Ryzen upgrade voor 1440p gamepc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik zoek een?
Ik wil de processor + moederbord en RAM in mijn huidige pc vervangen. Mijn huidige FX-8320 heeft het steeds moeilijker met moderne games. Tevens wil ik ook een moederbord waar ik een M.2 SSD op kan plakken zodat ik mijn Steam library op een wat sneller medium kan opslaan.

Wat is je budget?
Ik heb nu zelf een selectie gemaakt voor Mobo+CPU+Ram die rond de ~€400 uitkomt. Mij lijkt dit wel voldoende, maar als ik voor een paar tientjes een hele goede stap er boven kan maken wil ik dit wel overwegen.
Verder zoek ik ook voor rond de prijs van mijn geselecteerde SSD (momenteel €120) een M.2 SSD van 1TB.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur om momenteel voor een AMD Ryzen processor te gaan. Vanwege de fijne prijs. Ik begrijp dat in sommige gevallen Intel procesoren net iets sneller zijn in gaming, maar op 1440p zal dit weinig verschil maken.
Verder heb ik geen merkvoorkeuren. Ik had origineel een Asus moederbord in mijn eigen lijstje staan, maar begreep dat die veel BIOS issues hebben met Ryzen 3000. Is dat inmiddels al opgelost?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD FX-8320 Black Edition€ 145,20€ 145,20
1MoederbordenGigabyte GA-970A-UD3P€ 102,85€ 102,85
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 182,-€ 182,-
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 54,90€ 54,90
1BehuizingenFractal Design Define S€ 79,90€ 79,90
1MonitorenBenQ BL2420PT Zwart€ 209,-€ 209,-
1MonitorenIiyama ProLite E2210HDS-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internKingston HyperX Blu KHX1600C9D3B1K2/4GX€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 109,99€ 109,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,79

En dit is de upgradeset die ik zelf samengesteld heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI X470 Gaming Plus€ 125,-€ 125,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 74,90€ 74,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 122,82€ 122,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,72

Ik zoek specifiek een moederbord met de volgende functionaliteit:
Optical s/pdif out voor mijn versterker. P/S2 uit voor mijn gouwe ouwe toetsenbord. Minstens 1 M.2 slot. ATX.
Ik begrijp dat ik ook nog een SATA SSD zou kunnen kopen en dat M.2 voor een steam library niet de beste keus is voor mijn budget. Maar de 2.5" Bays in mijn kast zijn allemaal bezet (er zit ook nog een oude laptop schijf in, staat niet in mijn inventaris benoemd.) En ik heb geen zin plek voor nog een 2.5" schijf te vinden in de kabelzooi achterin mijn kast, een M.2 schijf is lekker makkelijk inprikken en klaar.

Ik ben van plan de hele meuk rond black friday te bestellen. Dus suggesties voor alternatieve artikelen die net zo goed werken zijn ook welkom, kan ik dan kijken wat de beste aanbiedingen krijgt.
Ik had gezien dat de Kingston A2000 nu nergens op voorraad is. Hopelijk is dit rond die tijd opgelost, maar voor als dat niet zo is zouden wat alternatieven daarop fijn zijn. Ik had ook de intel 660p op het oog maar begreep dat deze wel wat minder performed door QLC vs TLC en een oudere controller.

Waar ga ik het systeem voor gebruiken
Ik speel de laatste tijd vooral veel Path of Exile en Anno 1800, maar ook af en toe Arma 3 of een recente AAA. Ik heb niet de wens om alles op max te draaien, ik weet wat ik ongeveer kan verwachten voor mijn budget.
Verder wil ik ook wat PS3 en Wii U games emuleren. Dit is niet mogelijk met mijn huidige CPU, maar de Ryzen 3600 zou goed moeten werken met de games die ik voor ogen zie.

Alle reacties

• Flamesz
  • Nu online
Na twee dagen zonder antwoord zal ik maar aannemen dat niemand wat aan te merken heeft op de onderdelen die ik zelf gekozen heb.
Wat alternatieven om naar te kijken zou ik wel waarderen om mijn kans te vergroten op een goede deal met black friday, vooral mbt de SSD en in mindere mate het RAM.

