Spook schakeling licht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoppie538
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-03-2020
Mijn vraag

Hallo allemaal...

Nu ben ik bezig geweest in huis en heb alle draden in huis en de stal vervangen. Echter heb ik nu een beetje vreemd gevalletje.

Ik zal het proberen uit te leggen.

Ik heb 3 lichtpunten in de hal (3 centraal dozen) die noem ik nu even punt 1 punt 2 en punt 3.
En we hebben een aparte kamer. met een licht punt Centraal doos. Dit noemen we punt 4.

Oke hier gaan we.

Punt 1,2 en 3 worden in de hal geschakeld door een hotelschakeling van 2 schakelaars.

Punt 4 heeft een apart schakelpunt.

Punt 2 word gevoed rechtstreeks uit de meter kast.
Punt 2 voed punt 1 met alleen schakel draad, Nul en aarde. Ook voed deze punt 3 met schakel draad Fase ,nul en aarde.
punt 3 voed vervolgens punt 4 met fase, nul en aarde.
Punt 4 heeft simpel schakel draad en fase op schakelaar.

Hoop dat dit duidelijk is zo.

Nu als ik bij punt 2 de nul verwijder van punt 3 en 4. kan ik met de schakelaar van punt 4 punt 2 en 1 schakelen 8)7 Dit betreft spaarlampen. Punt 3 en 4 branden zelf niet omdat deze geen nul hebben.

Nu heb ik ook krachtstroom aangelegd voor hogedrukreininger en auto brug Alles werkt naar behoren.
Alleen kon dit alleen aangelegd worden 3 fase met nul over aarde.

nu dus de vraag kan het zo zijn dat op een of andere manier die schakeling hier iets mee te maken heeft 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Want als ik de nu weer aansluit werkt alles gewoon perfect.

Meterkast gebruikt B16 automaat met een 30 miliamperé aardlek.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Dit alvoor ik alles ga door en na meten.

MVG

Alle reacties

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 21:01

Illusion

(the art of)

hoppie538 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:23:
...
Hoop dat dit duidelijk is zo.
...
Nee natuurlijk is het niet duidelijk zo.
Teken eens een schema met alle bedrading?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoppie538
Illusion schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:25:
[...]

Nee natuurlijk is het niet duidelijk zo.
Teken eens een schema met alle bedrading?
Oke!!!! Jij ook een hele goed morgen. Ik hoop dat je lekker hebt geslapen.
Aangezien ik nu op mijn werk ben en geen tekening kan maken mijn excuses voor dit grote ongemak.

Zodra ik even wat tijd vind zal ik een tekening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:29
Ik zou iig je bedrading even aanpassen zoals het hoort. Dus niet de schakeling en lamp van punt 4 maken door punt 3 en 2 door te lussen. Dit is voor een eventueel volgende bewoner een nachtmerrie plus je heb zelf ook niet meer door hoe het werkt getuige je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoppie538
MuddyMagical schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:41:
Ik zou iig je bedrading even aanpassen zoals het hoort. Dus niet de schakeling en lamp van punt 4 maken door punt 3 en 2 door te lussen. Dit is voor een eventueel volgende bewoner een nachtmerrie plus je heb zelf ook niet meer door hoe het werkt getuige je vraag.
Het is misschien beter als de teking er is zo als gezecht werd. Al kon dat een beetje vriendelijker. Dan zul je zien dat de aansluiting zelf wel klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:41
hoppie538 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:45:
[...]

Het is misschien beter als de teking er is zo als gezecht werd. Al kon dat een beetje vriendelijker. Dan zul je zien dat de aansluiting zelf wel klopt.
Nee, natuurlijk klopt er ergens een aansluiting niet, dan zou je dit probleem nu niet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MuddyMagical
hoppie538 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:45:
[...]

Iedereen hier probeert je te helpen chef en ik zie niemand onvriendelijk doen, behalve vragen naar een tekening en suggesties geven. Wil je dat niet, dan bel je toch een elektricien?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

hoppie538 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:35:
[...]

