Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 11:30
Voor de uitgebreide versie, zie onderaan dit bericht. Maar in het (relatief) kort is dit mijn vraag:

De combinatie van mijn Samsung MU7000-televisie en de Sony HT-RT3 soundbar is geen goede: het (b)lijkt niet mogelijk om alle 5.1 kanalen door te geven vanuit de televisie naar de receiver. De theorie die ik nu heb is dat ik beter mijn videosignalen eerst naar de receiver door kan sturen en dan van dááruit naar de tv. Op de HT-RT3 zit echter alleen een optische ingang en een ARC-ingang. Ik kan daar dus geen beeld binnen laten komen en dat dan weer doorgeven. Daarom overweeg ik nu een HT-RT4 te kopen, die een HDMI-in en -out heeft. Helaas heb ik ook nog een PS4 en een WiiU die dan dus óók via de receiver zouden moeten lopen. Aangezien die echter maar één HDMI-in heeft, zou ik er ook nog een HDMI-splitter bij moeten kopen (eentje die 4K aan kan, dus dat wordt nog een dure grap).

Heeft het zin om dit te proberen? Of gaat he sowieso niet werken? Heeft iemand betere suggesties?

Ok, lange versie, hou je vast:

Tot voor kort had ik twee verschillende luidsprekersystemen voor mijn geluid: mijn pc was via een geluidskaart (Creative Sound Blaster Z) aangesloten op een 5.1 pc-speakersetje, en het geluid van mijn smart tv, PS4 en WiiU via de ingebouwde stereoboxen van de televisie. Ik gebruik mijn tv als monitor voor mijn pc en mijn consoles en kijk verder geen televisie, alleen Netflix.

Nu waren mijn pc-speakers een week of twee geleden toe aan vervanging en besloot ik maar eens te proberen wat ik altijd al wilde: al mijn geluid door dezelfde 5.1 speakers laten komen, zodat ik ook eens kon gamen en Netflixen met surround sound. Na wat vergelijken kwam ik uit op de Sony HT-RT3. Lekker betaalbaar en met échte rear speakers, in plaats van dat surround sound gesimuleerd moest worden vanuit de soundbar.

Helaas bleek het aansluiten wat ingewikkelder dan gedacht. Ik heb verschillende dingen geprobeerd met optische kabels en HDMI en wel of niet via de geluidskaart en....nou ja, dat zal ik jullie verder besparen. Uiteindelijk loopt er nu een HDMI-kabel van mijn GPU (een 1080ti) naar de One Connect Box van mijn Samsung-televisie, waarop ook mijn PS4 en WiiU zijn aangesloten, en vanuit de One Connect Box gaat er een ARC-HDMI naar de receiver van de speakers.

Ik krijg nu inderdaad al mijn geluid via de speakers, alleen worden ze behandeld als stereo-speakers. In Windows (10) is mijn standaard-afspeelapparaat ingesteld op "SAMSUNG (NVIDIA High Definition Audio)". Maar in de audio-configuratie staat dat die maar maximaal twee kanalen ondersteunt - wat op zich ook zo zou zijn als het geluid eindige bij de televisie, maar in werkelijkheid wordt het nog verder doorgegeven naar de 5.1 speakers. De tv is in principe in staat om 5.1 audio door te geven, zegt Samsung.

De HDMI-audio-output van mijn televisie staat op PCM (de enige andere optie is Bitstream, en maakt geen verschil). Bij digitale audio-output kan ik kiezen tussen PCM en DTS NEO 2:5. De andere opties: Dolby Digital, Dolby Digital+ en DTS zijn grijs en kan ik niet kiezen. Als de speakers uit staan, is ook DTS NEO 2:5 grijs. Maar als ze aan staan en ik kies die optie, gaat alles op mute. De HT-RT3 ondersteunt volgens Sony dan ook alleen PCM, AAC en Dolby Digital.

Alles staat nu dus op PCM, maar daardoor is alles nu ook alleen maar stereo (ook dat zegt Samsung: PCM geeft slechts 2 kanalen door). Alle boxen worden gebruikt, ook de achterste, maar daar komt hetzelfde geluid uit als uit de voorste boxen. Links en rechts zijn wel gescheiden.

