• Asienho
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 18-11-2019
Ik sinds een paar maanden een nieuwe pc gebouwd. Hiervoor had ik een Intel bouw en nu een AMD.
De specs kan je hieronder vinden. Ik merk dat fusion360 tijdens sketching(veel lijnen, mandala patroon) en andere handelingen toch regelmatig 1-2 seconden hapert of lang laad. Tijdens video editing (1080/HD) merk ik dat de playback regelmatig niet vloeiend afspeelt. Dan heb ik het over een project zonder effecten, dus gewoon clips die aan elkaar geplakt zijn. Ik heb vaak alleen wat web browsers openstaan.

Een vriend heeft een Lenovo thinkpad met een Intel I7 - 7GEN en 16 GB werkgeheugen. Hij heeft geen problemen met fusion360.

Ik vraag mij dus af of het aan de software settings ligt. Drivers en bios zijn up to date. Windows 10 is geinstalleerd op een 500 GB SSD. Alle programma's staan op de SSD en overige bestanden op mijn 2 TB WD Harddisk.

Tips of settings die ik moet veranderen?

PC INFO:

Number of cores 8 (max 8)
Number of threads 16 (max 16)
Name AMD Ryzen 7 2700
Codename Pinnacle Ridge
Specification AMD Ryzen 7 2700 Eight-Core Processor

Memory Type DDR4
Memory Size 16 GBytes
Channels Dual
Memory Frequency 1066.0 MHz (3:32)

Mainboard Model B450 GAMING PLUS (MS-7B86)

Drive 1
Name Samsung SSD 860 EVO M.2 500GB
Revision RVT22B6Q
Serial S414NB0KC00952J
Capacity 465.8 GB
Type Fixed, SSD
Bus Type SATA (11)

Display adapter 0
ID 0x1090306
Name NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Board Manufacturer GIGABYTE Technology
Revision A1
Codename GP106
Technology 16 nm
Memory size 6 GB

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ik zou eens beginnen met je geheugen instellingen, die staat op 2133, en dat is traag.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Een paar dingen:
Tijdens video editing (1080/HD) merk ik dat de playback regelmatig niet vloeiend afspeelt
Maak je gebruik van proxy files? Dit is vaak wel aan te raden bij videobewerken, dan word er een lage resolutie bestand aangemaakt zodat het bewerken en afspelen in de editor soepel verloopt, tijdens het renderen van het uiteindelijke bestand is de resolutie gewoon weer normaal (1080P, of 2160P, maar net wat je renderd).

Zelf werk ik veel met 4K bestanden, en dat is anders bijna niet te doen zonder proxyfiles. Sommige programma's doen dat automatisch al, anderen moet je dat soms eerst instellen.
overige bestanden op mijn 2 TB WD Harddisk.
De ene 2TB is de andere niet, vooral als het op videobewerking aankomt.
Je hebt bijvoorbeeld Western Digital Green of Blue, dat zijn 5400rpm schijven, leuk voor opslag, maar je moet er geen programma's van draaien of je videofiles van laden.

Zelfs 7200rpm drives zijn eigenlijk al wat traag voor videobewerken (althans, met 2160P, 1080 moet nog wel willen maar is wel merkbaar).
Ik heb vaak alleen wat web browsers openstaan
Webbrowers gebruiken tegenwoordig ook de videokaart voor hardwareversnelling (voor bijvoorbeeld videoplayback of bepaalde effecten op een site). Dit kan dus wel invloed hebben op de performance tijdens videobewerken (de hardwareversnelling word al gebruikt door de browser), of renderen van andere dingen.

Meestal gaat het wel goed, maar af en toe heb je dat meerdere programma's tegelijk die de videokaart aanspreken dan roet in het eten gooien met de hardwareversnelling (dat het ene programma wel werkt, en andere de videokaart niet kan aanspreken).

En ook hier kan het met videobewerken een instelling zijn die je eerst moet aanzetten (hardwareversnelling bij bewerken/afspelen in de editor). Komt bij dat sommige videobewerkings programma's extra gebruik kunnen maken van de IGP van de Intel CPU (naast of buiten de dedicated videokaart, zij het GeForce of Radeon, om). Volgens mij was die optie er voor CPU's vanaf Kaby Lake (wat 7th gen is).

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee