Inductiekookplaat zegt boem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quiz872
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03-2024
Mijn nieuwe inductiekookplaat is er mee gestopt.

na het aansluiten 1 x gekookt, daarna nogmaals aangezet en sloeg de stop uit en klapte er iets bij de inductieplaat, rook brandlucht.

waarschijnlijk is er kortsluiting geweest.

is dit nog te repareren? zo ja wie kan dat doen in Den Haag

ik heb de oude weer aangesloten en deze werkt nog (wel met de gebreken van 1 zone kapot, maar dat was al)
dus de stroom is goed

het gaat om 3 fase

AEG inductie IKE95454FB

alvast bedankt voor het reageren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou hier niet vanuit gaan, vaak moet je bij een nieuwe plaat ook controleren of de stekker wel juist is gekoppeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:28
Heb je geen garantie op dag ding?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Open deur maar waarom heb je de garantie nog niet gechecked?

Daarnaast weinig over te zeggen zonder enige details

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:56

Saven

Administrator

De ene plaat heeft meer fasen nodig dan de ander. Heb je dat wel goed gecheckt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Wolly schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:31:
[...]

Ik zou hier niet vanuit gaan, vaak moet je bij een nieuwe plaat ook controleren of de stekker wel juist is gekoppeld.
dat dus. is de situatie wel gelijk ? meer fase plaat versus enkel fase kookgroep etc ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:42

SeatRider

Hips don't lie

Saven schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:34:
De ene plaat heeft meer fasen nodig dan de ander. Heb je dat wel goed gecheckt?
Dit. De ene Perilex is de andere niet. De klachten kunnen variëren van maar 1 helft die het doet, tot 380 volt op het hele ding, en volgens mij heb jij allebei deze klachten gehad :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49
Normaal gesproken ga je terug naar je leverancier ipv naar een willeukrige reparateur als een nieuwe plaat het zo snel begeeft. Door dat niet te doen, krijg ik het vermoeden dat je weet dat je de boel verkeerd hebt aangesloten (mogelijk onbewust door het simpelweg niet controleren van het aansluitschema) en dat je je nieuwe plaat daardoor zelf gesloopt hebt. Tja, dan zul je rond moeten bellen naar wat monteurs. Wellicht kan je leverancier of AEG zelf je (toch) helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ben zeer benieuwd hoe je eea hebt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:48
Het is een 3 fase inductiekookplaat. Misschien verkeerd aangesloten? Hoeveel groepen heb jij in meterkast voor kookplaat? Graag een foto, zodat wij iets zinnigs kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 20:06
Mja. Dit kan lukken als de plaat bv. een L1, L2 en een nul verwacht. Tussen L1 en nul en ook L2 en nul staat 230V. Maar tussen L1 en L2 staat 400V. Dus, als je bv. L2 hebt verwisseld met de nul, staat er ergens 400V op omdat je een aansluiting L1 - L2 hebt gemaakt terwijl de plaat L1 - nul met 230V had verwacht. Uitleg krachtstroom.

Niet alle verbindingen worden bij elke instelling gebruikt, dus als alleen L2 belast wordt dan kan dit nog goed gaan ook, omdat daar L2 - nul gewoon werkt (weliswaar dan fase verschoven want omgekeerd, maar dat zal nog best kunnen werken).

Kortom in die situatie blaas je de boel op zodra L1 belast wordt.

De dure lessen zijn dus: (1) bij Perilex-stekkers hoort altijd een aansluitschema, (2) idem bij een perilex-stopcontact, en (3) zelfs als (2) aanwezig is, moet je weten wat je doet en nameten of het klopt. Dat kan met de goedkoopste multimeter, maar je moet bij meerdere fasen gewoon echt weten wat je aan het doen bent. Geldt voor 1 fase natuurlijk ook, maar de logica is daar wat eenvoudiger te volgen vind ik zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 17-11-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gevolgen van fout aansluiten met enkelfase zijn vaak groter, m.n. het uitfikken van de nulketen. Patsboem kapotte plaat is dan minder ingrijpend om te fixen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:27
Bij gebruik van Perilex moeten de aansluitingen van de bedrading op vier punten met elkaar in overeenstemming zijn.
- in de meterkast
- in het perilex stopcontact
- in de perilex stekker
- in het aangesloten apparaat.

