120 volt kerstverlichting in 230 volt stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 21:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
Goeie dag, ik heb een technische vraag wat betreft het aansluiten van mijn nieuwe kerstverlichting. Ik heb op Amazon de volgende verlichting besteld (andere kleur snoer maar goed):
https://www.noveltylights...orted-bulbs-on-brown-wire

Waarom helemaal uit de VS? Dit is de mooie ouderwetse kerstverlichting met gloeilampjes. Ik heb gezocht maar dat is hier nergens te verkrijgen, en led verlichting vind ik echt heel goedkoop overkomen en tevens helemaal niet gezellig of mooi.

Goed, ik heb wel meer apparatuur met een VS stekker. Normaal steek ik dat dan gewoon in een verloopje (travel adapter) en werkt het allemaal prima. Maar nu, voor ik per ongeluk 25 lampjes opblaas, bedacht ik mij dat het wellicht ook problemen zou kunnen veroorzaken. Nu weet ik zelf niet zo veel af van hoe het hele verschil in elkaar steekt, maaar weet hier misschien iemand of een verloopje veilig is?

Zo niet dan zal ik een converter moeten bestellen. Het verbruik is 175 watt, dus dan gaat mij dat zo'n 50 euro extra kosten heb ik even uitgezocht. Indien het overbodig is vermijd ik dat natuurlijk het liefste. Heel erg bedankt iig indien mensen mij willen helpen! :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Beste antwoord (via i7x op 18-11-2019 16:23)

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Voltage 120V
(Sommige hebben een 110-230V range, deze helaas niet)

Je zult dus behalve een verloopje ook iets van een adapter moeten aansluiten om ze op 230v te krijgen

https://www.bol.com/nl/p/...2/#product_specifications
Het maximaal vermogen van deze omvormer is 500 Watt, geschikt voor apparaten tot ongeveer 250 Watt.
Er staat trouwens letterlijk een review onder van iemand die ze voor zijn V.S. Kerstlampjes gebruikt dus moet werken :+

[ Voor 65% gewijzigd door ImNotnoa op 18-11-2019 16:08 ]

Try SCE to Aux

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je die direct in je stopcontact steekt dan fikken die dingen gewoon door. De ledsnoeren hebben een adapter, die vaak een input van 120-250V aankan. Deze dingen hebben dat niet.

Dus zorg dat je er een converter voorzet, die zorgt dat je 120V hebt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Voltage 120V

Je zult dus behalve een verloopje ook iets van een adapter moeten aansluiten om ze op 230v te krijgen

Het maximaal vermogen van deze omvormer is 500 Watt, geschikt voor apparaten tot ongeveer 250 Watt.
Er staat trouwens letterlijk een review onder van iemand die ze voor zijn V.S. Kerstlampjes gebruikt dus moet werken :+

[ Voor 65% gewijzigd door ImNotnoa op 18-11-2019 16:08 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Gewoon een even aantal van die dingen kopen en per twee in serie zetten.

(Gemakshalve even er vanuit gaande dat het qua isolatie allemaal wel snor zit :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
Imnoa schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:59:
[...]

[...]

Heel erg bedankt, wordt een wat duurder projectje dan, maar iig kom ik erachter voordat ik ze allemaal kapot zou hebben gebrand. @Anoniem: 1210640 , kun je mij uitleggen waarom het vermogen 2x zou hoog is als wat je er in kunt steken? Er is er ook een voor 200 watt:
https://www.allekabels.nl...er-230-110v-200-watt.html
Zou da took ok zijn voor mijn snoer van 175 watt? Dat scheelt best weer wat qua prijs. Of eentje van 100 watt, dat is een handige adapterstekker. Zou dat werken en dat het dan gewoon wat minder fel is, of werkt dat niet zo?
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:07:
Gewoon een even aantal van die dingen kopen en per twee in serie zetten.

(Gemakshalve even er vanuit gaande dat het qua isolatie allemaal wel snor zit :+)
Hm, interessant. Je kunt ze standaard gewoon aan elkaar koppelen (tot maximaal 3x lees ik). Als is dat gewoon doe, is dat dan wat je bedoelt? Dan bestel ik nog wat bij anders (is even duur als zon hele converter aanschaffen)... :)
Haha, ja die heb ik gezien, altijd erg fan van zijn video's, en ik ben ook erg nostalgisch vandaar ook dat ik graag deze lichtjes werkend krijg. :)

[ Voor 14% gewijzigd door i7x op 18-11-2019 16:14 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:33

Rmg

Je kan er een verhuistrafo voor zetten, netfrequentie is niet zo belangrijk voor gloeilampjes zolang het voltage maar in de juiste range valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 14:54
i7x schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:11:
Hm, interessant. Je kunt ze standaard gewoon aan elkaar koppelen (tot maximaal 3x lees ik). Als is dat gewoon doe, is dat dan wat je bedoelt? Dan bestel ik nog wat bij anders (is even duur als zon hele converter aanschaffen)... :)
Nee. Als je ze 'by design' al kunt koppelen, dan staan ze parallel geschakeld. Om te zorgen dat je twee snoeren voor 120V samen op 240V laat werken, moeten ze in serie staan.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:49
Ik heb ook eens gelezen dat je een diode in serie kunt zetten, zodat je maar de helft van de netspanning overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Heel erg bedankt, wordt een wat duurder projectje dan, maar iig kom ik erachter voordat ik ze allemaal kapot zou hebben gebrand. @Anoniem: 1210640 , kun je mij uitleggen waarom het vermogen 2x zou hoog is als wat je er in kunt steken? Er is er ook een voor 200 watt:
Zou da took ok zijn voor mijn snoer van 175 watt? Dat scheelt best weer wat qua prijs. Of eentje van 100 watt, dat is een handige adapterstekker. Zou dat werken en dat het dan gewoon wat minder fel is, of werkt dat niet zo?
Dat ding is voor een maximum vermogen van 200W, 175W zit daar nog mooi onder, dus dat gaat werken.
100W moet je niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

[...]

toon volledige bericht
In theorie zou dit kunnen werken als alle lampen gelijk zijn, Maar op het moment dat 1 van die strengen gaat afwijken (door een kapotte lamp) gaat de belasting steeds ongelijker verdeeld worden, met als gevolg dat je langzaam een ketting reactie krijgt van lampen die dan te veel belast worden en doorbranden.

nu kunnen gloeilampen redelijk wat hebben, dus in hoeverre dat een probleem word durf ik niet in te schatten,

