Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD OCZ Vertex 2 60GB onwerkbaar traag in Windows 10 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• attack
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:20
Ik heb een nieuwe PC op Windows 10 in gebruik genomen met een Asus Prime X470-Pro moederbord en een
AMD Ryzen 7 3700X Processor. Voorzien van een M2 Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD.

Uit mijn oude PC heb ik 2 goed werkende OCZ Vertex 2 60 GB SSD's gehaald en overgezet.
Als ik die echter op de SATA poorten van het moederbord zet worden ze herkend maar er is niet mee te werken. Ze zijn ontzettend traag. Bestandenlijst ophalen gaat zeer traag. MP4'tje afspelen lukt bv niet.

Heb al één van de SSD's in de nieuwe PC geformateerd, maar dat helpt niet. Andere SATA poorten en kabels gebruikt maar dat helpt ook niet.
Als ik echter de OCZ via een SATA naar USB kabel aansluit aan een externe USB 3 poort, dan werken ze prima en op volle snelheid.

Kan het zijn dat deze SSD's niet compatible zijn met de SATA poorten van het moederbord?

Beste antwoord (via attack op 18-11-2019 21:05)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Lijkt erop dat de befaamde/beruchte SandForce 1200 controller wel vaker problemen heeft met recente chipsets, zowel van Intel als AMD:
It was the Sandforce 1200 series SSD controllers that have the problem with the newer Intel SATA ports. The OCZ Vertex II is an example of an SSD that used the Sandforce 1200 series controller.

Just being clear about this, since the Sandforce 2000 series SSD controllers do not have the same problem. I don't want people with SSDs that have the 2000 series Sandforce controller (many Intel SSDs, 520 and 530 models) wondering if they will have problems.

I believe it was never clear whether or not the problem was a hardware issue (the chip design itself) or a firmware problem. I vaguely recall it was the chip itself, but I may be wrong.

But I believe at least part of the problem with the 1200 series controllers was they did not support a new revision to the SATA specification, that was not backwards compatible. The new Intel SATA ports supported that new SATA revision.
https://rog.asus.com/foru...-not-supported-by-Haswell
http://forum.asrock.com/f...chi-sata-ssd-goes-missing

Alle reacties

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Staan je SATA poorten op AHCI mode in het BIOS? Je kunt nog even kijken of Legacy mode betere resultaten geeft, maar dat beperkt wel de performance.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:18
Je kan eens proberen een handmatige trim actie er over heen te gooien. (Disk optimize oid in Windows 10). Als ik het mij goed herinner was de garbage collection niet je van het bij die oude disks.

Misschien dat trim niet eens ondersteund wordt door die disks. Dan zou je een secure erase Kunnen doen.

Nevermind, bovenstaande zou niet van toepassing moeten zijn als ze via USB wel goed werken.

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 17-11-2019 16:14 ]

• attack
Q schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:58:
Staan je SATA poorten op AHCI mode in het BIOS? Je kunt nog even kijken of Legacy mode betere resultaten geeft, maar dat beperkt wel de performance.
Staat inderdaad op (default) AHCI in het BIOS. Volgens mij is de enige andere keuze RAID.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:38
Heb je een razend snelle 970 EVO Plus, ga je die oude aftandse Vertex gebruiken, zonder schone installatie nogwel. Installeer aub een verse Windows 10 op de 970.

• attack
Uszka schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:32:
Heb je een razend snelle 970 EVO Plus, ga je die oude aftandse Vertex gebruiken, zonder schone installatie nogwel. Installeer aub een verse Windows 10 op de 970.
Schone W10 installatie zit op de 970 :P
Maar ik gebruik de oude SSD's bij video bewerken als tussenopslag zodat lezen en schrijven niet op hetzelfde opslagmedium hoeven.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:38
Geen moeite steken in die oude Vertex. Het zijn zo 'n beetje de slechtste ssd's ooit. Koop een 2e M2 ssd van 120 - 256GB. Kost een paar tientjes, presteert veel beter.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Vertex 2 ssds zijn echt bij bosjes kapot gegaan. Dat er nog werkende bestaan verbaast me. zeker dat je SSD niet gewoon kapot is? De kans is vrijwel 100% dat die gewoon kapot is.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-11 09:10
OCZ Vertex 2 was absoluut de slechtste SSD ooit gemaakt. Volgens mij praktisch een failure rate van 100% na 2-3 jaar. Geen energie insteken voor die paar tientjes die het kost om te vervangen.

• attack
Luchtbakker schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:57:
Vertex 2 ssds zijn echt bij bosjes kapot gegaan. Dat er nog werkende bestaan verbaast me. zeker dat je SSD niet gewoon kapot is? De kans is vrijwel 100% dat die gewoon kapot is.
Nope. Niet kapot want ze komen rechtstreeks uit een werkende configuratie waar ze jaren prima hebben gedraaid. Ik kan dus met zekerheid stellen dat niet 100% na 2-3 jaar stuk is. Heb ze nieuw gekocht sinds ze voor het eerst op de markt kwamen. Ze hebben dus veel "draai"-uren zonder problemen overleefd.
Ben op zoek naar een manier om ze intern in de PC kast op SATA aan het werkt te zetten.
Gaat me niet om de €'s of om andere te kopen.

