Mijn huidige systeem komt grotendeels uit 2014:
De monitor (3340×1440), de SSD en de GTX 1070 Ti zijn recenter toegevoegd.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC wordt meestal gebruikt voor werk, waarvoor ik Ubuntu Linux (momenteel 19.10, door de jaren heen geupgrade vana 13.10
) gebruik. Mijn /home directory wordt dan gemount van mijn server gemount d.m.v. NFS (in de server zit een 2TB Crucial MX 500 SSD ZFS mirror), dit in verband met automatische backups (en omdat het kan
). Hiervoor gebruik ik een dedicated Mellanox 10Gbps fiber ethernet kaart (PCIe x4). De lokale Samsung SSD wordt dan dus alleen gebruikt voor het OS.
Het laatste jaar ben ik weer wat meer spellen gaan spelen, met name Ghost Recon Wildlands. Hiervoor boot ik Windows 10 (volledig lokaal op de Samsung SSD). Om dat enigszins speelbaar te houden op 3440×1440 heb ik destijds de GTX 1070 Ti gekocht. Ik merk echter dat zelfs op Ultra instellingen de CPU (alle cores) op 100% staan. Zeker in multiplayer merk ik regelmatig dat het beeld stottert of zelfs een seconde of anderhalf, twee stil staat.
De nieuwe Ryzen 3000 serie levert een mooi extra excuus op om e.e.a. te upgraden.
Ik zoek een?
Een nieuwe PC. Voor mijn werk is de upgrade niet direct noodzakelijk (al zal het vast wat helpen), het gaat er vooral om om Ghost Recon Wildlands (en mogelijk later Breakpoint) soepel te kunnen spelen op hoge instellingen bij 3440×1440. Uiteraard moet e.e.a. wel Linux compatible zijn, maar dat is tegenwoordig geen probleem. De Corsair Carbide kast is in principe nog goed, maar mag ook vervangen worden. Wie weet wordt in de nabije (?) toekomst de GTX 1070i nog vervangen door een 2070 Super, dat hangt ook af van de ervaringen met het nieuwe systeem.
Overklokken staat niet op de wensenlijst.
De grootse vragen die ik heb zijn de volgende:
Het moederbord is gekozen omdat ik een optische audiouitgang wil (de kabel naar mijn receiver is netjes weggewerkt) en in het verleden teveel ruis ervaarde met analoge audio. Verder wil ik graag een USB-C aansluiting voor de toekomst. Een PCIe x4 slot is ook verplicht i.v.m. de 10Gbps fiber netwerkkaart.
De 32GB RAM zijn gekozen omdat ik niet achteruit wil gaan t.o.v. mijn huidige 24GB
. De 24GB raakt wel eens (bijna) vol bij mijn werkzaamheden. Daarnaast zou ik bij een verse Ubuntu install root on ZFS willen gebruiken en ZFS houdt van RAM (voor zijn ARC cache). Ik heb geen voorkeur voor merk of snelheid. Ik heb nu 3200 MHz gekozen, maar ik vermoed dat 3000 MHz ook prima zou zijn. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Wat is je budget?
Zo'n €800–€900. De SSD-keuze is qua geld eigenlijk de sluitpost.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen grote merkvoorkeur, alleen de Ryzen 3000 serie ligt aardig vast. Om daarvan af te stappen moeten goede argumenten gebruikt worden.
Alle suggesties zijn welkom!
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4570 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Asus H87M-Pro | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair Carbide 330R Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | Dell Ultrasharp U3417W Grijs, Zwart | € 832,90 | € 832,90 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Samurai ZZ | € 0,- | € 0,- |
| 1 | 24 GB RAM (2×*GB + 2×4GB) | -- | -- | |
| 1 | Voedingen | OCZ ModXStream Pro 500W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | samsung 512GB SATA SSD | -- | -- | |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 832,90 | ||
De monitor (3340×1440), de SSD en de GTX 1070 Ti zijn recenter toegevoegd.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC wordt meestal gebruikt voor werk, waarvoor ik Ubuntu Linux (momenteel 19.10, door de jaren heen geupgrade vana 13.10
Het laatste jaar ben ik weer wat meer spellen gaan spelen, met name Ghost Recon Wildlands. Hiervoor boot ik Windows 10 (volledig lokaal op de Samsung SSD). Om dat enigszins speelbaar te houden op 3440×1440 heb ik destijds de GTX 1070 Ti gekocht. Ik merk echter dat zelfs op Ultra instellingen de CPU (alle cores) op 100% staan. Zeker in multiplayer merk ik regelmatig dat het beeld stottert of zelfs een seconde of anderhalf, twee stil staat.