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:09
ThinkPadd schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:17:
Ik heb ook eens gelezen dat je een diode in serie kunt zetten, zodat je maar de helft van de netspanning overhoud.
Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zeer goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere.
Wikipedia: Diode

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
[...]
. @Anoniem: 1210640 , kun je mij uitleggen waarom het vermogen 2x zou hoog is als wat je er in kunt steken? Er is er ook een voor 200 watt:
Zou da took ok zijn voor mijn snoer van 175 watt? Dat scheelt best weer wat qua prijs.
Deze waarschuwing zet allekabels ongeveer halverwege de beschrijving van het product dat jij linkt:
Het maximaal vermogen van deze omvormer is 200 Watt, geschikt voor apparaten tot ongeveer 100 Watt.
Normaal zou ik zeggen 200 Watt is voldoende maar ze geven zelf dus aan dat je apparaat tot 100 Watt ondersteund wordt, geen idee waarom, je zou er een mailtje / belletje aan kunnen wagen

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:08
Misschien is dat het verschil tussen piekvermogen en continu vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
O88088 schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:27:
Misschien is dat het verschil tussen piekvermogen en continu vermogen.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad, dat het apparaat bij 175 Watt continue vraag ook als straalkacheltje gaat functioneren

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Zou je er niet gewoon 220v lampjes in kunnen plaatsen, bijvoorbeeld:
https://www.selectrahenge...x57-175771300-bailey.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
HeldereM schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:29:
Zou je er niet gewoon 220v lampjes in kunnen plaatsen, bijvoorbeeld:
https://www.selectrahenge...x57-175771300-bailey.html
Wellicht, maar ik heb best wat afgezocht en kan nergens mooie gekleurde ouderwetse c9 gloeilampjes vinden zoals in de link die ik heb gepost. Maar mocht iemand een adresje weten dan annuleer ik m'n order nu het nog kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 21:20

Theo

moederbord

Dat werkt niet helemaal, maar werkt wel voor de helft :P

De kerstlampjes hebben een vaste electrische weerstand. Bij 115 volt verbruiken ze een bepaald vermogen.
Nu verhoog je de spanning met een factor 2. De stroom stijgt ook met een factor twee waardoor de energie in de lampjes zal stijgen met een factor 4. Dat houden ze maar heel even vol (misschien zelfs minder dan een seconde)

Met een diode zorg je dat de lampjes de helft van de tijd geen spanning krijgen. Dus 10 milisecode wel spanning (de positieve zijde van de sinus), en dan 10 ms geen spanning (negatieve zijde van de sinus) Hierdoor krijgen de lampjes de helft van de tijd dus energie (viermaal dat ze bij 115 volt krijgen), en de helft van de tijd niks. Effectief houdt dat in dat ze tweemaal zoveel energie krijgen dan dat ze op 115 volt krijgen.

Ofwel:
Op 115 volt krijgen de lampjes hun nominale vermogen
Op 230 volt krijgen de lampjes viermaal zoveel vermogen
Op 230 volt met een diode krijgen ze tweemaal zoveel vermogen.

De diode doet dus zeker wel iets, maar de lampjes krijgen nog steeds teveel energie en zullen heel snel stuk gaan.

Wat wel een effectieve oplossing kan zijn dat is twee van deze stringen met lampjes halen en ze in serie zetten, en dan op 230 volt aansluiten. Dan zal de weerstand met een factor twee toenemen en zal er over elke string nog steeds 115 volt staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 18-11-2019 16:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Nee, dat zal een parallelschakeling zijn. Je moet ze echt in serie zetten. Dus met de eerste string met 1 ader vanuit het stopcontact, de retourader vastknopen aan een ader van de tweede string en de retourader daarvan weer in het stopcontact.

Werkt natuurlijk alleen als je twee strings hetzelfde vermogen hebben he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

i7x schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:56:
Goeie dag, ik heb een technische vraag wat betreft het aansluiten van mijn nieuwe kerstverlichting. Ik heb op Amazon de volgende verlichting besteld (andere kleur snoer maar goed):

Waarom helemaal uit de VS? Dit is de mooie ouderwetse kerstverlichting met gloeilampjes. Ik heb gezocht maar dat is hier nergens te verkrijgen, en led verlichting vind ik echt heel goedkoop overkomen en tevens helemaal niet gezellig of mooi.

Goed, ik heb wel meer apparatuur met een VS stekker. Normaal steek ik dat dan gewoon in een verloopje (travel adapter) en werkt het allemaal prima. Maar nu, voor ik per ongeluk 25 lampjes opblaas, bedacht ik mij dat het wellicht ook problemen zou kunnen veroorzaken. Nu weet ik zelf niet zo veel af van hoe het hele verschil in elkaar steekt, maaar weet hier misschien iemand of een verloopje veilig is?

Zo niet dan zal ik een converter moeten bestellen. Het verbruik is 175 watt, dus dan gaat mij dat zo'n 50 euro extra kosten heb ik even uitgezocht. Indien het overbodig is vermijd ik dat natuurlijk het liefste. Heel erg bedankt iig indien mensen mij willen helpen! :)
Op basis van de afbeelding: je zoekt 'prikkabel' met 'prikfittingen'. hier kan je dan elke lamp in draaien die je wilt. (mits deze in de fitting past uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
i7x schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:56:

Bij de Lidl in Duitsland lagen ze vandaag toevallig, dus grote kans dat ze komende week bij Lidl in NL te krijgen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:16
Dat gaat niet werken. Wisselspanning heeft de eigenschap dat het afwisselend + 230 volt en - 230 volt is. Met een diode haal je of de negatieve, of de positieve golf weg.
Het resultaat is dus geen sinus van 115 volt.

In dit topic wordt ook een aantal keer aangeraden om 2 sets in serie te zetten.

Hou er rekening mee dat de lampjes 130 volt zijn en dus allemaal parallel geschakeld zijn. Bij 2 sets in serie kan het snel met de lampjes afgelopen zijn als er 1 of 2 doorbranden.
Indien in 1 streng een lampje doorbrand, krijgen de overige lampjes in die streng gelijk een hogere spanning. Dit kan er heel snel toe leiden dat alle lampjes in deze streng doorbranden. Per extra lampje dat stuk gaat stijgt de spanning namelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Sgrovert op 18-11-2019 19:36 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-05 17:24
Volgens mij is de goedkoopste en meest makkelijke oplossing toch echt 2 van deze kerstverlichting snoeren in serie zetten.