Waarschijnlijk zit er in de nieuwe kookplaat een fase of nul net even anders dan in de oude kookplaat en heb je nu ergens 400V op gezet of een volle kortsluiting veroorzaakt. Daardoor is je nieuwe kookplaat van binnen nu ook gebakken.

Je installateur is aansprakelijk voor de gemaakte fouten bij aansluiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31

Theo

moederbord

Een paar maanden geleden heb ik mijn eigen kookplaat ook mogen repareren. Je moet een schema kunnen opstellen vanuit een printplaat; je moet snappen dat de plek waar de schade zichtbaar is niet altijd de plek is waar de schade zit. (in mijn geval was een triac kortgesloten. Dit was niet zichtbaar. Het gevolg was dat ergens ander op de print een dun spoortje (dat dienst deed als zekering) zwart was. De zichtbare schade zat dus linksboven, terwijl de oorzaak rechts in het midden van de print onzichtbaar aanwezig was.)
Je moet een goede digitale multimeter hebben met een diodestand.Je moet kennis hebben van electronica, en je moet accepteren dat er geen schema's beschikbaar zijn en dat er online geen voorbeelden en handleidingen zijn.
Je moet kunnen verklaren waarom een component stuk is gegaan.Je moet het verschil weten tussen een dubbele fase en driefase. Je moet je perilex kunnen nameten. En je moet weten waar je betrouwbare electronica componenten kunt bestellen om het te vervangen. Ohja, en je moet kunnen solderen...

Ofwel; ja; je kan je kookplaat fixxen mits je weet wat je doet :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 18:05

Part

Helemaal niets.....

De TS heeft een (complete) maaltijd gekookt op deze plaat dus verkeerde aansluiting kunnen we wel uitsluiten.

Gewoon garantie claimen en niet zelf gaan prutsen.

Wat ik nog wel zou (laten) controleren is of de nul goed is. Zodra de nul wegvalt bij 3 fase komt er op de helft van de kookplaat een veel te hoge spanning. Dat kan ontstaan in een defecte automaat (meterkast) of simpel schroeven die niet goed aangedraaid zijn in de perilex wcd dan wel bij de automaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 16:46
TS heeft al 1x gekookt, als er sprake was van een verkeerde aansluiting zou de kookplaat toch al bij de eerste keer koken boem zeggen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
mugenmarco schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:37:
TS heeft al 1x gekookt, als er sprake was van een verkeerde aansluiting zou de kookplaat toch al bij de eerste keer koken boem zeggen?
Dat ligt er maar net aan welke combinatie van pitten de eerste keer gelijktijdig gebruikt is. Pak je bij het eerste gebruik toevallig twee pitten die op dezelfde fase zitten, gaat het goed.

Gebruik je de volgende keer pitten van verschillende fasen, heb je een getoaste inductiekookplaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Part @mugenmarco Dat hoeft niet per sé. In de basis gaat electronica stuk omdat z'n levensduur ten einde is. Deze levensduur wordt grotendeels bepaald door:
- temperatuur van het component , uitgedrukt in aantal graden onder z'n maximum toelaatbare temperatuur
- spanningsval over het component; uitgedrukt in percentage van z'n maximale spanning.
- Tijd (bij sommige componenten zoals condensatoren)
- Stroom door een component; al is deze ook direct weer verbonden met de tempertuur van het component. Hierdoor is de stroom als eigenschap zelf niet altijd relevant, en zijn het veelal de spanning en de (junction)temperstuur die leidend zijn voor de levensduur van een component.

Als je op een component per ongeluk 300 volt zet ipv 230 volt dan heeft dit nadelige gevolgen voor de levensduur van het component. Het kan echter zomaar zijn dat het component er niet *pats* direct mee ophoudt. De levensduur van het component holt echter heel erg hard achteruit waardoor de levensduur van enkele tientalen jaren kan zakken naar een enkele tientallen uren. Helemaal als je bedenkt dat er ook gewoon 300 volt op het fornuis staat als deze niet in gebruik is.

