Vakantie Spanje, enkele vraagjes

Pagina: 1
Acties:
  • 9.602 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Goedendag, even een vraag.

Ik ben van plan volgend voorjaar een vakantie naar Spanje (Andalusië, Casa Lirios in Compéta) te gaan doen. Deze is inmiddels probleemloos geboekt via Booking.com met 10 procent korting (Genius level 2), inchecken op zaterdag 29 februari, uitchecken op zaterdag 14 maart. So far, so good :)

Dit wordt een reis per auto. In twee dagen doe ik dit, zoals nu gepland. Afstand is iets minder dan 2200 km, dus dat moet te doen zijn, zeker in die tijd van het jaar. Bedoeling is dus dat ik vrijdag 28 februari in Nederland vertrek. Dan verwacht ik op 29 februari ergens rond 18:00-19:00 ofzo aan te komen.

Tol etc is allemaal geregeld, ik heb zo'n AREA-tolbadge van de ANWB, die is geldig in zowel Frankrijk als Spanje (plus Portugal en Italie). Deze heb ik dit jaar al probleemloos gebruikt in Italië. So far, still so good.

Tanken is ook geen issue, brandstofpas van de zaak. Ik mag tanken bij BP in NL en FR, Texaco/G&V in BE, Avia/Total/ENI in FR, en BP in Spanje.

De route die ik op het oog heb vanuit Roosendaal:

- Nederland: via de A58 naar de A4 richting Antwerpen
- Belgie: A12 tot aan Antwerpen, dan via de E17 naar Frankrijk (grens bij Moeskroen oversteken)
- Frankrijk: A12 -> A1 -> A10 -> A63 tot aan Hendaye, 1 km voor de Spaanse grens. Hier zal ik dan overnachten.
- Spanje: bij Irun de grens over, en dan AP-8 -> AP-1 -> A-1 -> A-4 -> A-44 -> A-7 -> A-7207 en dan via de lokale wegen naar de eindbestemming

Bewust niet de Route du Soleil gekozen en dan via Barcelona en Valencia, want die route is 300 km langer. Dan red ik het niet meer in 2 dagen lijkt me.

Echter, ik zit met een klein vraagje mbt mijn banden. In zowel Frankrijk als Spanje zijn winterbanden niet verplicht. Maar ik vraag me af of het handig om op all-seasons te gaan rijden? Is dat veilig? Los van het stukje van/naar het overnachtingshotel in Hendaye en het laatste stuk, rijdt ik alleen over snelwegen. Hoe is dat te doen op all-seasons eind februari? Is de kans op sneeuw/ijs daar groot of niet?

Winterbanden lijkt me namelijk niet echt handig, omdat het in Spanje dan een graad of 20 is, dan rijd ik ze helemaal aan gort met die temperaturen?

Verder nog iemand opmerkingen over de route? Dingen die ik beter kan vermijden? Of juist een alternatieve route? Let op: graag wel zoveel mogelijk snelweg, want gezien de grote afstand wil ik niet via Route National etc.

Nog andere tips, opmerkingen etc?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-05 06:57

GforceNL

Out of memory....

Je rijdt ze niet aan gort, ze slijten iets sneller. All season slijt ook sneller dan zover banden.
Zolang je geen flinke sneeuwval verwacht op je route, zijn all seasons prima.

Als je dik 20 uur zonder stops in 1,5 dag wilt rijden, hoop ik dat je niet alleen rijdt maar kunt afwisselen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
GforceNL schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:07:
Je rijdt ze niet aan gort, ze slijten iets sneller. All season slijt ook sneller dan zover banden.
Zolang je geen flinke sneeuwval verwacht op je route, zijn all seasons prima.
Ok, top, dan ga ik denk ik op all-seasons die ik er nu onder heb liggen.
Als je dik 20 uur zonder stops in 1,5 dag wilt rijden, hoop ik dat je niet alleen rijdt maar kunt afwisselen.
Ik ben gekke Henkie niet ;)

Nee, ik rijd wel alleen. Maar ik was van plan ongeveer 13-14 uur per dag te rijden, en dan om de plusminus 2 uur even een kwartiertje te stoppen. Heb ik onderweg naar Italié (en daarvoor Kroatië) ook gedaan, en dat is prima bevallen.

De bedoeling was om vrijdag 28 februari rond 05:00 ofzo van huis uit te vertrekken. Dan hoop ik na de spits bij de Périphérique van Parijs aan te komen en zo de ergste drukte te vermijden. En dan rond 19:00-20:00 ofzo bij het overnachtingshotel in Hendaye aan te komen. Dit hotel moet ik nog wel boeken.

Dan de 2e dag rond 06:30 ofzo weer vertrekken voor de 2e (iets kortere) rit naar de eindbestemming in Andalusië.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
In je vakantie 14 uur per dag in de auto zitten is toch geen vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:29
wildhagen schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:15:
[...]

Ok, top, dan ga ik denk ik op all-seasons die ik er nu onder heb liggen.

[...]

Ik ben gekke Henkie niet ;)

Nee, ik rijd wel alleen. Maar ik was van plan ongeveer 13-14 uur per dag te rijden, en dan om de plusminus 2 uur even een kwartiertje te stoppen. Heb ik onderweg naar Italié (en daarvoor Kroatië) ook gedaan, en dat is prima bevallen.

De bedoeling was om vrijdag 28 februari rond 05:00 ofzo van huis uit te vertrekken. Dan hoop ik na de spits bij de Périphérique van Parijs aan te komen en zo de ergste drukte te vermijden. En dan rond 19:00-20:00 ofzo bij het overnachtingshotel in Hendaye aan te komen. Dit hotel moet ik nog wel boeken.

Dan de 2e dag rond 06:30 ofzo weer vertrekken voor de 2e (iets kortere) rit naar de eindbestemming in Andalusië.
houd er wel rekening mee dat er op deze snelwegen wel eens een wagen wordt klemgereden en beroofd. Zeker alleen met een geel nummerbord ben je een gewild doelwit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
BFmango schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:28:
Ik vind van wel. Ik ga dan ook relaxed achter het stuur zitten, en niet zoals veel Nederlanders met bloeddoorlopen ogen en mijn tanden in het stuur, en de stoom uit de oren.

Naar Italië en Kroatië heb ik ook lekker gecruised. Ok, dat was dan 'slechts' een dikke 12 uur per dag, maar goed.

Daarom wil ik dus ook de kortst mogelijke route doen, om niet onnodig nog meer kilometers te maken.

Gewoon rustig aan doen en ontspannen, komt het vanzelf goed :)
aljooge schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:29:
[...]

houd er wel rekening mee dat er op deze snelwegen wel eens een wagen wordt klemgereden en beroofd. Zeker alleen met een geel nummerbord ben je een gewild doelwit.
Huh? Hier heb ik nog nooit eerder van gehoord? Hoe groot is deze kans? 50/50 of nog erger? Want als deze kans heel groot is, ga ik misschien toch maar kijken of ik niet beter iets anders kan doen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

wildhagen schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:32:
[...]
Huh? Hier heb ik nog nooit eerder van gehoord? Hoe groot is deze kans? 50/50 of nog erger?
Veel erger, denk eerder 80/20...
Haha, laat je niet bang maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Gewoon even mijn mening. Ik heb wel ervaring met lange ritten, de langste zal rond 12 uur zijn geweest, maar dat voelde niet meer als vakantie. Ik zou echt een extra dag uittrekken vooral omdat je in februari/maart reist en je dus ook in het donker en mogelijk slecht weer rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
wildhagen schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:32:
[...]

Ik vind van wel. Ik ga dan ook relaxed achter het stuur zitten, en niet zoals veel Nederlanders met bloeddoorlopen ogen en mijn tanden in het stuur, en de stoom uit de oren.

Naar Italië en Kroatië heb ik ook lekker gecruised. Ok, dat was dan 'slechts' een dikke 12 uur per dag, maar goed.

Daarom wil ik dus ook de kortst mogelijke route doen, om niet onnodig nog meer kilometers te maken.

Gewoon rustig aan doen en ontspannen, komt het vanzelf goed :)

[...]

Huh? Hier heb ik nog nooit eerder van gehoord? Hoe groot is deze kans? 50/50 of nog erger? Want als deze kans heel groot is, ga ik misschien toch maar kijken of ik niet beter iets anders kan doen...
Dit soort verhalen staat gewoon in de Anwb kampioen. Neppolitie, eieren die tegen je voorruit worden gegooid.. enzovoort. Een probleem op de Zuid Franse en Spaanse snelwegen. ik ben vorig jaar naar andalusie geweest. Had hetzelfde plan en toch maar met Kras gegaan, Heerlijke en fantastische rondreis gehad. Langs Sevilla, Malaga Ronda, Granada met het Al hambra en Cordoba, heerlijk 8)

en in zo’n reis zie je veel meer en kom je op plekken waar je anders nooit op gekomen zou zijn en heb je toch altijd iets van een reisgezelschap waar je op kan terugvallen mocht er iets gebeuren.

Als alternatief kan je ook vliegen op Malaga en daar een auto huren, maar dan nog: er zijn veel zakkenrollers actief in Andalusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wootism schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:39:
[...]

Veel erger, denk eerder 80/20...
Haha, laat je niet bang maken
True, maar als ik een serieus risico loop op een pistool in mijn waffel tijdens een overval... dat is dan weer niet *mijn* idee van een vakantie ;)
downtime schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:41:
Gewoon even mijn mening. Ik heb wel ervaring met lange ritten, de langste zal rond 12 uur zijn geweest, maar dat voelde niet meer als vakantie. Ik zou echt een extra dag uittrekken vooral omdat je in februari/maart reist en je dus ook in het donker en mogelijk slecht weer rijdt.
Ik ga eens kijken. 3 dagen is ook een optie, heb voldoende dagen om dat in te passen, hoewel ik dus al eerder 2 vakanties met 12+ uur per dag probleemloos heb gehad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Mijn €0,05 is ga gewoon vliegen naar Málaga of Sevilla en huur daar een auto.Veel relaxter.

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 20-11-2019 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 10:21

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Henk007 schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:54:
Mijn €0,05 is ga gewoon vliegen naar Málaga of Sevilla en huur daar en auto.Veel relaxter.
Waarom niet Málaga? Met Ryanair vlieg je voor 59 euro (retour) vanaf Eindhoven (Halfuurtje van Breda, gokje gezien de totale afstand) in 2 uur en 55 minuten. En in een uurtje rij je naar je bestemming...

