bash en crash

Pagina: 1
Acties:

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
en ja, dat rijmt :)

Vanochtend zette ik mijn pc aan en kwam erachter dat onze router eruit ligt. Onze router is een linuxbak met RH7 (dus kernel 2.2) erop die adsl deelt via adsl4linux en ipchains. Opnieuw inloggen met het commando adsllogin was genoeg om de verbinding te herstellen. Ik doe dit remote via ssh vanaf mijn eigen compu. Normaal na het inloggen zie ik /root# staan. Nu stond er bash-2.04# en kan ik dus niet meer zien welke directory ik ben. Verder reageerde de router langzaam op commando's dus dacht ik dat een reboot hem goed zou doen. Echter wat ik ook probeerde (reboot, shutdown -r now, init 0 enz.) hij weigerde te rebooten. Alle andere andere commando's werkten wel. Uiteindelijk heb ik de resetknop op de compu zelf moeten gebruiken om dit te bewerkstelligen. Nu heb ik echter nog steeds dat er na het inloggen staat bash-2.04# ipv de directory waar ik in zit. Hoe krijg ik dit terug en wat is er vannacht met mijn server gebeurt?

Verwijderd

Zo'n systeem is niet meer te vertrouwen.

Verwijderd

Uhm, ja, je PS1 variabele (/etc/bashrc of ~/.bashrc) is dan dus gewijzigd....

3 mogelijkheden:
1) ik/jij snappen het niet
2) jjij was dronken toen je dacht /root$ te zien
3) je bent gecrackt (staat redhat bekend om :) )

Ik gok op 1, dan moet je dus even je /etc/bashrc editen om PS1 weer goed te zetten dan klopt het prompt weer.

Als reboot/shutdown het niet doen dan staat je PATH waarschijnlijk niet goed, probeer eens "echo $PATH", als /sbin of /usr/sbin daar niet tussen staat is dat het probleem, op te lossen door in /etc/profile de volgende regel toe te voegen: "export PATH=$PATH:/sbin:/usr/sbin"

• x-wolf
mijn pad staat wel goed want reboot/shutdown worden wel herkend als commando, ik krijg ook nog te zien
[quote]
system shutdown now!!
[quote]

Maar hij reboot dan niet!

Gecrackt? Hoe kom ik daarachter?

PS1 weer goed zetten. Hoe doe je dat precies?

Verwijderd

Hij reboot niet! Kijk, dat is wat anders... Dan gok ik dat jouw kernel niet meer helemaal 100% is....

Een reboot doet dan vaak al wonderen, maar kijk voor de zekerheid even in /var/log/messages naar vage meldingen...

Welke kernel heb je?

• x-wolf
Ik heb dus al een reboot gedaan (althans harde reset, dus gewoon de resetknop op de router ingedrukt) maar dat heeft niet geholpen wat betreft het bash-2.04# verhaal. Wel werkt de router weer iets sneller lijkt het. Ik probeer zo nog ff nogmaals te rebooten, kijken of het dan wel goed werkt via het commando reboot of shutdown -r now.
Ik heb overigens kernel 2.2.16 (die installeert RH7.0 op mijn cdrom standaard).

* x-wolf gaat nu nogmaals zijn server rebooten, mochten jullie het komende uur niets meer van hem vernemen dan weten jullie dat zijn server niet meer goed genoeg werkt om zijn inetverbinding te delen :)

• x-wolf
Heb net ff de server gereboot en nu werkte dat wel!
Het blijft echter dat ik geen normale prompt krijg dus moet PS1 gaan aanpassen. Hoe moet dit? Zou idd mijn kernel instabiel zijn (het is dus versie 2.2.16, dus moet bugloos zijn ;) ) of zou ik gehackt zijn?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 augustus 2001 11:01 schreef x-wolf het volgende:
Heb net ff de server gereboot en nu werkte dat wel!
Het blijft echter dat ik geen normale prompt krijg dus moet PS1 gaan aanpassen.
code:
1
2
marcelm@something marcelm$ grep PS1 .bashrc 
export PS1='\\[\033[0;34m\]\u\\[\033[1;30m\]@\\[\033[1;35m\]\h\\[\033[0;37m\] \W\\[\033[0;34m\]\$\\[\033[0;37m\] '
Zou idd mijn kernel instabiel zijn (het is dus versie 2.2.16, dus moet bugloos zijn ;) )
Ik weet niet of 2.2.16 zonder known bugs is. Ik weet wel dat 2.2.18 2 local root exploits heeft. 2.2.19 heeft geen known exploits.
of zou ik gehackt zijn?
gecrackt.
En die vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden, want crackers doen natuurlijk hun best om zo weinig mogelijk sporen achter te laten. Heeft RH7 known exploits? Heb je overbodige services draaien?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Uit mijn ~/.bashrc (Debian unstable):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 # ~/.bashrc: executed by bash(1) for non-login shells.
# see /usr/share/doc/bash/examples/startup-files for examples