Na een hoop ge-Google (geen idee waar het fout gaat, dus het was moeilijk zoeken), denk ik nu dat de oplossing zou kunnen zijn om alles eerst naar de receiver te sturen, en dán naar mijn televisie. Maar dat kan ik dus niet testen met de HT-RT3, wegens gebrek aan een HDMI-out. En sowieso blijft dan nog het probleem dat de speakers alleen met Dolby Digital werken en mijn tv alleen DTS aanbiedt. Daarom wil ik het nu proberen met de HT-RT4 (of de Samsung HT-J4500, dan is de kans in ieder geval een stuk groter dat ze compatibel zijn) en een HDMI-splitter. Maar voor ik dat doe, wil ik wel zeker weten dat het een kans maakt, want ik zie er niet heel erg naar uit om alles weer in te moeten pakken en terug te sturen en dan het hele circus weer van voren af aan te laten beginnen.

Wie kan mij advies bieden?

Beste antwoord (via CitizenBane op 18-11-2019 23:16)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

CitizenBane schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:48:
Maar hoezo zitten er geen HDMI-uitgangen op die ik had uitgezocht? Volgens de specificaties hier op Tweakers namelijk wel. Of is dat een ander soort HDMI?
De HDMI op de Sony HT-RT4 of de Samsung HT-J4500 is om de Sony set op de TV aan te sluiten via HDMI ARC. Bij de Sony puur voor audio, de set kan namelijk geen video doorgeven. Er zijn geen video-ingangen en ook ontbreekt een eventuele optische drive. Bij de Samsung is de HDMI Out ook voor het beeld van de Blu-rayspeler. Maar geen ingang voor externe bronnen. De HDMI ingang die in de Tweakers Pricewatch staat is foutief. Nooit blind staren op dergelijke vergelijkers, altijd de specs van de fabrikant er bij halen en het liefste de handleiding downloaden.

Het beste zoek je naar een systeem met meerdere HDMI ingangen (die wel over HDMI Processing beschikken) en één uitgang. Alle bronnen sluit je aan op de home cinema (of wat het wordt voor apparaat) en met één HDMI kabel ga je naar de TV voor beeld. De audio wordt in de set al van het HDMI signaal gehaald en naar de externe speakers gezonden, beeld gaat via HDMI Out naar de TV. Zo werkt de gemiddelde surround receiver al meer dan tien jaar. Echter wil men met HDMI ARC juist dat alle bronnen op de TV aan worden gesloten. Idee is leuk maar als de TV de beperking heeft slecht 2.0 stereo door te sturen zoals in dit geval mis je surround. Andere misser kan zijn het niet ondersteunen van DTS 5.1 en alleen Dolby Digital 5.1. En al heb je wel Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1, HD Audio zoals DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD gaan niet over HDMI ARC. Heb je met bronnen rechtstreeks op de home cinema (met HDMI Processing) geen last van.

Budget en eisen worden mogelijk wel een dingetje om bovenstaande te realiseren. Zeker omdat met de home cinema als middelpunt deze ook alle formaten moet ondersteunen die de bronnen ondersteunen. Heeft de bron 4K en HDCP 2.2 dan zal de home cinema dit ook nodig hebben. Dat is wel het voordeel van HDMI ARC en alles naar de TV, dan heb je die beperking niet.

Edit:
Puur in theorie zou de huidige opzet wel moeten werken zoals het aan is gesloten. Het lijkt er inderdaad op dat Windows tot de TV kijkt en niet ziet dat er via HDMI ARC een surround set met zes kanalen (5.1) achter hangt. Nadeel van HDMI ARC (en HDMI CEC), in theorie is het heerlijk maar in de praktijk wil het nog wel eens tegenzitten. Of dat het tijden goed werkt en opeens niet meer. Spelen met instellingen als bitstream en LPCM kan oplossing bieden maar zo te lezen gaat dat hier ook niet op.

