Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kan ik hier een stopcontact plaatsen (van maken)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• angerfist-yentl
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 13:01

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Topicstarter
Hallo mede tweakers.
Ik wil graag een stopcontact in mijn kelder hebben.
Het huis komt uit de jaren 60 dus de draden hebben voor mij vreemde kleuren.

Nu heb ik hier 3 stroomkabels lopen vanaf zolder. (2 zwart en 1 bruine) Hier zat vroeger de schakelaar op aangesloten voor de ventilator op zolder (met stand 1 en stand 2 om de snelheid van de ventilator te bepalen)
De ventilator is vervangen en is nu aangesloten op een normaal stopcontact en draadloos bestuurd dus worden deze kabels niet meer gebruikt.

Zo hangen de kabels erbij in de kelder >FOTO<

Op zolder zit het hierop aangesloten >FOTO< >FOTO2< >FOTO3<
Hierop zat vroeger de ventilator aangesloten.

Dit lijkt een krachtstroompunt?
Met 2 x zwarte kabel 1 x bruine kabel en 1 x geel/groene kabel en 1 x blauwe kabel.

N = BLAUW
L1= BRUIN
L2= Zwart
L3= Zwart
AARDE = Groen GEEL

Maar voor zover ik weet heb ik geen aansluiting voor 3x25a in de meterkast >FOTO< >FOTO2<

Ik heb 4 groepen in totaal en 2 aardlekschakelaars

Groep 1 = Wasmachine , Inductiekookplaat op 1 fase met combiswitch)
Groep 2 = Slaapkamers, Douche,stopcontact bij keukenkast.
Groep 3 = Kelder,keuken,schuur (hier zal de lamp op zitten in de kelder?)
Groep 4 = Kamer,hal,WC,Overloop,Zolder.

Mijn multimeter is maar een CAT II dus ik kan geen krachtstroom meten (max 300v) Dus voor dat ik een nieuwe meter koop om zeker te zijn.
Is dit te doen? >FOTO< van te plaatsen stopcontact)

Vriendelijk bedankt voor het mee denken!
Yentl,

angerfist-yentl wijzigde deze reactie 18-11-2019 13:39 (12%)

Mijn Systeem(en)

Beste antwoord (via angerfist-yentl op 18-11-2019 15:44)

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:39

Exigence

dnkroz

Kijk eens in de lasdoos waar het Perilex stopcontact op is aangesloten. Vanuit daar wordt waarschijnlijk de Perilex voorzien van L+N+PE en via die doos zullen de 2 schakeldraden vanuit het Perilex stopcontact naar de kelder gaan. Hoogstwaarschijnlijk komt de L in de kelder ook uit de desbetreffende lasdoos.

Dan is het een kwestie van de twee zwarte vanuit deze lasdoos naar de kelder vervangen door een blauwe en geel/groene. Kun je direct het Perilex stopcontact loskoppelen in de lasdoos en daarna verwijderen.
https://tweakers.net/ext/f/UY3Y1zYULqGlsSHyg3u6XKLe/full.png

Exigence wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:37 (10%)

Alle reacties

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:55
Nee, dit is een perilex schakeling waardoor je meerdere standen kan schakelen. De aansluiting zelf wordt vaak ook inderdaad gebruikt voor bijvoorbeeld kookplaten, dan wel als soort krachtstroom punt, met dien verstande dat dit dan weer niet te vergelijken is met een 380v aansluiting, lang verhaal. Maar zou hem rustig durven doormeten

In theorie kan je een stopcontact van maken (je hebt bruin, je kan zwart gebruiken voor blauw en aarde > doorverbinden op zolder waar je de aansluiting zelf weghaalt). Zou ik niet doen, ik zou nieuw draden trekken. Iets meer werk, veel meer plezier.

Bob-B190 wijzigde deze reactie 18-11-2019 13:41 (9%)

Memento mori

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06-12 13:34
Het is een Perilex stopcontact, gemaakt voor ventilatieboxen etc. Meestal is dit geen krachtstroom.