# If running interactively, then:
if [ "$PS1" ]; then

### Hier stonden nog wat aliases, weggeknipt.

# set a fancy prompt

PS1='\u@\h:\w\$ '
fi

Bij mij is de prompt iets als 'odysseus@odysseus:~$ ', dus:
\u = username
\h = hostname
\w = werkdirectory (bij mij dus homedir)

Hij zet hier dus de '@', de ':' en de '$ ' tussen. Als je zelf zo'n prompt wil maken, dan doe je iets als:
code:
1
odysseus@odysseus:~$ export PS1='\u@\h:\w\$ '

Ik zou overigens zeker je logbestanden naspitten om te zien wat er zoal gebeurd is. Kijk ook eens naar het laatste moment van wijziging van bestanden als je .bashrc, maar ook dingen in /etc/. Staan er onbekende gebruikers in de history van je ssh of telnet?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• odysseus
  • Laatst online: 07:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Deadinspace: wat moet jij met een terminal waarin je prompt blauw en roze is, met lichtgrijze letters? Het doet pijn aan mijn ogen ;)

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 11:53 schreef odysseus het volgende:
Deadinspace: wat moet jij met een terminal waarin je prompt blauw en roze is, met lichtgrijze letters? Het doet pijn aan mijn ogen ;)
Dat is kewl. :D
Die van mij heeft ook allemaal kleurtjes, ik kan vanavond de code wel laten zien (werk/windows/niet lief)

• x-wolf
Tja, enige dat ik kan bedenken is dat ik mijn ssh misschien niet helemaal goed beveiligd heb. Kan overigens niets terugvinden in logfiles dat er iets niet goed is.

Op dit moment is echter mijn linuxrouter niet alleen vanaf het interne netwerk met ssh te benaderen maar ook vanaf het inet door de regel:
ipchains -A input -i ppp0 -p tcp --dport ssh -j ACCEPT

Ik wil echter dat het alleen in de toekomst bereikbaar is vanaf het interne netwerk. Werkt dit zo als ik dit verander in de regels:
code:
1
2
ipchains -A input -i eth0 -p tcp --dport ssh -j REJECT
ipchains -A input -i eth1 -p tcp --dport ssh -j ACCEPT

Ikzelf denk dat dit goed is maar durf dit niet uit te proberen want als dit niet werkt en ik de router niet meer kan bereiken met ssh dan moet ik dat ding op een monitor aansluiten en loshalen en das nogal een werkje. Klopt dit met wat ik wil? (eth0 is verbonden met het modem, eth1 met het interne netwerk maar dat dachten jullie vast al :) )

• 0siris
  • Laatst online: 17-08 02:11
Ik weet niet of dit nuttig is: op mijn pentiun 1moederbord waar ik freebsd op had draaien, was een stukje van de socket waar de koeler achter blijft hangen afgebroken. Koeler zweefde dus los in de kast ergens, terwijl de cpu zelf (een pentium 133@150) geen koeling meer had. Dat ding heeft het verbazingwekkend lang uitgehouden (werkt nog steeds zelfs), maar ik kreeg ook allerlei "rare" dingen te zien, hoewel FreeBSD het niet opgaf :)

Moraal na dit lange verhaal: Is dat systeem nog wel 100%? Of tenminste 80%? :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• x-wolf
Bij mij staat overigens in bashrc de volgende voor mij onduidelijke regel die volgens mij mijn prompt verkeerd neerzet maar wat gebeurt hier precies?
code:
1
2
esac
[ "$PS1" = "\\s-\\v\\\$ " ] && PS1 ="[\u@\h \w]\\$ "

Dat tweede deel ziet er goed uit maar wat doet het eerste deel van de regel en wat betekent esac?

Verwijderd

esac is shell code om een soort case-switch te be-eindigen....

Iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 case $variabele in
   start)
     echo "START! :-)"
     ;;
   stop)
     echo "STOP! :-)"
     ;;
 esac
 # hier stop de case switch dus en gaat gewone code weer verder
 echo "En we gaan weer verder"

• x-wolf
Op woensdag 01 augustus 2001 12:11 schreef 0siris het volgende:

....

