Alibaba - Shipping terms: DAP vs DDP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
Ik wil een bestelling bij Alibaba gaan plaatsen maar het is mij niet helemaal duidelijk voor welke trading terms ik zou moeten gaan.

DAP:
DAP is the abbreviation of Delivered at Place. It means that the seller needs to bear cost, risk and responsibility for goods until made available to buyer at named place of destination.

A kind remind: the seller clears goods only for export, not import.

DDP:
DDP means Delivered duty paid. It is a transaction in which the seller must pay for all of the costs related to transporting the goods and is responsible in full for the goods until they have been received and transferred to the buyer. This includes paying for the shipping, the duties and any other expenses incurred while shipping the goods.

Stel ik plaats voor € 140,- een order en kies voor DAP als trading terms.
Betekent dit dan dat de goederen op het adres worden afgeleverd en ik daarna nog een brief van de douane krijg om hier BTW over te betalen? + Inklaringskosten van het postbedrijf?

Bij DDP zou dit allemaal in de prijs inbegrepen moeten zijn.

Wie heeft hier ervaring mee, en welke trading term is aan te raden?

Afbeeldingslocatie: https://img.alicdn.com/tfs/TB1h.vEggHqK1RjSZFgXXa7JXXa-2128-1118.png

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Is het product dat je bestelt duurder of goedkoper dan 22 euro? En als het duurder is: duurder of goedkoper dan 150?

[ Voor 29% gewijzigd door NMe op 18-11-2019 12:54 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:16
NMe schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:53:
Is het product dat je bestelt duurder of goedkoper dan 22 euro?
Hij zegt "Stel ik koop iets voor €140." Hij wil dus de situatie weten wanneer hij een product koopt voor €140. :)
Dus duurder dan €22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ah, gemist. :)

Vrij simpel dan. Als het product 140 euro kost en je moet inklaringskosten betalen dan kom je al snel aan 40-50 euro aan BTW en administratiekosten. Als voor DDP kiezen goedkoper is dan dat dan is het de verstandige optie. Zo niet, dan niet.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

Ten eerste ben je ondernemer of particulier?

Bij DAP zal je 'zelf' 'moeten' inklaren (ondernemer), je kan dit vooraf regelen, alle verzenders hebben daar wel services voor, of achteraf.

Je *kan* je een brief krijgen van de postbedrijf in het geval van particulier, dat gebeurt niet altijd

Bij DDP doet de verzender ook het inklaren, daar zal ook kosten aan hangen, en het is maar de vraag of zijn fee lager is dan de inklaringskosten.

[ Voor 20% gewijzigd door Rmg op 18-11-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKeY
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04 14:40
Rmg schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:59:
Bij DDP doet de verzender ook het inklaren, daar zal ook kosten aan hangen, en het is maar de vraag of zijn fee lager is dan de inklaringskosten.
Bij DDP klaart de transporteur die de goederen ontvangt de goederen in.. de rekening voor afhandeling en invoerrechten etc gaat dan naar de verzender

Een dag is een dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Thanks, wat is jullie ervaring met DDP? Vervallen de inklaringskosten en BTW altijd, of komt het toch wel eens voor dat DDP niet echt DDP was.

Ik ben een particulier en ik heb 2 prijzen doorgekregen:

Product: $125,- (€ 113,)
Shipping + DAP = $105,0
Shipping + DDP = $130,0

Verschil = $25,- (€ 22,5)

Inklaringskosten + BTW voor € 22,5 lijkt mij een goede deal.
Maargoed, dan moeten daar achteraf geen extra kosten bij komen.

Wat is jullie ervaring? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
Bij een juiste DDP zou je geen extra kosten meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40
Strider schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:44:
Thanks, wat is jullie ervaring met DDP? Vervallen de inklaringskosten en BTW altijd, of komt het toch wel eens voor dat DDP niet echt DDP was.

Ik ben een particulier en ik heb 2 prijzen doorgekregen:

Product: $125,- (€ 113,)
Shipping + DAP = $105,0
Shipping + DDP = $130,0

Verschil = $25,- (€ 22,5)

Inklaringskosten + BTW voor € 22,5 lijkt mij een goede deal.
Maargoed, dan moeten daar achteraf geen extra kosten bij komen.

Wat is jullie ervaring? :)
Dit zijn "ICC Incoterms" die doorgaans beter te begrijpen zijn in de context van containers dan pakketjes via PostNL / DHL / ... (Neem aan dat het daar om gaat?). Maar in dit geval is het verschil tussen DAP en DDP inderdaad enkel inklaring en belastingen. (De plaats van DAP is immers jouw adres).

