kiezen naar zoals gezegd, ik doe geen foto verwerking dus wellicht heb je helemaal niets aan mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een laptop(macbook air) meenemen en een goedkope tablet(ipad), zodat je allebei iets anders kan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 19-11-2019 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een iPad Pro 12,9 2018 en neem mijn MacBook Pro niet meer mee op lange reizen.
Al zijn die met anderhalve maand (wel ook in NoordAmerika) doorgaans flink korter dan 8 maanden ze zijn wel van de duur dat je meer verschil merkt dan op twee weken Zuid-Frankrijk.

Video bewerken on the fly doe ik met Luma Fusion en foto's met VSCO. Foto's vanaf mijn DSLR zijn geen probleem en mijn Mavic Pro video eigenlijk ook nooit. Al liep ik met een 256 GB iPad wel snel uit de ruimte, dat vond ik de grootste ergernis, uploaden naar stack ofz ging wel maar was doorgaans een vreselijke aangelegenheid met het langzame Hotel en AirBNB wifi. Dat is echter een probleem wat je op de MacBook Air ook hebt natuurlijk.

Ik zou dus mijn volgende reis zeker weer alleen de iPad meenemen alleen dan wel een 512 GB of 1024 GB model.

Edit: Ooh trouwens ik miste Final Cut X ook nog wel eens overigens. Vooral voor tekst op foto's en wat color grading. Daarin blijven iOS apps wel wat achter, of ik heb nog niet de juiste gevonden 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Donstil op 19-11-2019 20:01 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
Bedankt voor de reacties. Ik had een aantal filmpjes zitten kijken, maar realiseer me nu pas dat die verouderd zijn. Die waren namelijk van voor ipadOS, waarmee de filemanager en het gebruik van externe storage sterk verbeterd is! Ik lees zelfs bij de camera connection kit dat het aansluiten van een kaartlezer met compactflash tot de mogelijkheden behoord. Daarmee lijkt mijn probleem opgelost. Mogelijk kan ik zelfs nog een externe hdd meenemen voor de momenten dat ik niks naar de cloud kan uploaden, of zodat ik daar alles op kan dumpen en selectief naar de cloud kan uploaden.

Ik denk dat hiermee de keuze is gemaakt. Mijn vooronderzoek was nog niet compleet. Nu eens kijken of er volgend weekend een leuke black friday deal in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 19:36
Voor je workflow met de iPad Pro is de USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter nodig omdat IOS geen randapparatuur ondersteunt dat stroom betrekt uit de iPad. Dit is het geval als je een externe schijf, een spiegelreflex via usb of een hub op de iPad probeert aan te sluiten. Ik weer niet of dit de camera connection kit is die je bedoelt, maar schaf deze adapter dus samen met je iPad Pro aan zodat je ter plekke bij de winkelier kan testen of jouw apparatuur ondersteund wordt. Ook zou ik Applecare Plus erbij doen. Niet alleen heb je minimaal 2 jaar garantie in de meeste landen, maar vallen al je (Apple-) accessoires zoals de pen en (toetsenbord-)hoes onder dezelfde dekking bij schade (niet bij verlies of diefstal). Ik ben zelf al eens via deze dekking in het buitenland zeer snel geholpen met mijn iPad Pro met gehavende behuizing en gebarsten scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn DSLR gaat gewoon met USB gelijk in de iPad Pro en wordt dan herkend. Zelfde voor mijn externe schijfje (SSD). Dus nu met iPadOS zou een extra externe disk meenemen een uitkomst zijn.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-09 19:28
Als je naar Amerika gaat zou ik zeker ook kijken of je hem niet gewoon daar kan aanschaffen. Dat scheelt je misschien een flinke klap geld.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Hier al een jaar een iPad Pro. Sindsdien mijn MacBook alleen gebruikt voor programmeren en initiële installaties van VM’s.
Zeker sinds iPadOS is het een grote verbetering. Files app is al aardig verbeterd maar nog niet zo stabiel als Finder op de MacBook. Maar krijg nu zo mijn GoPro en camera geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 13:36
Als je voor een iPad pro gaat, zou ik een 12,9 model kiezen. Met name het grotere scherm vind ik ideal voor met name foto bewerking!

En zoals hierboven wordt gemeld kan er met iPadOS allerlei rand apperatuur aangesloten worden!

[ Voor 27% gewijzigd door Michiel706 op 29-11-2019 15:54 ]

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ze zijn her en der nog te vinden: Macbooks. Kleiner dan de air, veelzijdiger dan de iPad. Is dat geen optie.

De iPad zou trouwens prima mee moeten kunnen, je moet alleen wel vooraf je workflow naar de iPad hebben moeten brengen voordat je daar op vakantie achterkomt. De juiste interfaces vind je wel, bv een SD-reader naar Lighting. Ik heb dat ook en in combinatie met de cloud werkt het prima voor foto's sorteren en zoeken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juulvh
Bedankt voor alle adviezen. Inmiddels heb ik een ipad pro 11" 256gb in bezit :) Geweldig apparaat dus dusver. Voorlopig nog geen toetsenbord-cover erbij om eerst eens te kijken of ik die wel ga missen. Vind die van 200€ van apple nogal duur, en die van logitech is weer vrij groot (en zwaarder dan de ipad zelf). Omdat het vooral draagbaar moet blijven voor een reis zijn dat wel belangrijke punten. Mede ook daarom (en omdat die nog duurder was) niet voor de 12,9" gekozen.

Voor wat de pen betreft heb ik na het lezen van vele reviews voor de logitech crayon gekozen. Werkt ook perfect, en is ongeveer de helft van het geld van de apple pencil 2.

Ik heb inmiddels ook een usb-c hub besteld met sd-kaartlezer om dat eens goed te kunnen uittesten, maar dat zou gewoon moeten werken.

De 12" macbook is afgevallen omdat die niet krachtig genoeg is. Er moet wel wat video- en fotobewerking op kunnen, en zelfs de macbook air is volgens mij minder krachtig dan de ipad pro. Ik gebruik hiervoor vooralsnog lumafusion en affinity photo.

[ Voor 9% gewijzigd door Juulvh op 03-12-2019 16:28 ]

Pagina: 1