TS, met de auto zou ik er echt 3 dagen voor uittrekken. 10.5 uur per dag met 3 stops en wat werkwerkzaamheden of een file is zo 12 uur per dag totaal. Je kunt het zeker rijden, maar hoe fit ben je dan als je daar aankomt of als je thuis komt?

Edit: Málaga stond er eerst nog niet.

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 17-11-2019 15:12 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ok, ik denk dat ik even een nieuw plan ga maken voor 3 dagen dan.

Iemand nog opmerkingen over de route? Zijn er wellicht veiligere routes, daar deze route blijkbaar een groot risico van overvallen heeft? Is de Route Du Soleil -> Barcelona -> Valencia dan veiliger, of is die ook onveilig?

Vliegen wil ik gewoon niet, puur om de kosten te drukken (huurauto, terwijl ik nu gratis rijdt ivm lease-auto). Zeker als ik het over 3 dagen uitspreid moet het wel te doen zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49

BeyondThunder

Lost Lightning

Waarom wil je alles plannen? Auto in orde, inpakken, Maps aan en gaan. Je zal je dan veel vrijer voelen zonder strakke planning om eens een dorpje o.i.d. te bezoeken. Vooral als je hier 3 dagen voor pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05 17:16

aapelite

Do the kirby!

Naar Spanje vliegen is over het algemeen behoorlijk gunstig en de huurprijzen voor auto's zijn erg laag (recent nog 3 weken voor 105 euro) in verhouding met de rest van europa. Ik denk dat die afweging dus vooral moet zijn wat meer waard is, tijd of geld uiteindelijk. Ik vind persoonlijk rijdend naar mijn vakantieadres vaak ook leuk. Een ander soort tocht met weer andere vrijheden.

Ik herken me niet in de spookverhalen op de weg. Wij hebben al meermaals door Andalusië en de Sierra Nevada getoerd wat volgens internet ook een populaire plek is voor overvallen. Wij reden meestal wel met een huurauto, meestal zonder stickers van het bedrijf. Dus misschien lieten ze ons daarom met rust ;) Al lijkt het mij stug. Pech kan je natuurlijk altijd wel hebben zoals met alles. Als de kans op een overval heel groot was dan zou er toch wel een grootse waarschuwing uitgaan om al die wegen maar te mijden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
BeyondThunder schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:17:
Waarom wil je alles plannen? Auto in orde, inpakken, Maps aan en gaan. Je zal je dan veel vrijer voelen zonder strakke planning om eens een dorpje o.i.d. te bezoeken. Vooral als je hier 3 dagen voor pakt.
Het gaat alleen om een globale planning voor de heen- en terugreis. Voor de vakantie zelf plan ik ook niks (behalve dan dingen waarvoor je echt (praktisch gezien) moet/beste kunt reserven, zoals bijvoorbeeld de Alhambra.

Die planning is dus niet in beton gegoten, maar ik heb ook geen gelegenheid om 25 dorpjes te gaan bekijken, want dan kost het me enkele dagen, die ik dan niet op mijn bestemming kan doorbrengen.

In Andalusië zelf ga ik uiteraard wel diverse Witte Dorpjes bekijken.
aapelite schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:18:
Naar Spanje vliegen is over het algemeen behoorlijk gunstig en de huurprijzen voor auto's zijn erg laag (recent nog 3 weken voor 105 euro) in verhouding met de rest van europa. Ik denk dat die afweging dus vooral moet zijn wat meer waard is, tijd of geld uiteindelijk. Ik vind persoonlijk rijdend naar mijn vakantieadres vaak ook leuk. Een ander soort tocht met weer andere vrijheden.
Dat was dus ook mijn idee. Ik vind autoridjen leuk, en het geeft gewoon een extra (gevoel van) vrijheid. En aangezien ik het op een relaxede manier doe...

Ik heb 3 weken de tijd, dus dat is geen probleem.
Ik herken me niet in de spookverhalen op de weg. Wij hebben al meermaals door Andalusië en de Sierra Nevada getoerd wat volgens internet ook een populaire plek is voor overvallen. Wij reden meestal wel met een huurauto, meestal zonder stickers van het bedrijf. Dus misschien lieten ze ons daarom met rust ;) Al lijkt het mij stug. Pech kan je natuurlijk altijd wel hebben zoals met alles. Als de kans op een overval heel groot was dan zou er toch wel een grootse waarschuwing uitgaan om al die wegen maar te mijden toch?
Ja, ik vond het ook al zo raar. Als het risico zo groot zou zijn, zou je toch een negatief reisadvies van het ministerie verwachten voor die regios. Had er ook nog niet echt eerder over gehoord ofzo.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Dat de kans daar groter is om overvallen te worden, maakt natuurlijk niet dat de kans groot is. Het komt voor, let dus een beetje op. De kans om in Amsterdam doodgeschoten te worden is ook groter dan in Lunteren (ofzo) maar alsnog verwaarloosbaar.

Ik weet niet hoe gehecht je bent aan een geboekte overnachting, maar ik zou gewoon gaan rijden en kijken hoe het gaat. Als je om 4 uur nog fris bent, rij gerust nog 3 uur door en zoek iets op 250km afstand. Ben je al wat vermoeider? Dan zoek je iets in de buurt. In die tijd van het jaar zitten de hotels onderweg echt niet vol.

Dan kan je dus ook alsnog bepalen of je het in 2 of 3 dagen doet. Ook geen ramp als je de eerste nacht van je verblijf mist, toch? Als je het maar op tijd laat weten is het alleen zonde van die € 100,- die je al hebt betaald, maar dat lijkt me beter dan doodop verder rijden.

Ik denk trouwens dat het prima in 2 dagen te doen is als je al vaker langere afstanden hebt gereden en daar geen problemen mee had.

[ Voor 26% gewijzigd door Ojjorz op 17-11-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ojjorz schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:40:
Dat de kans daar groter is om overvallen te worden, maakt natuurlijk niet dat de kans groot is. Het komt voor, let dus een beetje op. De kans om in Amsterdam doodgeschoten te worden is ook groter dan in Lunteren (ofzo) maar alsnog verwaarloosbaar.
Uiteraard, maar dat geld idd voor alle toeristische plekken. Gewoon de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen nemen, zoals niet met dure camera's of telefoons oid gaan wapperen, en je geld veilig opbergen.
Ik weet niet hoe gehecht je bent aan een geboekte overnachting, maar ik zou gewoon gaan rijden en kijken hoe het gaat. Als je om 4 uur nog fris bent, rij gerust nog 3 uur door en zoek iets op 250km afstand. Ben je al wat vermoeider? Dan zoek je iets in de buurt. In die tijd van het jaar zitten de hotels onderweg echt niet vol.
Enige boeking waar ik aan hecht is die op mijn eindbestemming. Dat is op dit moment dus ook de enige die al vastgelegd is.

Overnachtingshotels ben ik heel flexibel in, wat jij schetst is wat mij betreft prima. In het hoogseizoen leg ik ze meestal wel vast omdat ik dan iets meer zekerheid wil. Maar februari is natuurlijk compleet off-season dus kan ik on the fly idd wel iets vinden. Al is het maar een basic, simpele Ibis- of Formule1-hotel ofzo. Who cares? Als het maar een bed en een douche heeft vind ik het allang best.

Ik ga nog eens even puzzelen op een 3-daagse reis, maar ik denk wel dat ik mijn huidige route aanhoud, ziet er toch het beste uit. Of iemand moet nog een betere route weten?

In ieder geval allen zover bedankt voor het meedenken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

wildhagen schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:45:
[...]

Ik ga nog eens even puzzelen op een 3-daagse reis, maar ik denk wel dat ik mijn huidige route aanhoud, ziet er toch het beste uit. Of iemand moet nog een betere route weten?

In ieder geval allen zover bedankt voor het meedenken.
Je route lijkt me prima. Je zou nog kunnen kiezen voor de westelijke route in Spanje, via Salamanca, Caceres en Sevilla. Die snelweg is heerlijk (nieuw asfalt en rustig). Enige nadeel is dat het stuk Sevilla - Competa wat minder relaxed is (drukker en slechtere weg) en je 200km extra rijdt. Al is laatste stuk A7 langs Nerja en Torrox in jouw route ook verschrikkelijk... (5 verschillende snelheden in 10km door de tunnels etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ojjorz schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:53:
[...]

Je route lijkt me prima. Je zou nog kunnen kiezen voor de westelijke route in Spanje, via Salamanca, Caceres en Sevilla. Die snelweg is heerlijk (nieuw asfalt en rustig). Enige nadeel is dat het stuk Sevilla - Competa wat minder relaxed is (drukker en slechtere weg) en je 200km extra rijdt. Al is laatste stuk A7 langs Nerja en Torrox in jouw route ook verschrikkelijk... (5 verschillende snelheden in 10km door de tunnels etc.).
Dank voor de tip, ik ga hem eens bekijken. Ik vrees dat ik sowieso aan tunnels niet ga ontkomen, wat ik begrijp is dat ze daar in Andalusië nogal groot fan van zijn. Maargoed, ik ben het gewend, de Italianen en (vooral) de Kroaten zijn ook groot fan van tunnels. Daar had ik er een keer iets van 20 tunnels in 100 kilometer ofzo :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:54
wildhagen schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:03:
Ok, ik denk dat ik even een nieuw plan ga maken voor 3 dagen dan.

Vliegen wil ik gewoon niet, puur om de kosten te drukken (huurauto, terwijl ik nu gratis rijdt ivm lease-auto). Zeker als ik het over 3 dagen uitspreid moet het wel te doen zijn.
Je rijdt misschien wel gratis, maar die 4 extra overnachtingen onderweg zijn niet gratis en de tolwegen ook niet. Ik vermoed dat het qua kosten onder de streep weinig verschil maakt of je gaat vliegen en een huurauto neemt, die zijn daar niet duur.

En aangezien je blijkbaar snel bezorgd bent: een huurauto met een Spaans kenteken trekt een stuk minder ongewenste aandacht dan je eigen Nederlandse auto.

Ik zou geen 6 dagen in mijn eentje over saaie snelwegen gaan rijden om een paar tientjes te besparen (als het dat al is), maar dat is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik zou ook vliegen en een huurauto pakken. Een huurauto kost geen drol, let op dat je in Spanje ook vaak moet betalen voor een volle tank als je hem inlevert tegen een heel ongunstig tarief. Wij rijden de auto's om die reden ook gewoon echt helemaal leeg voor we hem inleveren.

Ook al heb je de mazzel dat je tankt op kosten vd baas, de tol is heen en terug vele malen meer dan dat je drie weken een auto huurt in Spanje.... Tel je vermoeidheid erbij en de reistijd die je beter daar op het strand of in de stad kunt doorbrengen.

