Check alle Γ©chte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen Γ©chte deals zien

B450M Pro4 Geluid is kwalitatief uitermate teleurstellend.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05 23:59
Heb ik een geluidkaart nodig ?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 pro en open Suse tumbleweed. Sennheisser GSP 300
...

Inleiding.
Ik heb net een nieuwe pc gebouwd met dit moederbord. ( ryzen 5 , 16 gig ram)

Ik ben gewend dat ik bij een nieuwe pc altijd even aan het geluid moet wennen, maar ik word niet vrolijk van het onboard geluid van me huidige pc. Ik hoop dat er wat aan te doen is ?

Er is zeker in vergelijk, met me vorige pc met een asus moederbord, een totale afwezigheid van bas.

Ook als ik na nummers luister die ik zelf gemaakt heb, op de vorige pc, vraag ik me af waar is de bas gebleven? ( ik zat met de bass en de 808 kick op de rand van clippen)

https://soundcloud.com/us...y-2018-tribute-midi-remix
( origineel is Kraze - The Party )

Zelfde met mijn verzameling mp3.

Het klinkt niet meer als of ik een sennheiser koptelefoon gebruik, maar een koptelefoon van 5 euro van de action of zo. :'(

Waar is mijn bas, en hoe los ik dit op?

Ik kan me ergens niet voorstellen, dat mijn vorige het asus moederbord een veel betere geluidschip heeft ?

Moet ik gaan kijken voor een geluidskaart? Of kijken of de soundblaster kaart die ik misschien nog heb (zeker 10 jaar oud), het nog doet.
Die klonk namelijk echt 10 keer beter. Het verschil met die soundkaart en het asus moerbord was minimaal.
Maar nu met dit asrock moederbord word ik absoluut niet blij van het geluid. ;(

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 21:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Er is altijd wat aan te doen, maar wat heb je al geprobeerd? Heb je al gekeken naar equalizerinstellingen in Windows? Drivers van je mobo geupdate? Hoe is je hoofdtelefoon aangesloten? Al een andere hoofdtelefoon geprobeerd?

Er kan uiteraard verschil zitten tussen de ene en andere geluidschip/moederbord maar zulke extreme verschillen kunnen dat haast niet zijn. Ik vermoed dus iets softwarematigs, zeker aangezien je een nieuwe install hebt gedaan.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00
Plug je de koptelefoon in via de ingang op je case of die op het moederbord zelf? Heb je je case ook veranderd?

• Gps4l
De koptelefoon zit nu via de aansluiting boven op de kast, aangesloten. Rechtstreeks op het moeder bord zal ik zeker eens proberen.

Ik heb de laatste bios versie (UEFI) maar geen idee of ik dan ook de laatste geluidsdrivers heb?
Daar zal ik eens naar zoeken.

Op windows nog geen equalizer geprobeerd. Wel op tumbleweed ( Linux) (QMMP) , en die staat nu zo ingesteld, dat met het vorige moederbord, er te veel bas was.

QMMP is een mp3 speler alla winamp, die ook apefiles afspeelt. ( op Linux, in ieder geval )

Wikipedia: qmmp

Heeft ook een Windows versie, en je kan zelfs winamp skins gebruiken.

Maar ook als ik een film kijk is er vrijwel geen bas meer.

De hoge tonen, klinken denk ik goed genoeg, maar er is vrijwel geen bas.

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Een programma als Equalizer APO https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ werkt bij mijn HyperX Cloud II perfect

Zie: https://steamcommunity.co...um/1/1729828401679409289/

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Verwijderd

Gps4l schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:59:
Of kijken of de soundblaster kaart die ik misschien nog heb (zeker 10 jaar oud), het nog doet.
Die klonk namelijk echt 10 keer beter.
Zou zo maar kunnen dat deze kaart een PCI interface heeft en jouw huidige moederbord heeft geen PCI slot meer.
Probeer eerst de laatste drivers van de Realtek site maar even.

• Gps4l
Bedankt allemaal. Het probleem is opgelost, al snap ik het niet helemaal.

De oplossing was om de Sennheiser headset rechtstreeks in het moeder bord te stoppen. :?

Het verschil in geluidskwaliteit is bizar, maar ik typ dit bericht met een grote glimlach op me gezicht.. :)
(Vanaf tumbleweed, SUSE Linux)
Het geluid is misschien wel beter als van me vorige pc.

De realtech drivers zitten in de Linux kernel, daar kwam ik achter via google.
Je kan voor zover ik gezien heb, ook geen geluidsdrivers downloaden voor Linux.
Wel voor windows, waar je dan de keuze hebt, tussen drivers van asrock of de drivers van realtech, de chip fabrikant. (Met een waarschuwing van realtech, dat de realtech drivers misschien niet helemaal goed werken, afhankelijk van het moederbord)

Ik ben helemaal blij. Mijn versie van Kraze - The Party, klinkt nu weer zo, dat ik me afvraag of ik ik niet iets teveel bass heb. ( Net zo als bij me vorige moederbord )

Op het verlanglijstje staat ook een tweede koptelefoon, die beter geschikt is om te mixen als een gameheadset die het geluid wel kleurt. Of natuurlijk studio monitoren, maar die zijn niet erg goedkoop.

