Router voor kleinzakelijk gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een bedrijfje van een kennis gaat binnenkort verhuizen naar een bedrijfsverzamelgebouw. Ze krijgen in de patchkast van hun deel van het gebouw één lijntje internet vanuit de eigenaar van het gebouw. Dat is prima voldoende, maar vanuit daar moet zelf worden gezorgd voor het netwerk. Uiteindelijk krijgen ze ongeveer 10 werkplekken en wat mobiele apparaten.

Ik ben op zoek naar een aardige router waar het bedrijfje mee van start kan. De patchkast voor dit bedrijfje staat op een afstandje van de kantoorruimte. Wifi in de router heeft dus geen zin. Voor wifi liggen al fijne AP’s klaar. Omdat men straks achter het netwerk komt te zitten van de eigenaar van het gebouw, verwacht ik niet dat men al snel iets van eigen servers gaat draaien. Daar is het ook geen bedrijf voor. Misschien wil men in de toekomst wel naar een eigen internetlijntje en dan iets met VPN doen voor thuiswerken.

Als het voor mezelf is, had ik onmiddelijk een Edgerouter besteld om daarmee te klooien. Echter is het voor een ander die daar geen zin in heeft, dus is een mooi kant en klaar doosje misschien meer geschikt. Zelf zie ik bij een Edgerouter of Mikrotik een beetje op tegen het (goed) configureren van het ding.

Eigenlijk kom ik maar op 2 aardige opties uit:
TP-Link TL-R600VPN
Cisco RV130VPN

Daarnaast heb ik in het verleden al eens een Draytek ergens geconfigureerd en dat vond ik ook wel een mooi ding met veel mogelijkheden en toch een redelijk te begrijpen interface.

Budget? Niet echt vast, maar het lijkt me niet dat voor dit doel een router van 1000+ euro nodig is.

Beste antwoord (via wolly_a op 18-11-2019 22:11)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 14:13
Edgerouters hebben een prima GUI. En als die toch niet voldoende is heb je altijd nog de config tree.

Ik zou zeker een Edgerouter overwegen. Alles wat betreft interfaces/firewall/NAT VLANs etc etc kan gewoon middels de GUI opgezet en ingesteld worden.

Ik weet niet hoeveel haast dit heeft maar je kan eens wat youtube bekijken. Cross talk solutions hebben bijvoorbeeld veel filmpjes over edgerouter/ubiquiti in het algemeen.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als het kleinzakelijk is zou ik TP-Link met alle respect links laten liggen. Dat is consumenten electronica. Dan liever Cisco of Ubiquiti.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:30:
Als het kleinzakelijk is zou ik TP-Link met alle respect links laten liggen. Dat is consumenten electronica. Dan liever Cisco of Ubiquiti.
Dat is duidelijke taal. Nog advies voor welke Cisco? Zou de goedkope RV130 al ruim voldoen? Mij lijkt de RV325 ook wel aardig. Zitten er meteen 14 LAN poorten in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
Waarom zou je de VPN functionaliteit willen bieden als je verwacht dat er niet direct servers worden gedraaid in het netwerk? Een VPN gebruik je onder andere om veilig toegang te krijgen tot diensten die je niet direct aan het internet wenst te hangen. Als er nu en in de komende tijd geen behoefte is om diensten lokaal te draaien, vraag jezelf dan af of VPN functionaliteit voor de eindgebruikers iets toevoegt.

Op basis van je input, waarom zou je geen edgerouter nemen? Of een USG. Ik weet niet welke APs je hebt, mogelijk dat je daar een integratie mee kunt maken, zoals met ubiquiti Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
nielsl schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:57:
Waarom zou je de VPN functionaliteit willen bieden als je verwacht dat er niet direct servers worden gedraaid in het netwerk? Een VPN gebruik je onder andere om veilig toegang te krijgen tot diensten die je niet direct aan het internet wenst te hangen. Als er nu en in de komende tijd geen behoefte is om diensten lokaal te draaien, vraag jezelf dan af of VPN functionaliteit voor de eindgebruikers iets toevoegt.

