Prime95 geen 100% stress op CPU

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mioritmic
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 28-08 13:12
Goedemorgen beste tweakers,

Ik heb recent mijn eerste overclock gedaan op mijn 8700K naar 5.1 Ghz op 1.285v. Ik heb meerdere benchmarks gedaan met AIDA64 en Cinebench en het lijkt erop dat het systeem stabiel is. Voor de zekerheid heb ik wat games gespeeld en ook hier zag ik geen complicaties.

De temeparturen zijn rond 80 a 85 graden, (met gamen rond 50 graden) waardoor ik overweeg om de CPU te delidden.

Toch wil ik een langere (10 uur) stress test uitvoeren met prime95, voordat ik mijn PC 24/7 ga gebruiken met deze instellingen, maar ik loop tegen een probleem aan. HWMonitor geeft aan dat Prime95 mijn CPU niet volledig bezet, hooguit 53% gemiddeld, sommige cores wel 100%. Dit was wel het geval met Cinebench en AID64, dus ik begrijp niet waar het probleem ligt.

Ik heb een small fft en Blend run gedaan, maar beide stressen de CPU niet volledig.

Wat zie ik over het hoofd? Alle tips zijn welkom! :)

...

Relevante software en hardware die ik gebruik:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700K Boxed€ 383,50€ 383,50
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Elite€ 180,-€ 180,-
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce RTX 2070 OC edition€ 578,09€ 578,09
1WaterkoelingNZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 144,99€ 144,99
1Geheugen internGigabyte Aorus RGB GP-AR32C16S8K2SU416R€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.286,58

Beste antwoord (via Mioritmic op 12-12-2019 14:02)

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Small FFT belast alleen je CPU als daar al core's uitvallen moet jij je V core hoger zetten. Kan je een run van een uurtje small FFT draaien 100% load dan ga je 10 uur blend draaien. Met blend belast je CPU MEM en Mem controler.

Prachtig mooi voorbeeld waarom Prime 95 10 blend noodzakelijk is voor een systeem te testen.

Omdat wij jou graag willen helpen hebben we wat meer info nodig! Een screenshot met Prime, CPU-z HW monitor open under load.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
Small FFT belast alleen je CPU als daar al core's uitvallen moet jij je V core hoger zetten. Kan je een run van een uurtje small FFT draaien 100% load dan ga je 10 uur blend draaien. Met blend belast je CPU MEM en Mem controler.

Prachtig mooi voorbeeld waarom Prime 95 10 blend noodzakelijk is voor een systeem te testen.

Omdat wij jou graag willen helpen hebben we wat meer info nodig! Een screenshot met Prime, CPU-z HW monitor open under load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als prime je cpu niet 100% belast dan kan je ervan uitgaan dat je cores uitvallen vanwege instabiliteit. Je systeem is dus niet prime stabiel ga ik vanuit.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mioritmic
Bedankt voor jullie antwoord. Ik zal de V core iets verhogen en nogmaals een poging doen.

Screenshots volgen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mioritmic
Ik heb de V core inmiddels verhoogd naar 1.295 en krijg hetzelfde resultaat op Prime95.
Betekent dit dat ik nog hoger moet met V core? Vind dit al iets te hoog eerlijk gezegd, dan maar terug naar 5Ghz en lagere V core.

Afbeeldingen werken voor mij niet momenteel dus bij deze de links:

CPU-z : https://imgshare.io/image/cpuz1.YaWzq
HWMonitor: https://imgshare.io/image/hwm1.Ylupd
HWMonitor: https://imgshare.io/image/hwm2.YlGdf

Mochten jullie nog meer willen weten, hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Blijven testen met Small FFT Ga gewoon eens terug naar 5GHz dit ook in verband met je temperatuur.

Testen met Prime 95 zonder AVX dat scheelt 10 graden.

LinX Stable Club

In de LinX stable club staat hoe je een screenshot moet maken.

Pagina: 1