Moraal na dit lange verhaal: Is dat systeem nog wel 100%? Of tenminste 80%? :)
Weet ik niet. Het is een oude IBM Aptiva, pentium 166. Ongeveer twee weken geleden is de originele Western Digital hdd kapot gegaan. Toen had ik nog Mandrake 8.0 (kernel 2.4) met iptables draaien. Uit een oude compu die hier nog stond heb ik een 1,2 GB Quantum Bigfoot gehaald. Deze is echter geen 3,5 inch maar 5,25 inch, dat past net niet helemaal in de kast. Maar geweld en tape heeft geholpen en houdt nu het stop buiten de kast :)
Toen ik op deze schijf Mandrake weer wilde installeren werkte ADSL4Linux niet. Dit had ik al eerder bij iemand anders meegemaakt en op de site staat dan een patch maar die hielp toen niet en nu weer niet. Ik heb toen maar RH7.0 met kernel 2.2 geinstalleerd omdat op de site adsl4linux al staat dat dit probleem zich alleen voordoet met 2.4 kernels. Idd werkte alles daarna perfect (moest me alleen wel weer inlezen in ipchains terwijl ik net iptables een klein beetje onder de knie had :( )Dat is eigenlijk het enige dat ik tot noch toe heb gemerkt aan dit systeem. Verder draait het al zeker een halfjaar zeer stabiel.

• x-wolf
Beelzebubu, hoe komen jij en anderen toch bij al deze kennis? Studie of net als ik, maar ik weet dan ook niet zoveel op dit gebied :), alles zelf aangeleerd. Welke boeken raden jullie mij aan? Ik moet toch ook in een hoger tempo alles aan gaan leren, het is veel te leuk om hiermee te klooien :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 augustus 2001 11:53 schreef odysseus het volgende:
Nah! Dat is geen roze, dat is licht-paars ja! :P
En misschien moet jij je ogen eens na laten kijken dan, want bij mij doettut helemaal geen pijn (zie http://gemini.luon.net/~marcelm/gnulinux_screenshots/something_eterms.jpeg voor voorbeeldjes) ;)

• x-wolf
Deadinspace, je link werkt niet :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 augustus 2001 12:35 schreef x-wolf het volgende:
Deadinspace, je link werkt niet :)
Dat hoef je niet te vertellen als ik er net zelf achter kom :)

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 12:28 schreef x-wolf het volgende:
Beelzebubu, hoe komen jij en anderen toch bij al deze kennis? Studie of net als ik, maar ik weet dan ook niet zoveel op dit gebied :), alles zelf aangeleerd. Welke boeken raden jullie mij aan? Ik moet toch ook in een hoger tempo alles aan gaan leren, het is veel te leuk om hiermee te klooien :)
Hoe de anderen eraan komen, geen idee :)

Hoe ik eraan kom..... Uhm.... Ook geen idee... Ik studeer verder biologie en heb niet zoveel met ICT (behalve dan mijn huidige vakantiebaan als programmeur)... Ik denk gewoon door te lezen en te kijken...

D.w.z., ik gebruik geen vage grafische programmaatjes om mijn computer te configureren maar doe alles met hulp van pico en nano, dus de meeste configuratiefiles heb ik al wel eens of meerdere keren gezien... En natuurlijk moet ik dan weer TFM lezen om te snappen hoe zo'n config file in elkaar steekt maar op gegeven moment spreekt het voor zich...
Qua programmeren, ik heb tutorials gelezen (http://www.gtk.org/tutorial) en als ik programma's met leuke functies zie dan kijk ik hoe ze dat doen. Daarna met een project gestart en bij een ander project ingestapt en dan leer je dit soort "weetjes" vanzelf wel :)

Ohja, ik ben ooit (*schaam*) met http://www.linuxnewbie.org/ (en natuurlijk LDP)begonnen :P

• x-wolf
Heb ook een hoop geleerd via www.linuxnewbie.nl. Daar is niets mis mee :) Verder mag ik van mezelf ook geen tools gebruiken voor configgen behalve dan vi(m). Die laatste kun je dan ook echt niet missen :)

De gewone dingen, zoals apacheserver, sambaserver, router enz. lukt dan ook wel. Maar hoe kom je aan dingen als bashrc configgen?

Overigens, gaat die firewall rule die ik een paar postings geleden neerzette werken zoals ik wil?

Ikzelf studeer bestuurskunde dus is ook niet echt ict gerelateerd :)

