CPU Temp schommelt - fan gaat hard/zacht/hard

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerKampen
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-01 15:22
Beste leden,

Ik heb dit weekend een nieuw systeem in elkaar gezet met als CPU de ryzen 3600. Ik heb als koeler de Wraith Max (die hoort eigenlijk bij de 3700x, maar kon hem gratis van een vriend krijgen. Mooier en beter volgens de statistieken). Hier moest ik wel koelpasta op aanbrengen. Ik heb een heel klein erwtje gedaan volgens een YouTube tutorial.

Mijn CPU temps schommelen in idle tussen de 40 en 57 graden. Als die op 57 graden is dan begint de koeler extra hard en zeer goed hoorbaar te draaien. De CPU zakt naar 40 graden en dan gaat die langzamer draaien. Enkele seconden later springt de CPU temp plotseling naar 57 graden en herhaalt de cyclus zich weer. Het lawaai is erg vervelend. Weet iemand hoe dit mogelijk op te lossen is?

Mijn overige specs zijn:
Aerocool DS 230 Case
Sapphire 5700 Pulse GPU
Corsair vengeance 2x8 GB 3200 RAM
Be Quiet pure power 11 600w
Kingston a2000 m.2 SSD 500gb
Crucial SSD 750gb

Hier wat screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LzAyhaG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0tqowkM.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door JelmerKampen op 17-11-2019 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Investeren in een goede aftermarket koeler er zijn er genoeg te vinden.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:03
JelmerKampen schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:17:
Ik heb een heel klein erwtje gedaan volgens een YouTube tutorial.
Te weinig is ook niet goed.

Heb je een intakefan in de behuizing gemonteerd want standaard heeft de DS230 maar één casefan en dat is te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die frequenties (4075 mhz) kloppen niet denk ik. zijn die screenshots genomen terwijl het systeem wel compleet idle is? (ook al zegt core temp dat de load maar 1% is)

Kijk eens goed in de windows task manager, Ik vermoed dat er een proces is wat steeds voor een paar seconden 100% CPU pakt, waardoor de temperaturen zo schommelen.

Kijk anders in de BIOS naar power saving instellingen, of in de windows power settings. plan hoort op "balanced" te staan zodat de CPU qua MHZ terugschroeft als er geen load is.

*edit* Ik kijk net in mijn task manager en hwinfo en zie dat mijn temps ook schommelen tussen de 37 en 54 graden dankzij achtergrondprocessen die af en toe wat CPU pakken, zou de fan niet zomaar moeten opspinnen, toch eens goed naar die koeler kijken idd. Ik heb een core i7-7700k met een noctua en die spint niet op in deze situatie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2019 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gewoon een custom Fan curve aanmaken in de BIOS. Is wat experimenteren met snelheden en temperaturen. Daarnaast kan je spin up vertraging instellen en spin down vertraging. Zelf laat ik de fan's altijd 4-12 seconden extra gaan zodat fan's niet iedere keer har, zacht, hard, zacht gaan. Daarnaast ten minste 2 intake fan's en 1 out-take.

@Verwijderd Frequenties kunnen kloppen wanneer hij een fixed multiplier heeft ingesteld op 41x.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wim-Bart schreef op maandag 25 november 2019 @ 02:22:
Gewoon een custom Fan curve aanmaken in de BIOS. Is wat experimenteren met snelheden en temperaturen. Daarnaast kan je spin up vertraging instellen en spin down vertraging. Zelf laat ik de fan's altijd 4-12 seconden extra gaan zodat fan's niet iedere keer har, zacht, hard, zacht gaan. Daarnaast ten minste 2 intake fan's en 1 out-take.

@Verwijderd Frequenties kunnen kloppen wanneer hij een fixed multiplier heeft ingesteld op 41x.
1 - Te ingewikkelde oplossing voor een simpel probleem.

2 - Qua fixed multipliers, dat zeg ik dus juist dat dat evt een probleem is, dat hoeft dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
in de bios cpu fan profile aanpassen, probeer het eens met silent profile?
ps. ik zou een stille koeler nemen ;)
Pagina: 1