Op basis van je input, waarom zou je geen edgerouter nemen? Of een USG. Ik weet niet welke APs je hebt, mogelijk dat je daar een integratie mee kunt maken, zoals met ubiquiti Unifi.
Met servers bedoelde ik meer dingen als webserver, mailserver, etc. Voor opslag van documenten staat er een Synology rackstation met een backup op een andere lokatie. Het zou in de toekomst misschien fijn zijn om daar op afstand bij te kunnen (heb ik mezelf bedacht, maar misschien is die wens er nu nog totaal niet). APs zijn van Linksys (type LAPN600 even uit het hoofd).

Enige tegenargument voor een Edgerouter zou zijn het configureren. Voor zover ik zie kun je in de basis wat dingen configureren via webinterface, maar kom je daarna al snel aan het pielen met CLI. Dat is leuk, maar het is niet voor mezelf. Dus voor elke wijziging zou ik daarheen moeten. Daarnaast weet ik niet of ik kennis genoeg heb om de Edgerouter volledig correct in te stellen en het moet natuurlijk wel meteen werken. Ik kan daar een week lang een beetje proberen, terwijl alles op z’n gat ligt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Edgerouters hebben een prima GUI. En als die toch niet voldoende is heb je altijd nog de config tree.

Ik zou zeker een Edgerouter overwegen. Alles wat betreft interfaces/firewall/NAT VLANs etc etc kan gewoon middels de GUI opgezet en ingesteld worden.

Ik weet niet hoeveel haast dit heeft maar je kan eens wat youtube bekijken. Cross talk solutions hebben bijvoorbeeld veel filmpjes over edgerouter/ubiquiti in het algemeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33
wolly_a schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:05:
Enige tegenargument voor een Edgerouter zou zijn het configureren. Voor zover ik zie kun je in de basis wat dingen configureren via webinterface, maar kom je daarna al snel aan het pielen met CLI. Dat is leuk, maar het is niet voor mezelf. Dus voor elke wijziging zou ik daarheen moeten. Daarnaast weet ik niet of ik kennis genoeg heb om de Edgerouter volledig correct in te stellen en het moet natuurlijk wel meteen werken. Ik kan daar een week lang een beetje proberen, terwijl alles op z’n gat ligt.
Raad je kennis aan om het dan gewoon uit te besteden aan een leverancier die ook ondersteuning/onderhoud aanbied.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-10 14:54
Opzich niets mis met Tp-link business reeks...

heb deze ook al uitstaan bij wat kleinere klanten zonder enige issues de voorbije x jaar

Simracing and 3D-Printing enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Kasper1985 Dat wist ik niet. Ik dacht dat Edgerouters alleen in de basis via de GUI geconfigureerd kunnen worden en dat je al heel snel aangewezen bent op CLI. Ik zal eens een avondje Youtube kijken. Thnx voor de suggestie.

@MewBie Daar heb ik niet echt veel aan. Tuurlijk kun je alles wel uitbesteden voor veel geld, maar jij gaat toch ook niet iedere dag uit eten bij een restaurant omdat de kok daar beter kookt dan jij? Een routertje configureren, gaat mij prima lukken. Dit is ook absoluut geen moeilijke situatie. Enige waar ik kennis niet mee wil opzadelen is een lastig apparaat als er een keer iets gewijzigd moet worden.

@Hanzzzie Dankjewel voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
@wolly_a Remote beheer kan je natuurlijk ook prima veilig doen. Als ik op mijn werk zat en een keer in de router moest deed ik dat dmv een ssh tunnel.

Heb je vrije toegang of heeft die gebouw beheerder ook al een firewall staan? Dat is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.
Ik heb voor dit soort doel einden een raspberry pi staan. Die is van buiten te benaderen via ssh (met extra beveiliging) die fungeert dan als ssh tunneling apparaat naar de rest van het netwerk. Werkt prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 16:48
Het configgen van een EdgeRouter vraagt wat meer dan een consumentenrouter, maar het is wel een fijn ding. Zou hem zeker overwegen. Hoe vaak moet je nou dingen in de router wijzigen, als je hem eenmaal hebt lopen? De normale basis kan echt via de GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsl
wolly_a schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:05:
[...]

Met servers bedoelde ik meer dingen als webserver, mailserver, etc. Voor opslag van documenten staat er een Synology rackstation met een backup op een andere lokatie. Het zou in de toekomst misschien fijn zijn om daar op afstand bij te kunnen (heb ik mezelf bedacht, maar misschien is die wens er nu nog totaal niet). APs zijn van Linksys (type LAPN600 even uit het hoofd).

