Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• MMaster23
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-03 08:59
Graag verneem ik jullie ervaringen. Kennis van mij is benaderd door een recruiter / uitzendbureau (beetje onduidelijk) en heeft een videochat gehad om wensen te bespreken. Ze bieden wellicht een interessante vacature en hij heeft daarom wel interesse.

Echter hij moet zich nu eerst aanmelden dmv een formulier. Het is niet duidelijk waar dit formulier voor is en verwijst maar klein naar een privacy beleid en niet eens naar algemene voorwaarden. Ook staan er nergens contact gegevens of btw/kvk nummers op het formulier.

Ze vragen om zijn CV + NAW + telefoon + handtekening. Is dit normaal, zelf nog nooit mee gemaakt. Kennis wil de kans niet laten schieten maar goed voelt het ook niet helemaal.

We hebben al zitten zoeken over privacy en mogelijk misbruik in dergelijke situatie maar konden niks vinden. Wel genoeg over AVG en het recht vergeten te worden.

Is dit een beetje knullig formuliertje of moet hij zich zorgen maken? De recruiter blijft er achteraan gaan en zegt dat het formulier echt nodig is. Het bedrijf heeft wel gewoon een site en lijkt een (goede) reputatie online te hebben.

Beste antwoord (via MMaster23 op 19-11-2019 14:34)

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:06
MMaster23 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:17:
Graag verneem ik jullie ervaringen. Kennis van mij is benaderd door een recruiter / uitzendbureau (beetje onduidelijk) en heeft een videochat gehad om wensen te bespreken. Ze bieden wellicht een interessante vacature en hij heeft daarom wel interesse.
Zij beginnen het contact? Dan sowieso niet zomaar dingen gaan tekenen. Dat zijn naar mijn ervaring meestal niet de meest frisse partijen
Echter hij moet zich nu eerst aanmelden dmv een formulier. Het is niet duidelijk waar dit formulier voor is en verwijst maar klein naar een privacy beleid en niet eens naar algemene voorwaarden. Ook staan er nergens contact gegevens of btw/kvk nummers op het formulier.
Hebben ze gezegd waar dit voor nodig is?
Geen gegevens op formulier is iig verdacht
Ze vragen om zijn CV + NAW + telefoon + handtekening. Is dit normaal, zelf nog nooit mee gemaakt.
Kennis wil de kans niet laten schieten maar goed voelt het ook niet helemaal.
Imo is het gewoon een dozenschuiver. Ze hebben helemaal geen vacature voor je. Ze proberen je te strikken met fictieve praatjes die toevallig aansluiten op jouw wensen. Pas zodra ze jouw cv hebben gaan ze daadwerkelijk kijken of ze wat kunnen doen. Er is imo geen kans om te laten schieten, maar dat willen ze je wel doen geloven. Dus teken snel!!! < is wat ze willen

CV uitwisselen zou kunnen, evt zonder NAW gegevens (is in eerste instantie toch niet nodig). telefoon zou ik niet snel doen, je wordt platgebeld voor niet relevante functies aan de andere kant van het land. handtekening sowieso niet doen, is geen nut voor in dit geval
Is dit een beetje knullig formuliertje of moet hij zich zorgen maken? De recruiter blijft er achteraan gaan en zegt dat het formulier echt nodig is. Het bedrijf heeft wel gewoon een site en lijkt een (goede) reputatie online te hebben.
Een recruiter zou geen "knullig formuliertje" moeten hebben. En dat ze er druk achter zetten zonder dat er daadwerkelijk een vacaturen tegenover staat zegt imo al genoeg.

Klinkt als een partij om ver van weg te lopen.

[Voor 6% gewijzigd door timberleek op 19-11-2019 11:44]

Alle reacties

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:23

Yucon

*broem*

Niet doen! Of dat in dit geval zo is is natuurlijk niet duidelijk, maar er zijn recruiters die je in een overeenkomst proberen te luizen waarin ze volledige exclusiviteit hebben. Dat gaat zo ver dat je zelfs zelf niet meer op zoek mag.

Ze zo'n blanco cheque sturen maakt het allemaal veel te makkelijk voor iemand die kwaad wil. Is het een Engels bureau?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

handtekening is niet nodig tel num. kun je ook weigeren. contact via e-mail aangeven en pas iets tekenen bij overeenkomst.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Fable
  • Nu online
Ik zou pas iets tekenen als ik een baan krijg via hun en eerder niet.