Knip van 1 snoer de stekker af zodat je 1 open slinger lampjes krijgt. Knip het andere snoer open waar je wilt en zet hier het andere snoer tussen. Het aan elkaar zetten van de snoeren ‘kan’ met een 2 enkele kroonsteentjes maar solderen en 2 stukjes krimpkous over elkaar is misschien wat netter en veiliger.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het niet-gezellig zijn van LED verlichting heeft gewoon te maken met de lichtkleur. Die enorme kerstboom die ze een paar jaar geleden in station Groningen hadden staan hadden ze ook LED lampjes met witpunt op 6500K in gehangen. Dat zag er ook niet uit. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt prima LEDlampjes met witpunt op bijv. 2000K vinden.
Sgrovert schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:27:
In dit topic wordt ook een aantal keer aangeraden om 2 sets in serie te zetten.

Hou er rekening mee dat de lampjes 130 volt zijn en dus allemaal parallel geschakeld zijn. Bij 2 sets in serie kan het snel met de lampjes afgelopen zijn als er 1 of 2 doorbranden.
Indien in 1 streng een lampje doorbrand, krijgen de overige lampjes in die streng gelijk een hogere spanning. Dit kan er heel snel toe leiden dat alle lampjes in deze streng doorbranden. Per extra lampje dat stuk gaat stijgt de spanning namelijk.
:$
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-11-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:10:
Het niet-gezellig zijn van LED verlichting heeft gewoon te maken met de lichtkleur. Die enorme kerstboom die ze een paar jaar geleden in station Groningen hadden staan hadden ze ook LED lampjes met witpunt op 6500K in gehangen. Dat zag er ook niet uit. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt prima LEDlampjes met witpunt op bijv. 2000K vinden.

[...]

:$
Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in.
Dat begrijp ik, ik heb verder best wat ledverlichting hangen in huis, waar ik overigens ook veel onderzoek in heb gestoken om het gezellig warm te krijgen, maar met dit soort lampjes is dat gewoon nog niet te verkrijgen. Kijk dit filmpje bijvoorbeeld maar eens om het verschil te zien:
YouTube: LED C7 vs Old Fashion C7 Christmas lights

Anderen zullen misschien niet zo moeilijk doen als ik--iedereen zo z'n hobbies--maar de reden dat ik lampjes wil is om het gezelliger te maken, en dat gaat duidelijk veel beter met de mooie ouderwetse verlichting.

Bedankt iedereen voor de suggesties. Ik heb besloten even af te wachten tot volgende week omdat ze volgens @Peatsmoke wellicht bij de Lidl te verkrijgen zullen zijn (weet je zeker dat dat ook geen led is?). Zo niet dan ga ik ze zelf aan elkaar verbinden met krimpkous of ik haal zo'n omvormer. :) o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
i7x schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:35:
[...]

Dat begrijp ik, ik heb verder best wat ledverlichting hangen in huis, waar ik overigens ook veel onderzoek in heb gestoken om het gezellig warm te krijgen, maar met dit soort lampjes is dat gewoon nog niet te verkrijgen. Kijk dit filmpje bijvoorbeeld maar eens om het verschil te zien:

Anderen zullen misschien niet zo moeilijk doen als ik--iedereen zo z'n hobbies--maar de reden dat ik lampjes wil is om het gezelliger te maken, en dat gaat duidelijk veel beter met de mooie ouderwetse verlichting.

Bedankt iedereen voor de suggesties. Ik heb besloten even af te wachten tot volgende week omdat ze volgens @Peatsmoke wellicht bij de Lidl te verkrijgen zullen zijn (weet je zeker dat dat ook geen led is?). Zo niet dan ga ik ze zelf aan elkaar verbinden met krimpkous of ik haal zo'n omvormer. :) o<:)
Ik weet zeker dat dit gloeilampjes waren, maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat ze in NL ook leverbaar worden. Duitsers en kerst is toch een heel andere afdeling dat Nederlanders en kerst.
In NL ligt de focus ook nog op Sinterklaas (voor hoe lang nog met al die lange tenen <+:) ) maar in Duitsland is alles al volledig gericht op kerst. Volgende week maandag begint in Keulen de kerstmarkt... o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ja juk, goed voorbeeld van vieze LEDs. Maar dat is ook 5 jaar geleden. Lijkt me toch wel dat er onderhand beter is..

[ Voor 81% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-11-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 19:11
Theo74 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:56:
Volgens mij is de goedkoopste en meest makkelijke oplossing toch echt 2 van deze kerstverlichting snoeren in serie zetten.

Knip van 1 snoer de stekker af zodat je 1 open slinger lampjes krijgt. Knip het andere snoer open waar je wilt en zet hier het andere snoer tussen. Het aan elkaar zetten van de snoeren ‘kan’ met een 2 enkele kroonsteentjes maar solderen en 2 stukjes krimpkous over elkaar is misschien wat netter en veiliger.
De makkelijkste is toch echt een ~15 euro adapter kopen en ertussen te zetten om van 120V US naar 230V NL te gaan O-)

Als een Nederlander woonachtig aan de andere kant, die veel zaken op en neer sleept voor familie etc doe ik altijd dat aan beide zijden van de plas. Die dingen kosten helemaal niks, zijn maar enkel iets groter dan een telefoon-adapter. Wil je iets permanent gebruiken zou ik een iets beter model gebruiken, maar die zijn groter, zwaarder en duurder. Voor kerstlampjes is dit echter geen probleem. Die zwaardere modellen zijn beter geschikt qua warmte-afvoer en interne componenten om een vermogen continue aan te kunnen ipv zo'n kleine adapter die vaak maar piek aankan en anders ook te warm wordt.

Wat tot nu toe nog niet gemeld is, is dat de lampjes waarschijlijk 120V 60Hz zijn, en dus technisch gezien enige problemen kunnen hebben op de Nederlandse 230V 50Hz. Voor LED lampjes met ingebouwde 'driver' met gelijkrichter zal dat echter zelden een probleem zijn.
Maar voor apparatuur met bewegende onderdelen en (digitale) klokken soms wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Armin ; te laag vermogen. Gloeilampjes geven niet om 50 of 60 Hz. Je kunt ze ook DC voeren; boeit allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:52:
@Armin ; te laag vermogen. Gloeilampjes geven niet om 50 of 60 Hz. Je kunt ze ook DC voeren; boeit allemaal niet.
Ah je hebt gloeilampen en meer dan ~75W. Dan zou ik gewoon een zwaarder model nemen, zoals ik linkte. Ik doe dat ook met computer en oude TV-apparatuur en mijn oude - jawel ook - Nederlandse kerstverlichting gloeilampen die nu dus netjes jaarlijks op 120V 60Hz branden

Doorknippen kan, maar je komt dan wellicht in problemen met de officiele AWG rating van draden. Soms ook niet, maar ik heb wel eens Chinese draden zien doorfikken omdat men goedkope draad gebruikt had om weer een paar cent te besparen. Zou ik wel even kijken op de draad. Zeker omdat die waarschjinlijk niet dubbel geisoleerd is zoals in de EU verplicht, maar juist met US polarisatie-stekker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:42

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

[...]