Heldere toevoeging! Als er een rackstation draait, wat natuurlijk een prima oplossing is, heb je dan ook overwogen om gebruik te maken van de VPN functionaliteit van Synology? Zeker omdat alle identiteiten daar toch al op een of andere manier bekend op moeten zijn, uitbreiden met VPN is dan geen raketwetenschap.

Als de backup op de andere locatie ook een rackstation is, zou dat ook een back-up locatie voor dat stukje dienstverlening kunnen vormen. De vraag is verder welke functionaliteit je van een router verwacht. Als je enkel 10 gebruikers hebt, die bedraad en draadloos in één netwerk bij een rackstation moeten komen en er dus geen sprake is van VLANs, zou ik zeggen dat bijna elke router voldoet. Als je met vlans oid aan de slag, bijvoorbeeld omdat gastenverkeerd, kantoorverkeer en rackstation verkeer gescheiden moet zijn, zijn er genoeg goede keuzes zoals de Cisco die je zelf al hebt gekozen of de edgerouter. Maar ook een microtik werkt dan. De configuratie zal vrij statisch zijn vermoed ik, en als ze dan wijzigingen willen kun je langsgaan, met bijbehorende onkostenvergoeding. Het begint met het formuleren van je vereisten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 17:14
Hier ook een stem voor een Edgerouter, of Draytek. Voor een kantoor met 10 werkplekken moet dit goed te doen zijn.

Steam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:30

servies

Veni Vidi Servici

wolly_a schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:51:
[...]

Dat is duidelijke taal. Nog advies voor welke Cisco? Zou de goedkope RV130 al ruim voldoen? Mij lijkt de RV325 ook wel aardig. Zitten er meteen 14 LAN poorten in...
Mijn ervaring met de Cisco RV series is slecht. Ik heb de RV220W gehad en de support hield feitelijk op na 1 jaar tijd, terwijl er nog een behoorlijk aantal bugs qua logging en firewall open lagen.
Als mijn keuze nu zou moeten liggen tussen Ubquity en Cisco dan valt de laatste duidelijk af...

Ahum...
https://www.cisco.com/c/e...ol-notice-c51-739128.html

Wegblijven dus bij die RV130...

en:

https://www.cisco.com/c/e...eol-notice-c51-740982.pdf

Hetzelfde geldt dus voor de RV325...

[ Voor 21% gewijzigd door servies op 18-11-2019 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44
wolly_a schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:25:

Omdat men straks achter het netwerk komt te zitten van de eigenaar van het gebouw, verwacht ik niet dat men al snel iets van eigen servers gaat draaien. Daar is het ook geen bedrijf voor. Misschien wil men in de toekomst wel naar een eigen internetlijntje en dan iets met VPN doen voor thuiswerken.
Je doet hier enkele aannames over wat de eigenaar wil en in de toekomst mogelijk zou willen. Overleg eens met hem wat zijn verwachtingen voor nu en in de (nabije) toekomst. Dat schept helderheid en kan een rol spelen bij wat voor apparatuur je aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Thnx voor de feedback allen. Ik ging er serieus vanuit dat je bij de Edgerouter alles zonder/met minimale gui moest instellen. Zeker na het zien van wat video’s over de setup (goede tip, @Kasper1985 ) ben ik minder terughoudend geworden.

@nielsl Zeker heb ik de VPN functionaliteit van de Synology overwogen. Ik dacht dat het misschien handiger was om de router dit af te laten handelen, zodat men straks makkelijker bij andere netwerkapparaten kan, zoals een afdruk maken op een netwerkprinter.

@servies Da’s duidelijk. Daar gaan ze niet lang plezier aan beleven.

@EricJH Ben ik met je eens. Anderzijds hebben veel routers al VPN mogelijkheden en voordat je het weet, wil men toch wel zoiets gaan gebruiken.

Als het toch een Edgerouter wordt, dan kan ik prima gaan voor een Edgerouter X of zijn er sterkere argumenten voor een Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
@wolly_a Dat hangt ervanaf wat ermee gedaan gaat worden. En vooral ook wat de internet verbinding is. Ligt er een Tweak lijn van 1gbit/1gbit dan zou ik niet voor een X of Lite gaan maar een zwaardere. Ligt er een 20mbit dsl lijntje dan lijkt me een X prima. Maar wil je dingen als QOS gaan toepassen dan wil je wellicht een zwaarder model.