Volgens mij zijn er ook geen gedeelde SATA lanes bij plaatsing van een M2 in de 1e socket van dit moederbord. Dus daar ligt het ook niet aan.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Het verbaast me eigenlijk ook dat je nog een (half) werkende Vertex 2 hebt. Die zijn toch echt vrij zeldzaam.

Het kan dat het bord er niet goed mee om kan gaan, zoals je zegt. In principe moet het allemaal werken, maar het kan zijn dat je toch gewoon compatibiliteitsproblemen hebt.

Je hebt wel alle chipset drivers enz in orde?

Wat zegt de health check van Crystaldiskinfo?
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Kan ook gewoon zijn dat een hele hoop flash op die ssd kapot is, en hij gewoon bomvol zit, waardoor de boel helemaal vastloopt.
Er is altijd wat overcapaciteit, om de boel heen en weer te schuiven bij kapotte flash. Maar als dat op een gegeven moment op is, word het natuurlijk ook waardeloos.

Maar dat verklaart weer niet waarom het op usb wel gewoon werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door WEBGAMING op 17-11-2019 17:45 ]

• attack
WEBGAMING schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:39:
Het verbaast me eigenlijk ook dat je nog een (half) werkende Vertex 2 hebt. Die zijn toch echt vrij zeldzaam.

Het kan dat het bord er niet goed mee om kan gaan, zoals je zegt. In principe moet het allemaal werken, maar het kan zijn dat je toch gewoon compatibiliteitsproblemen hebt.

Je hebt wel alle chipset drivers enz in orde?

Wat zegt de health check van Crystaldiskinfo?
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Kan ook gewoon zijn dat een hele hoop flash op die ssd kapot is, en hij gewoon bomvol zit, waardoor de boel helemaal vastloopt.
Er is altijd wat overcapaciteit, om de boel heen en weer te schuiven bij kapotte flash. Maar als dat op een gegeven moment op is, word het natuurlijk ook waardeloos.

Maar dat verklaart weer niet waarom het op usb wel gewoon werkt.
Heb ze getest met Userbenchmark en daar zitten ze op 113%. Samen met het feit dat ze op externe USB prima werken is dat voor mij voldoende bewijs dat er met de SSD's zelf niets mis is.
Alle drivers zijn oké en up to date.

• WEBGAMING
113% wat? Health gaat niet boven de 100%. (en alles wat boven de 100% gaat is naar mijn mening totale onzin, maar ja goed)

Zo te zien word daar alleen de snelheid getest. En als je dan op 113% snelheid zit, is het ook vrij bijzonder.

[ Voor 109% gewijzigd door WEBGAMING op 17-11-2019 18:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:32
Lijkt erop dat de befaamde/beruchte SandForce 1200 controller wel vaker problemen heeft met recente chipsets, zowel van Intel als AMD:
It was the Sandforce 1200 series SSD controllers that have the problem with the newer Intel SATA ports. The OCZ Vertex II is an example of an SSD that used the Sandforce 1200 series controller.

Just being clear about this, since the Sandforce 2000 series SSD controllers do not have the same problem. I don't want people with SSDs that have the 2000 series Sandforce controller (many Intel SSDs, 520 and 530 models) wondering if they will have problems.

I believe it was never clear whether or not the problem was a hardware issue (the chip design itself) or a firmware problem. I vaguely recall it was the chip itself, but I may be wrong.

But I believe at least part of the problem with the 1200 series controllers was they did not support a new revision to the SATA specification, that was not backwards compatible. The new Intel SATA ports supported that new SATA revision.
https://rog.asus.com/foru...-not-supported-by-Haswell
http://forum.asrock.com/f...chi-sata-ssd-goes-missing

• attack
Het zou kunnen dat de SandForce 1200 de problemen veroorzaakt icm de SATA op het moederbord.
Voor de zekerheid ga ik de poorten testen met een harddisk om er 100% zeker van te zijn dat de poorten zelf niet defect zijn.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik ben het eigenlijk wel met de anderen hier eens.

Ik ben de enige andere persoon ter wereld die nog een OCZ Vertex 2 heeft die 'werkt'. En toevallig had dat ding vandaag file system problemen.

Als je 'm wilt vervangen, koop dan de goedkoopste SATA SSD van een knap merk die je in de price watch kunt vinden. Waarschijnlijk <50 euro ben je van al het gedonder af.

• attack
Ik heb een oude Samsung HD aan de SATA poort gehangen en die werkt prima. Dus inderdaad niets mis met de betreffende SATA-poorten op het moederbord.
Niets mis dus ook met de 2 OCZ Vertex 2.
Kennelijk is er dus een compatibiliteit issue met de SandForce 1200 en de SATA van het moederbord.
Blijf dus in het "gelukkige bezit" van de enige 2 goed werkende OCZ Vertex 2 SSD's ter wereld _/-\o_ die via SATA naar USB prima dienst doen.
THX!

• WEBGAMING
Niet gebruiken, dan komt hij misschien wel in een museum terecht. :P
Maar serieus, geen belangrijke data op zetten, voor de rest kan je hem natuurlijk gewoon prima gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 18-11-2019 22:57 ]

Pagina: 1