Je zit ook naar compleet verkeerde LED te kijken. Zoek bijvoorbeeld eens op filament led of filament christmas light. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.xmasdirect.co.uk/wso/images/library/garden-lights-mc3.jpg?view=976&v=636434992800000000

https://www.xmasdirect.co...s/flo-garden-fairy-lights?

Of dit:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.christmaslightsetc.com/images/productdetail/64404/C9_LED_Multi_FlexFilament_Glass_Green_Wire_6001.jpg?w=555&h=555

https://www.christmasligh...#F1V22955F373V331F373V332

enz enz

[ Voor 20% gewijzigd door Bart ® op 18-11-2019 22:16 ]

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-05 21:19

M2M

medicijnman

Kun je niet gewoon een ouderwetse potentiometrische dimmer ertussen zetten en voorzichtig opdraaien totdat het licht geeft? Als ik mij niet vergis is dat een vrij goedkope manier om iets minder spanning richting de verlichting te krijgen...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:01:
[...]

Ah je hebt gloeilampen en meer dan ~75W. Dan zou ik gewoon een zwaarder model nemen, zoals ik linkte. Ik doe dat ook met computer en oude TV-apparatuur en mijn oude - jawel ook - Nederlandse kerstverlichting gloeilampen die nu dus netjes jaarlijks op 120V 60Hz branden

Doorknippen kan, maar je komt dan wellicht in problemen met de officiele AWG rating van draden. Soms ook niet, maar ik heb wel eens Chinese draden zien doorfikken omdat men goedkope draad gebruikt had om weer een paar cent te besparen. Zou ik wel even kijken op de draad. Zeker omdat die waarschjinlijk niet dubbel geisoleerd is zoals in de EU verplicht, maar juist met US polarisatie-stekker.
Draaddwarsdoorsnede is geen probleem bij serieschakeling. De stroom neemt namelijk niet toe. Enkel de spanning. Daarom heb ik eerder even expliciet uitgesproken "uitgaande van juist isolatie". Je kunt namelijk niet zomaar de spanning verdubbelen en altijd verwachten dat het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:48:
[...]
Draaddwarsdoorsnede is geen probleem bij serieschakeling. De stroom neemt namelijk niet toe. Enkel de spanning. Daarom heb ik eerder even expliciet uitgesproken "uitgaande van juist isolatie". Je kunt namelijk niet zomaar de spanning verdubbelen en altijd verwachten dat het goed gaat.
Ik heb even nagedacht tijdens mijn lunch en vergeleken met mijn eigen US kerstverlichting, en kwam tot de conclusie dat in serie zetten zeer erg af te raden is ivm potentieel onveilige situaties.

Draaddwarsdoorsnede is namelijk potentieel wél een probleem, en wel om twee zaken:

1) deze lampjes zijn "Yes/End-to-End Connectable" en dus is de kans aanwezig dat de lampjes zelf parallel op de draad staan. Of er is een andere constructie bedacht met een extra draad maar dat is typisch duurder dus ik denk gewoon parallel net zoals mijn eigen US kerstverlichting. Dat is geen show-stopper, maar je moet dus echt de draden zelf in serie zetten de 'neutral' van de een aan de 'hot' van de ander zetten en andere kant van de stekker niet gebruiken. Je krijgt dan dus een V met in de punt de NL stekker, of moet zelf een extra draad gebruiken om de 'End-to-End stekker te verbinden op de juiste manier. Kan, maar dus oppassen.

2) dit is aldus de specificaties US AWG 20 en dus maar maximaal 11A rated. Zou je alles netjes doen tov van mijn punt (1) zit je nog steeds met het gevaar dat je maar maximaal 1265W + US marge mag trekken. Twee snoeren trekken samen dit als het goed is niet, maar het punt is hier dat bij kortsluiting etc de draad dus eerder zal doorslaan dan de Nederlandse stop. En dat is inherent onveilig.

Een snelle rekenaar zal opmerken dat die ook al zal doorslaan bij een normaal 15A 120V US socket, maar om die reden is er dus per draad een aparte afzekering van 5A ingebracht. Bij het in serie zetten van de draad moet je dus ook daar mee rekening houden. Want een 5A smeltzekering voor 120V heeft niet dezelfde karakteristieken op 230V qua doorslag-waarde. Ofwel je weet niet of de goedkope chinese zekering bij 230V niet stroom laat 'overspringen' bij een bepaalde stroomsterkte waar die bij een lager voltage wel correct functioneerd. Is dit risico groot? Wellicht niet, maar voor iets wat uren moet branden zou ik het niet doen. Zeker niet omdat veel van dit spul Made in China is.

Ik zou er dus niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Theo74 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:56:

En dat gaat dus niet.
Als je de kerstverlichting had bekeken had je kunnen zien dat het 130 Volt lampjes zijn. Enige optie die je hebt is om 2 verlichtingen met elk 25 lampjes parallel in serie te zetten. En bij deze optie zullen al je lampjes uitfikken zodra er in een van de 2 verlichtingen een paar stuk gaan.
1) deze lampjes zijn "Yes/End-to-End Connectable" en dus is de kans aanwezig dat de lampjes zelf parallel op de draad staan
Kans is 100%
2) dit is aldus de specificaties US AWG 20 en dus maar maximaal 11A rated. Zou je alles netjes doen tov van mijn punt (1) zit je nog steeds met het gevaar dat je maar maximaal 1265W + US marge mag trekken. Twee snoeren trekken samen dit als het goed is niet, maar het punt is hier dat bij kortsluiting etc de draad dus eerder zal doorslaan dan de Nederlandse stop. En dat is inerent onveilig.
In de omschrijving staat dat er een 5A fuse in het snoer zit.
5 Ampere is 5 Ampere onafhankelijk van de spanning of de zekering in je meterkast.
Voor de draad maakt de netspanning echt niet uit. Met 2 verlichtingen in serie op 230 volt, is de stroom door de kabel precies gelijk.
Zolang je niet met hoogspanning werkt, is de enige relevante parameter voor een kabel de stroom. Het opgegeven vermogen is door de fabrikant berekend aan de hand van de maximale stroom x netspanning. Bij een hogere netspanning kan dezelfde kabel dus ook een groter vermogen aansluiten.
Want een 5A smeltzekering voor 120V heeft niet dezelfde karakteristieken op 230V qua doorslag-waarde. Ofwel je weet niet of de goedkope chineze zekering bij 230V niet stroom laat 'overspringen' bij een bepaalde stroomsterkte waar die bij een lager voltage wel correct functioneerd. Is dit risico groot? Wellicht niet, maar voor iets wat uren moet branden zou ik het niet doen. Zeker niet omdat veel van dit spul Made in China is.
8)7

Met de kerstverlichting heb je 2 opties :
- Met een trafo naar 110 volt.
- Voedingsstekkers eraf knippen en de verlichtingen in serie zetten. Zodra je defecte lampjes direct vervangt zal dit vrij lang goed gaan. Zeker met lampjes van 3000 branduren.