Wat is er gebeurd met de standenschakelaar van de ventilatie? Die zwarte draden (schakeldraad) zullen daar uitkomen, meestal ergens in de keuken.

• angerfist-yentl

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Topicstarter
Bedankt voor het reageren, @euchromatic
Deze kabels kwamen eerst uit in de keuken (door dat gat op de foto) en zat aangesloten op die schakelaar in de keuken maar de nieuwe ventilator heeft een draadloze schakelaar dus werden deze draden overbodig. >FOTO<

@Bob-B190 Bedankt voor het reageren, Het klinkt al ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht.
ik vroeg mij ook meer af hoe het nu eigenlijk aangesloten zit op zolder en waarom. Het lijkt alsof er 2 x 220volt op staat? (dus een soort 2fase,kookgroep idee)

Mijn Systeem(en)

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 06-12 13:34
angerfist-yentl schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:51:
Deze kabels kwamen eerst uit in de keuken (door dat gat op de foto) en zat aangesloten op die schakelaar in de keuken maar de nieuwe ventilator heeft een draadloze schakelaar dus werden deze draden overbodig.
Als je geluk hebt gaan ze van de keuken naar de ventolator via de meterkast, dan is nieuwe draden door de buis trekken makkelijk. Maar met een beetje pech komen de zwarte draden nu achter de keukentegeltjes uit de muur: dan heb je niets meer aan die buis.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

angerfist-yentl schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:51:
Bedankt voor het reageren, @euchromatic
Deze kabels kwamen eerst uit in de keuken (door dat gat op de foto) en zat aangesloten op die schakelaar in de keuken maar de nieuwe ventilator heeft een draadloze schakelaar dus werden deze draden overbodig. >FOTO<

@Bob-B190 Bedankt voor het reageren, Het klinkt al ingewikkelder dan ik in eerste instantie dacht.
ik vroeg mij ook meer af hoe het nu eigenlijk aangesloten zit op zolder en waarom. Het lijkt alsof er 2 x 220volt op staat? (dus een soort 2fase,kookgroep idee)
Nee, de 3-standen schakelaar zette 230V op de benodigde draad zodat de ventilator in de goede stand ging. Dit heeft allemaal niks met krachtstroom te maken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:39

Exigence

dnkroz

Kijk eens in de lasdoos waar het Perilex stopcontact op is aangesloten. Vanuit daar wordt waarschijnlijk de Perilex voorzien van L+N+PE en via die doos zullen de 2 schakeldraden vanuit het Perilex stopcontact naar de kelder gaan. Hoogstwaarschijnlijk komt de L in de kelder ook uit de desbetreffende lasdoos.

Dan is het een kwestie van de twee zwarte vanuit deze lasdoos naar de kelder vervangen door een blauwe en geel/groene. Kun je direct het Perilex stopcontact loskoppelen in de lasdoos en daarna verwijderen.

Exigence wijzigde deze reactie 18-11-2019 14:37 (10%)

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:52
Even opletten dat de zwarte draden zo op 't oog maar 1,5mm2 zijn. Dat is gebruikelijk voor schakeldraad waar weinig (verlichting) of geen belasting op zit. Daar mag maar 10A doorheen.
Sluit je 't aan op een groep met 16A en de volgende bewoner denkt leuk zijn 3000W wasdroger aan, dan heb je een probleem.

De draad wordt overbelast, maar de zekering doet niks.

Wat @Exigence aangeeft is de juiste oplossing.
Alternatief is vanuit je meterkast rechtstreeks je kelder in boren.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 10:31
Die op zolder kun je zeker een gewoon stopcontact van maken. Die in de kelder niet; je mist een blauwe en geelgroene 2,5mm2

• angerfist-yentl

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Topicstarter
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Heb uiteindelijk mijn oom gevraagd of hij mij wou helpen.
Dit heeft hij gedaan en hij werkt maar lees nu hier op het forum niet op de juiste manier.. >FOTO<

Hij heeft de dikste bruine draad als aarde gebruikt omdat dit makkelijker zou zijn beneden en de 2 zwarte draden als fase en nul draad omdat dit volgens hem niet uitmaakt hoe je dit aansluit maar eigenlijk moet ik dus 2 draden vervangen door Blauw en GEEL/groen en dikker. :?

