Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4K HDR HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 10:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit wordt een systeem enkel voor het afspelen van (4K HDR) video en audio. Via HDMI sluit ik het systeem direct aan op een nog aan te schaffen OLED TV en audio via een optische S/PDIF naar een (stereo) eindversterker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Draadloos keyboard, universele remote en een 256 GB SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Behalve de bovenstaande zaken die ik meeneem naar dit nieuwe systeem, heb ik in de behuizing als volgt gekozen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenStreacom FC5 Alpha Fanless Zilver (met optisch slot)€ 226,50€ 226,50
1Bluetooth en IR dongelsStreacom Internal Flirc SE Universal IR Receiver€ 0,-€ 0,-
1AfstandsbedieningenStreacom IRPB Receiver€ 0,-€ 0,-
1VoedingenStreacom ZF240€ 133,50€ 133,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,95

Blijft er over een moederbord, processor en geheugen en hier loop ik vast. Het aantal moederborden met HDMI2.0a/b is erg beperkt. Zeker als ik daarbij de eis toevoeg van een optische audio uitgang. De 7 moederborden die ik vind via Pricewatch hebben opstakels die niet te verenigen zijn met de gekozen behuizing. Het type processor is natuurlijk afhankelijk van het moederbord maar verder is het me niet duidelijk welke eisen ik moet stellen om 4K HDR af te kunnen spelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral (enkel) zijn hoofdtaak perfect kunnen doen. Minimale energie verbruik is een tweede wens.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Het lijkt er op dat op dit moment mijn gewenste combinatie niet mogelijk is. De eenvoudigste oplossing is een andere behuizing maar ik heb mijn zinnen op de Streacom FC5 gezet. HDMI 2.0a/b los laten kan ook niet ivm HDR.

Wellicht zie ik iets over het hoofd en kunnen jullie me verder helpen. Sowieso zou ik wat advies kunnen gebruiken voor de processor.

Alle reacties

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je kunt hier eens beginnen met lezen, de PW is iig niet leidend voor AM4 borden:
https://smallformfactor.n...-request-megathread.6709/

En de Athlon 3000G ziet er interessant uit, vraag is of een Vega 3 genoeg compute heeft: https://androidpctv.com/r...ge/#VIDEO_AND_AUDIO_TESTS

[ Voor 34% gewijzigd door wagenveld op 17-11-2019 15:07 ]

• RJVG
Bedankt! interessante thread. Ziet er naar uit dat ik beter kan wachten met het bouwen van een 4K HDR systeem.

Had je edit niet gezien. De Athlon 3000G lijkt zeker interesant. Zeker met een TDP van 35W! In het androidpctv artikel dat je vermeld, wordt de 200GE ook met HDR getest en dat lijkt goed te gaan. Dit resultaat is tegenstrijdig wat ik lees in het thread.

[ Voor 53% gewijzigd door RJVG op 17-11-2019 15:33 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

RJVG schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:43:
Wat verwacht je van ons?[i]
Het lijkt er op dat op dit moment mijn gewenste combinatie niet mogelijk is. De eenvoudigste oplossing is een andere behuizing maar ik heb mijn zinnen op de Streacom FC5 gezet. HDMI 2.0a/b los laten kan ook niet ivm HDR.
Heb je je zinnen op passief of expliciet op die streacom gezet? Als het passief is, dan is het op zich wel te doen met een intel Nuc en een passieve behuizing en een losse USB > s/pdif audio interface.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1GeluidskaartenTerratec Aureon Dual USB€ 17,19€ 17,19
1BehuizingenAkasa Plato X8€ 103,-€ 103,-
1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i5BEK€ 369,-€ 369,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,19

Een snellere of tragere Nuc past ook:
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8I7BEH
pricewatch: Intel NUC Kit NUC8i3BEK

Dit heeft allemaal hdmi 2.0a

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 17-11-2019 16:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• RJVG
Ik had inderdaad ook naar de NUCs gekeken. Op zich wel een mooie en goedkope(re) oplossing. Passief heeft wel de voorkeur maar het is vooral het uiterlijk wat me van de Streacom aanspreekt. Dat staat wel netjes bij de overige apparatuur. Maar misschien moet ik de kleinere NUC gewoon verstoppen.