- optie van de lidl. Ik knutsel zelf graag met kerstlamjes, maar dit zou mijn keuze zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sgrovert op 18-11-2019 23:40 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Sgrovert schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:36:
[...]
In de omschrijving staat dat er een 5A fuse in het snoer zit.
5 Ampere is 5 Ampere onafhankelijk van de spanning of de zekering in je meterkast.
[...]
Onjuist zopals ik aangaf: zekeringen gemaakt voor voltage X functioneren niet gelijk op voltage Y. Lager kan normaal wel, hoger is een risico. Is het een groot risico? Wellicht niet, maar dit enkel omdat je geen trafo wil aanschaffen ... :?
Voor de draad maakt de netspanning echt niet uit. Met 2 verlichtingen in serie op 230 volt, is de stroom door de kabel precies gelijk.
Klopt, maar de draad is dus maar gemaakt voor 11A en jij wilt die aansluiten op een stopcontact met een 16A afzekering. 8)7

Misschien ben ik paranoide, maar ik heb eenmaal een goedkope chinese draad zien doorbranden voor mijn ogen omdat ze een te lage AWG erop gezet hadden. Ik was net in de kamer ernaast, maar ik moet er niet aan denken dat zoiets gebeurd als je niet in de buurt bent/slaapt/etc. Besef dat de draad gaat smelten en de zekering NIET door zal slaan in zo'n geval.

En dat dus allemaal om maar geen trafo aan te schaffen...

Met de kerstverlichting heb je 2 opties :
- Met een trafo naar 110 volt.

120V 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
[b]Armin schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:49:
Klopt, maar de draad is dus maar gemaakt voor 11A en jij wilt die aansluiten op een stopcontact met een 16A afzekering. 8)7
Ja hoor, in nederland doen we namelijk niet anders.
Als je in huis gaat kijken naar welke apparaten een draad hebben die 16A kan hebben zul je schrikken.
Er is bijna geen enkel apparaat welke een aansluitsnoer geschikt voor 16A continu heeft.
Je laptop/computer, je tafel verdeeldoos en zelfs je stofzuiger hebben meestal maar een snoertje van 0.75 mm^2.
Dit heeft te maken met de ontwerpstroom van een apparaat. Zolang de draad geschikt is om de verwachte stroom van een apparaat aan kunnen én de kortsluitvastheid gegarandeerd is, zal de draad voldoen.
De kortsluitvastheid van een draad heeft met de lengte van de draad te maken.
In principe werkt dit als volgt. Stel je draad raakt beschadigt op afstand X. Bij een kortsluiting gaat in theorie een oneindige stroom lopen, wat er voor zorgt dat je automaat meteen afschakeld. Een automaat heeft 2 mechanismen om af te schakelen :
1) Afschakelen bij overbelasting. Dit gaat dmv opwarming van je automaat. Als je deze langdurig overbelast, word hij warm en schakeld af. Dit gebeurd afhankelijk van het type automaat via een B, C , D curve.
2) Mechanisch afschakelen bij kortsluiting. Een automat zal bij overschrijding van 3,5 tot 5x de maximale stroom mechanisch binnen 10 ms afschakelen.
Indien we het over de dikte van de draad en kortsluiting hebben, spreken over het mechanisch afschakelen van de automaat.Bij een 16A automaat willen we dus minimaal een stroom van 5x de waarde van de automaat kunnen behalen. We spreken dus over 80 A.

Indien een kabel een ideale geleider was, gaat er bij een kortsluiting een oneindige stroom lopen, wat er dus voor zorgt dat de automaat in 10 sec. afschakeld. (y)
Echter is een kabel niet ideaal en heeft deze een interne weerstand. Bij een netspanning van 240 Volt, een Stroom van 80A, mag een kabel nooit meer dan 3 Ohm totale weerstand hebben.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2 stelt dat een draad van 0.75 mm^2 een weerstand van 3.97 ohm per 100 meter heeft.
Met bovenstaand gegevens kan dus maximaal 76 meter aan 0.75 mm^2 gebruikt worden. In een draad zitten 2 geleiders dus de maximale kabellengte is 37 meter.

In praktijk zie je dus ook veel snoeren die hier gebruik van maken. Bv dit stofzuigersnoer : https://www.prijor.nl/ele...igersnoer-10m-701630.html

Om terug te komen op de verlichting waar dit topic over gaat, de kerstverlichting heeft een snoer van 20 AWG, wat overeenkomt met 0.80 mm^2 . Zolang het snoer onder de 40 meter blijft, is de kortsluitvastheid op een 16A automaat gegarandeerd. De 5A zekering in het snoer is een extra beveiliging welke vooral in de VS noodzakelijk kan zijn. Amerikaanse huizen zijn soms op 30A of meer afgezekerd (uiteraard is dit ook daar niet de norm). Met 3 verlichting achter elkaar (= 22 m) een 30A zekering en 110 Volt kan het zomaar voorkomen dat je automaat bij een kortsluiting of het einde van je kabel niet meer mechanisch afgeschakeld. Het zekeringetje in je snoer zal echter wel zo ongeveer instant vaporizer zijn.

Bonusfact
In vele nederlandse huizen zitten stopcontacten die max 10A mogen hebben. :| . Dit werd genoeg geacht daar er geen huishoudelijke apparaten van meer dan 2000 watt aangesloten werden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Sgrovert schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 01:36:
[...]
Ja hoor, in nederland doen we namelijk niet anders.
Als je in huis gaat kijken naar welke apparaten een draad hebben die 16A kan hebben zul je schrikken.
Er is bijna geen enkel apparaat welke een aansluitsnoer geschikt voor 16A continu heeft.
...
Maar wat voor zekering zit er dan in? O-) Juist ja, een extra zekering gemaakt voor 230V en met een A-waarde van gelijk/onder die draad.