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 13:39
wat betreft SSD zou ik naar een andere kijken omdat de A2000 gewoon echt slecht verkrijgbaar is.

bijvoorbeeld deze: pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-01 14:40

Praetextatus

the dutch_paki

Eens met wat @Knee-Buckler zegt. Verder eigenlijk weinig op aan te merken op je initiële voorstel. Ik zou zelf een lijst bijhouden met bovenstaande artikelen en wat varianten erop en de prijzen bijhouden op black friday/cyber monday en dan gewoon je slag slaan.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:00
Ik zou de MAX-versie kopen van dat moederbord. Die werkt uit de doos namelijk met Ryzen en heeft ook de grotere bios, dus heb je ook in de toekomst geen problemen met bios-updates.

pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-12-2025
Kan er weinig over zeggen behalve dat je na de upgrade vergelijkbaar systeem hebt als mij. En draait prima. Ik zit alleen nog opeen "oude" 1800X nu 2 jaar. Paar maanden later kwam de 2e serie uit lol. (Wist ik al wel wilde niet wachten)

Heb ook dezelfde processorkoeler als jij. Die ga jij dus weer hergebruiken. Koop je die pasta los dan?
Lijkt me dat die bij de koeler inzit altijd. (Weet ik eigenlijk niet)

Heb jij nou ook nog een fan achter in je computer achter de processor koeler zitten? Dus tussen processor koeler en achterkant case. Of dient je processor koeler direct als uitblaas fan? Zo is het namelijk bij mij geinstalleerd. Met 2 case fans aan de voorkant voor inblaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 20-11-2019 07:55 ]

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 13:39
White Feather schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:57:
Ik zou de MAX-versie kopen van dat moederbord. Die werkt uit de doos namelijk met Ryzen en heeft ook de grotere bios, dus heb je ook in de toekomst geen problemen met bios-updates.

pricewatch: MSI X470 Gaming Plus Max
Bijna alle B450 of X470 komen tegenwoordig al wel met de BIOS die de nieuwe Ryzen ondersteunen, en mocht dit onverhoopt toch niet zo zijn kan je hem gewoon terugsturen dan updaten hun hem voor je.

• Joey_RTLX
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-10-2025
Al zou ik zelf niet heel zeker zijn over de RX 580 8G voor 1440P gamen. Ligt erg aan je settings danwel refreshrate. Voor 1440P zou ik (voor leuke settings) kijken naar een RX 5700 (XT) of RTX 2060 Super of beter.

Joey van der Houven

• Flamesz
  • Nu online
Bedankt voor de antwoorden allemaal.

@White Feather @Knee-Buckler
Bedankt voor de tips. Ik had al het idee dat op alle moederborden die nu in omloop zijn een recent BIOS zal zitten, maar was even het detail van de betere BIOSchip vergeten. Afhankelijk van het prijsverschil op de dag van aankoop zal ik even kijken of dit detail me het waard is de andere versie te nemen, maar ik zal het in het achterhoofd houden.

@Klaas25
Ik blijf inderdaad de zelfde koeler gebruiken. Ik heb nog een paar tubetjes koelpasta liggen dus dat zal wel goed zitten.
Verder heb ik in mijn kast de casefans zitten zoals ze bij aankoop kwamen, een uitlaat naast de CPU koeler zoals je vroeg, en 1 inlaat voor in.
Is misschien niet optimaal, maar de koeling is goed genoeg dus ik heb geen behoefte om er verandering in te brengen

@Joey_RTLX
Zoals al gezegd, ik heb niet de wens alles met perfect detail te spelen. Wanneer ik mijn PC upgrade kijk ik wat ik kan halen met mijn budget, en tot mijn volgende upgrade ben ik dan tevreden met wat ik dan behaal.
Ik ben nu mijn budget kwijt aan de CPU upgrade en wat opslagruimte, en heb niet de behoefte meer te besteden om mijn GPU op dit moment te upgraden.

Bedankt voor het meedenken iedereen.

[ Voor 11% gewijzigd door Flamesz op 08-12-2019 10:50 ]

Pagina: 1