Hopelijk is dat niet te moeilijk.
Heb weer veel geleerd vandaag!
Bedankt.

Mijn Systeem(en)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:51
angerfist-yentl schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:58:
Dit heeft hij gedaan en hij werkt maar lees nu hier op het forum niet op de juiste manier.. >FOTO<

Hij heeft de dikste bruine draad als aarde gebruikt omdat dit makkelijker zou zijn beneden en de 2 zwarte draden als fase en nul draad omdat dit volgens hem niet uitmaakt hoe je dit aansluit maar eigenlijk moet ik dus 2 draden vervangen door Blauw en GEEL/groen en dikker. :?

Bedankt.
Ik zou die oom niet meer langs laten komen om iets aan electra te laten sleutelen.

• kabeltjekabel

Bedankt.
Nou, van je familie moet je het maar hebben :o :o
maar eigenlijk moet ik dus 2 draden vervangen door Blauw en GEEL/groen en dikker.
Ja, zonder 'eigenlijk'.

En natuurlijk geen bruin als aarde. Wat is dit voor beunhazerij. :/

Zo de aders los (zonder buis) de bocht om deugd ook niet.

Ergens verwacht ik dan ook nog wel dat dat stekkerblok zo'n 10A exemplaar is :P

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 18-11-2019 16:11 (5%)

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07:55

Bedankt.
:X

Memento mori

• Osiris
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Vraag me af in hoe veel problemen je komt als je 't huis verkoopt en het vervolgens door deze incorrecte methode affikt.. :o

• angerfist-yentl

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Topicstarter
@kabeltjekabel Bedankt voor het reageren.

Hij leek er wel verstand van te hebben en was ook wel blij dat hij mij wou helpen hij is 72 jaar oud dus wellicht komt hij nog uit een tijd dat dit nog wel kon
Was dus ook blij dat het gelukt was maar voor nu heb ik de aders uit de lasdoos gehaald op zolder.

Nu nog leren hoe ik gemakkelijk draden kan wisselen zou ik gewoon de nieuwe draad aan de oude draad kunnen maken en die er door trekken of zou dit te veel wrijving hebben en niet werken. ik kan beneden in de kelder en op zolder de kabel wel langer of korter maken door eraan te trekken.

@Osiris Het is een huurhuis.

Mijn Systeem(en)

• kabeltjekabel
Dat kan, mits je ze goed en compact aan elkaar knoopt.

Meeste verhuurders willen overigens niet dat huurders aan de vaste infra gaan knutselen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 18-11-2019 17:00 (46%)

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06-12 13:16

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

angerfist-yentl schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:34:
Ik wil graag een stopcontact in mijn kelder hebben.
Het huis komt uit de jaren 60 dus de draden hebben voor mij vreemde kleuren.
Welke kleuren verwacht je dan?

Stopcontact sluit je aan met bruin, blauw en groen/geen. Al het andere is beunhazerij.
Zwart, blauw en groen/geel kan ook als het een geschakeld stopcontact betreft, gebruik dan wel 2,5mm^2 draad.

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08:14

Theo

moederbord

Je hebt meerdere degradaties van electra aanleggen:
1) Zoals het moet/hoort volgens de geldende NEN normen. Een installatie kan dan goedgekeurd worden
2) Niet direct gevaarlijk aangelegd: Verkeerde kleuren draden gebruikt. Niet alles dubbel geïsoleerd aangelegd.
3) Aangelegd met direct kans op gevaar: Fase en nul elk op een aparte automaat; fase en nulkabels die niet in een kabelgoot liggen. Stopcontacten die niet deugdelijk vast zitten. Incorrect draad gebruikt.
4) (zelf)moord en brand: Geen automaten gebruiken. Koperen kabels aanraakbaar. Geen afdekplaten op de stopcontacten. Tweelingsnoer gebruikt in de vaste installatie. Alufolie om de zekeringen.