• m181087
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 11-03 13:06

[...] Het is niet duidelijk waar dit formulier voor is [...]
Dit lijkt me toch al het antwoord op je vraag?
Als iemand bij je aan de deur komt en je al deze gegevens vraagt, geef je die toch ook niet zomaar af? Waarom dan wel als je een formulier onder de neus krijgt, waarvan je het doel ook niet weet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• timberleek
Zij beginnen het contact? Dan sowieso niet zomaar dingen gaan tekenen. Dat zijn naar mijn ervaring meestal niet de meest frisse partijen
Hebben ze gezegd waar dit voor nodig is?
Geen gegevens op formulier is iig verdacht
Ze vragen om zijn CV + NAW + telefoon + handtekening. Is dit normaal, zelf nog nooit mee gemaakt.
Kennis wil de kans niet laten schieten maar goed voelt het ook niet helemaal.
Imo is het gewoon een dozenschuiver. Ze hebben helemaal geen vacature voor je. Ze proberen je te strikken met fictieve praatjes die toevallig aansluiten op jouw wensen. Pas zodra ze jouw cv hebben gaan ze daadwerkelijk kijken of ze wat kunnen doen. Er is imo geen kans om te laten schieten, maar dat willen ze je wel doen geloven. Dus teken snel!!! < is wat ze willen

CV uitwisselen zou kunnen, evt zonder NAW gegevens (is in eerste instantie toch niet nodig). telefoon zou ik niet snel doen, je wordt platgebeld voor niet relevante functies aan de andere kant van het land. handtekening sowieso niet doen, is geen nut voor in dit geval
Een recruiter zou geen "knullig formuliertje" moeten hebben. En dat ze er druk achter zetten zonder dat er daadwerkelijk een vacaturen tegenover staat zegt imo al genoeg.

Klinkt als een partij om ver van weg te lopen.

[Voor 6% gewijzigd door timberleek op 19-11-2019 11:44]

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Aanmelden via een formulier omdat je kennis is benaderd voor een interessante functie... Tja... Waarom zou hij zich moeten aanmelden, hij is toch benaderd?

Laat ze eerst maar over de brug komen, dat er een gesprek volgt met de potentieel werkgever. En zet alleen een krabbel onder de contracten, niet onder andere zaken die er niet toe doen.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 12:47
Als je niet weet wat je tekent, dan ook niet tekenen ;)

[Voor 4% gewijzigd door Milo85 op 19-11-2019 12:50]

• D3F
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 01-04 12:46
Als het binnen de IT is lekker laten gaan. Genoeg recruiters die wel op een 'normale' manier werken. Het is nu niet zo dat je als IT'er om werk verlegen hoeft te zitten. Als hun echte interesse hebben om jouw kennis als werknemer aan te nemen zullen ze ongetwijfeld ook zonder dit formulier een aanbod doen.

Daarnaast zeg je dat ze "wellicht" een interessante vacature hebben. Dat krijgen ik en diverse collega's dagelijks in onze mailbox. Kortom: niet aan mee doen tenzij ze een concreet iets hebben zoals een contract!

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 03-04 16:39
Ik vermoed dit: https://inhuurkaart.nl/bl...inhuur-via-de-achterdeur/
Er staat weliswaar freelancer, maar zo'n zelfde constructie is er ook voor payrolling en werving en selectie.

• MMaster23
Trend in dit topic is duidelijk. Ook voor de duidelijkheid: het gaat niet om de IT sector.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 03-04 16:18
Mijn CV mogen ze hebben (staat toch op LinkedIn), maar zodra ze vragen om iets te tekenen, dan wil ik wel eerst een gesprek gehad hebben, en ik wil de naam van het bedrijf kennen waar ik bij solliciteeer.

Nu ben ik geen freelancer, maar stel, ik zou toch eerst willen weten voor wie ik ingezet zou worden, waar en voor welke taken.

• Droefsnoet
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 03-04 20:48

Ze vragen om zijn CV + NAW + telefoon + handtekening. Is dit normaal
Een handtekening niet, maar doorgaans staan NAW + telefoon ook al in een CV, of is dat heel ouderwets van mij?

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 10:44
Ook al is het niet in de IT, ik zou er niet in meegaan. Ik maak dit soort gesprekken vanaf de andere kant van de tafel mee, en meestal gaat het van initieel contact, vervolgens CV met werkervaring opsturen, een keer bellen, een keer fysiek afspreken en als je dan écht een klik hebt, volgt er meestal een tweede gesprek met een voorstel. En dán zit je pas in de fase waarin je gaat tekenen voor dingen.