Precies wat ik aangaf in mijn oorspronkelijke post. De kerstverlichting draad kan maximaal AWG 20 / 11A aan (*), en heeft een zekering van 5A op 120V. Hierdoor mag die op een Amerikaans stopcontact met 15A 120V rating, ondanks dat de 11A draad lager is dan de afzekering in de meterkast.

Maar als je die in Nederland aansluit op 230V is er geen garantie dat die 5A 120V zekering niet een voltage-boog geeft en toch (kortstondig) stroom door laat boven 5A. Krijg je dan zo'n voltage-boog, zal je 11A draad het nieuwe minimum worden, en niet je 16A zekering in meterkast, en is er geen afdoende bescherming.

Dat is alles wat ik schreef. De rest is irrelevant.

Is die kans groot? Waarschijnlijk niet, maar waarom zou je dat risico nemen?

*) AWG 20 kun je niet gelijk stellen zetten op 0,80mm2 want is afhankelijk van de soort draad - metaal materiaal keuze en 'solid core' vs gewoven. Niet zelden heeft die Chinese rommel gewoven draad vs 'solid core'. En dat is precies wat ik aangaf - je kunt wel van alles aannemen, maar je neemt een risico, als je iets doet buiten de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:18:
[...]

Ik heb even nagedacht tijdens mijn lunch en vergeleken met mijn eigen US kerstverlichting, en kwam tot de conclusie dat in serie zetten zeer erg af te raden is ivm potentieel onveilige situaties.

Draaddwarsdoorsnede is namelijk potentieel wél een probleem, en wel om twee zaken:

1) deze lampjes zijn "Yes/End-to-End Connectable" en dus is de kans aanwezig dat de lampjes zelf parallel op de draad staan. Of er is een andere constructie bedacht met een extra draad maar dat is typisch duurder dus ik denk gewoon parallel net zoals mijn eigen US kerstverlichting. Dat is geen show-stopper, maar je moet dus echt de draden zelf in serie zetten de 'neutral' van de een aan de 'hot' van de ander zetten en andere kant van de stekker niet gebruiken. Je krijgt dan dus een V met in de punt de NL stekker, of moet zelf een extra draad gebruiken om de 'End-to-End stekker te verbinden op de juiste manier. Kan, maar dus oppassen.
En wat heeft dat met de dwarsdoorsnede te maken? Nogmaals; in tegenstelling tot wanneer je er aan het eind nog eentje aan vast knoop leidt de serieschakeling niet tot een stroomtoename. Je krijgt alleen dat over de lampjes de boel vervalt van 230 naar 115 ipv van 120 (110 .. whatever ze daar gebruiken) naar 0.
[...]
2) dit is aldus de specificaties US AWG 20 en dus maar maximaal 11A rated. Zou je alles netjes doen tov van mijn punt (1) zit je nog steeds met het gevaar dat je maar maximaal 1265W + US marge mag trekken. Twee snoeren trekken samen dit als het goed is niet, maar het punt is hier dat bij kortsluiting etc de draad dus eerder zal doorslaan dan de Nederlandse stop. En dat is inherent onveilig.

Een snelle rekenaar zal opmerken dat die ook al zal doorslaan bij een normaal 15A 120V US socket, maar om die reden is er dus per draad een aparte afzekering van 5A ingebracht. Bij het in serie zetten van de draad moet je dus ook daar mee rekening houden. Want een 5A smeltzekering voor 120V heeft niet dezelfde karakteristieken op 230V qua doorslag-waarde. Ofwel je weet niet of de goedkope chinese zekering bij 230V niet stroom laat 'overspringen' bij een bepaalde stroomsterkte waar die bij een lager voltage wel correct functioneerd. Is dit risico groot? Wellicht niet, maar voor iets wat uren moet branden zou ik het niet doen. Zeker niet omdat veel van dit spul Made in China is.
230 Vac spring een kwart mm. Die fuse geeft qua doorbranden geen hol om welke spanning je er doorheen jaagt.
[...]
Ik zou er dus niet aan beginnen.
Ik zou ook gewoon die filament dingen gaan zoeken en dan op 230 gebruiken ja. Met prikkabel kun je ook je eigen lampen uitzoeken. Zal wel duurder worden denk ik.
Armin schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 02:08:
[...]

*) AWG 20 kun je niet gelijk stellen zetten op 0,80mm2 want is afhankelijk van de soort draad - metaal materiaal keuze en 'solid core' vs gewoven. Niet zelden heeft die Chinese rommel gewoven draad vs 'solid core'. En dat is precies wat ik aangaf - je kunt wel van alles aannemen, maar je neemt een risico, als je iets doet buiten de specs.
Stranded is juist gunstiger dan solid vanwege het 'skin effect'... wat op deze dwarsdoorsneden overigens verwaarloosbaar is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:35:
...
En wat heeft dat met de dwarsdoorsnede te maken?
Niks, maar waar beweer ik anders?
Nogmaals; in tegenstelling tot wanneer je er aan het eind nog eentje aan vast knoop leidt de serieschakeling niet tot een stroomtoename. Je krijgt alleen dat over de lampjes de boel vervalt van 230 naar 115 ipv van 120 (110 .. whatever ze daar gebruiken) naar 0.
Klopt, maar waar beweer ik anders? :)
230 Vac spring een kwart mm. Die fuse geeft qua doorbranden geen hol om welke spanning je er doorheen jaagt.
Zekeringen hebben een A-waarde en V-waarde. Jij denkt dat dat die V-waarde zoals op de zekering geprint staat volstrekt overbodig is? 8) Zekeringen voor hogere voltages zijn doorgaans groter en dikker. Dat heeft een reden, en die reden is de boog-spanning. Verkeerde zekeringen zullen nog steeds doorbranden bij een te hoge stroomsterkte, maar potentieel nog steeds stroom doorlaten via een spanninsgboog. Dat is het gevaar.

En daar zit het hem. Je sluit een draad met zekering aan, op een voltage waar die laatste niet voor gemaakt is qua veiligheid. Als de zekering faalt, zit je dus met een onveilige situatie, want je stoppenkast zal je niet redden. Zou het een mooie AWG 16 draad zijn (AWG 18 is op de grens), is er geen gevaar want slaat de stop in je Nederlandse meterkast eruit, maar met AWG 20 fikt de draad dus potentieel af.