De target is 1); dit was je installatie ook. Je vaste installatie is door de beunhazerij een niveautje gezakt en voldoet niet meer aan de NEN normen. Het zal niet snel een direct gevaar oplveren, maar veilig is het niet. Jij weet _nu_ nog dat 'die ene zwarte de fase is', maar over een jaar weet je dat niet meer. Een ander die ooit aan deze vaste installatie zal werken (bijv de volgende bewoner) loopt serieus kans om zichtself onder stroom te zetten omdat er spanning staat op kabels waar dat niet altijd hoort te zijn.

De enige echte goede oplossing was om nieuwe kabels aan te leggen. Maar daar is het nu te laat voor :P Wat je nog wel kan doen is het volgende:
Haal/maak een stukje PVC pijp dat in een 90 graden bocht loopt zodat de kabel die van boven komt helemaal tot IN het stopcontact voorzien is van een pvc buis. Je mag dus NERGENS de gekleurde draden zien.
Haal een paar rolletjes met pvc electratape (of ander tape); een rolletje bruin, een rolletje blauw en een rolletje geel/groen. Zoek uit welke kabel welke functie heeft en markeer deze kabels zoveel mogelijk met de juiste kleur tape (in ieder geval het begin EN einde, EN bij elke lasdoos)

Met deze twee aanpassingen zit je installatie niet meer in de tweede categorie maar is deze bijna helemaal volgens de NEN normen. Het zijn kleine modificaties die het verschil kunnen maken tussen de beuhazerij dat het nu is en een goede stap richting hoe het volgens de normen moet. :)

7400 Wp op het dak

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 06-12 14:39
Hmmm, zijn zwarte schakeldraden vaak/af-en-toe niet dunner dan gewone bruine/blauwe draden? En als je dan een zwarte draad als fase gebruikt naar zo'n stopcontact toe, geeft dat dan geen risico's op oververhitting?

(weet ik dus niet zeker - en als zwart gewoon net zo dik is als bruin, dan maakt het volgens mij niet uit en is het gewoon yuck.)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Moet de WCD per se op die groep van de ventilator? Dan draden vervangen idd.

Of kun je misschien simpeler iets met dat lasdoosje waar de schakelaar en lamp uit komen? Daar een WCD bij maken dus. Wel even kijken of daar een groen/gele aardedraad bij zit.

In het laatste geval natuurlijk deze beunhazerij van je oom weer los halen en de losse draden even netjes afwerken in een doosje ofzo.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
Theo schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:07:

De enige echte goede oplossing was om nieuwe kabels aan te leggen. Maar daar is het nu te laat voor :P Wat je nog wel kan doen is het volgende:
Haal/maak een stukje PVC pijp dat in een 90 graden bocht loopt zodat de kabel die van boven komt helemaal tot IN het stopcontact voorzien is van een pvc buis. Je mag dus NERGENS de gekleurde draden zien.
Haal een paar rolletjes met pvc electratape (of ander tape); een rolletje bruin, een rolletje blauw en een rolletje geel/groen. Zoek uit welke kabel welke functie heeft en markeer deze kabels zoveel mogelijk met de juiste kleur tape (in ieder geval het begin EN einde, EN bij elke lasdoos)
Hoezo is het nu te laat om het goed te doen :?

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 08:14

Theo

moederbord

kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:39:
[...]

Hoezo is het nu te laat om het goed te doen :?
Goed punt! :P Het is nu eigelijk 'te laat' omdat het werk al gedaan is. Het is voor de TS waarschijnlijk (en ook goed voor te stellen) teveel werk om het werk van oom ongedaan te maken en het zelf alsnog goed aan te (laten) leggen.

7400 Wp op het dak

• kabeltjekabel
Theo schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:58:
[...]