Ik moet eigenlijk nog wel even luisteren op Windows, maar daar ben ik niet bang voor.
Het geluid was namelijk op Windows en Linux even slecht (precies het zelfde probleem), dus ik heb er alle vertrouwen in, dat het probleem nu ook op Windows opgelost is. Ik ga nog wel even kijken welke drivers er nu op Windows 10 gebruikt worden.

En kijken of QMMP ook daar ook zo goed werkt.

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 10:48
Als het om de aansluiting gaat dan kan het zijn dat de connecter/bekabeling intern niet goed is of verkeerd is aangesloten.
Een hele zwakke connectie kan resulteren in een high-pass filter (waardoor je dus geen bass meer hebt). Daarnaast kan het ook zijn dat de plusjes en minnetjes niet juist zijn aangesloten of kortsluiting hebben. Kan hele aparte effecten hebben op het geluid.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:30
Gps4l schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:19:
Bedankt allemaal. Het probleem is opgelost, al snap ik het niet helemaal.

De oplossing was om de Sennheiser headset rechtstreeks in het moeder bord te stoppen. :?

Het verschil in geluidskwaliteit is bizar, maar ik typ dit bericht met een grote glimlach op me gezicht.. :)
(Vanaf tumbleweed, SUSE Linux)
Het geluid is misschien wel beter als van me vorige pc.

De realtech drivers zitten in de Linux kernel, daar kwam ik achter via google.
Je kan voor zover ik gezien heb, ook geen geluidsdrivers downloaden voor Linux.
Wel voor windows, waar je dan de keuze hebt, tussen drivers van asrock of de drivers van realtech, de chip fabrikant. (Met een waarschuwing van realtech, dat de realtech drivers misschien niet helemaal goed werken, afhankelijk van het moederbord)

Ik ben helemaal blij. Mijn versie van Kraze - The Party, klinkt nu weer zo, dat ik me afvraag of ik ik niet iets teveel bass heb. ( Net zo als bij me vorige moederbord )

Op het verlanglijstje staat ook een tweede koptelefoon, die beter geschikt is om te mixen als een gameheadset die het geluid wel kleurt. Of natuurlijk studio monitoren, maar die zijn niet erg goedkoop.

Ik moet eigenlijk nog wel even luisteren op Windows, maar daar ben ik niet bang voor.
Het geluid was namelijk op Windows en Linux even slecht (precies het zelfde probleem), dus ik heb er alle vertrouwen in, dat het probleem nu ook op Windows opgelost is. Ik ga nog wel even kijken welke drivers er nu op Windows 10 gebruikt worden.

En kijken of QMMP ook daar ook zo goed werkt.
Staan links en rechts meer van dezelfde verhalen over de front audio met jouw mobo.
Wel een beetje gek, kan kijken of je ergens het aansluit schema van de front audio van je case kan vinden en vergelijken met die van je mobo. Wellicht dat er net iets anders is waardoor hij slecht klinkt via front.

Maar het belangrijkste is dat hij het nu gewoon doet! Veel plezier ermee :-)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Gps4l even kijken wat aangevinkt staat als 'afspelen geluiden' bij koptel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Gps4l
ExiZTeNcE schreef op woensdag 20 november 2019 @ 12:28:
[...]

Staan links en rechts meer van dezelfde verhalen over de front audio met jouw mobo.
Wel een beetje gek, kan kijken of je ergens het aansluit schema van de front audio van je case kan vinden en vergelijken met die van je mobo. Wellicht dat er net iets anders is waardoor hij slecht klinkt via front.

Maar het belangrijkste is dat hij het nu gewoon doet! Veel plezier ermee :-)
Ik ga ook zeker nog wel even zoeken, of dit nou een fout van mij is of dat dit gewoon een hardware issue is.
Gisteravond via google kwam ik er inderdaad achter dat ik niet de enige met dit probleem? ben.

Wat ik nog uit moet zoeken en wat hier misschien wel mee te maken heeft, waarom ik de kleur van de rgb fans niet aan kan passen in de bios. De kleur is wit, en blijft wit. (ook als ik de kleur verander)
Ik weet niet meer waar, maar ik kwam ergens iets tegen, over iemand met dit zelfde probleem.
Die bleek een kabel te veel aangesloten te hebben. (case is een Fractal focus G mini)

Één van die kabels was van het frontpanel.....

Ik was dit al bijna vergeten, maar door dit topic, dacht ik daar vandaag ineens weer aan.
Ik had wel wat meer dingen die ik nog wilde doen, en de kleur van me rgb fan leds stond natuurlijk onderaan het lijstje, maar inmiddels bovenaan.

Ik google-de eerst op asrock en rgb fans, maar ga het nu maar eens proberen met fractal in de zoekterm. :)
Pagina: 1