Part schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:09:
[...]
Ik ben bekend met het berekeningen van de levensduur van componenten (voornamelijk elco's).
Electronica ontwerpen is ook mijn beroep.
Bij incorrect aansluiten staat er 0 volt op of 400 volt.
400 volt op een 230 volt inductieplaat is gewoon einde verhaal en niet 1 maaltijd koken en dan later een keer poef.
Tussen 2 fasen staat 400 volt (vroeger 380 volt) en geen 300 volt.
Dus nee van verkeerd aansluiten kan geen sprake zijn hooguit de nul die niet goed contact maakt.
[...]
Ik heb het gelezen maar dat gaat niet op. Intern zijn het 3 apparaten van 230 volt waarvan de nul gezamenlijk is. Het kan dus niet zijn dat er 1 nul los is en de andere 2 nog aangesloten zijn.
Zodra je op 1 van deze interne apparaten 400 volt zet klappen de elco's er uit. Daar hoef je hem op het bediening paneel helemaal niet voor aan te zetten. De spanning staat namelijk direct op de elco's zodra je de stekker er in steekt.
400 volt is idd correct; typo van mijn kant.
Een inductiekookplaat is in den beginnen een vrij simpel iets; een bruggelijkrichter met elco en een triac met een paar condensatoren die de inductiespoelen in en uitschakelen met een frequentie in de grootheid van minimaal 10 kHz. Als de triac in permanente geleiding staat dan heb je een vrij harde kortsluiting tussen fase en nul (of een andere fase) met daartussen enkel de DC weerstand van de inductiespoelen en wat spoeltjes in het lijnfilter. Die zijn samen hoogstends één Ohm..

Veelal worden de triacs op de kookplaat enkel door de software aangestuurd. Er zit geen hardwarematige beveiliging op dat de triacs uitschakelt wanneer de software faalt of wanneer er op deze een DC stuurspanning komt te staan. (Of een tweede set triacs die de eerste set uitschakelen wanneer een kortsluitstroom wordt gezien)
De elco zal de 400 volt niet overleven. Misschien een seconde; misschien een minuut, maar zeker niet een paar dagen. Aan de andere kant; als deze opgeblazen is dan is deze meestal niet kortgesloten. De kookplaat zal rook genereren en zal niet functioneren, echter zal niet zomaar de automaat in de meterkast reageren (behalve als de software weer ongedefineerd zal reageren).
Dat laatste lijkt alleen te kunnen als ofwel de triac danwel de gelijkrichters stuk geraken waardoor je een harde kortsluiting krijgt. Deze zijn best overgedimensioneerd voor de spanning waarop ze daadwerkelijk werken. Als ik in mijn kookplaat kijk dan zijn de triacs daar gespect op max 500 volt, en de bruggelijkrichter op 400 volt. Dit terwijl de kookplaat echt maar alleen op (2x)230 volt mag werken, en zeker geen krachtstroom.
Dus vandaar ook mijn opmerking; als er 400 volt op het circuit wordt gezet dan zullen de elco's idd bijna direct falen. Ze falen echter meestal niet kortsluitend. De componenten die dat wel kunnen (triac en gelijkrichters) zijn zo overgedimensioneerd dat hun levensduur zeer achteruit zal gaan.
Maar los van dit alles; waarschijnlijk heeft de TS aan ons advies vrij weinig en zijn de verschillen tussen een triac en een elco hem niet helemaal bekend

Wat de TS het beste kan doen is naar de verkoper gaan en de garantieclaim afwachten. Misschien heeft hij een maandaochtendmodelletje meegekregen. Of heeft zijn installateur het gewoon niet goed aangesloten.