Welk component er gefaald is en waarom kan niet worden gezegd. Ook kan dit best een gevolg zijn van het incorrect aansluiten van de kookplaat op de 230/300 volt. Het verkeerd aansluiten hoeft niet altijd direct een *poef* te betekenen (de levensduur is dan met een factor miljard afgenomen). Je kan de levensduur ook 'maar' met een factor 10.000 hebben verkort.

ik ontwerp beroepsmatig electronica en houd mij ook bezig met berekeningen rondom de levensduur van componenten

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Part schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:29:
De TS heeft een (complete) maaltijd gekookt op deze plaat dus verkeerde aansluiting kunnen we wel uitsluiten.
Nee. Lees graag de eerdere posts voor je reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 22:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Klinkt als verkeerd aangesloten, in theorie is er een standaard voor Perilex. Echter wordt deze lang niet altijd gevolgd en moet je altijd controleren waar de verschillende fasen zitten en de stekker hierop aanpassen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 23:30

WouterG

Dit is geen ondertitel

Osxy schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:03:
Klinkt als verkeerd aangesloten, in theorie is er een standaard voor Perilex. Echter wordt deze lang niet altijd gevolgd en moet je altijd controleren waar de verschillende fasen zitten en de stekker hierop aanpassen.
Je hebt 3 fase aansluiting of een kookgroep (2x230) over perilex, daar is niet echt een standaard van te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
WouterG schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:06:
[...]

Je hebt 3 fase aansluiting of een kookgroep (2x230) over perilex, daar is niet echt een standaard van te maken...
En aanvullend daarop heb je nog verschillende aansluitschema's op de kookplaat zelf. Ook al niet standaard.

Dat er geen standaard bestaat, is ook de reden dat kookplaten doorgaans door de fabrikant zonder stekker en/of aansluitsnoer geleverd worden. En de reden dat in de handleiding staat dat je de aansluiting door een deskundige moet laten uitvoeren. Het is simpelweg niet 'pug and play' wegens gebrek aan een standaard aansluitmogelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Theo schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:57:
@Part @mugenmarco
......
Als je op een component per ongeluk 300 volt zet ipv 230 volt dan heeft dit nadelige gevolgen voor de levensduur van het component. Het kan echter zomaar zijn dat het component er niet *pats* direct mee ophoudt. De levensduur van het component holt echter heel erg hard achteruit waardoor de levensduur van enkele tientalen jaren kan zakken naar een enkele tientallen uren. Helemaal als je bedenkt dat er ook gewoon 300 volt op het fornuis staat als deze niet in gebruik is.

Welk component er gefaald is en waarom kan niet worden gezegd. Ook kan dit best een gevolg zijn van het incorrect aansluiten van de kookplaat op de 230/300 volt. Het verkeerd aansluiten hoeft niet altijd direct een *poef* te betekenen (de levensduur is dan met een factor miljard afgenomen). Je kan de levensduur ook 'maar' met een factor 10.000 hebben verkort.

ik ontwerp beroepsmatig electronica en houd mij ook bezig met berekeningen rondom de levensduur van componenten
Ik ben bekend met het berekeningen van de levensduur van componenten (voornamelijk elco's).
Electronica ontwerpen is ook mijn beroep.

Bij incorrect aansluiten staat er 0 volt op of 400 volt.
400 volt op een 230 volt inductieplaat is gewoon einde verhaal en niet 1 maaltijd koken en dan later een keer poef.
Tussen 2 fasen staat 400 volt (vroeger 380 volt) en geen 300 volt.

Dus nee van verkeerd aansluiten kan geen sprake zijn hooguit de nul die niet goed contact maakt.
Wilke schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:02:
[...]

Nee. Lees graag de eerdere posts voor je reageert.
Ik heb het gelezen maar dat gaat niet op. Intern zijn het 3 apparaten van 230 volt waarvan de nul gezamenlijk is. Het kan dus niet zijn dat er 1 nul los is en de andere 2 nog aangesloten zijn.