Goed punt! :P Het is nu eigelijk 'te laat' omdat het werk al gedaan is. Het is voor de TS waarschijnlijk (en ook goed voor te stellen) teveel werk om het werk van oom ongedaan te maken en het zelf alsnog goed aan te (laten) leggen.
Het is nooit te laat om prutswerk ongedaan te maken :P

Tien jaar geleden bij familie een hele rits gipsplaten er weer afgeschroefd omdat een of andere schoonfamilielid zelfstandig besloten had dat de dampwerende folie niet nodig was. Geen enkel probleem :+

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:02
vanaalten schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:12:
Hmmm, zijn zwarte schakeldraden vaak/af-en-toe niet dunner dan gewone bruine/blauwe draden? En als je dan een zwarte draad als fase gebruikt naar zo'n stopcontact toe, geeft dat dan geen risico's op oververhitting?)
Ja en waarschijnlijk nee uitgaande van 16A afzekering (wat ik mag hopen).

Schakeldraad is vaak 1,5 mm2, bij mij in huis wel tenminste. De rest 2,5 mm2.

Maar tot 16A en niet te grote lengtes kan dat nog wel zonder te grote spanningsval of echte warmteontwikkeling.

Maar idd, dit zijn situaties die je zo absoluut niet moet willen. Bruin als aarde :F

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Genoeg gezegd.
Hmmm, zijn zwarte schakeldraden vaak/af-en-toe niet dunner dan gewone bruine/blauwe draden?
Klopt. Schakeldraden zijn gemaakt voor 10A. De dikte is dan ook geen 2,5mm2 maar 1,5mm2. Dit heeft er ook mee te maken dat schakelaars, voor normaal gebruik zoals wij dat kennen, bedoeld zijn om maximaal 10A te schakelen. Een WCD mag doorgaans 16A aangesloten hebben en voeden. Daarom zijn fase, nul en aarde dikker.

Van een schakeldraad "zomaar" even een fasedraad maken mag dus niet omdat er op de betreffende WCD 16A aangesloten mag worden, waar de draad dus niet voldoet. Dat geeft kans op ongelukken die je liever niet wilt.

Het vervangen is relatief eenvoudig, daarbij kun je draden aan elkaar koppelen door middel van lasklemmen. Omdat je een deel van je installatie aanpast naar nieuwe kleuren moet je officieel de hele groep voorzien van nieuwe draden. Dit is zodat er geen ongelukken gebeuren wanneer mensen de verkeerde kleuren aan elkaar verbinden.

sypie wijzigde deze reactie 19-11-2019 06:53 (78%)

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:16
Hmmm, zijn zwarte schakeldraden vaak/af-en-toe niet dunner dan gewone bruine/blauwe draden? En als je dan een zwarte draad als fase gebruikt naar zo'n stopcontact toe, geeft dat dan geen risico's op oververhitting?

(weet ik dus niet zeker - en als zwart gewoon net zo dik is als bruin, dan maakt het volgens mij niet uit en is het gewoon yuck.)
Zou in principe niet mogen. Er moet namelijk eenzelfde vermogen over. Wel is het zo dat schakeldraden natuurlijk vooral gebruikt worden in combinatie met verlichting en niet zozeer met stopcontacten. Hoe het met de normering in NL zit weet ik niet maar in B mag een kring die enkel en alleen voor verlichting gebruikt wordt uitgevoerd worden met draad van 1,5mm² en afgezekerd op max. 16A terwijl stopcontacten met 2,5mm² uitgevoerd moeten worden en afgezekerd op maximaal 20A.

Huidige normering schrijft voor dat een nulgeleider uitgevoerd moet worden in het lichtblauw terwijl de aarding uitgevoerd moet worden met groen/geel. In een monofase opstelling wordt daarnaast aanbevolen de fase bruin (NL) of rood (B) te maken terwijl schakeldraden aanbevolen worden om zwart te zijn. Maar die kleuren zijn aanbevelingen. Je mag een fase of schakeldraad van elke kleur voorzien zolang het niet tweekleurig of lichtblauw is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True