Maar (deels) andere optie:
S/PDIF gebruiken? Heb je nog steeds de beperkingen van HDMI ARC als het gaat om wat doorgegeven kan worden. Dus afhankelijk van de TV mogelijk geen DTS 5.1 en geen HD Audio. Maar wel deels een oplossing met de huidige apparatuur. Een optische kabel hoeft ook de wereld niet te kosten. Dat gaat voor de consoles sowieso werken. Ik weet niet hoe de PC daarop reageert. Het kan best zijn dat die sowieso niet verder kijkt dan het scherm en niet wat er achter hangt waarmee je dus weer maximaal 2.0 hebt. Van dat probleem ben je echt alleen af met een home cinema met HDMI ingangen. PC met S/PDIF aansluiten kan ook maar dan moet de PC wel die uitgang hebben, de Sony heeft maar één S/PDIF ingang en als je surround in games wilt dan zit je weer aan een verplichting van DTS Connect of Dolby Digital Live om on the fly surround te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 18-11-2019 16:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alle 3 de Sony én de Samsung toestellen moet je niet hebben, hebben geen HDMI uitgang.

Het mooiste is zoiets als de Sony HT-CT770 (die is vast niet meer nieuw in doos te vinden). Daar zitten meerdere HDMI-poorten op, waaronder één HDMI uitgang. Dit is zoals je het wilt hebben. De receiver als centraal punt in je systeem en de TV aan het einde.

Als één van de weinige 5.1 sounbars mét meerdere HDMI poorten is deze een goede optie: pricewatch: JBL Bar 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Die JBL ligt helaas een beetje buiten mijn budget. :-/ En de reviews maken hem er ook niet veel aantrekkelijker op.

En de CT770 is een 2.1, dus die valt sowieso af.

Maar hoezo zitten er geen HDMI-uitgangen op die ik had uitgezocht? Volgens de specificaties hier op Tweakers namelijk wel. Of is dat een ander soort HDMI?

[ Voor 8% gewijzigd door CitizenBane op 18-11-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:10
Waarom eventueel niet kijken naar 2de hands een nette reciever en wat speakers? Vindt die soundbars persoonlijk maar "klote". Het staat leuk fysiek mooi in de woonkamer hoor, maar kwa geluid is het altijd net niet is mijn ervaring (niet de volle surround in inder geval)

Uberhaubt zou je tevens beter een budget aan kunnen geven zodat men beter op jouwn wensen in kan spelen ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Nou ja, daarom wil ik ook alleen 'soundbars' met achterspeakers. Het gaat me niet zozeer om de balk zelf. De HT-RT3 (en 4) is, zover ik kan zien, ook eigenlijk gewoon twee front-speakertjes en een center aan elkaar geplakt. Als ze los zouden zijn, zouden ze in mijn opstelling op nagenoeg exact dezelfde plek staan.

Die Samsung HT-J4500 is trouwens ook geen soundbar, hè.

Mijn budget is zo'n beetje de dingen die ik hier op uitgezocht: liefst rond de 200, en als het écht moet maximaal 400. Die Samsung zit (in combinatie met de HDMI-splitter die ik erbij zou moeten kopen) eigenlijk al over mijn bovengrens heen.

Maar goed, daarom vraag ik eigenlijk vooral of de opties die ik heb uitgezocht goeie keuzes zijn. Ik heb zelf ook wel betere oplossingen gezien, maar die kan ik gewoon niet betalen. Tweedehands zou misschien kunnen, mits in nieuwstaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

CitizenBane schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:48:
De HDMI op de Sony HT-RT4 of de Samsung HT-J4500 is om de Sony set op de TV aan te sluiten via HDMI ARC. Bij de Sony puur voor audio, de set kan namelijk geen video doorgeven. Er zijn geen video-ingangen en ook ontbreekt een eventuele optische drive. Bij de Samsung is de HDMI Out ook voor het beeld van de Blu-rayspeler. Maar geen ingang voor externe bronnen. De HDMI ingang die in de Tweakers Pricewatch staat is foutief. Nooit blind staren op dergelijke vergelijkers, altijd de specs van de fabrikant er bij halen en het liefste de handleiding downloaden.

Het beste zoek je naar een systeem met meerdere HDMI ingangen (die wel over HDMI Processing beschikken) en één uitgang. Alle bronnen sluit je aan op de home cinema (of wat het wordt voor apparaat) en met één HDMI kabel ga je naar de TV voor beeld. De audio wordt in de set al van het HDMI signaal gehaald en naar de externe speakers gezonden, beeld gaat via HDMI Out naar de TV. Zo werkt de gemiddelde surround receiver al meer dan tien jaar. Echter wil men met HDMI ARC juist dat alle bronnen op de TV aan worden gesloten. Idee is leuk maar als de TV de beperking heeft slecht 2.0 stereo door te sturen zoals in dit geval mis je surround. Andere misser kan zijn het niet ondersteunen van DTS 5.1 en alleen Dolby Digital 5.1. En al heb je wel Dolby Digital 5.1 en DTS 5.1, HD Audio zoals DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD gaan niet over HDMI ARC. Heb je met bronnen rechtstreeks op de home cinema (met HDMI Processing) geen last van.