Hotels onderweg: wij boeken meestal 's avonds laat een hotel voor dezelfde nacht via booking.com. Dan weet je ongeveer hoe ver je gaat komen.

Fijne vakantie alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dank weer allen!

Huurauto gaat hem echt niet worden, ik wil per se met de eigen auto. Mijn keuze, ik kan inmiddels redelijk inschatten hoe ik die lange afstanden trek.

Wél heb ik n.a.v. dit topic besloten het in 3 etappes te doen. Details moet ik nog even kijken, maar ik denk dat het overnachtingen worden in Bordeaux en Madrid ofzo, of daaromtrent. Dan zijn dag 2 en zeker dag 3 wat korter. Dag 1 zou dan 970 km zijn, dat is wel te doen in 1 dag, en dat is ook het saaiste stuk van het traject, waar relatief weinig te zien is.

Ik ga dit keer de overnachtingshotels niet boeken, maar doen wat hier gezegd wordt, gewoon op de bonnefooi ernaartoe. Moet altijd wel wat te vinden zijn in die tijd van het jaar.

Details en exacte plekken moet ik nog ff uitzoeken, ga ik de komende tijd ff doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
All-seasons lijken me prima voor deze rit. Frankrijk is heerlijk rijden op de snelweg, je kan daar echt uren op de cruisecontrol rijden. Veel relaxter dan in Nederland ook. Ik denk dat één lange rit en twee kortere ritten prima werkt, sowieso is er het eerste stuk niet heel veel te zien. Je wilt aandacht hebben voor wat je allemaal tegenkomt op het laatste stuk, en daar ook kunnen stoppen als je wilt :) met dat soort roadtrips heb je meestal een moment dat je moe wordt, en dan vraag je of de bijrijder een hotel wilt boeken op een halfuur/uur afstand. Ga af op je gevoel, dat werkt (voor mij iig) het beste. En de ene keer zit je in een conventie centrum, de andere keer in een herberg in een klein dorpje. Houdt het afwisselend ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:13

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het Alhambra mag je eigenlijk niet missen, boek van te voren kaartjes.

http://www.alhambra-patronato.es/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Widow Ja, inderdaad, zo ga ik het nu dus idd ook doen :)

@ocdaan Klopt, Alhambra heb ik al op mijn lijstje staan, en ik ga idd tickets vooraf bestellen.

Andere dingen die al op mijn lijstje staan: bezoek aan diverse Pueblos Blancos (Witte Dorpjes), Sevilla, Granada, Cordoba. Ook Gibraltar staat op mijn lijst, net als de Tabernas Desert en Ronda. Ook de Sierra Nevada wil ik gaan bezoeken.

Los hiervan nog niets op de to-do lijst, moet nog een en ander gaan uitzoeken :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Off-topic, voegt niks toe.

[ Voor 74% gewijzigd door Ardana op 19-11-2019 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

aljooge schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:48:
[...]... maar dan nog: er zijn veel zakkenrollers actief in Andalusie
Ik woon al 15 jaar in de buurt van Malaga, maar heb zelf nog nooit iets meegemaakt. Ik voel me hier stukken veiliger dan bijv. in Amsterdam. Hier is tenminste nog politie op straat die dat tuig gewoon aanpakt.

Winterbanden heb ik hier nog nooit gezien, maar in de bergen zal het wel meer voorkomen, niet alleen in de Sierra Nevada valt sneeuw :+

20 graden eind februari is wat optimistisch, zeker waar jij je overnachting hebt geboekt, daar kan het ook gewoon vriezen. Momenteel regent het hier bij 16 graden :'( (en bij jouw hotel nog kouder)
Hier aan de kust kan het wel 20 graden worden overdag in de zon, maar eind februari is meestal koud en nat.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 20-11-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 454358 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:15:
[...]

Winterbanden heb ik hier nog nooit gezien, maar in de bergen zal het wel meer voorkomen, niet alleen in de Sierra Nevada valt sneeuw :+
Nee, die winterbanden ging dan vooral om de heen- en terugreis door Frankrijk ;)
20 graden eind februari is wat optimistisch, zeker waar jij je overnachting hebt geboekt, daar kan het ook gewoon vriezen. Momenteel regent het hier bij 16 graden :'( (en bij jouw hotel nog kouder)
Hier aan de kust kan het wel 20 graden worden overdag in de zon, maar eind februari is meestal koud en nat.
Ik baseer me op https://www.accuweather.c...2067/march-weather/302067

Als je dan kijkt zie je dat het historisch 16-19 graden is in de 1e helft van maart (als ik daar ben), en dat het dit jaar rond de 20 (15-25) graden was in die tijd.

's nachts is het wel koud ja, maar dan lig ik toch hout te zagen :+

Uiteraard geen garantie, maar imho is dat prima weer om activiteiten te ondernemen. Dit soort temperaturen had ik een halfjaar terug in Kroatië ook (en dat was dan eind maart, begin april dit jaar), en dat was goed te doen.

Neem sowieso een paar truien en vesten mee, en een jas + paraplu, dus ik kan me redelijk indekken.

Tnx voor je feedback iig!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

aljooge schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:48:
[...]

Dit soort verhalen staat gewoon in de Anwb kampioen. Neppolitie, eieren die tegen je voorruit worden gegooid.. enzovoort. Een probleem op de Zuid Franse en Spaanse snelwegen. ik ben vorig jaar naar andalusie geweest. Had hetzelfde plan en toch maar met Kras gegaan, Heerlijke en fantastische rondreis gehad. Langs Sevilla, Malaga Ronda, Granada met het Al hambra en Cordoba, heerlijk 8)

en in zo’n reis zie je veel meer en kom je op plekken waar je anders nooit op gekomen zou zijn en heb je toch altijd iets van een reisgezelschap waar je op kan terugvallen mocht er iets gebeuren.

Als alternatief kan je ook vliegen op Malaga en daar een auto huren, maar dan nog: er zijn veel zakkenrollers actief in Andalusie
Het is spanje, niet één of andere slopenwijk in Brazilië of Kaapstad. Echt laat je niet bang maken en gebruik gewoon een beetje je hersens. Ja loop niet met je protomonnee half uit je kontzak in een grote stad en ja die aardige meneer met polsbandjes is niet aardig maar wil je shit verkopen en wordt lastig als je hem meer dan 1 seconde toelaat. Verder? Niks aan de hand joh.

Met deze redenatie had half Tweakers überhaupt niet meer in leven moeten zijn want 95% van de wereld is 'gevaarlijker' dan zuid Spanje. Man als je in Bosnië even je hersens gebruikt stap je echt niet op een landmijn en in Detroit kun je, opnieuw, als je geen domme dingen doet, echt wel door een getto rijden.

TS moet gewoon lekker kijken hoe de routeplanner de verkeersdrukte verwacht en achterhalen of hij niet toevallig rond een drukke vakantieperiode rijd. Voor de bandjes zal het allemaal wel mee vallen, het appartement/hotel even mailen of bellen is iets wat je natuurlijk moet doen als je de beste lokale kennis wilt gebruiken.

Allemaal niet zo lastig maar dat zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Anoniem: 454358 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:15:
[...]

Ik woon al 15 jaar in de buurt van Malaga, maar heb zelf nog nooit iets meegemaakt. Ik voel me hier stukken veiliger dan bijv. in Amsterdam. Hier is tenminste nog politie op straat die dat tuig gewoon aanpakt.

Een jaar geleden was mijn powerbank was gerold in Malaga

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

aljooge schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:11:
[...]

Een jaar geleden was mijn powerbank was gerold in Malaga
Ja, en 10 man zijn vorige week gerold in Amsterdam. Your point being?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

wildhagen schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:47:
@Widow Ja, inderdaad, zo ga ik het nu dus idd ook doen :)

@ocdaan Klopt, Alhambra heb ik al op mijn lijstje staan, en ik ga idd tickets vooraf bestellen.

Andere dingen die al op mijn lijstje staan: bezoek aan diverse Pueblos Blancos (Witte Dorpjes), Sevilla, Granada, Cordoba. Ook Gibraltar staat op mijn lijst, net als de Tabernas Desert en Ronda. Ook de Sierra Nevada wil ik gaan bezoeken.

Los hiervan nog niets op de to-do lijst, moet nog een en ander gaan uitzoeken :)
Als je Alhambra en Sierra Nevada op 1 dag wilt doen. Ga wandelen bij Los Cahorros vanuit Monachil. Dat is 25mins vanaf Granada en een super mooie wandeling door een kloof. Dan ben je in de uitlopers van de Sierra Nevada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ojjorz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:39:
[...]

Als je Alhambra en Sierra Nevada op 1 dag wilt doen. Ga wandelen bij Los Cahorros vanuit Monachil. Dat is 25mins vanaf Granada en een super mooie wandeling door een kloof. Dan ben je in de uitlopers van de Sierra Nevada.
Dank voor de tip, ik ga hem opschrijven!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ik ben ook een paar keer in Andalusië geweest, in de zuid oostkant, prachtig daar niet van maar zo arm. In de winter is geen restaurant open omdat er geen toerisme komt naar o.a. de kleine plaatsjes. Het is aan de zuid-oost kant vrij koud en regenachtig.
Het is zo arm dat sommige strandplaatsjes als hoofdweg een zandweg hebben. De wegen zijn vaak zeer slecht te noemen (gaat bv omhoog en dan naar beneden en meteen bocht erachter wat je nooit verwacht dus zeker 's nachts is het binnendoor niet leuk om te rijden over de C-wegen, vaak ook geen belijning).
Ik vond zelf Malaga niet geweldig en daarin tegen bv Sevilla, Barcelona, Madrid en Alicante veel leuker.
Wees wel respectvol tegen politie en zeker tegen de Guardia Civil aangezien de Verde en Negro daar nog rondloopt. Ofwel de groene is nog soft t.o.v. de zwarte. Dat is uit de tijd van Franco. Niet tegenspreken en altijd gelijk geven want je gaat zo richting cel.
De tolwegen zijn helemaal leeg (geen Spanjaarden of toeristen) en zelfs geen politie (die vinden het te duur om erover heen te rijden). Over het algemeen rijdt de normale weg prima door (zelfs met 170 km/h als je toch met zijn tienen achterelkaar rijdt en de politie staat rustig te zwaaien aan de zijkant dat je rustiger moet rijden).

[ Voor 15% gewijzigd door itsalex op 20-11-2019 21:55 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05:42
Wij gaan deze zomer die kant op. Met Ryanair naar Malaga, auto huren en dan een rondje steden waarna we na 3 weken weer via Malaga vertrekken. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Als je nog leuke tips heb zou je die dan nog hier willen delen?

