Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killsko
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05 10:20
Beste Tweakers,

Ik heb een Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G waar een vreemd geluid uit komt wanneer deze wat meer wordt belast (60-80%). Het is duidelijk geen coilwhine maar meer eerder een soort ratelend geluid.

Voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=pqjSWD_o8iA

Ik heb de schroeven van de fans al extra proberen aan te draaien maar daardoor is het probleem helaas nog niet verdwenen (wel iets minder geworden). Wat kan ik nog meer proberen om het zelf op te lossen?

Beste antwoord (via Killsko op 18-02-2020 11:21)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30
Dit lijkt mij eerder een defecte lager dan een kabeltje. simpelweg omdat het geluid niet bijzonder consistent is. ik zou de kaart omruilen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Voor mij klinkt dit als een slecht geolied hamster-wiel. Ik heb het nog nooit gehoord uit mijn pc, maar misschien helpt een drupje smeermiddel ?
Dat zou ook verklaren waarom aandraaien helpt: hij kan net wat minder "wiebelen". Zolang hij perfect recht zit raakt hij het draaipunt het minst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:38
Klinkt als een fan die heel lichtjes een kabeltje of iets dergelijks raakt of een defecte lager wat je net kan fixen.

Even met je hand 1 voor 1 de fans tegenhouden (in het midden) zodat je weet welke het probleem is en de kaart eruit halen en kijken of het kabeltje goed in zijn positie zit of iets uit steekt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30
Dit lijkt mij eerder een defecte lager dan een kabeltje. simpelweg omdat het geluid niet bijzonder consistent is. ik zou de kaart omruilen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:44
Ik heb hetzelfde gehad met mn GTX1060 toen ik hem nog had.
1 van de 2 fans raakte heel zachtjes de behuizing wanneer deze wat harder ging blazen. Hij duwde als t ware zichzelf er tegen aan. Wellicht was t lager ook al iets gaan zakken.

Door een klein beetje de behuizing te duwen raakte deze elkaar niet meer en was die weer stil.

Hopelijk heb je er wat aan.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbaar. Heb het pas gemerkt nadat mijn garantie al verlopen was...
Ik heb mijn settings zo ingesteld dat hij van 70% direct naar 100% gaat.
Ik ga wel @LongTimeAgo z'n tip eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:43
M'n gigabyte 1080 deed dit ook, liep inderdaad tegen een kabeltje aan. Even weg gedrukt en het is voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wellicht kan je testen of het geluid weg is als je de kap die om de fan zit loshaalt en de kaart zonder die kap gebruikt.
Ik heb een GTX660 die eenzelfde euvel had en nu al maanden stil draait zonder kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killsko
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-05 10:20
Bleek een veelvoorkomend probleem te zijn bij Gigabyte videokaarten. Heb hem gelukkig kunnen terugsturen onder de garantie.
Pagina: 1