Toon posts:

Videokaart defect of toch ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik mijn huidige pc aangeschaft, deze is in elkaar gezet door een vriend van mij. In deze paar jaar is enkel één ram stick een keer kapot gegaan.

Nu heb ik sinds afgelopen donderdag het probleem dat wanneer ik aan het gamen ben, de computer zichzelf ineens restart tijdens het gamen. Het is specifiek begonnen toen ik Age of Empires 2 Definitive Edition ging spelen, dus mijn aanname was dat het daaraan lag (spel net uit, moet nog gepatcht worden). Het vreemde is dat ik soms een uur of zelfs langer kan spelen, en soms reset de pc zich op het moment dat ik een spel laad of start. Nu komt het ook voor bij andere games. Ik vermoed dus dat er iets in de pc stuk is.

Ik heb in ieder geval de volgende zaken gecheckt:

- harde schijven - deze lijken goed te werken
- RAM: mem86 draait zonder errors
- een stresstest voor de GPU (FurMark); pc restart zich meteen als ik de stresstest wil starten.
- ik heb de pc open gehad en stof verwijderd
- alle drivers geupdate

Het lijkt er op dat als de pc een tijdje uit heeft gestaan dat het beter werkt als deze een tijdje niet gedraait heeft. Het gebeurt ook enkel in-game en dan games die iets van mijn grafische kaart verwachten (Age of Empires 2 HD werkt bijvoorbeeld prima).

Mijn vraag is nu: hoe kan ik 100% zeker weten dat het de grafische kaart is? Ik ben aan het sparen voor een nieuwe pc maar dit komt eigenlijk net wat te vroeg. Ik kan de grafische kaart vervangen door een vergelijkbare, dit kost me nog geen 200,- euro maar dan wil ik wel zeker weten dat dit het probleem op lost. Op internet lees ik veel over een defecte of minder goed werkende stroomvoorziening, maar hoe kan ik dit controleren?

Hopelijk zijn hier wat mensen die me hierbij kunnen helpen. Mijn dxdiag volgt in de volgende post (de belangrijkste info).

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-11-2019 06:47)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:56:
[...]

Ik gebruik de Seasonic SSR-650RT.
Hmm, die moet op zich wel 5-6j meegaan. heb je een andere voeding om te testen ?
(bij systeem upgrade is vervangen beter)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
------------------
System Information
------------------
Time of this report: 11/17/2019, 14:43:39
Machine name: JEL
Machine Id: {CF31C43B-4D5E-4184-9097-9FDBD239F003}
Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 18362) (18362.19h1_release.190318-1202)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: Z97P-D3
BIOS: BIOS Date: 05/30/14 09:03:04 Ver: 04.06.05 (type: BIOS)
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz (4 CPUs), ~3.4GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8054MB RAM
Page File: 5465MB used, 17588MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
Miracast: Available, no HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
DirectX Database Version: Unknown
DxDiag Version: 10.00.18362.0387 64bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: NVIDIA GeForce GTX 770
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 770
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Type: Full Device (POST)
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_1184&SUBSYS_28251462&REV_A1
Device Status: 0180200A [DN_DRIVER_LOADED|DN_STARTED|DN_DISABLEABLE|DN_NT_ENUMERATOR|DN_NT_DRIVER]
Device Problem Code: No Problem
Driver Problem Code: Unknown
Display Memory: 6033 MB
Dedicated Memory: 2007 MB
Shared Memory: 4026 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (144Hz)
HDR Support: Not Supported
Display Topology: Internal
Display Color Space: DXGI_COLOR_SPACE_RGB_FULL_G22_NONE_P709
Color Primaries: Red(0.654297,0.333008), Green(0.324219,0.625000), Blue(0.157227,0.075195), White Point(0.312500,0.329102)
Display Luminance: Min Luminance = 0.500000, Max Luminance = 270.000000, MaxFullFrameLuminance = 270.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:37
Gooi eens wat Specs neer, zo kan het van alles zijn eigenlijk. Kan hitte zijn of psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welke specs wil je weten? Hierboven in de dxdiag zie je de specs van de pc zelf en de GPU.

Zojuist kon ik de FurMark even draaien en ik zie dat de fans van de GPU op 100% draaien al vrij snel en dat de temperatuur oploopt richting de 100. Op dat moment viel de pc uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:37
Had die lap tekst niet goed doorgelezen haha. Wat gebeurt er met de temperaturen tijdens het gamen? Welke voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:06

jgj82

Ja, maar = nee

Verwijderd schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:35:
Welke specs wil je weten? Hierboven in de dxdiag zie je de specs van de pc zelf en de GPU.

Zojuist kon ik de FurMark even draaien en ik zie dat de fans van de GPU op 100% draaien al vrij snel en dat de temperatuur oploopt richting de 100. Op dat moment viel de pc uit.
Ik denk dat je je probleem gevonden hebt. Stroom eraf en case open maken. Ik las dat je de binnenkant schoongemaakt hebt? Kijk maar eens hoeveel stof je in de loop der jaren tussen de koelribben van je GPU verzameld hebt! >:)
Mocht dit ook schoon zijn kun je een repaste van de GPU overwegen.

[ Voor 11% gewijzigd door jgj82 op 17-11-2019 15:58 . Reden: Ik kan niet lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jgj82 schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat je je probleem gevonden hebt. Stroom eraf en case open maken. Ik las dat je de binnenkant schoongemaakt hebt? Kijk maar eens hoeveel stof je in de loop der jaren tussen de koelribben van je GPU verzameld hebt! >:)
Mocht dit ook schoon zijn kun je een repaste van de GPU overwegen.
Ik ga dit checken. Is repasten een hoop gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De GPU losgemaakt. Stof viel mee, wel alles verwijderd. Daarna nog een keer furmark gedraait, maar na 2 seconden restart de pc zich weer. Op youtube filmpje gekeken om te repasten, valt mee dus wellicht een optie. Goede kans dat dit het oplost als ik het zo begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Welke voeding/PSU gebruik je nu. (merk en type)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:52:
@Verwijderd Welke voeding/PSU gebruik je nu. (merk en type)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:56:
[...]

Hmm, die moet op zich wel 5-6j meegaan. heb je een andere voeding om te testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:00:
[...]

Helaas niet, de vorige heb ik nog liggen maar die heeft onvoldoende voeding voor deze. Op zich was ik al naar andere pc's aan het kijken dus misschien is dit gewoon het moment om een nieuwe te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het bleek de voeding te zijn. Vervangen en geen vuiltje meer aan de lucht :)
Pagina: 1