Veel plezier.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vakantie begint als je weg rijdt. lekker muziekje aan en cruisen :)

Maar goed, ik doe de kap omlaag en zoek de mooie routes op. Zodra autorijden een vervoersmethode wordt, dan is het minder leuk. En in drie dagen naar Spanje rijden is wel relaxter dan in twee dagen, maar het blijft praktisch vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
peacelord schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:14:
Wij gaan deze zomer die kant op. Met Ryanair naar Malaga, auto huren en dan een rondje steden waarna we na 3 weken weer via Malaga vertrekken. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Als je nog leuke tips heb zou je die dan nog hier willen delen?

Veel plezier.
Doe ik, en dank je. Nog 5 weekjes! :)

Het ticket voor de Alhambra is inmiddels gereserveerd, heb tickets voor dinsdag 10 maart :)

Ook de wandeltocht van de Caminito Del Rey heb ik inmiddels vastgelegd. Op donderdag 12 maart (dus de 1-na-laatste dag van mijn vakantie) mag ik me om 10:30 melden bij de entree om deze wandeling te gaan doen :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -World-
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-05 20:07
Als je nog een wit dorpje zoekt, zelf ben ik een dagje naar Mijas geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

peacelord schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:14:

Veel plezier.
Autohuur: Malagacar.com. Zeer relaxt en goede club. Was tip van een collega die er al 10tallen keren heeft gehuurd.Mocht je met het gezin gaan: ze hebben een Renault Kangoo staan. Kost geen kont (450 voor 2 weken) en kofferbak kunnen makkelijk 4 koffers in.

Witte dropjes zijn er genoeg. je kunt ook de Sierra Nevada oprijden tot het einde, is best leuk daarzo om even een stop te maken. En die weg rijden is geweldig, is ook waar ze veel nieuwe auto's testen. Ik heb een stuk of 25 van die gecamoufleerde wagens gezien toen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
-World- schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:26:
Als je nog een wit dorpje zoekt, zelf ben ik een dagje naar Mijas geweest.
Was ik idd ook al tegengekomen. Sowieso is Compéta, waar ik verblijf, zelf ook een wit dorpje (één van de grotere ook), en ik heb Periana en Frigiliana sowieso ook op de to-do staan, schijnt ook heel mooi te zijn.

Moet verder kijken of ik nog meer witte dorpjes ga bezoeken, ze hebben er een overvloed daar :)
The Eagle schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Witte dropjes zijn er genoeg. je kunt ook de Sierra Nevada oprijden tot het einde, is best leuk daarzo om even een stop te maken. En die weg rijden is geweldig, is ook waar ze veel nieuwe auto's testen. Ik heb een stuk of 25 van die gecamoufleerde wagens gezien toen.
Sierra Nevada had ik idd ook al op de lijst. Moet alleen even kijken of er dan niet teveel sneeuw ligt nog (ski-seizoen in de Sierra Nevada duurt tot april), omdat ik geen winterbanden of sneeuwkettingen heb.

Als die niet mogelijk is kan ik evt nog naar andere nationale parken daar (relatief) in de buurt gaan (Sierra de las Nieves, Sierra de Almijara, Sierra de Tejeda, Sierra de Alhama, of Doñana National Park, hoewel die laatste wel redelijk ver weg is).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik weet even niet welke, maar een van die witte dorpjes is tegenwoordigblauw omdat die is gebruikt in de SMurfen film. I kind you not, stond in de reisgids. Zelf niet geweest overigens.
Frigiliana is best leuk. Naja, gewoon een wit dorpje en uiteraard de nodige tourist traps. protip: pak de openbare parkeergarage daar, dan start je middenin het dorp ipv aan de rand, scheelt een hoop lopen. In de kerk daar kwam ik voor het eerst van mijn leven dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/udVyATDWuzsXnVdvhmjMo4tt/full.jpg
Offerblok met LED kaarsjes en betalen met NFC of je telefoon :+

Oh ja, en vergeet de Cueva de Nerja niet, aanrader.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:27:
Ik weet even niet welke, maar een van die witte dorpjes is tegenwoordigblauw omdat die is gebruikt in de SMurfen film. I kind you not, stond in de reisgids. Zelf niet geweest overigens.
Haha, had ik nog niet van gehoord, maar even googlen levert idd op: Wikipedia: Júzcar

Daar moet ik denk ik ook eens naartoe :P
Frigiliana is best leuk. Naja, gewoon een wit dorpje en uiteraard de nodige tourist traps. protip: pak de openbare parkeergarage daar, dan start je middenin het dorp ipv aan de rand, scheelt een hoop lopen. In de kerk daar kwam ik voor het eerst van mijn leven dit tegen:
[Afbeelding]
Offerblok met LED kaarsjes en betalen met NFC of je telefoon :+
Haha, ze gaan iig met hun tijd mee, dat moet je ze nageven :P
Oh ja, en vergeet de Cueva de Nerja niet, aanrader.
Jep, staat al op mijn to-do, had iemand hierboven al aangegeven.

Tnx voor de tips weer! :)

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Ok, even een schopje. Aangezien ik nog maar 2 weken heb tot mijn vakantie (Jeuh!!) even een update.

Ik ga toch proberen het in 2 dagen te doen, planningstechnisch was 3 dagen even te lastig. Ik ga gewoon heel vroeg weg, en doe het heel rustig aan, met plenty of tussenstops.

Ik heb nog wat inhoudelijke vragen waarvan ik hoop dat iemand hier mee kan helpen.

1) Ik ga de Tabernas Desert bezoeken, de enige woestijn in Europa.

Nu heb je hier 3 Hollywood-dorpjes (veel grote films (maar ook Game of Thrones) zijn daar gefilmd omdat het landschap lijkt op de woestijnen uit het Amerikaanse Wilde Westen of het Midden-Oosten):

- Mini Hollywood (waar o.a. delen van "The Good, the Bad and the Ugly", Cleopatra en Lawrence of Arabia zijn gefilmd)

- Fort Bravo (waar o.a. ook delen van "The Good, the Bad and the Ugly", "A Fistful of Dollars" en "Indiana Jones and the Last Crusade" zijn gefilmd)

- Western Leone, waar vrijwel alle Spaghetti-westerns van Sergio Leone zijn gefilmd (o.a. "Once Upon a Time in the West" als bekendste natuurlijk)

Nou kan ik ze alledrie bezoeken, maar dat wordt een kostbare grap. Welke van de 3 zouden jullie aanraden? "Western Leone" schijnt het minst toeristisch te zijn, en nog het meest authentiek zoals de set destijds was.

Uiteraard ga ik ook de woestijn zelf bezoeken.

2) Ander dingetje: ik wil ook Gibraltar gaan bezoeken. Nu heb ik gelezen dat je soms wel meer dan een uur moet wachten tot je met de auto Gibraltar in en uit kan, en dat parkeren er ook nogal lastig schijnt te zijn. Nu lees ik dat je ook net in La Linea kunt parkeren, aan de Spaanse kant (op deze lokatie) en dan wandelend de grens met Gibraltar oversteken, en daar dan de bus naar het centrum te pakken.

Wat zouden jullie aanraden?

Alle andere zaken die ik wil bezoeken (Cordoba, Alhambra in Granada, Ronda,, het wandelen van de Caminito del Rey etc) heb ik inmiddels wel redelijk rond.

Virussen? Scan ze hier!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik kreeg de indruk dat Gibraltar niet heel boeiend was, ben de vorige keer doorgereden naar Cadiz. Dat is wel een leuke en mooie plaats om te bezoeken. En een toffe brug waar je over moet.

• wildhagen
  • Niet online
Mjah, Cadiz heb ik ook overwogen, maar dat is eigenlijk net even te ver weg om te rijden. Het is 3.5 uur rijden, enkele reis (300 km), dus 7 uur retour. Imho is dat een beetje teveel van het goede. Misschien voor een volgende trip.

Van Gibraltar heb ik van familie en vrienden juist weer goede verhalen gehoord, over de apenrots met name. En natuurlijk ook de landingsbaan van het vliegveld waar je lopend/rijdend overheen moet. Maar het is voor mij geen must-see, meer een nice-to-see.

Ben nog even aan het onderzoeken of een boottocht naar Ceuta of Melilla, en vandaar uit eventueel naar Marokko, ook nog een optie is.

Of evt direct een boottocht naar Marokko (Al Hoceima, Nador of Tanger). Die tochten zijn een stuk korter, omdat die ferries allemaal vertrekken vanaf Motril, waar ik niet al te ver (70 km) vandaan zit. Melilla idem, maar voor Ceuta moet je al een heel eind verder naar het westen.

Wordt dan wel een lange dag, want de kortste route is naar Nador in Marokko, dat is 3.5 uur varen. Naar Al Hoceima is het 5.5 uur, en de rest is nog langer en dus minder praktisch. Hmm, ik moet nog eens kijken of Nador wat is, dat moet nog wel te doen zijn denk ik op een (weliswaar lange) dag.

[ Voor 42% gewijzigd door wildhagen op 13-02-2020 11:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Wat als je via Normandië en Bretagne naar het zuiden rijdt? Dat zijn plekken, die het waard zijn om te bezoeken. Je rijdt in 5 uur naar Étretat vanaf Heerlen zeg maar en je rijdt een uurtje langer, als je de tolwegen doet vermijden.

In Bretagne daarin tegen zijn de autosnelwegen tolvrij, dus dat scheelt ook weer.

Is puur voor een Roadtrip van zo'n 2000km, maar ik reist dan van het Noord westen richting het westen van Frankrijk en pak nog een stukje Bretagne mee en dan reis ik weer noordwaarts.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@XiaomiGlobal Normandië en een klein deel van Bretagne heb ik al eerder bezocht, meer uit historisch oogpunt (ben groot "liefhebber" van WO2), dus dit keer sla ik hem over. Maar als korte trip is het idd zeker een goede optie ja!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Een vriend van me is laatst naar die woenstijn geweest maar vond het allemaal niet zo bijzonder.

Ik ging zelf vaak naar Gabraltar om drank en sigaretten in te slaan. Parkeren is inderdaad even zoek naar een plekje maar dat was altijd wel te doen. De aapjes bekijken is grappig. Even het centrum doorlopen en dan fish and chips eten. En dan als je pech hebt sta je een poosje in de rij om er weg te komen. Maar zeker doen, leuk om mee te maken.

Caminito is gaaf om te doen, alleen was de organisatie niet echt goed geregeld, typisch spaans ;-)

De grotten van Nerja zijn leuk maar erg klein, daar ben je zo doorheen.

