Gezocht: NAS oplossing met toegang voor mobiele devices

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghulst
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09-2023
Op dit moment heb ik een gemengd netwerk met Mac’s, windows PC’s, iPad’s, iPhones en android phones. Veel opslag staat op de verschillende computers, op twee handen vol externe hardeschijven en op drie verschillende cloud oplossingen. Daar wordt ik niet vrolijk van. Dus wordt het tijd voor een fatsoenlijke NAS oplossing, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee.

Ik zoek een NAS met:
- De mogelijkheid voor verwisselbare schijven
- De schijven moeten met mirroring werken
- Ik heb nu 8Tb aan HDD’s liggen, dus daar wil ik vanaf
- Opslag voor bestanden die ik vanaf alle devices op het netwerk moet kunnen draaien
- De mogelijkheid om mijn Time Machine voor mijn hoofdmachine ook op de NAS te draaien
- Mogelijkheden om de bestanden vanaf mijn NAS te gebruiken met applicaties op mijn iPad/iPhone
- Nice to have zou zijn als ik een Plex server kan draaien op de NAS
- Nice to have zou ook zijn om van delen standaard een backup in de cloud te maken (geen 8Tb)

Ik heb NAS oplossingen gezien vanaf €200 tot €...
Op dit moment heb ik geen idee wat een realistisch budget is. Ik ben bereid om €1000 uit te trekken voor een oplossing die voldoet, maar minder is zeker niet erg. Ik zoek een NAS voor een oplossing, niet om van mijn geld af te komen, dus als iets dat goedkoop is de bovenstaande punten afvinkt, dan zou dat super zijn. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Volgens mij voldoet een Synology NAS aan alle eisen die je stelt. Ik heb weinig tijd om een uitgebreide reactie te geven maar raad je aan om is in te lezen in de functionaliteiten die een Synology kan geven.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dries83
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:26
Ik heb zelf een synology ds918+ en die kan al jouw use cases aan. Time machine heb ik geen ervaring mee, maar wordt volgens mij wel ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:08
Plex vereist voor transcoding een nogal krachtige processor, zie hier: https://support.plex.tv/a...3-nas-compatibility-list/
Time machine weet ik niet, maar daar is ook wel zoiets voor te vinden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Als je echt media transcoding wilt doen voor plex of mobiele doeleinden, ga dan aub voor een qnap. Synology processoren zijn meestal niet afdoende en per euro biedt qnap over het algemeen meer waar voor je geld.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsje
  • Niet online
synology is denk ik de beste oplossing voor je. ik zou me inderdaad even inlezen wat de verschillende NAS systeemen van synology bieden. ik heb thuis een ds214 play staan. werkt perfect en de apps op iPhone en android werken ook fijn. Time machine backup is ook goed aan de praat te krijgen op een synology NAS.

de plex server op mijn ds 214 draait redelijk verwacht echter geen quick respons. (1080p tv dus geen ervaring met 4k content)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghulst
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ben er nog niet uit. Dat ligt ook wel aan de kosten. Als ik kijk dat ik nu 8Tb opsla, dan komen daar in de komende twee jaar wel wat TB’s bij. Aangezien ik het ook wel als een manier van het veiligstellen van bestanden wil gebruiken, kom ik dan als snel bij RAID 01 uit en heb ik dus bijv 12Tb in Raid 0 nodig. Gemiddeld kom ik Dan wel dik boven de €1300 uit en daar moet ik nog eens over nadenken. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door ghulst op 20-11-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11
ghulst schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:10:
Bedankt voor alle antwoorden. Ik ben er nog niet uit. Dat ligt ook wel aan de kosten. Als ik kijk dat ik nu 8Tb opsla, dan komen daar in de komende twee jaar wel wat TB’s bij. Aangezien ik het ook wel als een manier van het veiligstellen van bestanden wil gebruiken, kom ik dan als snel bij RAID 0 uit en heb ik dus bijv 12Tb in Raid 0 nodig. Gemiddeld kom ik Dan wel dik boven de €1300 uit en daar moet ik nog eens over nadenken. ;)
Eh nee,

raid 0 is striping en dat wil je niet. Je wilt minimaal Raid 1 of een variant met meer disken zodat je parity hebt.
Dan nog is raid enkel bescherming tegen uitval en GEEN back-up.