Budget en eisen worden mogelijk wel een dingetje om bovenstaande te realiseren. Zeker omdat met de home cinema als middelpunt deze ook alle formaten moet ondersteunen die de bronnen ondersteunen. Heeft de bron 4K en HDCP 2.2 dan zal de home cinema dit ook nodig hebben. Dat is wel het voordeel van HDMI ARC en alles naar de TV, dan heb je die beperking niet.

Edit:
Puur in theorie zou de huidige opzet wel moeten werken zoals het aan is gesloten. Het lijkt er inderdaad op dat Windows tot de TV kijkt en niet ziet dat er via HDMI ARC een surround set met zes kanalen (5.1) achter hangt. Nadeel van HDMI ARC (en HDMI CEC), in theorie is het heerlijk maar in de praktijk wil het nog wel eens tegenzitten. Of dat het tijden goed werkt en opeens niet meer. Spelen met instellingen als bitstream en LPCM kan oplossing bieden maar zo te lezen gaat dat hier ook niet op.

Maar (deels) andere optie:
S/PDIF gebruiken? Heb je nog steeds de beperkingen van HDMI ARC als het gaat om wat doorgegeven kan worden. Dus afhankelijk van de TV mogelijk geen DTS 5.1 en geen HD Audio. Maar wel deels een oplossing met de huidige apparatuur. Een optische kabel hoeft ook de wereld niet te kosten. Dat gaat voor de consoles sowieso werken. Ik weet niet hoe de PC daarop reageert. Het kan best zijn dat die sowieso niet verder kijkt dan het scherm en niet wat er achter hangt waarmee je dus weer maximaal 2.0 hebt. Van dat probleem ben je echt alleen af met een home cinema met HDMI ingangen. PC met S/PDIF aansluiten kan ook maar dan moet de PC wel die uitgang hebben, de Sony heeft maar één S/PDIF ingang en als je surround in games wilt dan zit je weer aan een verplichting van DTS Connect of Dolby Digital Live om on the fly surround te maken.

[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 18-11-2019 16:47 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CitizenBane
Dank voor het uitgebreide antwoord!

Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb nu de PS4 met een optische kabel rechtstreeks naar de speaker laten gaan, en dat werkt. In het PS4-menu kan ik dan ook kiezen voor Dolby Digital. Ik snap nog steeds niet waarom dat bij de televisie niet kan. En rechtstreeks vanuit de pc naar de speaker via optisch (de Sound Blaster geluidskaart heeft een optische uitgang) werkt ook niet om de één of andere reden.

Hoe dan ook gaat de HT-RT3 sowieso terug. Om dit gedoe, maar ook vanwege de ventilator in de subwoofer/receiver die continu lawaai maakt. Beetje zonde, zo naast mijn superstille pc. Toevallig sprak ik vanmiddag een vriend over dit probleem en hij bleek nog een Sony STR-KS360 te hebben liggen, da's een receiver met drie HDMI-ingangen en 5.1 speakers. Die ga ik dus later deze week aansluiten en kijken of dat betere resultaten geeft (ik neem aan van wel).

Het enige probleem van die laatste - het is immers een al wat ouder model - is dat 'ie geen 4K doorgeeft. Ik ga dus proberen om de audio van mijn PS4 en pc via S/PDIF naar de receiver te sturen en de video nog steeds rechtstreeks naar de tv via HDMI. Hopelijk werkt dat (ik ben een beetje bang voor de verbinding van pc naar receiver, aangezien dat nu dus ook niet echt werkt).

Mocht het toch nog niet goed zijn, denk ik dat ik nog maar even door ga sparen tot mijn budget ruim genoeg is voor de Onkyo HT-S5805. In de hoop dat die het wel allemaal aan kan. (Hoewel die natuurlijk ook alweer uit 2015 komt. Geen garantie dus dat die wél 4k doorgeeft)

[ Voor 5% gewijzigd door CitizenBane op 18-11-2019 23:31 ]

Pagina: 1