Verwijderd

Ik kan natuurlijk niet voor Beelzebubu spreken maar ik heb het hier gehaald:
www.linuxdoc.org
daar hebben ze een bash-prompt-howto (PS1 ea) en een bash-programming-howto (case-esac ea)
Verder ben ik ook nog begonnen met een "Linux Unleashed" boek. Verder ben ik er ook nog veel mee bezig en heb ik na mijn studies een linux/unix job gezocht.
Het enige wat ik nog in windows moet doen is maandelijks in excell mijn timesheet invullen en om de 2 maand is inloggen omdat mijn password dan expired. Verder all Linux/all the time :)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Manpages lezen, HOWTO's lezen, prutsen, klooien, dingen uitproberen, dingen zelf doen, met mensen die dit ook leuk vinden babbelen (zoals bijvoorbeeld hier).
Ikzelf ben ooit begonnen met RH6.1, dat ik met wat telefonische hulp van een vriend geinstalleerd heb. Kzit nu op de TU/e, waar ik met een stel vrienden een soort GNU/Linux project run.
Maar het is voornamelijk een kwestie van dingen (willen) uitproberen. Zo bestond mijn eerste netwerkje uit twee windows-compus en een cross kabel, en dat werkte niet toen ik later daarmee op inet wilde (default gateway? DNS server, wasda?). Toen we kabel kregen, heb ik dus een gateway geinstalled, en ik draai daar nu bijvoorbeeld een ftp server, http server, DNS server, en DHCP server op voor mijn netwerkje.

Verwijderd

Dat van bash heb ik ooit ergens van slashdot gehaald :D
Was ooit een artikel "Ask slashdot: what does your prompt look like?" en toen heb ik via google een bash prompt howto gezien en zulks...

En ja, als je me een jaar geleden (toen stond ik bijna op het punt "per ongeluk" windows te verwijderen) had gevraagd wat DNS is, hoe ik een DHCPD opzet en of ik je kan helpen met je BSD firewall dan had ik je uitgelachen of met open mond aangekeken waar je het over hebt :P

Die firewall rule ziet er wel goed uit maar SSH is wel redelijk veilig en kan je dus voor de buitenwereldn ook wel openlaten.

• x-wolf
je kunt in windows ook je password instellen dattie never expired :).

Deadinspace, zoals jij werkt leer ik ook alles tot nu toe. Gaat alleen zo langzaam en ik studeer in Leiden en ken hier weinig mensen die wel eens van Linux hebben gehoord, laat staan dat ze ermee werken. Dat maakt het niet echt makkelijker. Heb hier nu al in meerdere huizen linuxrouter neergezet maar wordt dan vaak raar aangekeken maar men ziet dat dit beter werkt dan w98 + sygate wat de meesten hier proberen :r

Had wat dat betreft beter bestuurskunde in Enschede kunnen studeren, maar ja, dat wil je natuurlijk niet ;)

Verwijderd

Ik weet ook wel dat je in windows kunt instellen dat je password never expires maar 1) het is hier company policy dat domain passwords expiren na 60 dagen en 2) >:) I don't do windows >:)

Verwijderd

Klein bash/ssh tipje toe:

Uit openssh.org FAQ:

Current versions of OpenSSH may hang when exiting. This can occur when there is an active background process. This is known to occur on Linux and HP-UX.
A work around for bash users is to place "shopt -s huponexit" in either /etc/bashrc or ~/.bashrc.

• x-wolf
Ik haal deze posting maar weer ff omhoog want ik denk de problemen blijven doorgaan. Nu kan ik niet eens meer inloggen als root. Ik krijg na het invoeren van mijn password de melding 'wrong password, access denied'. Da's dus niet goed. Ook ligt steeds de verbinding plat en dat kan ik dus alleen herstellen door een reboot, want inloggen lukt niet meer. Ook is er iets veranderd in mijn firewall want ssh had ik zoals hierboven vermeld toch maar op reject gezet en dat werkte ook maar nu staat hij weer open. Ik heb dus toch een zeer sterk vermoeden dat ik gehackt ben. Hoe kom ik daar nu achter?

• x-wolf
Gooi hem nog maar weer ff omhoog. Iemand?????

Verwijderd

emmm mijn oplossing zou zijn
gooi er ff een monitor en keyboard in
en ga ff rond kijken in dat ding.
en als je echt totaal niet meer kan inloggen als root
gewoon een re-install doen
meschien zou je eens mmoeten gaan kijken naar een gateway/proxy soortje distro (pizzabox of smoothwall)
die zijn gemaakt om secure te zijn en handig etc.

p.s.
als je baas je ooit nog eens verteld dat hij een NEDERLANDS toetsenbord voor je koopt
weiger het dan meteen, niet te werken op dit ding BAH :r
nothing beats a good old US 101 (en niet zoŽn schijt 102 of 103 met windoos knop)

• x-wolf
Wilde het maar eens gaan proberen met Debian zonder iets aan services die niet nodig zijn (zoals RH dat wel standaard installed). In principe hoeven alleen je hdd, netwerkkaarten en ipchains te werken. Daar is niet veel voor nodig :)

Ik kan overigens idd niet meer inloggen en onze verbinding ligt constant plat (dat laatste lijkt me dan toch weer meer op een compu probleem ipv gehackt)

Ik heb geen baas, ik ben student!!! :)
Pagina: 1