Zodra je op 1 van deze interne apparaten 400 volt zet klappen de elco's er uit. Daar hoef je hem op het bediening paneel helemaal niet voor aan te zetten. De spanning staat namelijk direct op de elco's zodra je de stekker er in steekt.

[ Voor 14% gewijzigd door Part op 17-11-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Osxy schreef op zondag 17 november 2019 @ 19:03:
Ook in theorie is die standaard er niet. Vandaar dat het ding redelijk in de ban gedaan is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

kabeltjekabel schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:30:
[...]

Ook in theorie is die standaard er niet. Vandaar dat het ding redelijk in de ban gedaan is. :P
Wikipedia denkt daar anders over. Wikipedia: Perilex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Part schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:09:
[...]

Ik ben bekend met het berekeningen van de levensduur van componenten (voornamelijk elco's).
Electronica ontwerpen is ook mijn beroep.

Bij incorrect aansluiten staat er 0 volt op of 400 volt.
400 volt op een 230 volt inductieplaat is gewoon einde verhaal en niet 1 maaltijd koken en dan later een keer poef.
Tussen 2 fasen staat 400 volt (vroeger 380 volt) en geen 300 volt.

Dus nee van verkeerd aansluiten kan geen sprake zijn hooguit de nul die niet goed contact maakt.

[...]

Ik heb het gelezen maar dat gaat niet op. Intern zijn het 3 apparaten van 230 volt waarvan de nul gezamenlijk is. Het kan dus niet zijn dat er 1 nul los is en de andere 2 nog aangesloten zijn.

Zodra je op 1 van deze interne apparaten 400 volt zet klappen de elco's er uit. Daar hoef je hem op het bediening paneel helemaal niet voor aan te zetten. De spanning staat namelijk direct op de elco's zodra je de stekker er in steekt.
400 volt is idd correct; typo van mijn kant.

Een inductiekookplaat is in den beginnen een vrij simpel iets; een bruggelijkrichter met elco en een triac met een paar condensatoren die de inductiespoelen in en uitschakelen met een frequentie in de grootheid van minimaal 10 kHz. Als de triac in permanente geleiding staat dan heb je een vrij harde kortsluiting tussen fase en nul (of een andere fase) met daartussen enkel de DC weerstand van de inductiespoelen en wat spoeltjes in het lijnfilter. Die zijn samen hoogstends één Ohm.. :P
Veelal worden de triacs op de kookplaat enkel door de software aangestuurd. Er zit geen hardwarematige beveiliging op dat de triacs uitschakelt wanneer de software faalt of wanneer er op deze een DC stuurspanning komt te staan. (Of een tweede set triacs die de eerste set uitschakelen wanneer een kortsluitstroom wordt gezien)

De elco zal de 400 volt niet overleven. Misschien een seconde; misschien een minuut, maar zeker niet een paar dagen. Aan de andere kant; als deze opgeblazen is dan is deze meestal niet kortgesloten. De kookplaat zal rook genereren en zal niet functioneren, echter zal niet zomaar de automaat in de meterkast reageren (behalve als de software weer ongedefineerd zal reageren).

Dat laatste lijkt alleen te kunnen als ofwel de triac danwel de gelijkrichters stuk geraken waardoor je een harde kortsluiting krijgt. Deze zijn best overgedimensioneerd voor de spanning waarop ze daadwerkelijk werken. Als ik in mijn kookplaat kijk dan zijn de triacs daar gespect op max 500 volt, en de bruggelijkrichter op 400 volt. Dit terwijl de kookplaat echt maar alleen op (2x)230 volt mag werken, en zeker geen krachtstroom.

Dus vandaar ook mijn opmerking; als er 400 volt op het circuit wordt gezet dan zullen de elco's idd bijna direct falen. Ze falen echter meestal niet kortsluitend. De componenten die dat wel kunnen (triac en gelijkrichters) zijn zo overgedimensioneerd dat hun levensduur zeer achteruit zal gaan.

Maar los van dit alles; waarschijnlijk heeft de TS aan ons advies vrij weinig en zijn de verschillen tussen een triac en een elco hem niet helemaal bekend :P Wat de TS het beste kan doen is naar de verkoper gaan en de garantieclaim afwachten. Misschien heeft hij een maandaochtendmodelletje meegekregen. Of heeft zijn installateur het gewoon niet goed aangesloten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ben wel benieuwd hoe jij (wikipedia) hem dan en een 2 x 230Vac kookgroep toepast?