Als je echt spanning en sensatie zoekt en je hebt je motorrijbewijs kan je een dagje gaan trail riding, kost iets meer dan 200 euro all in (motor, kleding, eten etc) https://offroadorangespain.com

[ Voor 29% gewijzigd door ocdaan op 13-02-2020 11:39 ]

• wildhagen
  • Niet online
Caminito is gaaf om te doen, alleen was de organisatie niet echt goed geregeld, typisch spaans ;-)
Haha, ja ik heb het concept "mañana, mañana!" al goed in mijn hoofd geknoopt ;)

Motorrijbewijs heb ik niet, heb alleen mijn B-rijbewijs (en dus automatisch AM en T, maar geen A).

Ok, ik denk dat ik Gibraltar idd ook definitief ga opnemen, maar dan wel parkeren in La Linea en te voet de grens over. Just to be sure.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Je moet wel met de auto helemaal naar boven rijden om de aapjes te zien. Als je buiten parkeerd kan dat niet. En hou je deuren dicht want ze jatten alles wat los en vast zit ;-)

@hieronder, ahh, dat wist ik niet.

[ Voor 33% gewijzigd door ocdaan op 13-02-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42

Typhone

Who Dares Wins

wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Haha, ja ik heb het concept "mañana, mañana!" al goed in mijn hoofd geknoopt ;)

Motorrijbewijs heb ik niet, heb alleen mijn B-rijbewijs (en dus automatisch AM en T, maar geen A).

Ok, ik denk dat ik Gibraltar idd ook definitief ga opnemen, maar dan wel parkeren in La Linea en te voet de grens over. Just to be sure.
Te voet de grens over, daar zo'n gondeltje nemen en je omhoog laten brengen die berg op.
Veel easier kan het niet. Been there done that (2018).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ocdaan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:48:
Je moet wel met de auto helemaal naar boven rijden om de aapjes te zien. Als je buiten parkeerd kan dat niet.
Op Internet vind ik dat er een Cable Car is, waar de bus ook een halte heeft. Met die Cable Car zou je naar boven kunnen, of is die cable car er inmiddels niet meer (meeste artikelen die ik vind zijn van 2015-2017)?
Typhone schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Te voet de grens over, daar zo'n gondeltje nemen en je omhoog laten brengen die berg op.
Veel easier kan het niet. Been there done that (2018).
Ja, die bedoelde ik dus. Hoop dat die er nog steeds is :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 09:29
Dat ligt er maar net aan. Ik vind autorijden juist leuk om te doen. Vanaf 4 jaar zat ik al bij m'n pa in de auto voorin wanneer we op vakantie gingen.

Van de vakanties vind ik de autoreis 1 van de leuke dingen.
Maar goed ik reis dan weer niet alleen... Alleen zou ik het eerder leuk dan een straf vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Het gaat vast leuk worden, veel plezier ;-)

• wildhagen
  • Niet online
JaMaaT schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Dat ligt er maar net aan. Ik vind autorijden juist leuk om te doen. Vanaf 4 jaar zat ik al bij m'n pa in de auto voorin wanneer we op vakantie gingen.

Van de vakanties vind ik de autoreis 1 van de leuke dingen.
Maar goed ik reis dan weer niet alleen... Alleen zou ik het eerder leuk dan een straf vinden.
Idem hier, vind autorijden gewoon leuk en zeker geen straf. Zeker als je regelmatig (ik doe meestal elke 2 uur) een pauze inlast om even iets te eten of de benen te strekken vind ik het heerlijk.

Dit is dan wel iets verder dan mijn eerdere tochten naar Kroatië (1500 km) en Toscane (1400 km), maar het idee is hetzelfde :)
ocdaan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:52:
Het gaat vast leuk worden, veel plezier ;-)
Dank je, gaat zeker heel leuk worden. Ik kan nu al niet meer wachten :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:05:

Van Gibraltar heb ik van familie en vrienden juist weer goede verhalen gehoord, over de apenrots met name. En natuurlijk ook de landingsbaan van het vliegveld waar je lopend/rijdend overheen moet. Maar het is voor mij geen must-see, meer een nice-to-see.
Aha. Ik zal eens kijken. Ga ook vrij vaak die kant op, dit jaar in mei (en waarschijnlijk december).
Al wilde ik deze keer eens richting het noorden rijden, richting Sierra Nevada. Dus ben wel benieuwd naar de antwoorden op je vraag over Hollywood dorpjes.

Verder kwam ik net toevallig deze tegen:
https://www.iram-institut...t-page-55-7-55-0-0-0.html
Dat is misschien ook wel vet. Er zijn iets van rondleidingen volgens de site (overigens starten die in mei, te laat voor jou), maar de informatie is heel summier. Iemand die er meer over weet?

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:49

BeyondThunder

Lost Lightning

Laat Gibraltar links liggen en ga rechtsaf heb binnenland in, pak het vierde dorpje (of het zevende). Ga daar bij de lokale ijssalon of kroeg zitten en heb geduld. Ik verzeker dat je een mooiere herinnering hebt dan een dagje Gibraltar. (Geinig stuk steen, maar niet bijzonder).

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Tom schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:28:
[...]

Aha. Ik zal eens kijken. Ga ook vrij vaak die kant op, dit jaar in mei (en waarschijnlijk december).
Al wilde ik deze keer eens richting het noorden rijden, richting Sierra Nevada. Dus ben wel benieuwd naar de antwoorden op je vraag over Hollywood dorpjes.

Verder kwam ik net toevallig deze tegen:
https://www.iram-institut...t-page-55-7-55-0-0-0.html
Dat is misschien ook wel vet. Er zijn iets van rondleidingen volgens de site (overigens starten die in mei, te laat voor jou), maar de informatie is heel summier. Iemand die er meer over weet?
Jij zou sowieso naar Ascari Circuit moeten gaan op iets meer dan een uurtje van Malaga. Als je van te voren belt dan weet je of er misschien racesessies zijn, of je misschien zelf een rondje kan rijden met je eigen auto, of misschien in een Ascari kan rijden voor een paar honderd euro. Wel bellen, want heel vaak zijn het besloten dagen (het is privéterrein van een Nederlander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ojjorz schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:10:
[...]

Jij zou sowieso naar Ascari Circuit moeten gaan op iets meer dan een uurtje van Malaga. Als je van te voren belt dan weet je of er misschien racesessies zijn, of je misschien zelf een rondje kan rijden met je eigen auto, of misschien in een Ascari kan rijden voor een paar honderd euro. Wel bellen, want heel vaak zijn het besloten dagen (het is privéterrein van een Nederlander).
Dat ken ik, ben er al vaak geweest. Prachtig circuit :)
Overigens kom je er niet zomaar binnen, je naam moet op een lijst staan. Ze zijn daar heel streng op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Tom schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:51:
[...]

Dat ken ik, ben er al vaak geweest. Prachtig circuit :)
Overigens kom je er niet zomaar binnen, je naam moet op een lijst staan. Ze zijn daar heel streng op.
Weet ik, daarom ook de tip van het bellen. Ik was in de buurt en belde een dag van te voren. Toen werd ik op de lijst geplaatst en mocht ik tijdens een oefensessie van een Porsche GT3 Cup-team in de paddock kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
Vergeet niet om al je bonnetjes van de tolwegen te bewaren, deze kan je natuurlijk gewoon aftrekken van je bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
De Rikster schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:04:
Vergeet niet om al je bonnetjes van de tolwegen te bewaren, deze kan je natuurlijk gewoon aftrekken van je bijtelling.
True, maar ik heb een tolbadge, dus kan zo doorrijden bij de tolpoortjes. De afgelegde routes, en bijbehorende bedragen, kan ik een maand later downloaden van de site :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 23:31
wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:09:
Ok, even een schopje. Aangezien ik nog maar 2 weken heb tot mijn vakantie (Jeuh!!) even een update.

Ik ga toch proberen het in 2 dagen te doen, planningstechnisch was 3 dagen even te lastig. Ik ga gewoon heel vroeg weg, en doe het heel rustig aan, met plenty of tussenstops.
Vraag niet waarom maar ik vond juist de vele stops en overnachtingen vermoeiender dan doorrijden.
Ik maak vaak dezelfde afstand en vetrek dan 04:00/05:00 om vervolgens een dag later in de avond op bestemming te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

wildhagen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:45:

In de winter is het echt geen probleem, Zorg alleen wel dat je buiten het spitsuur naar binnen gaat. Alle mensen die daar werken, maar buiten Gibraltar wonen staan dan in de rij. Als je om een uur of 10 komt, is er vrijwel geen rij meer. Dan ben je met 10 min binnen. Gewoon met de auto dus.
Als je er nooit geweest bent is het wel grappig, gewoon klein engeland zonder de engelse regen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 09-05 12:33
sevinc schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:01:
[...]

Vraag niet waarom maar ik vond juist de vele stops en overnachtingen vermoeiender dan doorrijden.
Ik maak vaak dezelfde afstand en vetrek dan 04:00/05:00 om vervolgens een dag later in de avond op bestemming te komen.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Nog nooit is iemand sneller op zijn bestemming aan gekomen door rustig te rijden en vaak te stoppen.

Zeker stoppen hakt in je aankomst tijd, ook al is het maar 5 minuten. Je moet de weg af, afremmen, parkeren, en dan weer terug de erg op.

Nou zeg ik niet dat je met het bloed doorlopen ogen en het schuim in de mondhoeken moet doorrijden, maar probeer je stop strategie wel efficiënt te houden. Pissen als je gaat tanken, en niet 1 uur later pas
.
Maar ja, ik merk dat sommige Nederlanders een romantisch beeld hebben bij rijden en geregeld onderweg stoppen voor we koffie en broodje langs de kant van de weg.

Nog een tip voor Frankrijk: op de tolweg kan je goed door karren. Bekeuringen zijn 135€ voor alles te hard van 131 tot 170 (dus tot 40 kmpu te hard), tik je hem direct contant af dan is het 90€.
Buiten de camera’s om wordt er amper gecontroleerd, en als er al gecontroleerd word is het vaak net voor de tol poortjes.
Voor de speed zones kan je Waze of Flitsmeister nemen, liefst beide.
TL;DR: cruise op 170, opletten vlak bij de tolpoorten en navigatie in de gaten houden. Ben je zo bij de Spaanse grens.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:50
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe je dat doet met die AREA badge.. Via ANWB/google begrijp ik het niet goed of is het niet duidelijk..

Ik ga zelf over 2 maanden ook 2220km rijden naar Portugal in 1.5/2dag (elektrisch)

Zo’n automatisch tolding is interessant maar via de anwb staat er “abbonnement” en “extra kosten 3€ per land per maand dat je het gebruikt“

Betaal ik dan alleen 3€ per land/maand als ik het gebruik? Of zijn er nog meer kosten?

