Toon posts:

Autowrak meenemen/tot eigendom maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, laatst heb ik een hele gave auto gezien die aangegeven was bij de gemeente en na 2 weken verwijderd zal worden. Ik vind deze auto erg gaaf en zou 'm graag opknappen. Mag ik deze auto zomaar wegslepen en als eigendom claimen, moet ik contact opnemen met de gemeente of is hier geen mogelijkheid tot het verkrijgen van eigendom van de auto?

Zelf heb ik al een artikel gelezen waarin staat dat een gedumpt eigendom van de staat is wanneer de rechtmatige eigenaar het achter heeft gelaten op de openbare weg, met als doel het kwijtraken ervan. Echter stelt de pagina ook dat de staat voorstander is van hergebruiken van de materialen.

Is hier een bepaalde regeling in of moet ik contact opnemen met de gemeente om eigendom tot de auto aan te vragen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-11 17:52
Lijkt mij dat je dit met de gemeente moet kortsluiten. Waarschijnlijk moeten zij hem officieel afslepen, en dan kan jij hem weer ergens anders oppikken. Jij mag niet zomaar bepalen of iets een autowrak is natuurlijk ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Nat-Water op 18-11-2019 10:11 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27
Deze zal na weggesleept te zijn in beslag genomen worden en via de Domeinen geveild gaan worden. Zomaar toe-eigenen, ook in overleg met de gemeente, kan/mag niet.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-11 18:23

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat je hiervoor best contact opneemt met de gemeente. Normaal gezien worden die dingen geveild, maar met wat geluk hebben ze geen zin in die rompslomp en kan je hem gewoon meenemen.

Android developer & dürüm-liefhebber

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik zou contact opnemen met de gemeente. Zéér zeker niet zelf zonder overleg gaan afslepen, dat is diefstal. Heb je straks problemen van.

Zal uiteindelijk wel op een veiling ofzo uitlopen idd.

Virussen? Scan ze hier!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01:08

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zal misschien best wat tijd overheen gaan ook, ik neem aan dat zoiets gezien moet worden als publiekrechtelijk 'besluit' van de gemeente en er dus ook bezwaartermijn e.d. gaan gelden. Als de auto dan al is verkocht, heeft de gemeente een probleem. Hij zal dus eerst een poosje bij/door de gemeente in bewaring worden gehouden verwacht ik.

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-11 16:37
Probeer contact op te nemen met de eigenaar voordat er een beslag wordt gelegd, de gemeente is pas"eigenaar na het slepen ", en vindt het ook niet erg/vervelend om te slepen, daar zijn ze per slot van rekening ook voor, en die sturen ze ook en pas als die niet betaald etc. wordt het voertuig verkocht.

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-11 15:49
Is het die Maserati in Veenendaal toevallig? Want die eigenaar heeft zich gemeld :9 .

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:09:
[..] Mag ik deze auto zomaar wegslepen en als eigendom claimen, [..]
Bedenk ook dat je na het opknappen wellicht de auto de weg op wilt krijgen. Dat gaat lastig worden zonder eigendomspapieren bij de RDW.

*sowieso

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Daar zijn op zich wel mogelijkheden voor, zo lang de boel niet gestolen is oid. (een makkelijk/snel pad om te bewandelen overigens).

Maar als het deze is:
Erwin schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:44:
Is het die Maserati in Veenendaal toevallig? Want die eigenaar heeft zich gemeld :9 .
Zonder chassisnummer wordt het wel een sketchy verhaal

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:36
timberleek schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:46:
Daar zijn op zich wel mogelijkheden voor, zo lang de boel niet gestolen is oid. (een makkelijk/snel pad om te bewandelen overigens).

Maar als het deze is:

[...]

Zonder chassisnummer wordt het wel een sketchy verhaal
chassisnummer kun je natuurlijk op verschillende plaatsen van het wrak overnemen... de vraag is meer hoe je het papier technisch gaat regelen.
Politie bij staandehouding: "Goedendag, mag ik uw rijbewijs en ketekenbewijs even zien" ...
TS: "uh... nou.. dit was eerst een wrak.. die vond ik op de weg en heb ik meegenomen.. dus die papieren.. die heb ik zeg maar niet"
>:)

*sowieso

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Na vrijgave van de gemeente (als zij hem in beslag nemen) krijg je daar (mag ik hopen) een bewijs van. Daarmee is het aantoonbaar jouw eigendom.

Als object overigens, geen voertuig. Daarvoor moet je eerst vechten met het RDW.

Chassisnummer staat als het goed is op meerdere plekken, maar het aangezien de nieuwberichten over die maserati specifiek het ontbreken van een chassisnummer noemen vermoedt ik dat hij iig niet staat waar hij hoort te staan. Ook al staat hij nog op andere plaatsen, roept dat toch wel vraagtekens op (of dat stuk plaat moet net weggerot zijn oid).