Kies je DDP, dan zijn er twee opties voor de verkoper. Beide komen voor:
1. Ze versturen het alsnog DAP, met een aangegeven waarde onder de €22. Pikt de Douane het pakket er alsnog uit, dan moet je de extra kosten bij hun claimen. Ze zeggen dan 50x sorry en beloven je de kosten in mindering te brengen op je volgende bestelling. Dan zeur jij weer door en krijg je uiteindelijk het geld wel. Vooral verkopers die veel leveren aan consumenten doen dit vaak. Ook de verzendmethode is belangrijk: China Post komt er meestal wel door, DHL vrijwel nooit, enz.
2. Ze versturen het product netjes DDP en krijgen van de vervoerder de rekening. Verkopers die zich richten op de zakelijke markt doen dit vaak. Hun afnemers willen geen gezeik. Ook als het pakket groot is zullen ze het minder snel proberen omdat de kans op succes erg klein is.

Afhankelijk van de verzender kun je op het etiket of in de tracking informatie zien onder welke voorwaarden er verzonden is. Zie je 't niet, bel dan de vervoerder. Doe dat het liefst voordat je aangeeft het pakket ontvangen te hebben. Overigens doet iedere pakketbezorger zelf inklaringen. De rekening, mocht die komen, komt dus niet van de Douane, maar van de pakketbezorger.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 18-11-2019 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Nijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:21:
[...]

Dit zijn "ICC Incoterms" die doorgaans beter te begrijpen zijn in de context van containers dan pakketjes via PostNL / DHL / ... (Neem aan dat het daar om gaat?). Maar in dit geval is het verschil tussen DAP en DDP inderdaad enkel inklaring en belastingen. (De plaats van DAP is immers jouw adres).

1. Ze versturen het alsnog DAP, met een aangegeven waarde onder de €22. Pikt de Douane het pakket er alsnog uit, dan moet je de extra kosten bij hun claimen. Ze zeggen dan 50x sorry en beloven je de kosten in mindering te brengen op je volgende bestelling. Dan zeur jij weer door en krijg je uiteindelijk het geld wel. Vooral verkopers die veel leveren aan consumenten doen dit vaak. Ook de verzendmethode is belangrijk: China Post komt er meestal wel door, DHL vrijwel nooit, enz.
2. Ze versturen het product netjes DDP en krijgen van de vervoerder de rekening. Verkopers die zich richten op de zakelijke markt doen dit vaak. Hun afnemers willen geen gezeik. Ook als het pakket groot is zullen ze het minder snel proberen omdat de kans op succes erg klein is.

Afhankelijk van de verzender kun je op het etiket of in de tracking informatie zien onder welke voorwaarden er verzonden is. Zie je 't niet, bel dan de vervoerder. Doe dat het liefst voordat je aangeeft het pakket ontvangen te hebben. Overigens doet iedere pakketbezorger zelf inklaringen. De rekening, mocht die komen, komt dus niet van de Douane, maar van de pakketbezorger.
toon volledige bericht
Thanks dit helpt. Stel je plaatst de order in Alibaba en je kiest DDP als trade terms. De verkoper kiest er uiteindelijk voor om het product te versturen met een waarde onder de € 22,-. Douane pikt je pakket eruit en je krijgt een naheffing, ik neem aan dat Alibaba je dan altijd in het gelijk zal stellen aangezien het product niet onder DDP verzonden is?

Wat is voor een bedrijf het voordeel om voor DDP te kiezen?
Als particulier begrijp ik dit wel, je weet van te voren precies wat je moet betalen.

Als bedrijf zijnde wil je liever voor DAP gaan toch? Zodat je uiteindelijk altijd de BTW kunt terugvragen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gangsta_playa
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 19:54
Belg hier: bij een aankoop onder CFR heeft mijn vader nog een extra EORI nummer moeten aanvragen. Met zijn BTW nummer heeft hij dat moeten doen.

Dus het kan zijn dat je via DAP nog zo een nummer moet aanvragen. Via DPP dan waarschijnlijk niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:40
CFR is een term die voor pakketpost niet voor zal komen. Dus ik neem aan dat hij vracht heeft laten leveren en dat in de haven moest ophalen? Ja, dan moet je inderdaad ook zelf de inklaring organiseren. Daar heb je o.a. een EORI nummer voor nodig. Of je huurt een bedrijf in om de inklaring te doen (kiest men doorgaans voor).

Pakketpost werkt echter anders. Tenzij je vooraf al zelf de inklaring hebt georganiseerd, zal de vervoerder de inklaring voor je doen en daar zo'n €15 voor in rekening brengen.
Strider schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:26:
[...]

