Mooi he, hoe YT in haar informatievoorziening steeds stelt dat het "helps creators to comply with COPPA". De creators hebben echter niks te maken met COPPA: creators verzamelen immers geen data, dat doet Google/YT. Helaas gaat FTC hier (althans in de persconferentie) in mee en stelt dus ook achter creators aan te gaan.
De stelling dat een creator beboet kan worden voor het overtreden van COPPA door YT omdat de creator heeft verzuimd YT te vertellen dat ze dat niet mogen doen bij dat specifieke filmpje, moet nog getoetst worden. Er zijn grote twijfels of dit stand houdt voor een rechter aangezien jij als creator geen data verzamelt en dus hoogstens in overtreding bent van de voorwaarden van YT (en niet COPPA). Maar dat is de theorie, een rechtszaak (zeker in de VS) is enorm kostbaar en slurpt energie; je neemt het wel op tegen de Amerikaanse overheid (FTC) en die heeft diepe zakken. Er zijn er maar weinig die zich er aan zullen wagen.
Tyrian schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 03:36:
Ik ben wel benieuwd wat ICT jurist Arnoud Engelfriet hierover te zeggen heeft. Aan de ene kant is COPPA wetgeving iets van de Verenigde Staten en dus niet van toepassing in de rest van de wereld. Aan de andere kant verplicht YouTube nu kanaaleigenaren om de doelgroep in te stellen, ook voor internationale kanalen. Daarbij verwijst YouTube naar lokale wetgeving, zonder deze verder te benoemen.
In de voorwaarden van YT is vastgelegd dat je je video's in juridische zin in de VS publiceert (want daar is YT gevestigd) en daarmee valt je content onder de Amerikaanse regelgeving. Zoals ik aan het begin van deze post stel, is het nog maar de vraag of er, bij een overtreding van de YT-voorwaarden door het verkeerd markeren van een video of kanaal, sprake is van een overtreding van COPPA door de creator. Al dan niet bewust.
Ik heb een klein kanaal met o.a. wat gaming videos. Content niet gericht op kinderen maar wellicht wellicht interessant gevonden door kinderen. Niet commercieel, ik gebruik geen monetisatie. Ik heb geen budget voor juridisch advies en ook niet voor boetes.
Zoals je zelf al aangeeft, kan jouw content de interesse van kinderen wekken. Dat is voldoende volgens de nieuwe regels die YT hanteert.
Als ik geen risico wil lopen:
- Moet ik alles offline halen?
- Alles op 18+ zetten?
- Alles op not-for-kids zetten omdat ik kinderen niet als mijn doelgroep zie?
- Juist alles op for-kids zetten omdat kinderen mogelijk geïnteresseerd zouden kunnen zijn en YouTube de bijpassende restricties kan toepassen?
Als bij een leek ook maar het vermoeden kan ontstaan dat de content op kinderen is gericht, dan dient de video als "made for kids" te worden gemarkeerd.
YT geeft zelf aan dat.dit sowieso geldt als:
1. the subject matter of the video is aimed at kids
2. if children are the intended audience
3. if it includes child actors or models
4. if it includes charactors, celebrities or toys that appeal to children (including animated charactors or cartoon figures
5. if it uses language that is meant for children to understand
6. if it includes activities that appeal to children
7. if it includes songs, stories or poems that appeal to children
Bron: YT's eigen informatievideo zoals opgenomen in de topicstart
"Games" is hier het product, de "subject matter" en het spelen ervan de "activity" (nog even los of de games die je speelt karakters bevatten die kinderne herkennen, zoals Pokemon).
De vraag is dus of de games die jij laat zien "gericht op kinderen" zijn. Hebben we het over Pokemon of Fortnite (en: is Fortnite niet stiekem gericht op kinderen? Klasgenoten van mijn 6-jarige spelen al Fortnite...).
Het probleem is dat dit een sleepnet is: ondanks dat er officieel geen 'gray area' is, is dat er in de praktijk wel. Als ik Transformers-robots review dan maakt het (m.i., dus niet volgens YT) nogal uit of ik een actueel, bij Intertoys verkrijgbaar figuur van 10 euro bespreek of een Masterpiece MP44 van ruimt 400 euro die alleen bij speciaalhandel op internet verkrijgbaar is en waarbij duidelijk op de verpakking staat "Adult collectible, this is not a toy". Maar volgens YT maakt dat dus niet uit:ook "speelgoed" van 400 euro is speelgoed en daarmee MFK.
Ook modeltreintjes
Ook LEGO Technic-sets van 350 euro
Ook de Nintendo Switch (en waarschijnlijk alle consoles)
Ook modelbouwdozen
Ook knikkerbanen (Jelle

)
De angst is dat YT gaat stellen dat alle games in potentie de interesse wekken van kinderen en dus MFK-materiaal zijn, ook al is de game in kwestie MK11 of een dikke horrorgame.