Hangt compleet van de toepassingen af maar op de site van Ubiquiti kan je prima vergelijken.

Trouwens ook niet onbelangrijk; Als je nu al dingen in een rack hebt hangen dan wil je dat misschien met de router ook. de X en Lite zijn niet rack mountable. Dit is pas vanaf de Edgerouter 4 het geval (rack ding is apart te koop).

[ Voor 21% gewijzigd door Kasper1985 op 18-11-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is het budget ? Zelf ben ik enorm fan van de Cisco Meraki producten. Alles cloud-based waardoor je dus altijd toegang tot de router hebt (mits er internet is) en alle functionaliteiten zoals VPN kan later heel makkelijk toegepast en beheert worden vanuit iedere locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ubiquiti heeft sinds kort toch ook een consumer-friendly lijntje?

https://store.ui.com/coll...ducts/unifi-dream-machine

Switch erachter om alles bekabeld aan te sluiten, of anders gewoon de WiFi gebruiken. En laten we eerlijk zijn: 10 apparaten aansluiten, daar hoef je echt geen grootzakelijke apparatuur voor aan te schaffen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je ervaring met Draytek hebt zou ik daar voor gaan Edgerouter is ook zeker niet slecht maar de Draytek bied denk ik meer waar voor zijn geld. Echter als de AP's Ubiquti zijn dan zou ik een Unifi Gateway kiezen vanwege beheer eenvoud. Ik denk dat je in je lijstje vooral twee duidelijke afvallers hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Frogmen op 18-11-2019 19:22 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-10 13:39
Unifi of een opnsense bak (preconfigurert of zelf install), die laatste is schaalbaar met alle toeters en bellen :) tegen een goeie prijs incl. Updates en open source :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
wolly_a schreef op maandag 18 november 2019 @ 18:56:
Thnx voor de feedback allen. Ik ging er serieus vanuit dat je bij de Edgerouter alles zonder/met minimale gui moest instellen. Zeker na het zien van wat video’s over de setup (goede tip, @Kasper1985 ) ben ik minder terughoudend geworden.

@nielsl Zeker heb ik de VPN functionaliteit van de Synology overwogen. Ik dacht dat het misschien handiger was om de router dit af te laten handelen, zodat men straks makkelijker bij andere netwerkapparaten kan, zoals een afdruk maken op een netwerkprinter.

@servies Da’s duidelijk. Daar gaan ze niet lang plezier aan beleven.

@EricJH Ben ik met je eens. Anderzijds hebben veel routers al VPN mogelijkheden en voordat je het weet, wil men toch wel zoiets gaan gebruiken.

Als het toch een Edgerouter wordt, dan kan ik prima gaan voor een Edgerouter X of zijn er sterkere argumenten voor een Lite.
Met VPN op de synology kun je ook prima routeren naar andere apparaten in het netwerk. Het een is niet beter dan het ander, alles staat en valt met je vereisten. Als je veel wilt routeren in je netwerk aan de hand van vlans, is het logisch om VPN op iets van een router te termineren. Je VPN subnet wordt dan een soort van extra vlan, bij wijze van spreken. Maargoed, alles staat en valt met wat je wilt bereiken met de router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Unifi Security Gateway, en enkele AP-AC-LITE APs met een Cloudkey of Controller software.

Eventueel een Unifi switch maar mag ook een ander Layer 3 switch zijn (Netgear bijvoorbeeld)

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 22:31

JdM

Humbled

Ik zit zelf met dezelfde overweging ongeveer, zijn er ervaringen met een Synology Router? Ook omdat TS aangeeft dat er een Rackstation in gebruik is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Kasper1985 Er ligt daar een zakelijke Ziggo verbinding van een paarhonderd Mbit voor het hele pand. Het bestaande bedrijf en ook de nieuwkomer zal geen bergen data gaan verstoken. Een Edgerouter X of Lite zou prima geschikt zijn (ik had een vergelijkend overzicht gevonden bij Ubiquiti). Jammer dat beide niet rackmount zijn. Ik lees echter dat de Edgerouter 10X wel rackmount te maken is en verder gelijke specificaties heeft.

@Enforcer Mooi spul, dat Cisco Meraki. Even op de site van Cisco gekeken. Ik zie zo in de Pricewatch geen prijzen van routers. Zijn die er wel in die serie? En een beetje betaalbaar voor dit doel?