Ik zou trouwens zo niet kunnen zeggen wat de oorzaak is van het ontstane defect. Meestal is het verkeerd aansluiten van de perilex wel de oorzaak maar het kan bij TS net zo goed een slechte connectie zijn. Gewoon terug naar de installateur of leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Kijk, in zo'n topic leer je nog eens iets nieuws.

Het deel van mijn post wat nog steeds klopt is dat je het voor elkaar kunt krijgen om er 400V op te hebben staan, en ook hoe en waarom dat gebeurt.

Maar ik begrijp dat het dus niet waarschijnlijk is dat het apparaat in zo'n geval veel langer overleeft dan de tijd die het kost om de stekker er in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Huh, nee? Ik citeer;
"In de woningbouw wordt de niet-gestandaardiseerde Perilexcontactdoos ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:51

OmeJoyo

This is me

Theo schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:57:
@Part @mugenmarco Dat hoeft niet per sé. In de basis gaat electronica stuk omdat z'n levensduur ten einde is. Deze levensduur wordt grotendeels bepaald door:
- temperatuur van het component , uitgedrukt in aantal graden onder z'n maximum toelaatbare temperatuur
- spanningsval over het component; uitgedrukt in percentage van z'n maximale spanning.
- Tijd (bij sommige componenten zoals condensatoren)
- Stroom door een component; al is deze ook direct weer verbonden met de tempertuur van het component. Hierdoor is de stroom als eigenschap zelf niet altijd relevant, en zijn het veelal de spanning en de (junction)temperstuur die leidend zijn voor de levensduur van een component.

Ik word altijd erg blij van posts met inhoud :) helemaal als die correct is.

Ik wil nog aanvullen dat als TS de nul niet goed heeft aangesloten en deze is losgekomen, al was het maar even dat ook dit het probleem zou kunnen hebben veroorzaakt.

Is die 300 volt in je verhaal hier ook op gebaseerd, want in Nederland hebben we 400 volt tussen de fases. Met een zwevende 0 kan echter 300 zomaar een realistisch getal zijn bij inschakeling.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Wilke schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:04:
Kijk, in zo'n topic leer je nog eens iets nieuws.

Het deel van mijn post wat nog steeds klopt is dat je het voor elkaar kunt krijgen om er 400V op te hebben staan, en ook hoe en waarom dat gebeurt.

Maar ik begrijp dat het dus niet waarschijnlijk is dat het apparaat in zo'n geval veel langer overleeft dan de tijd die het kost om de stekker er in te steken.
Klopt.
Hooguit enkele seconde. Het elektrolyt in de elco's gaat bij deze hoge spanningen koken en dan is het snel gedaan met de elco's.

Slecht contact in de nul is het het meest waarschijnlijke. Vandaar ook dat ik aanraadde om de nul na te (laten) kijken vanaf de meterkast tot aan de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
3de Wet van Kirchoff ; Daar waar rook uitkomt is teveel stroom doorheen gegaan.

Bron ; Wikipedia: Elektriciteitswetten van Kirchhoff

[ Voor 41% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 18-11-2019 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 23:06
kabeltjekabel schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:30:
[...]

Wat wordt er dan wel gebruikt?

Bij ons thuis is de inductieplaat dmv lasklemmen aangesloten. Zo is het destijds aangelegd voor de vorige eigenaar. Zelf had ik altijd het idee dat dat nu niet echt ideaal is, en dat een perilex stopcontact een nettere oplossing zou zijn. Maar ik heb zelf geen ervaring met werken aan 3-fasen, ik weet wat er mis kan gaan als je dat verkeerd aansluit en raak dat deel van de installatie dus ook niet zelf aan :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Perilex is een horror in gebruik. Er zijn drie manieren waarop deze volgens de normen aan mag zijn gesloten:
- Driefase
- Dubbel enkelfase
- Enkelfase (voor ventilatie)

En je kan deze als (hobby)installateur ook nog eens verkeerd aansluiten door deze horizontaal/verticaal te spiegelen. Hierdoor _moet_ je altijd een perilex nameten en zelf bepalen hoe deze is aangesloten. Pas daarna kun je kijken hoe je je stekker moet bedraden want veel kookplaten kunnen zowel op een driefase als een dubbel enkelfasesysteem worden aangesloten.

