Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hey allen!

Ik heb sinds vanmiddag problemen met het starten van mijn PC. Ik had net mijn RAM geverfd en na een aantal cyclussen was de PC nog steeds niet door de POST heen, waardoor ik hem uit drukte, er van uit gaande dat ik mijn RAM getoast had.

Toen ik het later weer probeerde kreeg ik de volgende melding:

*Your PC/Device needs to be repaired
*The Boot Configuration Data file is missing some required information.
*
*File: \Boot\BCD
*Error Code 0xc000000d

Nu is een BCD repareren niet zo moelijk, maar ik heb de volgende problemen:
1. De EFI partitie bestaat niet meer
2. Mijn schijf is opeens geen GPT meer, was hij eerst wel, waardoor ik geen EFI partitie kan maken via CMD
3. bootrec /fixboot geeft de melding "no access"

- Nu ligt het niet aan het geheugen, want ik heb deze reepjes ook al even in een testbordje gedrukt en daar werkt hij prima. Ook werkt booten op het originele moederbord prima naar een USB recovery disk.
- De SSD wordt gewoon gedetecteerd door de BIOS.

Ik kom er niet meer uit, wie kan helpen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Deel eventjes al je hardware in de startpost!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat @millman zegt, de meesten onder ons hebben nog geen kristallen bol. :)

Ik neem aan dat je geverfieerd bedoelt in plaats van geverfd. Heb je dat verifieren vanuit de BIOS gedaan? Welke verificatie is dat precies? Alleen geheugen of ook andere onderdelen?

Voor je zaken gaat aanpassen in de BCD omgeving: maak eerst een backup van de bcd bestanden. Boot bij voorkeur vanaf een USB stick en maak de backup. Die stick hoeft niet Windows te zijn, Linux is misschien beter.

Een EFI partitie raak je niet zomaar kwijt. Wat staat er nu op die plek? Ook hier geldt: kijk met een Linux tool vanaf een USB stick. Welke partitiecodenummer (of type) heeft deze partitie nu? Het kan zijn dat door ontbrekende partities de doorverwijzing naar de Windows bootpartitie niet meer klopt waardoor Windows niet meer start.

Converteer niet zomaar een bestaande schijf van en naar MBR/GPT. De kans op verlies van data is een stuk groter. Probeer eerst Windows aan de praat te krijgen in de BCD omgeving, nadat je een backup hebt van de bootomgeving. Het is ook mogelijk met tools een backup te maken van bootsectoren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:38
Windows Startup Repair geprobeerd en zo ja, wat zegt die?

Anders een Windows 10 repair install?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Een Windows installatie in UEFI zonder daadwerkelijke EFI partitie ga je niet hersteld krijgen zonder te goochelen met je partities, dan nog de conversie MBR>GPT. Dat kan wel, maar niet van je live bestandssysteem, dat moet je via een USB stick doen.

I reject your reality and substitute my own