Zal het functioneel werken? Ja!
Is het veilig? Nee, niet gegarandeerd.
Is het een groot risico? Nee, maar waarom zou je het risico nemen?

Zoals ik eerder melde, ik heb ooit eens voor mijn ogen een goedkoop Chinees verlengsnoer zien doorbranden voor mijn eigen ogen omdat men een verkeerde draad erop gezet had. Ik zette 1000W op een kabel die officieel 1800W aan kon. Ding werd na een paar minuten loeiheet, zekering in stoppenkast sloeg niet door, want lager dan 15A, maar dus wel gewoon een brandende stekker die zo heet werd dat ik hem niet vast kon houden met mijn handen. Sindsdien ben ik wat meer paranoide betreft zelfbouw en Chinese rommel.

Dus nee, ik zou het - een US AWG 20 draadje in serie zetten met een 5A 120V zekering als bescherming op een 230V Nederlandse stroom - niet doen. Ipv zou ik gewoon een convertor/tarfo kopen met alle EU en NL draden en zekeringen wel in spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:55:
[...]

Niks, maar waar beweer ik anders?
[...]

Klopt, maar waar beweer ik anders? :)
Euh, direct erboven;
[...]

Zekeringen hebben een A-waarde en V-waarde. Jij denkt dat dat die V-waarde zoals op de zekering geprint staat volstrekt overbodig is? 8) Zekeringen voor hogere voltages zijn doorgaans groter en dikker. Dat heeft een reden, en die reden is de boog-spanning. Verkeerde zekeringen zullen nog steeds doorbranden bij een te hoge stroomsterkte, maar potentieel nog steeds stroom doorlaten via een spanninsgboog. Dat is het gevaar.
Niet volstrekt overbodig, maar 120 en 240 zitten gewoon heel erg dicht bij elkaar. In principe heb je gelijk, maar voor in de VS zou je verwachten dat ze ook rekening houden met een losse nul en dan heb je daar ook gewoon 240 :+
En daar zit het hem. Je sluit een draad met zekering aan, op een voltage waar die laatste niet voor gemaakt is qua veiligheid. Als de zekering faalt, zit je dus met een onveilige situatie, want je stoppenkast zal je niet redden. Zou het een mooie AWG 16 draad zijn (AWG 18 is op de grens), is er geen gevaar want slaat de stop in je Nederlandse meterkast eruit, maar met AWG 20 fikt de draad dus potentieel af.
Hangt af van ketenweerstand en wat de impedantie van de voeding is. Die tuinverlichting wordt vaak sowieso al achter meters dun verlengsnoer gehangen.

In het magische geval dat die fuse een gat van 0,15mm laat en de 230 daar overheen gaat springen en er in de rest een short zit dan wordt die opening heel rap groter en is het ook gewoon afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
[...]
Dit is dus gewoon onzin.
Lees mijn eerdere post door. Een draad kan alleen onveilig geclassificeerd worden als je de combinatie van spanning, draaddoorsnede, draadlengte en afzekering weet.
Zoals ik eerder melde, ik heb ooit eens voor mijn ogen een goedkoop Chinees verlengsnoer zien doorbranden voor mijn eigen ogen omdat men een verkeerde draad erop gezet had. Ik zette 1000W op een kabel die officieel 1800W aan kon. Ding werd na een paar minuten loeiheet, zekering in stoppenkast sloeg niet door, want lager dan 15A, maar dus wel gewoon een brandende stekker die zo heet werd dat ik hem niet vast kon houden met mijn handen. Sindsdien ben ik wat meer paranoide betreft zelfbouw en Chinese rommel.
In dit geval heb je het niet over kortsluiting, maar over overbelasten van de kabel.
Je 1000 W verbruiker zorgde ervoor dat de kabel warm werd. Een warmere kabel krijgt een hogere weerstand, wat weer voor een hogere warmteontwikkeling zorgt. Dit is een totaal andere situatie dan een kortsluiting. Al leidt het branden van de kabel meestal wel tot een kortsluiting.
Wat ik in dit verhaal vreemd vind is dat je het over een brandende stekker hebt. Ik vermoed dat ook dat je kabel niet het probleem was, maar dat je een slecht passende stekker, of een vuil / slecht stopcontact gehad hebt. Als er in het stopcontact slecht contact is, zal bij de stekker warmte ontwikkeling plaats vinden. Uiteindelijk zal het stopcontact dus ook zwart worden of gaan branden.
Een te dun verlengsnoer heeft namelijk de neiging om in het midden door te branden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sgrovert schreef op woensdag 20 november 2019 @ 02:27:
[...]

Een te dun verlengsnoer heeft namelijk de neiging om in het midden door te branden.
Huh wat? Dan moet je wel een heel dun snoertje hebben. Normaliter worden de uiteinden heet van de overgangsweerstand bij de stekker. Om in het midden te beginnen zou die stekker juist als heatsink dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Sgrovert schreef op woensdag 20 november 2019 @ 02:27:
...
Dit is dus gewoon onzin.
Lees mijn eerdere post door. Een draad kan alleen onveilig geclassificeerd worden als je de combinatie van spanning, draaddoorsnede, draadlengte en afzekering weet.
...
En dat is nu net onzin, want in de VS heeft men een standaard die dit allemaal meeneemt.
Immers de ene draad is dik maar met een 'slechter' materiaal, en de andere is een mooie solid core maar weer dun. En dus heeft men in de USA een AWG standaard die garandeerd dat een draad en bepaalde stroomsterkte aan kan. En in dit geval is dat AWG 20 aldus de specificaties. Dat komt overeen met 11A.

Er is dus 0,0 twijfel dat deze draad niet geschikt is voor 16A ondanks dat ik de dikte en materiaal etc niet ken Zo werkt namelijk de standardisatie in de USA.

En dus vertrouw je op de 5A zekering die er ook in zit om je te beschermen als er onverhoopt iets fout gaat. Immers anders fikt je 11A draad potentieel door.

Maar die 5A zekering die erin zit is niet geschikt voor 230V, en dus neem je een risico.
Is het een groot riscio? Zoals ik al aangaf, nee, maar ik zou het niet nemen aangezien er een wél veilig alternatief is - een trafo/convertor nemen.