@Jeroenneman Leuk ding! Ik heb thuis een setje Amplifi HD van Ubiquiti. Dit lijkt een beetje in die lijn, maar met wat meer mogelijkheden. De wifi is voor gevraagde situatie geen meerwaarde. De router komt erges in een patchkast op enige afstand. Er zal dus een losse accesspoint nodig zijn.

@Frogmen De AP’s zijn van Linksys. Waren ze van Ubiquiti, dan werd kiezen een stuk eenvoudiger.

@nielsl Een prima suggestie. Ik verwacht direct geen grote VLAN’s of grote VPN dingen.

@JdM Synology router heb ik ook overwogen, maar gezien kennis de router in een patchruimte gaan plaatsen op enige afstand van de kantoorruimte is de wifi in de router geen meerwaarde. Daarnaast lees ik niet altijd positieve dingen over de firmware van Synology routers. Ik heb ‘m zelf al eens overwogen voor thuis, maar ik las meerdere malen dat bij iedere update 1 bug gefixt werd en er 2 nieuwe bijkomen, waar Diskstation firmware heel erg goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@wolly_a : pricewatch: Cisco Meraki MX64 Cloud Managed Security Appliance

Let wel, dit zijn alleen de aanschaf prijzen, daarnaast heb je nog een jaarlijkse licentie nodig. Wellicht misschien te hoog in het budget maar ik kan je verzekeren dat men gegarandeerd is van een zorgeloze en optimaal beheersbare router/firewall met een tal van mogelijkheden waar je met het standaard spul alleen maar moeilijke constructies moet gaan bedenken.

-edit-
Hij wordt geclassificeerd als firewall, maar het is gewoon een alles-in-1 apparaat. (Integrated router, next-generation firewall, traffic shaper, and Internet gateway that is centrally managed over the web).

[ Voor 17% gewijzigd door Enforcer op 18-11-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsl
wolly_a schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:27:
@Kasper1985 Er ligt daar een zakelijke Ziggo verbinding van een paarhonderd Mbit voor het hele pand. Het bestaande bedrijf en ook de nieuwkomer zal geen bergen data gaan verstoken. Een Edgerouter X of Lite zou prima geschikt zijn (ik had een vergelijkend overzicht gevonden bij Ubiquiti). Jammer dat beide niet rackmount zijn. Ik lees echter dat de Edgerouter 10X wel rackmount te maken is en verder gelijke specificaties heeft.

@Enforcer Mooi spul, dat Cisco Meraki. Even op de site van Cisco gekeken. Ik zie zo in de Pricewatch geen prijzen van routers. Zijn die er wel in die serie? En een beetje betaalbaar voor dit doel?

@Jeroenneman Leuk ding! Ik heb thuis een setje Amplifi HD van Ubiquiti. Dit lijkt een beetje in die lijn, maar met wat meer mogelijkheden. De wifi is voor gevraagde situatie geen meerwaarde. De router komt erges in een patchkast op enige afstand. Er zal dus een losse accesspoint nodig zijn.

@Frogmen De AP’s zijn van Linksys. Waren ze van Ubiquiti, dan werd kiezen een stuk eenvoudiger.

@nielsl Een prima suggestie. Ik verwacht direct geen grote VLAN’s of grote VPN dingen.

@JdM Synology router heb ik ook overwogen, maar gezien kennis de router in een patchruimte gaan plaatsen op enige afstand van de kantoorruimte is de wifi in de router geen meerwaarde. Daarnaast lees ik niet altijd positieve dingen over de firmware van Synology routers. Ik heb ‘m zelf al eens overwogen voor thuis, maar ik las meerdere malen dat bij iedere update 1 bug gefixt werd en er 2 nieuwe bijkomen, waar Diskstation firmware heel erg goed is.
Lees nu dat de eigenaar van het pand de verbinding levert. An sich niks mis mee, krijg je wel een eigen ipv4 adres? Zeker als je VPN wilt aanbieden, of welke dienst dan ook voor de werknemers, wil je wel je eigen digitale voordeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Enforcer Dat is helemaal geen gek geld voor het apparaat, beetje afhankelijk van de kosten van de jaarlijkse licentie. Ik denk dat dit zeker mooie en bruikbare apparaten zijn voor vele bedrijven.