(Ik ga samen met mijn vriendin rijden + Autopilot richting Sintra)

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 16-02-2020 00:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
@Anoniem: 454358 tnx voor de input, ik neem het mee!

@Stinger_Ventura Voor mij begint de vakantie zodra ik in de auto stap en op de start-knop druk, niet pas op bij aankomst op de eindbestemming ;)

Het boeit me niet of ik een paar uur eerder aankom of een paar uur later (within reasonable bounds uiteraard, het moet ook geen 10 uur later worden).

Met 170 km/h rijden zie ik dan ook helemaal niet zitten, dan ben je veel te gespannen en intensief bezig. Laat mij maar lekker met de toegestande snelheid (120 km/h geloof ik in Frankrijk, en iig 120 km/h in Spanje) rijden.

Ik ben van het "go with the flow"-principe. Lekker relaxed.

Uiteraard combineer ik wel zoveel mogelijk sanitaire stops met tankstops, maar als ik alleen zou stoppen als ik moet tanken, zou ik 6-7 uur aan één stuk rijden. Dan ben je echt gebroken. Ik vind het heerlijk om elke 2-2.5 uur (net hoe het uitkomt) even 10-20 minuten te stoppen. Even de benen strekken, even een rondje lopen. Even wat eten, drinken etc. En dan weer lekker ontspannen door.

Ik kom liever relaxed aan op mijn vakantie, en dan maar een paar uur later, dan iets eerder maar compleet gebroken aankomen, en dan nog 2 dagen moeten herstellen van de reis ;)

@Stef87 Hmm, ik zie dat het nu idd € 3 per maand is, vorig jaar was dit nog € 2.50 per maand.

Je betaalt die 3 euro alléén in een maand dat je de tolbadge ook echt gebruikt. Stel: je gaat op vakantie van 2 tot en met 15 juni. Dan betaal je alléén voor juni die 3 euro. Ga je van bijvoorbeeld 25 mei tot 10 juni op vakantie, dan betaal je voor mei én juni 3 euro, dus totaal 6 euro.

Uiteraard komen hier de kosten van de tolwegen die je neemt nog bovenop, dat is logisch.

Als je kiest voor een electronische factuur (mail met PDF ipv papieren factuur via de post), krijg je 50 cent korting, en dan wordt het dus € 2.50 per maand.

Je hebt ook nog éénmalige kosten voor de aanschaf van de badge, afhankelijk van welke tolbadge je hebt. Heb je de tolbadge voor Frankrijk/Spanje/Portugal, dan betaal je éénmalig € 19.95 (of € 17.95 als je ANWB-lid bent). Heb je de badge voor Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië, dan zijn de kosten € 23.95 voor niet-leden, en € 21.95 voor leden.

Let wel op: als je de badge 2 jaar achter elkaar niet gebruikt, betaal je (eenmalig, niet per maand) € 10 euro administratiekosten. Om deze reden is de badge alleen interessant voor mensen die regelmatig (meer dan 1x per 2 jaar) naar één van de landen gaan waar hij geldig is (Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië). Ga je minder vaak, kan je beter met creditcard, contant of (indien mogelijk) bankpas betalen, dat is dan goedkoper.

Je kunt je kosten en afgelegde trajecten altijd bekijken op je persoonlijke AREA-pagina (www.area-enligne.com). Beneden op de site even het Nederlandse vlaggetje aanklikken voor de Nederlandstalige site ipv de Franstalige.

Let op: mijn ervaring is dat het tot enkele weken kan duren voor je alle afgelegde trajecten op de site ziet!

Zelf heb ik de Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië-variant, en betaal met een e-factuur.

Zie https://www.anwb.nl/vakan...ng/tolbadge/hoe-werkt-het voor meer uitleg!

Ook interessant wellicht, voor de symbolen waarin je de speciale lanes voor deze badge kunt herkennen (oranje T in Frankrijk, gele T in Italië, blauwe T in Spanje etc).

Afbeeldingslocatie: https://www.area-enligne.com/Area/CMS/Images/Abonnements/TopEurop/180502_landing%20page%20NL.png

Die activeringskosten die ze noemen betaal je niet apart, die zit al verwerkt in de aanschafprijs via de ANWB. In Stap 3 noemen ze nog afwijkende administratiekosten, weet niet waar dat vandaan komt en of dat nog actueel is, vorig jaar in Italië heb ik die specifieke kosten helemaal niet op de factuur gezien namelijk).

Ook de genoemde verzendkosten betaal je niet als je via de ANWB bestelt, want de badge krijg je direct mee in de winkel. Die verzending is alleen als je hem zelf rechtstreeks bij AREA bestelt.

Ik heb hem vorig jaar in Italië gebruikt, en het ding werkt echt heerlijk: je hebt dedicated poortjes voor Telepass (zoals ze het in Italie noemen, in Spanje heet het Via-T, weet niet hoe het in Frankrijk/Portugal heet, maar het is allemaal hetzelfde systeem).

Je komt met 30 km/h (in Italie, Frankrijk en Spanje, in Portugal is het 40-60 km/h) aanrijden, moet 4 meter afstand houden met je voorligger. De computer scant jouw badge. Je hoort een *PIEP* van je badge, poortje gaat open, jij rijdt door, en bij het uitrijden hoor je weer een *PIEP*, zodat je weet dat de transactie succesvol is. Je hoeft dus helemaal niet meer te stoppen, wachten op anderen, geld/kaart zoeken etc. Heerlijk.

Demonstratie in Italië (de badge in dit filmpje is van een ouder model, die er anders uitziet, maar werking is exact hetzelfde):

[YouTube: Telepass Italia]

Let wel op dat de batterij in de badge ongeveer 7 jaar meegaat en niet vervangen kan worden. Je kan hem dan om laten ruilen via de ANWB (of het zelf doen via een AREA-servicepunt). Een aantal ANWB-vestigingen (niet allemaal!) hebben ook batterij-testers.

De badge ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.anwb.nl/binaries/content/gallery/anwb/portal/vakantie-redesign---alleen-nieuw-formaat/reisvoorbereiding/tolbadge-frankrijk/tolbadge-frankrijk-spanje-italie-en-portugal.jpg/tolbadge-frankrijk-spanje-italie-en-portugal.jpg/anwb%3Aw760

Hij is wat driehoekig van vorm (lastig te zien op de foto), de bovenkant is dikker dan de onderzijde.

Je krijgt een houder erbij om hem aan je raam te bevestigen (met een stevige plakstrip). Een extra houder kan je los erbij kopen voor € 2.95.

Let wel op: de badge is kenteken gebonden, dus je kan hem niet zomaar aan iemand anders geven. Wel kan je op je persoonlijke AREA-pagina het kenteken veranderen, dus als je een nieuwe auto krijgt, is dat geen probleem.

Wellicht ook een interessant topic voor je: Tolbadge Frankrijk de moeite waard? (let niet op de titel, die Frankrijk Only-badge is niet meer te krijgen via de ANWB (maar bestaande badges werken nog wel!), het gaat nu dus ook om Spanje, Portugal en, bij de uitgebreidste variant, Italië). Ook de opmerking dat de batterij niet te testen is moet je negeren, dat had betrekking op de oude, niet meer te verkrijgen, Frankrijk Only-badge.

Hoop dat je hier iets aan hebt?

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 16-02-2020 06:51 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Als je lange stukken ineen rijdt is het verstandig om niet teveel vette dingen te eten en regelmatig wat water drinken en geen redbull oid. Dan blijf je fitter.

Die tolbadge is leuk maar in die tijd van het jaar maakt het weinig uit qua tijd ,tolwegen zijn dan zeer rustig.
Ben ook al 2 keer naar Malaga geweest met de auto , viel mij op dat het totale bedrag van de tolwegen best hoog is. Ik ben via Allicante naar huis gereden en daar waren de tolkosten echt hoog te noemen meen ik mij te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
MLLL schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:17:
Als je lange stukken ineen rijdt is het verstandig om niet teveel vette dingen te eten en regelmatig wat water drinken en geen redbull oid. Dan blijf je fitter.
Klopt. Sowieso moet ik die RedBull-achtige rotzooi niet. Ik houd het meestal op simpelweg een broodje en wat thee, en voor onderweg idd een fles water.
Die tolbadge is leuk maar in die tijd van het jaar maakt het weinig uit qua tijd ,tolwegen zijn dan zeer rustig.
Is niet alleen tijd natuurlijk, maar ook het gemak, dat je niet steeds je kaart hoeft te trekken of op zoek moet naar contant geld.
Ben ook al 2 keer naar Malaga geweest met de auto , viel mij op dat het totale bedrag van de tolwegen best hoog is. Ik ben via Allicante naar huis gereden en daar waren de tolkosten echt hoog te noemen meen ik mij te herinneren.
Klopt, heb ik ook al gelezen. Ik ga in Spanje dan ook zoveel mogelijk A-wegen nemen (autovias), dat zijn tolvrije snelwegen. Je betaalt alleen tol op AP-wegen (autopistas). Die schijnen in Spanje vrijwel uitgestorven te zijn, en de A-wegen zijn meestal prima alternatieven heb ik al gelezen.

Jij hebt overigens naar Alicante dan denk ik de AP-7 genomen, langs Barcelona (meest logische route)? Die weg is per 1 januari 2020 tolvrij geworden (tussen Terragona in Catalonië en Alicante), omdat de tol-concessie is afgelopen en niet verlengd.

In Frankrijk ontkom ik praktisch niet aan tolwegen. Tuurlijk kan ik de Route National nemen, maar dan ben je wel langer onderweg. Dat verlengt de reistijd, en is het me nu ook weer niet waard.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Ben op de terugreis nog een uurtje of 3 in Valencia geweest ,ook een mooie stad. daarna naar Montpellier gereden en daar overnacht.Vervolgens van Montpellier naar huis gereden, ging om 6 uur 's ochtends weg en kwam om 18:00 uur thuis.

Reis ging zeer voorspoedig totdat we op de A2 in Nederland aankwamen, zeer druk door de vrijdagmiddagspits met regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:22
Je wilt de route du soles vermijden maar vaak rijdt die beter door dan andere wegen doordat er minder afslagen ed zijn. Dus misschien meer kilometer maar mogelijk dezelfde tijd met relaxende rijden.
En ja het kost je meer tol :)

Edit voor hieronder:
lol, ik geef autocorrect de schuld van soleil naar soles :)
En Idds scheelt het 1,5 uur maar wat ik zei. Het rijdt wel relaxed.