Dat is alles wat ik zeg, en gewoon een feitelijkheid.
Je 1000 W verbruiker zorgde ervoor dat de kabel warm werd. Een warmere kabel krijgt een hogere weerstand, wat weer voor een hogere warmteontwikkeling zorgt. Dit is een totaal andere situatie dan een kortsluiting. Al leidt het branden van de kabel meestal wel tot een kortsluiting.
Wat ik in dit verhaal vreemd vind is dat je het over een brandende stekker hebt. Ik vermoed dat ook dat je kabel niet het probleem was, maar dat je een slecht passende stekker, of een vuil / slecht stopcontact gehad hebt.
Ik had een verlengsnoer gekocht waar een verkeerde draad in zat. Er had een draad in moeten zitten die 15A (+ US marge) aan kon. Er zat een inferieure draad in die veel minder aan kon. Dus toen ik er 1000W op aan sloot werd inderdaad daardoor de draad te heet. Toen ik dat nakeek bleek dat gewoon op de draad te staan! 8)7 Alleen is die combinatie dus 100% illegaal voor verkoop in de USA (alwaar ik woon), want een draad/apparaat die geen 15A aan kan moet hier een extra zekering hebben. Maar ja, made in China en lekker goedkoop dus online gekocht ...

Niks geheimzinnigs aan dus :)

Ik gaf het aan als vergelijking. Als theoretisch namelijk die 5A 120V zekering doorslaat en er onverhoopt toch stroom blijft lopen, zal de zekering in je meterkast (16A) je niet redden, maar zal je AWG 20 draad gewoon smelten.

Nogmaals, is de kans groot? Nee, maar waarom zou je het risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 03:07:
[...]

Huh wat? Dan moet je wel een heel dun snoertje hebben. Normaliter worden de uiteinden heet van de overgangsweerstand bij de stekker. Om in het midden te beginnen zou die stekker juist als heatsink dienen.
Als mensen het exact wilde weten, rook ik de geur van brandend plastic en zag bijbehorende rook. Wat de beste rationele reactie was geweest weet ik niet, maar in mijn schrik trok ik toen aan het apparaat zelf, waardoor diens eigen draad en verlengsnoer uit het stopcontact kwamen.

Daarna pakte ik met mijn domme kop meteen de stekker van het verlengsnoer beet om te kijken. Maximaal 1 seconde later liet ik het weer vallen omdat die loeiheet was :P

De brandsporen waren dus inderdaad exact op de overgang. Moeilijk in te schatten of de stekker zelf of de draad het heetste punt was, maar beide delen waren deels weggefikt.

Na afkoelen was meteen duidelijk wat de oorzaak was, want de tekst op de kabel gaf eerlijk toe wat de maximale stroomsterkte en voltage waren. Wat het exact was weet ik niet meer, maar het was een non-US combinatie (geen van de AWG tabel) en veel te laag. Ik denk dus dat men daar in de Chinese fabriek dus gewoon iets gepakt heeft wat men elders ook gebruikte. Draad was een non-solid core (dus gevlochten) die eruit zag als non-koper, maar het kan ook een legering zijn.

Ik had een goedkope set van 5 gekocht, maar die hele zaak is toen meteen de vuilnisbak in gegaan, en sindsdien ben ik paranoide betreft kabels en zekeringen. Welicht overdreven, maar ik neem dus geen risico meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
Bart ® schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:12:
[...]

Je zit ook naar compleet verkeerde LED te kijken. Zoek bijvoorbeeld eens op filament led of filament christmas light. Dan krijg je dit:

[Afbeelding]

https://www.xmasdirect.co...s/flo-garden-fairy-lights?

Of dit:

[Afbeelding]

https://www.christmasligh...#F1V22955F373V331F373V332

enz enz
toon volledige bericht
Heel erg bedankt, ik heb uiteindelijk mijn andere order geannuleerd en de bovenste besteld. Die is met UK plug, maar kan ik gewoon met een reisstekker gebruiken hier natuurlijk (de onderste is wel US en zou hetzelfde probleem hebben als de gloeilampen). Ben erg benieuwd, ik had zelf al heel erg mijn best gedaan, maar kon nergens mooie filament leds vinden in ouderwetse kerststijl, of ze waren Amerikaans wat ook problemen zou geven met voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je kunt ook de stekker er af knippen en een normale Schuko aan zetten.
Armin schreef op woensdag 20 november 2019 @ 07:01:
[...]

Als mensen het exact wilde weten, rook ik de geur van brandend plastic en zag bijbehorende rook. Wat de beste rationele reactie was geweest weet ik niet, maar in mijn schrik trok ik toen aan het apparaat zelf, waardoor diens eigen draad en verlengsnoer uit het stopcontact kwamen.

Daarna pakte ik met mijn domme kop meteen de stekker van het verlengsnoer beet om te kijken. Maximaal 1 seconde later liet ik het weer vallen omdat die loeiheet was :P

De brandsporen waren dus inderdaad exact op de overgang. Moeilijk in te schatten of de stekker zelf of de draad het heetste punt was, maar beide delen waren deels weggefikt.

Na afkoelen was meteen duidelijk wat de oorzaak was, want de tekst op de kabel gaf eerlijk toe wat de maximale stroomsterkte en voltage waren. Wat het exact was weet ik niet meer, maar het was een non-US combinatie (geen van de AWG tabel) en veel te laag. Ik denk dus dat men daar in de Chinese fabriek dus gewoon iets gepakt heeft wat men elders ook gebruikte. Draad was een non-solid core (dus gevlochten) die eruit zag als non-koper, maar het kan ook een legering zijn.

Ik had een goedkope set van 5 gekocht, maar die hele zaak is toen meteen de vuilnisbak in gegaan, en sindsdien ben ik paranoide betreft kabels en zekeringen. Welicht overdreven, maar ik neem dus geen risico meer.
toon volledige bericht
Aansluitsnoer van apparaten hoord ook soepel te zijn. Kan ook nog (deels) vertind draad zijn geweest.

[ Voor 91% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-11-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:20:
...
Je kunt ook de stekker er af knippen en een normale Schuko aan zetten.
...
Aangezien ik in de VS woon, is zo'n Schuko niet erg handig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Armin schreef op woensdag 20 november 2019 @ 18:29:
[...]

Aangezien ik in de VS woon, is zo'n Schuko niet erg handig :+
Was dan ook niet aan jou gericht..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EQe0CVk.jpg

Ik deel nog graag even het resultaat, mochten er meer mensen interesse hebben. Ziet er erg authentiek uit, bulbs zijn ook van glas en door de filament lijkt het net op echte gloeilampjes, maar het is led, wordt niet heet en verbruikt ook een stuk minder.

Heb uiteindelijk deze besteld op aanraden van Bart ®":
https://www.xmasdirect.co...s/flo-garden-fairy-lights

Even een reisstekker (uk>eu) ertussen en klaar. :)

Pagina: 1