@nielsl Ja, eigenaar van het pand levert nu een lijntje met internet. Zij hebben zeer beperkte kennis en geen eigen ICT afdeling. Het aangeboden lijntje heeft 1 intern ip adres van hun netwerk. In de regio is men echter glasvezel aan het aanleggen en mogelijk dat kennis dan een eigen aansluiting wil nemen. Voor alsnog dus geen VPN, maar moet de router er ook voor zorgen dat de eigenaar van het pand (en hun werknemers) niet rond kunnen snuffelen in het netwerk van kennis (en andersom).

Voor nu heb ik een Edgerouter X besteld, mede dankzij de tips van @Kasper1985 . Voor het geld is het een mooie oefening. Ik kan er nog enkele weken mee spelen voordat kennis hem nodig gaat hebben, dus genoeg tijd om het ding in te stellen. Om het topic compleet te maken, zal ik mijn ervaringen ermee binnenkort hier plaatsen, zodat een ander misschien ook nut heeft van dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:33
wolly_a schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:35:
@MewBie Daar heb ik niet echt veel aan. Tuurlijk kun je alles wel uitbesteden voor veel geld, maar jij gaat toch ook niet iedere dag uit eten bij een restaurant omdat de kok daar beter kookt dan jij? Een routertje configureren, gaat mij prima lukken. Dit is ook absoluut geen moeilijke situatie. Enige waar ik kennis niet mee wil opzadelen is een lastig apparaat als er een keer iets gewijzigd moet worden.
En toch is het het beste advies. Het is voor commercieel gebruik en jij geeft aan niet genoeg kennis te hebben.

Uitbesteden moet je in dit soort gevallen zien als een soort van verzekering. Als je nooit problemen hebt is het "geldverspilling", maar als er een probleem is waarvoor jij op moet komen draven om te kijken wat er aan de hand en je hebt niet de kennis om het op te lossen of geen tijd, kan het zo maar zijn dat uitbesteden onder de streep goedkoper had geweest.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
MewBie schreef op maandag 18 november 2019 @ 23:47:
[...]

En toch is het het beste advies. Het is voor commercieel gebruik en jij geeft aan niet genoeg kennis te hebben.

Uitbesteden moet je in dit soort gevallen zien als een soort van verzekering. Als je nooit problemen hebt is het "geldverspilling", maar als er een probleem is waarvoor jij op moet komen draven om te kijken wat er aan de hand en je hebt niet de kennis om het op te lossen of geen tijd, kan het zo maar zijn dat uitbesteden onder de streep goedkoper had geweest.
We begrijpen elkaar verkeerd.

Ik ging er vanuit dat je een EdgeRouter from scratch compleet via CLI moest configureren. Ik ging er even vanuit dat het een Linux doosje was met wat netwerkpoorten en verder veel succes. Dat vond ik teveel gedoe, omdat ik niet diepgaand bekend ben met de commando’s en dus alles moet gaan opzoeken.

Een router configureren is geen probleem, netwerkkennis is aanwezig en nu ik gezien heb wat er via de gui allemaal al kan, zie ik geen problemen meer. We gaan het zien, morgen komt het doosje binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzzzie
Mss eens kijken voor een PFsense bakje?
heb dat thuis nu in gebruik en werkt super...

https://www.marktplaats.nl/q/pfsense/
Genoeg te krijgen online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Hanzzzie schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:51:
Mss eens kijken voor een PFsense bakje?
heb dat thuis nu in gebruik en werkt super...

https://www.marktplaats.nl/q/pfsense/
Genoeg te krijgen online :)
Die Qotom dingetjes zijn geinige machientjes. PFsense wil ik thuis nog eens proberen, misschien wel in zo'n Qotom doosje. Een Edgerouter is voor het gevraagde doel onderweg met de postbode, daar ga ik nu eerst mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzzzie
Heb nu ook een PFsense draaien op een supermicro bordje (overschot van klant).
Draait welgeteld 1w meer als een TP link AC2300 dusja... dan maar die PFsense bak houden en wat experimenteren.

tot nu toe voldoet het prima!
Net effe aan't checken om de VPN werkend te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Nou, de Edgerouter X is binnen en zojuist heb ik er een uurtje mee gespeeld. Wat een geweldig ding en een prima gui. Prestaties zullen ook vast prima zijn. Binnenkort zal ik ‘m plaatsen bij kennis.
Pagina: 1