Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Domoticz Software infrarood panelen laten aansturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

Al een tijdje aan het meelezen op het forum en besloten een account aan te maken aangezien ik graag actief wil deelnemen op het gebied van domotica.

Nu ben ik nieuw in de wereld van domotica maar ben ik al wel een tijdje aan het inlezen. Ik wil graag aan de slag gaan met een Raspberry pi + domoticz software en een z-wave usb controller.

Het doel is om infra rood panelen en een pellet kachel aan te sturen.

Nu vermoed ik dat een infra rood paneel aangesloten op een z-wave schakelaar die communiceert met domoticz software vrij makkelijk is op te zetten. Schakel handmatig via de software aan of uit net als een setup met een lamp.

Maar wat ik graag wil is per kamer een losse thermostaat die communiceert met de domoticz software die vervolgens weer de z-wave schakelaar aan of uit schakelt. Als de temperatuur onder, laten we zeggen 18 graden komt, springt automatisch het paneel aan.

Is dit vrij makkelijk op te zetten? Iets wat je door middel met de ''puzzelstuk'' scripten in de software aan elkaar linkt.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11 22:02
Ja hoor, dit is prima te doen. Het programmeren is in dit specifieke geval een eitje, lastiger is het kiezen van de juiste hardware. Als je al zwave gebruikt dan kan je ervoor kiezen om een bijvoorbeeld een multi-sensor te gebruiken die de temperatuur in de kamer kan meten.
Als je nog helemaal niets hebt is het zigbee protocol ook een goede keuze, over het algemeen zijn de materialen wat goedkoper (xiaomi spullen bijvoorbeeld).
Probeer wel een keuze te maken voor 1 protocol, je zal een dekkend netwerk aan moeten leggen in je huis en dat is lastig als je verschillende protocollen gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je bericht! Ik heb me even ingelezen over Zigbee en het lijkt me een prima oplossing voor wat ik wil.

Wat ik nog niet helemaal begrijp, is Zigbee een eigen netwerk of kan deze ook aangestuurd worden door een willekeurige Z-wave usb controller voor de Pi

Bijvoorbeeld; Als ik voor de raspberry Pi setup met domoticz software ga, een willekeurige z-wave usb controller kies , is het dan mogelijk om Zigbee schakelaars en Zigbee sensors met elkaar te laten communiceren.

Of is het misschien verstandiger om voor een Zigbee controller / basis station te kiezen met een setje schakelaars en thermostaten die combitabel zijn met het Zigbee netwerk.

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:29
Z wave is een ander protocol dan Zigbee. Dus de z wave controller werkt niet met Zigbee. Er zijn ook controllers die meerdere protocollen ondersteunen.
Als je eenmaal een Zigbee netwerk met apparatuur hebt, werken deze ook als een soort repeater. Dit komt ten goede van het bereik.

Wat voor IR panelen overweeg je te nemen?

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Houdt er rekening mee, dat wanneer de pi of domiticz crasht, je de verwarming ook nog aan of uit moet kunnen zetten.

Zwave (het principe met een schakelaar, zoals qubino flush relays) blijft werken.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-11-2019 01:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
@PM_Petrol Ik heb vorig jaar warmte panelen aangeschaft, ik weet er niet heel veel van alleen dat ze 700 watt zijn en verder geen schakeling ingebouwd hebben. Het is nu stekker erin en gaan zeg maar. Wel heb ik verschillende stroom punten in het plafond door het huis laten aanleggen, het idee was om de stekker eraf te knippen en deze met een wifi/zwave schakelaar ertussen aan te sluiten op het stroomnet.

@AUijtdehaag Dus als ik het goed begrijp werkt Zigbee alleen via het basisstation waaruit het wordt aangestuurd. Z-wave kan eventueel nog schakelen met een losse afstandbediening?
Pagina: 1