Bij voorkeur moet je dus ook nog cloud storage afnemen bij Transip, google, MS, AWS, whatever, want dan is je backup meteen geografisch gescheiden van je NAS.

Die kosten moet je ook mee rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghulst
Oeps, sorry, dat is natuurlijk een typo. Ik bedoelde ook RAID 1. 8)7

Maar goed, daarnaast heb ik ook nog wat TB’s aan cloud opslag bij verschillende aanbieders. ;) Opslag heb je nooit genoeg en zo.

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

Voor je budget wordt het denk ik lastig om een alles in 1 oplossing te vinden, maar het is denk ik niet onmogelijk als je wat bestaande hardware blijft gebruiken.
Voor de nas, deze zou ik inzetten in raid 1 op een relatief simpele nas. Deze nas is puur voor opslag en niet voor andere zaken (om het betaalbaar te houden)
Hardeschijven: geen idee of je je huidige wilt blijven gebruiken maar houdt rekening dat time machine de neiging heeft om te blijven groeien. Dus je huidige data vraag zul je goed in kaart moeten brengen. Daarnaast kun je data die je niet erg vindt om te verliezen ook in een jbod oplossing zetten of misschien beter op individuele schijven laten staan.
Voor plex zou ik een losse computer gebruiken. Ik weet niet hoeveel simultane streams je gaat gebruiken en daardoor is de benodigde processor misschien te duur in een nas. Omdat raid 1 snel is kun je snel genoeg bij je data om meerdere streams tegelijk te kunnen spelen.
Alternatief zou een zelfbouw nas zijn op basis van zfs. Is mogelijk goedkoper maar vergt meer kennis en is minder plug and play. Denk daarbij ook aan problemen zoals “hoe had ik het ook al weer geïnstalleerd”.

De belangrijkste vragen zijn dan ook:
Moet het alles in 1?
Blijf je je huidige schijven gebruiken?
Wat is je huidige opslag noodzaak en is er ruimte voor time machine groei?
Ben je bereid een doe het zelf oplossing te bouwen?
Hoeveel plex streams ga je tegelijk draaien?
Is al je data belangrijk of kun je data splitsen en daarmee kritische data goed opslaan en niet kritische als verwaarloosbaar?

Mocht je aan raid 5 of 6 gaan denken, door de pariteits berekening heb je dan een stuk zwaardere cpu nodig of je data is minder snel over je netwerk te krijgen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
KnoxNL schreef op woensdag 20 november 2019 @ 17:18:
[...]

raid 0 is striping en dat wil je niet. Je wilt minimaal Raid 1 of een variant met meer disken zodat je parity hebt.
Dan nog is raid enkel bescherming tegen uitval en GEEN back-up.
Waarom zou je geen AID0 willen? Ik heb ook AID0 op mijn thuisnas en de redundancy haal ik uit een Azure blob. Met AID0 heb je ineens dubbel zo veel storage (en dus ook meer te backuppen :9) voor hetzelfde geld.

Als je goede monitoring hebt, dan kan RAID1 wel handig zijn, omdat je een defecte disk kunt vervangen. Maar wie stelt er nu monitoring in? De meeste nas gebruikers wachten gewoon tot beide disks stuk gaan :)

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 21-11-2019 07:04 ]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:11
Trommelrem schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:02:
[...]

Waarom zou je geen AID0 willen? Ik heb ook AID0 op mijn thuisnas en de redundancy haal ik uit een Azure blob. Met AID0 heb je ineens dubbel zo veel storage (en dus ook meer te backuppen :9) voor hetzelfde geld.

Als je goede monitoring hebt, dan kan RAID1 wel handig zijn, omdat je een defecte disk kunt vervangen. Maar wie stelt er nu monitoring in? De meeste nas gebruikers wachten gewoon tot beide disks stuk gaan :)
Dat is een keuze.

Ik kies wel om het te monitoren en eventueel 1 disk van mijn mirror te vervangen, zodat ik geen downtime heb en niet alles uit mijn cloud storage terug moet overpompen.

Ligt maar net aan je use case, er is niet echt een goed of fout zolang het in je scenario past.
Pagina: 1