Met perilex is het enorm gemakkelijk om fouten te maken helaas. (dit in tegenstelling tot het aansluiten van een gewoon 230 volt stopcontact)
WiLLoW_TieN schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:06:
3de Wet van Kirchoff ; Daar waar rook uitkomt is teveel stroom doorheen gegaan.

Bron ; Wikipedia: Elektriciteitswetten van Kirchhoff
Die stelling was toch dat electronica wrkt op rook; en dat dát ook is waar een component uit bestaat. Ontsnapt die rook naar buiten toe dan werkt het component niet meer :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
even voor de volledigheid: de spanningen van 230 en 400 volt zijn de nominale waarde. 230 volt kan maximaal 242 volt zijn, en 400 volt maximaal 418, het energiebedrijf mag leveren tot aan deze waarde.
daarnaast is deze gespecificeerde waarde de gemiddelde waarde van de sinus, de zg. RMS waarde. de topwaarde van de spanning is een factor wortel 2 oftewel een factor 1.41 hoger: de topwaarde van de 242 volt spanning is 342 volt, en de topwaarde van 418 volt is 590 volt. dáár moeten de componenten dus tegen kunnen en dan heb ik het nog niet over pieken op de lijn. een gelijkrichter van 400 volt voor een 230 volt aansluiting is dus helemaal niet zo ruim bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Glenfiddich schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:25:
[...]

Bij ons thuis is de inductieplaat dmv lasklemmen aangesloten. Zo is het destijds aangelegd voor de vorige eigenaar. Zelf had ik altijd het idee dat dat nu niet echt ideaal is, en dat een perilex stopcontact een nettere oplossing zou zijn. Maar ik heb zelf geen ervaring met werken aan 3-fasen, ik weet wat er mis kan gaan als je dat verkeerd aansluit en raak dat deel van de installatie dus ook niet zelf aan :P
Indien dit gedaan is met de juiste lasklemmen (klemmen voor flexibele en massieve aders) dan is dit een betrouwbare verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Gezien de topicstarter niet meer reageerd denk ik dat het of opgelost is of heel erg fout is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-05 09:06
Anoniem: 310408 schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:36:
Gezien de topicstarter niet meer reageerd denk ik dat het of opgelost is of heel erg fout is gegaan.
Precies dit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

In bedrijven? Die CEE. Maar daar kom je dan ook geen "kookgroep" tegen. Die Perilex wordt alleen nog gebruikt in woningbouw in een paar landen.
Ja dat kan ook. Meestal laten ze de trekontlasting dan wel weg. De Belgen gebruiken ook wel een Vynckier aansluitdoos, waar die lasklemmen zeg maar vast in de muur zitten;
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/22724/files/7830853/vynckier-aansluitdoos-6mm2-vijfpolig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Laatst online: 23:06
kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:51:
[...]

Ja dat kan ook. Meestal laten ze de trekontlasting dan wel weg.
Bij mij ligt het op de grond (onder het keukenmeubel dus, achter de plint).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quiz872
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03-2024
All,

heel wat antwoorden wat het allemaal kan zijn, bedankt hiervoor.

van het meeste heb ik geen verstand...ik ga eens kijken wat de leverancier zegt

tks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

kabeltjekabel schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:51:
[...]

In bedrijven? Die CEE. Maar daar kom je dan ook geen "kookgroep" tegen. Die Perilex wordt alleen nog gebruikt in woningbouw in een paar landen.

[...]
?? In mijn nieuwbouw woning zit toch echt een perilex 3-fase aansluiting.
Verkeerd gelezen

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 18-11-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Osxy schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:34:
[...]

?? In mijn nieuwbouw woning zit toch echt een perilex 3-fase aansluiting.
Ja, dat zeg ik toch ook :?
Pagina: 1