Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD wordt wel gedetecteerd, maar is niet uit te lezen/format

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rolofhof
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-03 13:09
Mijn vraag
...
Ik heb twee PCI-e NVMe SSD's van Intel (rebranded) (SSDSCKKF256H6) afkomstig uit een Latitude 7480 die niet meer te gebruiken zijn.
De SSD heb ik met een M2 naar USB3.0 apparaatje aangesloten. De schijven zijn detecteerbaar maar er kan voor de rest niets mee gedaan worden. Er zit een bitlocker op de schijven, maar zodra ik deze invoer blijft het scherm 'hangen' ook op formatteren blijft Windows (of Ubuntu) wederom hangen. Ik heb GParted in Ubuntu ook geprobeerd.(samen met diskpart & Windows Explorer) Ook bij het invoeren van de Bitlocker komt de schijf niet verder. De bitlocker verwijderen/ontgrendelen lukt mij ook niet.

Nu zag ik een update op de Dell website: die mijn drive betreft. Ook deze update kan ik niet uitvoeren. Nu denk ik dat mijn beide schijven corrupt zijn, maar ik vond het de moeite waard om hierover hier een vraag te stellen.

(Intel SSDSCKKF180/256/360/512H6DN and SSDSC2KF256/360/512H6DN Series Solid State Drive Firmware Update URGENT)

Iets in mij zegt dat deze schijven niet totaal kaduuk zijn waardoor ik hier nog wil vragen of iemand een idee heeft wat ik nog meer zou kunnen uitvoeren.

De dingen die dus zichtbaar zijn:
Partities en grootte: (in GParted)
Bitlocker Identifier

Groet,
Rolof

Beste antwoord (via rolofhof op 12-01-2020 20:10)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt mij verstandig de SSD's terug te plaatsen in het device waarmee Bitlocker is gezet om vervolgens Bitlocker vrij te geven, mocht deze mogelijkheid er zijn. Is het mogelijk een laptop geweest met TPM module, dat de nodige informatie in de TPM module is opgeslagen? Als daar iets in fout gaat, zijn de SSD's niet meer bruikbaar namelijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:29
Heb je ook geprobeerd de schijven rechtstreeks aan te sluiten via de M.2 poort op het moederbord?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-11 21:57
Klinkt in mijn oren dat de Bitlocker prima zijn werk doet.
Mogelijk dat het wachtwoord niet juist is of corrupt geraakt is, maar zoals ik het lees lijkt Bitlocker keurig alle toegant te blokkeren.

Enige wat je nog kan doen is de M2 schijf op een M2 aansluiting doen en kijken of je Windows er opnieuw op kan installeren.
Daarmee ben je dan wel alle data kwijt, maar weet je wel of de schifj goed is.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
rolofhof schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:00:
...
De SSD heb ik met een M2 naar USB3.0 apparaatje aangesloten.
Dat is nooit een goed idee als je met data-gevoelige operaties aan de gang gaat.
Eerst rechtstreeks aansluiten en nogmaals proberen voordat je conclusies trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 19-11-2019 11:58 ]

• rolofhof
Hallo,

Wanneer ik de SSD aansluit op een reguliere poort blijft de PC ook in de setup hangen. Overigens is de bitlocker key ook correct, wanneer deze een prompt geeft en de code invoert krijg ik de foutcode Unmountable_Boot_Device

Acties:
  • Beste antwoord

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt mij verstandig de SSD's terug te plaatsen in het device waarmee Bitlocker is gezet om vervolgens Bitlocker vrij te geven, mocht deze mogelijkheid er zijn. Is het mogelijk een laptop geweest met TPM module, dat de nodige informatie in de TPM module is opgeslagen? Als daar iets in fout gaat, zijn de SSD's niet meer bruikbaar namelijk.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• rolofhof
bestaat zoiets als de bitlocker die een schijf 'brickt' ? Ik verdenk deze schijven ervan namelijk,
Of is er iemand die hier eventueel brood in ziet ?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:19
Blijft over de radicale oplossing. Alle partities verwijderen en een geheel nieuwe partitie aanmaken.
Vervolgens formatteren en nieuwe windows installatie

• rolofhof
Partities worden wél gedectecteerd, maar kunnen niet verwijderd worden. Toevallig vandaag wéér een SSD met exact dezelfde problemen !

• rolofhof
Oké.., eindelijk succes... ik heb op bios niveau de firmware weten te updaten. Je moet hiervoor een PCIe en een Windows to go / Hirens voor gebruiken. Eerdere pogingen waren niet gelukt... !
Pagina: 1