Toon posts:

Roaming buiten de EU ondanks uitgeschakelde data

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bekend met dit artikel:

reviews: Roaming uit en toch kosten - Ongewenst dataverkeer in het buitenland

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een zakenreis naar de VS twee weken terug. Zit bij Vodafone.

Vodafone heeft dit netjes opgelost in dit specifieke geval dus dit is geen klaag-topic over Vodafone.

Mobile data staat uit (100% zeker) en toch zijn er 's-nachts (lokale) tijd sessies gestart van max 11kb. Een keer per dag, een dag twee keer. Als gevolg slaat je alles-in-1 wereld bundel aan en bij thuiskomst als verassing een dikke rekening en een verplicht belletje naar de klantenservice. Die heeft het overigens na wat getouwtrek netjes opgelost.

Vodafone speculeert hoe dit kan gebeuren maar die antwoorden kan ik technisch niet plaatsen. Vandaar dit topic.

Klantenservice van Vodafone stelt dat ondanks het uitschakelen van data het toestel dan toch wel verbinding gemaakt moet hebben voor het binnenhalen van een App of E-mail, of dat ik dan toch wel per ongeluk data aangezet moet hebben. Ik stel dat geen enkele App voorbij de "Mobile data" switch kan komen, en als dat het geval zou zijn, die meer dan 11kb zou binnen harken. De jongen van de klantenservice benoemde specifiek e-mail of App, maar die krijg ik de hele dag door, waarom dan maar een keer per dag als de telefoon standby aan de lader ligt in een hotel met WiFi? Waarom niet overdag als ik mijn telefoon actief gebruik (met data uit natuurlijk)?

Ik stel ook dat als apps zoals Whatsapp of e-mail dit deden, het een veel bekender probleem is, mijn vriendin het ook gehad zou hebben en dat ze op de klantenservice de hele dag vragen hierover kregen. Dit was niet het geval.

Per ongeluk aanzetten lijkt me sterk als ik lig te slapen (verbindingen waren 'snachts), zeker niet zo kort dat er maar 11kb binnen komt.

Wat dan nog over blijft is een bug in Android, ik draai Android 10, stock, geen root of custom roms. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het de schuld is van Android en als dat zo zou zijn, dat ik de enige ben en dit niet groot nieuws is.

Dan kan ik alleen nog maar concluderen dat het een oorzaak is zoals boven beschreven is, "iets" in het netwerk. Als dat zo is, wat kan ik er dan aan doen dit te voorkomen?

Vodafone kon mij niet adviseren hoe te voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurd behalve het toestel uit te zetten. Dit is natuurlijk een oplossing maar geen die me verder helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05

Ik denk dat hier veel beschreven staat over jouw probleem...
Afgelopen zomer heb ik bij mijn samsung via instellingen -> verbindingen -> mobiele netwerken -> netwerkmodus -> hem op 3g/2g gezet ipv 4g/3g/2g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daveytje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:08:

Ik denk dat hier veel beschreven staat over jouw probleem...
Afgelopen zomer heb ik bij mijn samsung via instellingen -> verbindingen -> mobiele netwerken -> netwerkmodus -> hem op 3g/2g gezet ipv 4g/3g/2g.
Is er intussen duidelijkheid over de oorzaak dan. Is het inderdaad zo dat het de 3g/4g switch is die het hem doet? Of is dat speculatie. Ik wil voorkomen dat het me nog eens overkomt en Vodafone dan niet meer zo coulant is omdat het de tweede keer is dat het gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:05
Verwijderd schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:27:
[...]

Is er intussen duidelijkheid over de oorzaak dan. Is het inderdaad zo dat het de 3g/4g switch is die het hem doet? Of is dat speculatie. Ik wil voorkomen dat het me nog eens overkomt en Vodafone dan niet meer zo coulant is omdat het de tweede keer is dat het gebeurd.
Ik heb in ieder geval met deze stap geen problemen gehad en was 4g volledig uit bij 1 sim. Geen mb/kbs die gebruikt werden. Mobielengegevens uit en die stap en bellen via 4g uit. Geen onverwachte rekening. (2 weken Amerika geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Bij T-mobile hebben ze dit in ieder geval beter aangepakt. Daar kan je gewoon data roaming aanzetten in het buitenland, maar wordt er nooit wat in rekening gebracht als je niet expliciet een bundel/pas koopt. Zolang je dat niet hebt krijg je alleen een internetpagina voor de kiezen waarop je dus een pas kan aanschaffen, en het benaderen van die pagina is gratis (en evt random internetverkeer wat blijkbaar in het netwerk gegenereerd kan worden dus ook).