De nieuwe Ryzen 3000 serie levert een mooi extra excuus op om e.e.a. te upgraden.
Ik zoek een?
Een nieuwe PC. Voor mijn werk is de upgrade niet direct noodzakelijk (al zal het vast wat helpen), het gaat er vooral om om Ghost Recon Wildlands (en mogelijk later Breakpoint) soepel te kunnen spelen op hoge instellingen bij 3440×1440. Uiteraard moet e.e.a. wel Linux compatible zijn, maar dat is tegenwoordig geen probleem. De Corsair Carbide kast is in principe nog goed, maar mag ook vervangen worden. Wie weet wordt in de nabije (?) toekomst de GTX 1070i nog vervangen door een 2070 Super, dat hangt ook af van de ervaringen met het nieuwe systeem.
Overklokken staat niet op de wensenlijst.
De grootse vragen die ik heb zijn de volgende:
- De voeding: uit andere topics in dit forum maak ik op dat een voeding "op leeftijd" beter vervangen kan worden, ook vanwege nieuwe ontwerpen (voltages op bepaalde rails). Ik neem aan dat 550W zoals in de tabel hieronder voldoende is voor dit systeem (incl. de eventuele 2070 Super upgrade). Correct? Verder stel ik een (semi-) modulaire voeding wel op prijs
- De SSD: Nu we toch bezig zijn wil ik meteen de overstap maken van een SATA SSD naar een NVMe versie. Ik zie dat de Kingston A2000 slecht leverbaar is, dus ben ik op zoek naar een alternatief. Ik vermoed dat de Intel 660p ook prima is voor mijn workload. Of is de onderstaande Kingston KC2000 duidelijk beter in dit scenario. Qua grootte twijfel ik ook een beetje. Zolang ik mijn /home op de SATA SSDs op de server heb staan verwacht ik weinig te merken van het verschil tussen de Intel en de Kingston (voor de laadtijden etc. tijdens het gamen zal de Intel ook vast prima zijn). De grootte van de SSD is dus ook nog niet zeker. Met 2TB zou ik mijn hele homedir lokaal kunnen houden (dan moet ik alleen een manier vinden om die automatisch, on the fly te syncen met mijn server i.v.m. de backups die daar gedraaid worden). Als ik mijn homedir op de server laat is 1TB meer dan genoeg.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 191,- | € 191,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0) | € 109,90 | € 109,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 Tempered Glass Black | € 129,91 | € 129,91 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 Rev. B | € 41,- | € 41,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 120,50 | € 120,50 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 92,- | € 92,- |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC2000 1TB | € 164,90 | € 164,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 849,21 | ||
Het moederbord is gekozen omdat ik een optische audiouitgang wil (de kabel naar mijn receiver is netjes weggewerkt) en in het verleden teveel ruis ervaarde met analoge audio. Verder wil ik graag een USB-C aansluiting voor de toekomst. Een PCIe x4 slot is ook verplicht i.v.m. de 10Gbps fiber netwerkkaart.
De 32GB RAM zijn gekozen omdat ik niet achteruit wil gaan t.o.v. mijn huidige 24GB
Wat is je budget?
Zo'n €800–€900. De SSD-keuze is qua geld eigenlijk de sluitpost.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen grote merkvoorkeur, alleen de Ryzen 3000 serie ligt aardig vast. Om daarvan af te stappen moeten goede argumenten gebruikt worden.
Alle suggesties zijn welkom!