[ Voor 25% gewijzigd door A4-tje op 16-02-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
A4-tje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:06:
Je wilt de route du soles vermijden maar vaak rijdt die beter door dan andere wegen doordat er minder afslagen ed zijn. Dus misschien meer kilometer maar mogelijk dezelfde tijd met relaxende rijden.
En ja het kost je meer tol :)
De Route du Soleil bedoel je? Dat is hier helemaal geen optie, die route is 350 km langer dan de route die ik ga volgen via Parijs-Bordeaux-San Sebastian-Madrid (A1 -> A10 -> A63). En via de Route du Soleil is de tol ook fors hoger inderdaad.

Wat ik lees rijdt de A10 en de A63 ook gewoon goed door. Zeker buiten het hoogseizoen.

Route du Soleil (A6 en A7, evt ook de A31) is handig als je in Barcelona oid moet zijn, maar voor Andalusië is het een minder handige route door zijn grotere lengte.

Enige nadeel van mijn route is dat je de Peripherique van Parijs over moet, maar ik hoef daar maar een klein stukje van te hebben, en ik plan daar te zijn voor de spits begint.

Dit najaar wil ik waarschijnlijk richting Valencia/Murcia, en dan is de Route du Soleil een betere optie, gevolgd door de A7 in Spanje, die eigenlijk van Barcelona helemaal naar het zuiden loopt;.

Sowieso kan ik nu niet echt meer van route wisselen, want het overnachtingshotel is al geboekt (Campanile Hendaye, in Hendaye, 1 kilometer voor de Spaanse grens, 44 euro voor de 1e overnachting, op de terugweg 52 euro).

[ Voor 31% gewijzigd door wildhagen op 16-02-2020 10:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:50
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 06:10:
@Anoniem: 454358 tnx voor de input, ik neem het mee!

@Stinger_Ventura Voor mij begint de vakantie zodra ik in de auto stap en op de start-knop druk, niet pas op bij aankomst op de eindbestemming ;)

Het boeit me niet of ik een paar uur eerder aankom of een paar uur later (within reasonable bounds uiteraard, het moet ook geen 10 uur later worden).

Met 170 km/h rijden zie ik dan ook helemaal niet zitten, dan ben je veel te gespannen en intensief bezig. Laat mij maar lekker met de toegestande snelheid (120 km/h geloof ik in Frankrijk, en iig 120 km/h in Spanje) rijden.

Ik ben van het "go with the flow"-principe. Lekker relaxed.

Uiteraard combineer ik wel zoveel mogelijk sanitaire stops met tankstops, maar als ik alleen zou stoppen als ik moet tanken, zou ik 6-7 uur aan één stuk rijden. Dan ben je echt gebroken. Ik vind het heerlijk om elke 2-2.5 uur (net hoe het uitkomt) even 10-20 minuten te stoppen. Even de benen strekken, even een rondje lopen. Even wat eten, drinken etc. En dan weer lekker ontspannen door.

Ik kom liever relaxed aan op mijn vakantie, en dan maar een paar uur later, dan iets eerder maar compleet gebroken aankomen, en dan nog 2 dagen moeten herstellen van de reis ;)

@Stef87 Hmm, ik zie dat het nu idd € 3 per maand is, vorig jaar was dit nog € 2.50 per maand.

Je betaalt die 3 euro alléén in een maand dat je de tolbadge ook echt gebruikt. Stel: je gaat op vakantie van 2 tot en met 15 juni. Dan betaal je alléén voor juni die 3 euro. Ga je van bijvoorbeeld 25 mei tot 10 juni op vakantie, dan betaal je voor mei én juni 3 euro, dus totaal 6 euro.

Uiteraard komen hier de kosten van de tolwegen die je neemt nog bovenop, dat is logisch.

Als je kiest voor een electronische factuur (mail met PDF ipv papieren factuur via de post), krijg je 50 cent korting, en dan wordt het dus € 2.50 per maand.

Je hebt ook nog éénmalige kosten voor de aanschaf van de badge, afhankelijk van welke tolbadge je hebt. Heb je de tolbadge voor Frankrijk/Spanje/Portugal, dan betaal je éénmalig € 19.95 (of € 17.95 als je ANWB-lid bent). Heb je de badge voor Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië, dan zijn de kosten € 23.95 voor niet-leden, en € 21.95 voor leden.

Let wel op: als je de badge 2 jaar achter elkaar niet gebruikt, betaal je (eenmalig, niet per maand) € 10 euro administratiekosten. Om deze reden is de badge alleen interessant voor mensen die regelmatig (meer dan 1x per 2 jaar) naar één van de landen gaan waar hij geldig is (Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië). Ga je minder vaak, kan je beter met creditcard, contant of (indien mogelijk) bankpas betalen, dat is dan goedkoper.

Je kunt je kosten en afgelegde trajecten altijd bekijken op je persoonlijke AREA-pagina (www.area-enligne.com). Beneden op de site even het Nederlandse vlaggetje aanklikken voor de Nederlandstalige site ipv de Franstalige.

Let op: mijn ervaring is dat het tot enkele weken kan duren voor je alle afgelegde trajecten op de site ziet!

Zelf heb ik de Frankrijk/Spanje/Portugal/Italië-variant, en betaal met een e-factuur.

Zie https://www.anwb.nl/vakan...ng/tolbadge/hoe-werkt-het voor meer uitleg!

Ook interessant wellicht, voor de symbolen waarin je de speciale lanes voor deze badge kunt herkennen (oranje T in Frankrijk, gele T in Italië, blauwe T in Spanje etc).

[Afbeelding]

Die activeringskosten die ze noemen betaal je niet apart, die zit al verwerkt in de aanschafprijs via de ANWB. In Stap 3 noemen ze nog afwijkende administratiekosten, weet niet waar dat vandaan komt en of dat nog actueel is, vorig jaar in Italië heb ik die specifieke kosten helemaal niet op de factuur gezien namelijk).

Ook de genoemde verzendkosten betaal je niet als je via de ANWB bestelt, want de badge krijg je direct mee in de winkel. Die verzending is alleen als je hem zelf rechtstreeks bij AREA bestelt.

Ik heb hem vorig jaar in Italië gebruikt, en het ding werkt echt heerlijk: je hebt dedicated poortjes voor Telepass (zoals ze het in Italie noemen, in Spanje heet het Via-T, weet niet hoe het in Frankrijk/Portugal heet, maar het is allemaal hetzelfde systeem).

Je komt met 30 km/h (in Italie, Frankrijk en Spanje, in Portugal is het 40-60 km/h) aanrijden, moet 4 meter afstand houden met je voorligger. De computer scant jouw badge. Je hoort een *PIEP* van je badge, poortje gaat open, jij rijdt door, en bij het uitrijden hoor je weer een *PIEP*, zodat je weet dat de transactie succesvol is. Je hoeft dus helemaal niet meer te stoppen, wachten op anderen, geld/kaart zoeken etc. Heerlijk.

Demonstratie in Italië (de badge in dit filmpje is van een ouder model, die er anders uitziet, maar werking is exact hetzelfde):

[YouTube: Telepass Italia]

Let wel op dat de batterij in de badge ongeveer 7 jaar meegaat en niet vervangen kan worden. Je kan hem dan om laten ruilen via de ANWB (of het zelf doen via een AREA-servicepunt). Een aantal ANWB-vestigingen (niet allemaal!) hebben ook batterij-testers.

De badge ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Hij is wat driehoekig van vorm (lastig te zien op de foto), de bovenkant is dikker dan de onderzijde.

Je krijgt een houder erbij om hem aan je raam te bevestigen (met een stevige plakstrip). Een extra houder kan je los erbij kopen voor € 2.95.

Let wel op: de badge is kenteken gebonden, dus je kan hem niet zomaar aan iemand anders geven. Wel kan je op je persoonlijke AREA-pagina het kenteken veranderen, dus als je een nieuwe auto krijgt, is dat geen probleem.

Wellicht ook een interessant topic voor je: Tolbadge Frankrijk de moeite waard? (let niet op de titel, die Frankrijk Only-badge is niet meer te krijgen via de ANWB (maar bestaande badges werken nog wel!), het gaat nu dus ook om Spanje, Portugal en, bij de uitgebreidste variant, Italië). Ook de opmerking dat de batterij niet te testen is moet je negeren, dat had betrekking op de oude, niet meer te verkrijgen, Frankrijk Only-badge.

Hoop dat je hier iets aan hebt?
Wow bedankt! Die ga ik bookmarken. Het gaat mij vooral om het zo snel mogelijk langs die poortjes te kunnen/gemak. Ook zal ik deze niet regelmatig gaan gebruiken denk ik. (Maar over 2200km x2 kan het gerust een hoop tijd schelen)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppert
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-09-2022
MLLL schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:34:
Ben op de terugreis nog een uurtje of 3 in Valencia geweest ,ook een mooie stad. daarna naar Montpellier gereden en daar overnacht.Vervolgens van Montpellier naar huis gereden, ging om 6 uur 's ochtends weg en kwam om 18:00 uur thuis.

Reis ging zeer voorspoedig totdat we op de A2 in Nederland aankwamen, zeer druk door de vrijdagmiddagspits met regen.
Valencia moet TS in zijn periode het best links laten liggen. Van 1 tm 20 maart is het festival Fallas de Valencia en bizar druk. Erg leuk, maar niet om met de auto te geraken en de terugreis in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
jeppert schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Valencia moet TS in zijn periode het best links laten liggen. Van 1 tm 20 maart is het festival Fallas de Valencia en bizar druk. Erg leuk, maar niet om met de auto te geraken en de terugreis in het vooruitzicht.
Valencia staat ook niet op de radar voor deze vakantie ;)

Vanaf mijn huisje is dat ruim 600 kilometer rijden, niet echt een optie.

Wel staat de regio Valencia/Murcia op de wishlist voor mijn vakantie in september, maar dat is allemaal nog in een pril onderzoeksstadium. Eerst maar eens deze vakantie doen. Volgende week vrijdag (28 februari) vertrek ik :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 16:10:
[...]

Valencia staat ook niet op de radar voor deze vakantie ;)

Vanaf mijn huisje is dat ruim 600 kilometer rijden, niet echt een optie.

Wel staat de regio Valencia/Murcia op de wishlist voor mijn vakantie in september, maar dat is allemaal nog in een pril onderzoeksstadium. Eerst maar eens deze vakantie doen. Volgende week vrijdag (28 februari) vertrek ik :)
Vertrek je volgende week vrijdag of 28 februari? Of ben je er zo eentje bij wie de week op zondag begint ;)

Andalusië gaat prachtig zijn in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:23:
...