Thanks dit helpt. Stel je plaatst de order in Alibaba en je kiest DDP als trade terms. De verkoper kiest er uiteindelijk voor om het product te versturen met een waarde onder de € 22,-. Douane pikt je pakket eruit en je krijgt een naheffing, ik neem aan dat Alibaba je dan altijd in het gelijk zal stellen aangezien het product niet onder DDP verzonden is?
Mijn ervaring is dat de verkopers het niet zo ver laten komen. Maar mocht het toch tot een trade dispute komen zou ik erg verbaasd zijn als Alibaba dat in jouw nadeel beslist. Zowel bij AliExpress als Alibaba kiezen ze de kant van de koper tenzij ze niet anders kunnen. Maar wederom, dat is mijn ervaring.
Strider schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:26:
[...]
Als bedrijf zijnde wil je liever voor DAP gaan toch? Zodat je uiteindelijk altijd de BTW kunt terugvragen.
Als je twee pakketjes per jaar hebt: Ja. Heb je meer, dan duik je jankend en al in het oerwoud aan regelgeving.

[ Voor 52% gewijzigd door Nijn op 19-11-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Nijn schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:59:
CFR is een term die voor pakketpost niet voor zal komen. Dus ik neem aan dat hij vracht heeft laten leveren en dat in de haven moest ophalen? Ja, dan moet je inderdaad ook zelf de inklaring organiseren. Daar heb je o.a. een EORI nummer voor nodig. Of je huurt een bedrijf in om de inklaring te doen (kiest men doorgaans voor).

Pakketpost werkt echter anders. Tenzij je vooraf al zelf de inklaring hebt georganiseerd, zal de vervoerder de inklaring voor je doen en daar zo'n €15 voor in rekening brengen.

[...]

Mijn ervaring is dat de verkopers het niet zo ver laten komen. Maar mocht het toch tot een trade dispute komen zou ik erg verbaasd zijn als Alibaba dat in jouw nadeel beslist. Zowel bij AliExpress als Alibaba kiezen ze de kant van de koper tenzij ze niet anders kunnen. Maar wederom, dat is mijn ervaring.

[...]

Als je twee pakketjes per jaar hebt: Ja. Heb je meer, dan duik je jankend en al in het oerwoud aan regelgeving.
toon volledige bericht
Thanks, zit er eigenlijk nog veel verschil tussen Shipping Method: Express of Air Cargo (beide DDP)?

Is Express echt veel sneller? Of is het verschil maar een paar dagen? Met veel sneller bedoel ik 1 a 2 weken sneller.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30

Saffie_time

Why use this? 42!

Strider schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:47:
[...]

Thanks, zit er eigenlijk nog veel verschil tussen Shipping Method: Express of Air Cargo (beide DDP)?

Is Express echt veel sneller? Of is het verschil maar een paar dagen? Met veel sneller bedoel ik 1 a 2 weken sneller.
Als mijn leveranciers iets per 'express' verzenden naar ons kantoor (vanuit China naar Nederland) dan heb ik het in (99% van de gevallen) met 2 dagen hier.
Echter vraag ik me af of via alibaba dat dezelfde soort express zal zijn.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Doorgaans wil je dat je DDP geleverd krijgt omdat je vendor waarschijnlijk al zaken doet met een broker en jij nog niet.

Als je zelf voor de inklaring van de goederen wil zorgen en een broker hebt, ga je voor DAP.

Houd er wel rekening mee dat beide incoterms per default geen verzekering van de goederen bevat.

[ Voor 18% gewijzigd door Hoiz op 20-11-2019 23:36 ]

• Strider
Hebben jullie ook ervaring met sample orders?

De verzendkosten die ik bij sample orders voorbij zien komen zijn echt gigantisch.
Eigenlijk altijd hoger dan het product zelf.

Ik merk dit bij meerdere leveranciers. Waarschijnlijk zit hier dan ook geen onderhandelingsruimte in?

BlaBlaBla

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Strider schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:36:
Hebben jullie ook ervaring met sample orders?

De verzendkosten die ik bij sample orders voorbij zien komen zijn echt gigantisch.
Eigenlijk altijd hoger dan het product zelf.

Ik merk dit bij meerdere leveranciers. Waarschijnlijk zit hier dan ook geen onderhandelingsruimte in?
Vaak worden sample orders per default expedited (snel verzonden) - misschien dat je supplier enkel een snelle levermethode aanbiedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubentweakers00
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10-04-2020
Nijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:21:
[...]

toon volledige bericht
weet iemand of je met een bestelling met ddp ook btw terug kan vragen in je kwartaal aangiften of kan dat alleen als je een brief van de douane krijgt of het postbedrijf (die je denk ik niet krijgt omdat je het ddp verzend en die dus gaat naar de leverancier). weet iemand hier meer van?
Pagina: 1