Op zich kan ik NAW ergens nog wel begrijpen. Als een werkgever werk heeft in de Randstad kan het relevant zijn om te weten of iemand in Amsterdam of Groningen woont. Maar tekenen voordat je iets weet zou ik niet aan beginnen. Voor je het weet krijg je zo'n ongure partij van "je hebt getekend en in onze algemene voorwaarden staat dat .... "

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13-03 09:24

kazz1980

Goh... Ik hier?

CV, telefoonnnummer, e-mail en woonplaats zijn normale vragen voor een recruiter. Al het andere absoluut niet en gaat ze ook niks aan. En ergens voor tekenen is niet gangbaar en ook zeker niet nodig. Dus eens met wat zo'n beetje iedereen hier zegt: niet doen!

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Buzz134
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 27-02 15:43
De regel waar ik me altijd aan hou: Als het niet goed aanvoelt niet doen.

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09:02
Misschien een open deur, maar waarom vraag je vraagt je vriend het gewoon niet onmiddellijk aan de vragende partij?

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Myeeaaaa nee. Handtekening onder iets waarvan je geen idee hebt? Nope.

Sowieso klinkt dit als een dodgy afspraak/contractje/iets... als het echt zo belangrijk was konden ze prima wel even uitleggen waarvoor je vriend tekent toch?

• CrawlFish
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 03-04 12:41
Iets met 'vertrouw op je onderbuikgevoel'. Klinkt erg shady, sowieso is iedereen recruiter tegenwoordig dus zou er wat meer onderzoek naar doen.

• MMaster23
Allen dank voor jullie reacties, de keuze is gemaakt.
(En nee, het was niet voor mijzelf, zelf maak ik dit soort dingen niet mee in de IT, gelukkig (nog niet?))

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:53
Klinkt eerlijk gezegd meer als een GDPR dingetje waarin ze je toestemming vragen voor 't gebruik van die CV gegevens. Maar dat soort dingen vallen compleet weg als een vriend via jou een vage vraag gaat stellen i.p.v. hier gewoon even de exacte tekst te geven.

Niet dat ik daarop een handtekening zou zetten (dat is niet nodig namelijk), maar nu is er dus een hoop onzinnige speculatie over de inhoud die je gewoon had moeten posten.

https://niels.nu

• D3F
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 01-04 12:46
Schoot me ook nog te binnen: het kan ook zijn dat ze je gebruiken als etalagemateriaal richting hun eindklanten. Je zal niet de eerste zijn die zijn/haar CV opstuurt en vervolgens niet meer hoort, maar dat hun jou wel 'aanbieden' samen met nog 100 andere 'werkzoekende' puur om te laten zien dat ze een grote pool aan 'beschikbare' mensen hebben.

• Ch4oZZzz
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23-03 21:09
Widow schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:03:
Op zich kan ik NAW ergens nog wel begrijpen. Als een werkgever werk heeft in de Randstad kan het relevant zijn om te weten of iemand in Amsterdam of Groningen woont. Maar tekenen voordat je iets weet zou ik niet aan beginnen. Voor je het weet krijg je zo'n ongure partij van "je hebt getekend en in onze algemene voorwaarden staat dat .... "
Ik heb het ook een keer gehad dat een recruiter het hele adres vroeg. Volgens mij hebben ze aan de postcode genoeg. Dan weten ze de plaats en de straat en kunnen ze reistijd berekenen. En of je dan in die straat in een villa of een studentenhuis woont dat maakt verder niet uit voor een toekomstige werkgever. In kader van de privacy moeten ze zo min mogelijk gegevens van je verwerken en bewaren.

[Voor 3% gewijzigd door Ch4oZZzz op 19-11-2019 18:03]

• mgizmo
D3F schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:16:
Schoot me ook nog te binnen: het kan ook zijn dat ze je gebruiken als etalagemateriaal richting hun eindklanten. Je zal niet de eerste zijn die zijn/haar CV opstuurt en vervolgens niet meer hoort, maar dat hun jou wel 'aanbieden' samen met nog 100 andere 'werkzoekende' puur om te laten zien dat ze een grote pool aan 'beschikbare' mensen hebben.
Dat is wat veelal gebeurd inderdaad, de zogenaamde "CV verzamelaars".
Tommie12 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:39:
Mijn CV mogen ze hebben (staat toch op LinkedIn), maar zodra ze vragen om iets te tekenen, dan wil ik wel eerst een gesprek gehad hebben, en ik wil de naam van het bedrijf kennen waar ik bij solliciteeer.