In Frankrijk ontkom ik praktisch niet aan tolwegen. Tuurlijk kan ik de Route National nemen, maar dan ben je wel langer onderweg. Dat verlengt de reistijd, en is het me nu ook weer niet waard.
Uit algemeen principe al zou ik in Frankrijk geen tol willen betalen, echt verschrikkelijk die mentaliteit daar. Ik heb ooit eens een website gevonden van Nederlanders die redelijk vlot altijd binnen door reden en beweerden dat het prima te doen is. Ik kan die website zo snel niet meer vinden maar als je even zoekt dan vind je wel informatie:

Zonder peage door Frankrijk rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

@gold_dust
als de de peage pakt, heb je minder lang last van die zo genaamde ''mentaliteit''

heerlijke manier van snel door een land reizen zonder gezeik. ik teken er voor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
gold_dust schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:10:
[...]

Uit algemeen principe al zou ik in Frankrijk geen tol willen betalen, echt verschrikkelijk die mentaliteit daar. Ik heb ooit eens een website gevonden van Nederlanders die redelijk vlot altijd binnen door reden en beweerden dat het prima te doen is. Ik kan die website zo snel niet meer vinden maar als je even zoekt dan vind je wel informatie:

Zonder peage door Frankrijk rijden
Gooi de routes gewoon door Google Maps en je kunt het uit berekenen: het klopt dus ook niet dat alle autosnelwegen in Frankrijk tol heffen, zo zijn in Bretagne alle autosnelwegen tolvrij :)

Ook kun je tolvrij naar de veerboot rijden in Calais of Duinkerken. Maar van Zuid-Limburg naar Marseille is wel ongeveer vier uur extra reistijd, als je de tolwegen doet vermijden. Als je het dan in tweeën deelt ben je 7 uur per dag aan het autorijden.

Probleem bij mij is alleen, mijn vrouw stemt daar niet mee in :X Maar zelf zou ik dat wel willen doen hoor B) Ik heb echter tot nu toe alle landen gemeden als de pest, die tol heffen. Al helemaal Frankrijk.

Het is eigenlijk oneerlijk dat de Fransen gratis op onze perfecte autosnelwegen mogen rijden, maar wij bij hun moeten betalen :| Alhoewel, ik vermoed dat de Fransen niet massaal naar Zeeland jaarlijks trekken: dat doen de Duitsers al :+

Ik wil geen topic kapen, maar ik heb ook reisplannen voor door Frankrijk. Echter die laat ik afhangen van het weer, dus alle hotels zijn alweer geannuleerd. Nu hoop ik gewoon dat de weersverwachting wat beter word.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:11
@wildhagen als ik nog wat feedback mag geven:

- Overweeg om eventueel de A20 (Frankrijk) te gebruiken -- bijna 200 km tolvrij autoroute (autosnelweg). Kan leuk in de kosten schelen
- Vmax in Frankrijk: 130 km/h autoroute, 110 km/h voie express (autoweg), overige: 80 km/h. Bij regen is het 90 / 110 km/h. Voor alle situaties geld: tenzij anders aangegeven.
- Vmax Spanje: AutoPista (AP) & Autovia: 120 km/h, overige: 90 km/h.
- Spanje: Niet elke autovia heeft een gesloten verklaring voor fietsers. Schrik niet als je een fietser tegenkomt
- Spanje: dagje Sevilla doen? Leuke meevaller: De AP-4 is per 1 januari 2020 tolvrij geworden!

Aangezien ik je ook wel eens in de spoortopic zie posten, wil ik nog 1 hidden gem meegeven:

Wikipedia: Canfranc International railway station

Bon voyue ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bedankt voor de tips @D_Jeff, ik ga er eens naar kijken!

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Laat je niet gek maken met verhalen over zakkenrollers. Oh vast . .ze zullen er wel zijn, maar die zijn er in amsterdam en Londen vast ook. Ik ben meerdere malen, in Malaga, Valencia, Barcelona en Sevilla geweest (maar dan wel vliegen, zo'n autorit is niets voor mij) nooit ook maar enig probleem. een vriend van ons liet, nota bene op de beruchte Ramblas, zijn fototoestel liggen. Een uurtje later terug . .en hij kon 't bij de eigenaar ophalen. De snelweg perikelen, daar hoorde ik wel van zwager/schoonzus over: zij zijn idd. klemgereden en men probeerde ze te beroven, maar dat was, meen ik, in Italië (vele jaren geleden). Ik weet niet meer precies hoe het afliep, ik meen dat ze de deuren gesloten hielden en hard weggereden zijn, wel een beetje schade aan de auto. En dat was dan de eerste keer in mijn leven dat ik daarvan hoorde.
Maar goed .. met de open grenzen is het uiteraard 'beroven zonder grenzen'. Je hupt zo over van Italië naar Frankrijk naar Spanje als crimineel.

En zeker doen: het Alhambra, dat is fantastisch. wij zijn er al 2 x geweest. Laat je niet afschrikken door de rij voor de ingang .. ze werken best snel, zelfs zonder reservering ben je in 1/2 uurtje binnen (althans . .dat waren wij, geen garantie uiteraard).

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 17-02-2020 06:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 06:48
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:13:
[...]

De Route du Soleil bedoel je? Dat is hier helemaal geen optie, die route is 350 km langer dan de route die ik ga volgen via Parijs-Bordeaux-San Sebastian-Madrid (A1 -> A10 -> A63). En via de Route du Soleil is de tol ook fors hoger inderdaad.
Dezelfde route die ik met mijn vriendin gereeen heb naar Portugal. Heenreis langer over gedaan. Hebben toen ergens bij Blois een Chateau bezocht en daarna twee dagen in San Sebastián doorgebracht. Terugreis alleen overnacht in Bordeaux.

Buiten Parijs was alles goed te rijden. Parijs zelf is gewoon verschrikkelijk. Waren daar ook buiten de spits, want daar hadden we de reis op afgesteld, maar nog steeds muurvast. Let ook maar op voor je spiegels daar met die kamikaze motorrijders 8)7

PSN: bollsie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
Anoniem: 93050 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:44:
Laat je niet gek maken met verhalen over zakkenrollers. Oh vast . .ze zullen er wel zijn, maar die zijn er in amsterdam en Londen vast ook. Ik ben meerdere malen, in Malaga, Valencia, Barcelona en Sevilla geweest (maar dan wel vliegen, zo'n autorit is niets voor mij) nooit ook maar enig probleem. een vriend van ons liet, nota bene op de beruchte Ramblas, zijn fototoestel liggen. Een uurtje later terug . .en hij kon 't bij de eigenaar ophalen.
Mja, of laat je WEL gek maken. Nou ja, dat is wat overdreven misschien, maar in Barcelona met de metro naar het vliegveld, met twee vrienden. iPhone bij vriend in een voor-broekzak van een strakke spijkerbroek, vreemd mannetje die zich opvallend vreemd gedroeg naar ons toe, plotseling naar een tas greep, losliet en begon te lachen om ons zogenaamd te waarschuwen voor dieven.

En jawel, telefoon gestolen. Hoe? Geen idee. Wellicht handlanger erbij die zich onopvallend gedroeg. Zou het graag op video terugzien om het te snappen, maar hoe dan ook: die verhalen over zakkenrollers zijn er niet voor niets. Luister WEL naar dat soort waarschuwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 09-05 12:33
Anoniem: 320788 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:20:
@gold_dust
als de de peage pakt, heb je minder lang last van die zo genaamde ''mentaliteit''

heerlijke manier van snel door een land reizen zonder gezeik. ik teken er voor,
Helemaal eens! Van alle wegen (netten) die ik op deze planeet heb gereden, vind ik de Peage in Frankrijk het prettigst.
Glooiende brede wegen, weinig (vracht)verkeer, weinig op en afslagen, uitstekende punten om snel de weg af te kunnen om te plassen/tanken.
Gewoon cruise control op 180, muziekje aan, goede navigatie, en in de gaten houden dat er geen auto’s langs de kant staan.
Peage is een verademing ten opzichte van Bv de Duitse Autobahn.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Anoniem: 93050 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:44:

En zeker doen: het Alhambra, dat is fantastisch. wij zijn er al 2 x geweest. Laat je niet afschrikken door de rij voor de ingang .. ze werken best snel, zelfs zonder reservering ben je in 1/2 uurtje binnen (althans . .dat waren wij, geen garantie uiteraard).
Alhambra is idd al een tijdje gereserveerd, ik heb tickets voor dinsdag 10 maart :)

Dat, samen met de Caminito del Rey (donderdag 12 maart), is ook het enige wat ik op voorhand vastgelegd heb, omdat daar echt wordt geadviseerd van tevoren te boeken.

Al het andere kan ik naar eigen inzicht indelen op welke dag dan ook,.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 06:10:
Hmmm, deze opmerking over de ANWB tolbadge voor Frankrijk had ik onthouden voor ik vorige week op wintersport ging. Ik heb de tolbadge van mijn ouders geleend (ding zal snel een jaar of vier oud zijn, gok ik) en die hebben we probleemloos kunnen gebruiken. We hebben geen kenteken hoeven te veranderen, geen persoonlijke AREA pagina hoeven te gebruiken. Dus de conclusie dat het kenteken gebonden is, ben ik het niet mee eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
vanaalten schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Hmmm, deze opmerking over de ANWB tolbadge voor Frankrijk had ik onthouden voor ik vorige week op wintersport ging. Ik heb de tolbadge van mijn ouders geleend (ding zal snel een jaar of vier oud zijn, gok ik) en die hebben we probleemloos kunnen gebruiken. We hebben geen kenteken hoeven te veranderen, geen persoonlijke AREA pagina hoeven te gebruiken. Dus de conclusie dat het kenteken gebonden is, ben ik het niet mee eens. :)
Gezien de leeftijd van 4 jaar die je noemt heb je hoogstwaarschijnlijk nog het oude type badge. Die is idd niet kentekengebonden en kan gewoon overgedragen worden idd.

Dit type badge is echter al een tijd niet meer verkrijgbaar, er is nu een ander model. En die is dus wel degelijk kenteken gebonden, staat ook gewoon in het contract dat je afsluit.

Zit al 5 dagen in Spanje overigens en ook hier werkt de badge uitstekend.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 04-03-2020 18:24 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05:42
Wij willen vanuit NL een autorond rit gaan maken. Noord west Spanje? Heeft iemand tips? Het begint hier wel een beetje te kriebelen zo langzamerhand. Straks lekker een vaccin erin en hoppa, lekker op vakantie.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Kicken van een oud topic (in dit geval oud omdat: pre-corona) met zo weinig inzet heeft niet veel nut. Ik zou zeggen: maak een eigen topic aan, met een goede Topic Start.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.