Bedankt voor je oplossingen!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even verder out of the box, is een nvidia shield pro geen optie? Heb je wel nog een converter nodig voor de audio.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

RJVG schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:07:
Ik had inderdaad ook naar de NUCs gekeken. Op zich wel een mooie en goedkope(re) oplossing. Passief heeft wel de voorkeur maar het is vooral het uiterlijk wat me van de Streacom aanspreekt. Dat staat wel netjes bij de overige apparatuur. Maar misschien moet ik de kleinere NUC gewoon verstoppen.
Ik ben toevallig ook mijn HTPC aan het upgraden. Uiterlijk vind ik niet zo belangrijk. Stilte, soeplesse, zuinigheid en snelheid wel. Ik heb nu een passief systeem staan, wat alleen niet meer zo goed gesupport wordt in windows 10 helaas ;(

Ik gebruik daarom een Vero 4k+ mediaplayer om video op te kijken. Ik ben enorm tevreden met de kwaliteit van beeld en geluid dat daaruit komt. Met windows heb je altijd mogelijk gezeik met software of dan stottert beelt toch nog net wel ofzo. Alleen de bedienig vind ik minder chill dan gewoon windows met een muis.Ik start alles liever via de HTPC met een software player... 4K vind ik niet zo boeiend (zie je niet op mijn 55" oled op 3,5m), maar HDR en 10 bit kleurruimte zie je wel heel goed! hdmi 2.0 is ongeveer nog niet verkrijgbaar op losse moederborden,

Die nuc'jes in een passieve behuizing leken me een aardige oplossing :).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 18-11-2019 09:40 ]

• RJVG
JvS schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:29:
4K vind ik niet zo boeiend (zie je niet op mijn 55" oled op 3,5m), maar HDR en 10 bit kleurruimte zie je wel heel goed! hdmi 2.0 is ongeveer nog niet verkrijgbaar op losse moederborden,
Eerlijk gezegd vind ik de 4K ook niet erg belangrijk maar als ik dan toch geld aan het uitgeven ben...

Wat ik niet begrijp is dat de Vero 4k+ HDMI v2.0 heeft. Volgens de HDMI specs ondersteund deze versie geen HDR. Uit jouw woorden maak ik echter op dat je wel HDR content afspeeld met deze mediaplayer?

Het aantal moederborden met HDMI v2.0 is nog wel redelijk. Hoger, dan wordt het lastig.

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac maar viel af vanwege de HDMI specifcatie. Alleen in het artikel https://androidpctv.com/r...ge/#VIDEO_AND_AUDIO_TESTS dat @wagenveld vermeld, gebruiken ze hetzelfde board en werkt HDR wel!

In het eerste artikel dat hij refereerd wordt vermeld dat de HDMI versie ook CPU gerelateerd is. 8)7

Ik kwam ook dit https://zappiti.com/zappiti-pro-4k-hdr.html tegen. Ziet er best aardig uit en prijstechnisch niet verkeerd. Alleen ben ik liever vrij in welke software ik gebruik.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, hdmi 2.0 is een beetje een vage norm met die 2.0a en waarbij vooral de meerwaarde van 2.0b zeer vaag is en het ook niet altijd even duidelijk gespecifieerd wordt.

De Vero 4k+ heeft iig een hdmi 2.0a hdmi output (net als de Nuc):
https://discourse.osmc.tv...o-4k-have-hdmi-2-0b/74761

• Tijntje
  • Laatst online: 20-11 16:16

Tijntje

Hello?!

Ik ben zelf ook van een Windows HTPC met Kodi over gestapt op de Vero 4K+.
Wat een verademing, als je enkel een mediaspeler zoekt voor Audio en Video zou ik lekker een Vero aanschaffen en genieten van 4K met HDR

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• RJVG
De aanschaf was even uitgesteld maar uiteindelijk heb ik voor een AppleTV gekozen.

Wel heel wat anders maar klein, compact, still, geweldige remote (wel even wennen), 600 Euro goedkoper en gratis een jaar AppleTV+

Voor het streamen gebruik ik de app Infuse. Dit is wellistwaar nauwlijks te tweaken maar het werkt prima out of the box. Enkel mis ik trailers maar dat doe ik dan wel via de telefoon en Airplay.

[ Voor 3% gewijzigd door RJVG op 06-09-2020 12:10 ]

Pagina: 1