Nu ben ik geen freelancer, maar stel, ik zou toch eerst willen weten voor wie ik ingezet zou worden, waar en voor welke taken.
Als je de reactie van D3F leest, vind je het dan nog steeds prima dat ze je CV gebruiken zonder jouw medewerking/medeweten?

• DHH
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 31-03 22:22
Hydra schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:38:
Klinkt eerlijk gezegd meer als een GDPR dingetje waarin ze je toestemming vragen voor 't gebruik van die CV gegevens. Maar dat soort dingen vallen compleet weg als een vriend via jou een vage vraag gaat stellen i.p.v. hier gewoon even de exacte tekst te geven.

Niet dat ik daarop een handtekening zou zetten (dat is niet nodig namelijk), maar nu is er dus een hoop onzinnige speculatie over de inhoud die je gewoon had moeten posten.
Daar zat ik ook aan te denken. Wellicht staat er ook iets opgenomen dat de kandidaat niet rechtstreeks bij de (potentiële) werkgever gaat solliciteren zodra de naam van de werkgever genoemd is en de recruiter geen exclusiviteit heeft.

Niet dat het daarmee handig is om te tekenen, maar wellicht is het toch allemaal wat minder 'dodgy' dan bovenstaande reacties doen vermoeden.

• Tommie12
mgizmo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 01:09:
[...]

Dat is wat veelal gebeurd inderdaad, de zogenaamde "CV verzamelaars".

[...]

Als je de reactie van D3F leest, vind je het dan nog steeds prima dat ze je CV gebruiken zonder jouw medewerking/medeweten?
Nee, maar eerlijk, ik kan morgen al een paar honderd CV's van Linkedin halen, en die in een mapje steken. Dan heb ik ook een portfolio. Ze schenden daarmee dik de GDPR, tenzij ze de namen er af halen (en dat doen er ook veel).
Ik durf toch te hopen dat bedrijfjes die dit doen vrij snel tegen de lamp lopen...

• timberleek
Tommie12 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:58:
[...]
Ik durf toch te hopen dat bedrijfjes die dit doen vrij snel tegen de lamp lopen...
Gezien hoe vaak dit gebeurd en uberhaupt hoeveel slechte/louche dozenschuivers er zijn lijkt dit toch wel mee te vallen.

Afhankelijk van de sector is het ook redelijk vrij spel voor ze. personeel is toch niet te vinden. Misschien bluft die toko, maar misschien hebben ze wel net die persoon die je zoekt.

• mgizmo
Tommie12 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:58:
[...]

Nee, maar eerlijk, ik kan morgen al een paar honderd CV's van Linkedin halen, en die in een mapje steken. Dan heb ik ook een portfolio. Ze schenden daarmee dik de GDPR, tenzij ze de namen er af halen (en dat doen er ook veel).
Brokers winnen vaak dit soort contracten omdat ze daarmee aantonen dat ze mensen kunnen leveren. Hoe groter de database... ;)

• Tommie12
mgizmo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:23:
[...]

Brokers winnen vaak dit soort contracten omdat ze daarmee aantonen dat ze mensen kunnen leveren. Hoe groter de database... ;)
Maar zijn er dan zo veel mensen die nadien effectief de contracten tekenen om ergens in dienst te gaan?

Zo'n broker mag mijn gegevens dan hebben, als ik weiger om de job aan te nemen, en dat gebeurt met 70% van de kandidaten, dan verliezen ze toch hun geloofwaardigheid.

Ik ken de markt slecht, maar ik krijg ook wel eens telefoon van headhunters. 9/10 wil ik nog niet eens praten over de job waarvoor ze me willen voorstellen.

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:36
De recruiter heeft een relatie met zijn opdrachtgever, niet met jou.

Ik heb altijd een heel simpel selectie proces voor recruiters:

1: Vertellen ze wie de klant is?
2: Hebben ze een (exclusieve) opdracht van die klant?
3: Wat is het tarief / salaris dat aan de functie hangt?

Als ze die alle drie niet naar tevredenheid kunnen beantwoorden houd het op.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True