Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimnoordeloos
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik heb een Lenovo IdeaCentre 510-15ABR - 90G7003WMH hier zit vanuit de fabriek een AMD A10-9700 in. Door groei van werkzaamheden is de Quad core die er nu in zit niet meer voldoende. Outlook loopt bij elke postbus die ik er bij maak meer vast. Ik heb gecontroleerd of ik de CPU kan vervangen met een andere en modernere ADM CPU. De socket is AM4. Nu vroeg ik mij af of ik de AMD Ryzen 3 (3200G) of de 5 (3600) kan plaatsen in deze pc.

Beste antwoord (via pimnoordeloos op 17-11-2019 20:14)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
De chipset in de Ideadcenter 510 is de AMD Koll en deze is Bristol Ridge only dus Ryzen cpu's als de 2200G/2400G zijn niet compatibel. De A12-9800 is de snelst mogelijke cpu alleen is de upgrade minimaal tov je huidige cpu.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-05 11:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

als er een bios-update beschikbaar is voor deze pc uit 2019 waar bij staat dat deze ryzen 3xxx proof is, dan zou het kunnen. Al is het (helaas)soms zo dat er vroeg wordt gestopt met bios-updates. Deze pc heeft echter geen SSD. daar zou ik al mee beginnen voordat je een cpu upgrade gaat doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ludwig005 op 17-11-2019 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:01
Een mailboxje (extra) is echt geen probleem voor een cpu als de A10-9700.
Veel io/Windows 10 met een 5400 rpm harddisk wel.

Die ssd gaat heel veel goeds doen voor de performance. Kijk ook even in taskmanager, dan zul je zien dat de cpu weinig te doen heeft. (Hij zit immers op data van de hdd te wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimnoordeloos
Er zit al een SSD in en taak manager geeft continue 100% aan voor de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je al eens gekeken welk proces dit daadwrerkelijk veroorzaakt, want een extra Postbus zal deze processor echt niet op zijn knieën leggen. Voordat je geld gaat uitgeven aan een upgrade zou ik eerst eens (beter) kijken waar de bottleneck daadwerkelijk ligt.

Daarnaast zet even alle specificates van het systeem in de start post, dan kunnen wij jou iets beter van dienst zijn. :)

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 17-11-2019 18:45 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimnoordeloos
Dit is een goede vraag. Ik heb de pc helemaal opnieuw ingesteld. HDD is losgekoppeld dus functioneert ook niet als secundaire schijf. Als ik one drive en outlook inlog begint mijn pc lastig te doen. Mijn one drive neem 4gb in van de 1tb. En mijn internet snelheid is 120 mbit

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
De chipset in de Ideadcenter 510 is de AMD Koll en deze is Bristol Ridge only dus Ryzen cpu's als de 2200G/2400G zijn niet compatibel. De A12-9800 is de snelst mogelijke cpu alleen is de upgrade minimaal tov je huidige cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

pimnoordeloos schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:48:
Dit is een goede vraag. Ik heb de pc helemaal opnieuw ingesteld. HDD is losgekoppeld dus functioneert ook niet als secundaire schijf. Als ik one drive en outlook inlog begint mijn pc lastig te doen. Mijn one drive neem 4gb in van de 1tb. En mijn internet snelheid is 120 mbit
Hoeveel data OneDrive op de lokale hardeschijf inneemt of hoe snel jouw internet verbinding is, is hier helemaal niet interessant. Het gaat meer om welk process jouw processor tot 100% load dwingt.

Via taakbeheer kun je deze processen bekijken (zelfde plek waar jij die 100% processor load ziet). Dat is velemalen interessanter

Daarnaast jij geeft aan de PC op nieuw 'ingesteld' te hebben, daarmee bedoel je Windows opnieuw geïnstalleerd neem ik aan? Heb je daarmee ook de juiste drivers voor alle componenten ook opnieuw geïnstalleerd?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimnoordeloos
Ja alle updates zijn geïnstalleerd. Pc is geformateerd en Windows 10 64bit is opnieuw geïnstalleerd. Outlook is de boosdoener qua CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-05 11:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

@pimnoordeloos een tip om het veelvretende proces te vinden.
stap 1: zet je cursor op de taakbalk en klik er met de rechtermuisknop op
stap 2: scroll eventjes door taakbeheer heen voor het veelvretende proces.
Pagina: 1