Caiway IPTV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-07 21:16
Ik ben bezig met uitzoeken hoe het IPTV signaal van Caiway over de lokale LAN te krijgen. Wij zijn hier (buitengebied regio Twente) begin dit jaar overgezet naar glasvezel en hebben sindsdien mogen genieten van de enorme voordelen van een dergelijke verbinding.

Een dingetje dat ik voorheen echter goed werkend had (bij KPN) was het meesturen van het IPTV signaal over de lokale LAN. Tal van beschrijvingen te vinden en die werken bijna allemaal prima. Echter werkt KPN, zoals bekend, met VLANs om internet, TV en telefoon te scheiden. Caiway geeft aan dat ALLE poorten op de mediaconverter geschikt zijn voor zowel internet als televisie. Je zou dus denken dat in dit geval geen gebruik gemaakt wordt VLANs en het IPTV signaal altijd beschikbaar is.

Ik gebruik hier een USG3P als router en die werkt prima voor internet, maar als ik er een STB in plug dan blijft het beeld zwart. De menustructuur laadt echter wel in dus ergens maakt de STB wel gewoon keurig verbinding met het internet. Mijn vraag is dus eigenlijk simpel. Hoe is dit met de nieuwe (vanaf December 2018) mediaconverters van Caiway in te richten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:47

lier

MikroTik nerd

Waarom maak je gebruik van een USG? Het modem dat jij hebt (als ik je goed begrijp) heeft al een router ingebouwd. Dubbele NAT kan problemen opleveren. Volgens mij zou een eenvoudige switch volstaan in plaats van de USG. Kan je dat een keer testen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
Het lijkt een beetje een vreemd verhaal. Op poort 1 krijg ik met de USG keurig een WAN adres aangeleverd zonder NAT. Dat IP adres is ook het werkelijke WAN adres van de lijn. Op de overige poortjes krijg ik een IP adres in de 172.28 reeks en als ik daar een PC op aansluit krijg ik een volledig ander WAN adres te zien. Daar zit dus wel degelijk een extra NAT achter. De decoder werkt ook niet op poortje 1, wel op de overige poorten. Er is dus wel iets gaande op de achtergrond, nu moet ik alleen nog een manier zien te vinden om beide WAN poorten te mengen op de LAN poort. Ik heb iets gelezen over een IGMP proxy, maar moet me daar nog verder in verdiepen.

Het strookt in ieder geval niet met de informatie die Caiway ons hier over verstrekt heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door MarnickV op 19-11-2019 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:47

lier

MikroTik nerd

Ik denk (wat ik weet van Caiway) dat je nog op het oude platform zit. Waarschijnlijk nog een Entone 510/515 als tv ontvanger!?

Dan kan je niet zomaar alles combineren. Je kan (een van de) twee poorten op het glasmodem koppelen aan een switch en deze verder koppelen aan alle digitale ontvangers. Als je het met een router wil oplossen, zal je de IPTV poort niet moeten NAT-ten, maar direct routeren. Ik denk dat dit je niet met een USG gaat lukken (maar denk ook niet dat dat nodig is).

Kan je eens alle apparatuur benoemen die met een kabel aangesloten gaat worden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickV
Ik heb Amino Aria kastjes maar die identificeren zich in de software als inderdaad Entone. Ik zag via de IGMP proxy wel een hoop verkeer van het WAN adres van de IPTV poorten, maar heb uiteindelijk de handdoek in de ring gegooid en heb poort 3 rechtstreeks in de managed switch gestoken en gewoonweg via VLANs het signaal op de juiste lokatie gekregen. Routeren dus inderdaad. Niet de oplossing die ik in gedachten had, maar voor nu voldoet het. Tegen de tijd dat we hier over mogen op het nieuwe platform maar eens opnieuw naar kijken want de multicast oplossing geniet wel de voorkeur. Ik vond het vreemd dat een ge-NAT signaal wel de menustructuur tevoorschijn kon toveren, maar dat lijkt smoke en mirrors.

Wat mij deed geloven dat we reeds op het nieuwe systeem aan waren gesloten was dat enkele forumposts op het caiway forum deden vermoeden dat de nieuwe apparatuur vanaf December 2018 in gebruik is genomen. Ons abbonement is in Februari 2019 opgeleverd met Amino Aria apparatuur en niet met Entone. Ik kwam deze naam later pas tegen in de menustructuur en toen ging er pas een belletje rinkelen.

In ieder geval bedankt voor de informatie!