TS mag hem nu iig niet wegslepen. De auto is eigendom van de (onbekende) eigenaar, dat zou dan diefstal zijn. De gemeente mag hem in beslag nemen. Pas als zij hem aan de TS gunnen mag hij hem ophalen (zullen nog wat stappen tussen zitten als het zoeken naar de eigenaar enzo)

[ Voor 19% gewijzigd door timberleek op 18-11-2019 11:00 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

Standeman

Prutser 1e klasse

DonJunior schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:51:
[...]

chassisnummer kun je natuurlijk op verschillende plaatsen van het wrak overnemen... de vraag is meer hoe je het papier technisch gaat regelen.
Politie bij staandehouding: "Goedendag, mag ik uw rijbewijs en ketekenbewijs even zien" ...
TS: "uh... nou.. dit was eerst een wrak.. die vond ik op de weg en heb ik meegenomen.. dus die papieren.. die heb ik zeg maar niet"
>:)
Politie: Dit voertuig is gebruikt bij een meervoudige moord en een roofoverval. Wilt u even meekomen.

En dan mag je je werkgever gaan uitleggen waarom je voorarrest met drie maanden verlengd is :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de snelle reactie!

Ik ga contact opnemen met de gemeente en kijken wat er mogelijk is, eerst maar flink aan klussen voordat 'ie inderdaad de weg op kan.

Het gaat niet om de Maserati, al was dat ook niet verkeerd geweest!

Nogmaals dank en een fijne dag!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

wildhagen schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:14:
Ik zou contact opnemen met de gemeente. Zéér zeker niet zelf zonder overleg gaan afslepen, dat is diefstal. Heb je straks problemen van.

Zal uiteindelijk wel op een veiling ofzo uitlopen idd.
Kleine nuance, dit geldt voor objecten achter gelaten op de openbare weg. Op privé terrein (dus ook parkeerplaatsen van bedrijven of bij VVE's) geldt dat de eigenaar een object in bewaring mag nemen tot maximaal een jaar na melden bij gemeente/politie. Heeft de rechtmatige eigenaar zich na die tijd niet gemeld, dan wordt de eigenaar van de bewuste parkeerplaats de nieuwe eigenaar. Echter heb je dan nog geen kentekenbewijs, alleen een stuk blik.

In dit verhaal lijkt het in ieder geval om de openbare weg/ruimte te gaan en zijn de politie en gemeente de aangewezen autoriteiten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@deepbass909 Ja klopt, ik reageerde dan ook specifiek op deze situatie :)

Virussen? Scan ze hier!

• Icephase

Icephase

Verwijderd schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:28:

Ik ga contact opnemen met de gemeente en kijken wat er mogelijk is, eerst maar flink aan klussen voordat 'ie inderdaad de weg op kan.

Misschien lees ik het verkeerd, maar ik hoop dat je de stappen in deze volgorde bedoelt:

1. contact opnemen met de gemeente om te kijken wat mogelijk is
2. indien mogelijk om over te nemen, contact opnemen met RDW over tenaamstelling, kenteken etc
3. ophalen en eventueel schorsen, anders wegenbelasting/verzekering regelen
4. klussen
5. rijden

Ik vermoed dat je na stap 1 al een aantal maanden verder bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Icephase op 18-11-2019 14:24 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 11:41
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor auto het is :+

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:53

Vergeet inderdaad niet de papierhandel.
Hoe ga je dat ding op je naam krijgen :?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-11 03:56

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Is dit in België of in Nederland, qua regelgeving namelijk een wereld van verschil.....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:22
FastFred schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:31:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor auto het is :+
Vrees dat we TS* hier niet meer terug gaan zien nu hij zijn vragen beantwoord heeft zien worden..

*Geregistreerd op 18 november 2019

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Nivado schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:11:
Deze zal na weggesleept te zijn in beslag genomen worden en via de Domeinen geveild gaan worden. Zomaar toe-eigenen, ook in overleg met de gemeente, kan/mag niet.
Ironisch toch...

De gemeente, die een verlengde is van het democratisch apparaat en dus van jou mag het. Doe jij hetzelfde mag het niet.

Consultant - Autogek

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:17
matthewk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:38:
Ironisch toch...

De gemeente, die een verlengde is van het democratisch apparaat en dus van jou mag het. Doe jij hetzelfde mag het niet.
Ironisch inderdaad. De gemeente mag mij een paspoort/ID-kaart/rijbewijs uitreiken, maar als ik er zelf één maak is het niet goed. De gemeente mag mij een bouwvergunning verlenen, maar als ik zelf besluit te gaan bouwen is het ook al niet goed. :o :+

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-10 14:09
matthewk schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 08:38:
[...]

Ironisch toch...

Daarna wordt het geveild door Domeinen, veel democratischer kan het toch niet? Iedereen krijgt een kans het object te kopen. :)

• Icephase

Icephase

TheBrut3 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:49:
[...]

Ironisch inderdaad. De gemeente mag mij een paspoort/ID-kaart/rijbewijs uitreiken, maar als ik er zelf één maak is het niet goed. De gemeente mag mij een bouwvergunning verlenen, maar als ik zelf besluit te gaan bouwen is het ook al niet goed. :o :+
Nee hoor. De gemeente doet altijd wat het beste is voor iedereen, jij doet altijd wat het beste is voor jou. Tegenstrijdige belangen = andere regels.

Ja dit is lekker ongenuanceerd gezegd maar dat is de post waar ik op reageer ook dus deal with it

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 14:22
Deze misschien?
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1989299/

--edit
Oesp. Ik had het topic alleen op linkjes gescand

[ Voor 34% gewijzigd door veldsla op 19-11-2019 16:04 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Je had natuurlijk ook de paar posts in dit topic kunnen lezen ;)

Pagina: 1