Oke!!!! Jij ook een hele goed morgen. Ik hoop dat je lekker hebt geslapen.
Aangezien ik nu op mijn werk ben en geen tekening kan maken mijn excuses voor dit grote ongemak.

Zodra ik even wat tijd vind zal ik een tekening maken.
Ik zeg het niet om je te pesten, dus laat ik even uitleggen hoe ik tot die reactie kwam:
1)je hebt blijkbaar tijd om zelf aan je installatie te rommelen met onvoldoende kennis
2)je hebt blijkbaar problemen
3)je hebt blijkbaar geen zin om iemand met kennis van zaken er naar te laten kijken
4)dus je wil gratis hulp
5)je schrijft een warrig verhaal
6)dat weet je zelf ook, want je zegt “ik hoop dat het zo duidelijk is”. Als je ervan overtuigd bent dat het duidelijk was, had je dat niet gezegd
7)ondanks al het voorgaande komt het niet bij je op een tekeningetje te maken, of het komt wel bij je op, maar je vind dat teveel moeite.
8)en toch verwacht je dat mensen tijd maken om je te kunnen en willen helpen.

8 posts verder en je hebt nog geen antwoord.
Met een goede tekening in je startpost, was je probleem waarschijnlijk in de 1e of 2e reactie al opgelost. Of sterker nog: tijdens het maken van die tekening kom je er waarschijnlijk zelf al achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 09:09
Illusion schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:07:
[...]

Ik zeg het niet om je te pesten, dus laat ik even uitleggen hoe ik tot die reactie kwam:
1)je hebt blijkbaar tijd om zelf aan je installatie te rommelen met onvoldoende kennis
[…]
Met een goede tekening in je startpost, was je probleem waarschijnlijk in de 1e of 2e reactie al opgelost. Of sterker nog: tijdens het maken van die tekening kom je er waarschijnlijk zelf al achter.
Nee, want 1) :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simba
  • Laatst online: 16-02 17:24
Mijn vraag

Nu als ik bij punt 2 de nul verwijder van punt 3 en 4. kan ik met de schakelaar van punt 4 punt 2 en 1 schakelen 8)7 Dit betreft spaarlampen. Punt 3 en 4 branden zelf niet omdat deze geen nul hebben.

Nu heb ik ook krachtstroom aangelegd voor hogedrukreininger en auto brug Alles werkt naar behoren.

nu dus de vraag kan het zo zijn dat op een of andere manier die schakeling hier iets mee te maken heeft 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
Want als ik de nu weer aansluit werkt alles gewoon perfect.

Ben benieuwd naar jullie mening.
Mijn mening:
-Niet doen: "bij punt 2 de nul verwijder van punt 3 en 4"
-Niet doen: "Nu heb ik ook krachtstroom aangelegd <..> Alleen kon dit alleen aangelegd worden 3 fase met nul over aarde." DIt is niet correct en niet veilig! Gebruik naast de fases, een Nul EN een Aarde!
Niet combineren in 1 draad!
-Verder als je niet snapt hoe het zit, even volledig uittekenen. Dan kunnen we ook hier pas iets verder zinnigs over de schakeling zelf zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

[...]
*doet smiley van executie zoeken }:|

Natuurlijke complete bullshit dat je iets alleen fout kunt aanleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-11-2019 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:12
Volgens mij zijn er 2 losstaande zaken:
- Je hebt krachtstroom aangelegd met 0 over aarde. Klinkt leuk en alsof het kan, maar je hebt nu dus krachtstroom zonder aarde. Je hebt er zelf al niet zo'n fijn gevoel bij zodat alles wat je nu in huis tegenkomt maakt dat je een verband ziet. Dit moet je gewoon in orde maken.
- Ik heb een schema getekend op basis van jouw omschrijving:
schema
Rood= fase, blauw = 0, geel is schakel draad, aarde niet getekekend.
Ziet er niet zo bijzonder uit.
De 2 hotel schakelaars zullen wel op punt 2 aangesloten zijn.
Bij onderbreken van de nul tussen 2 en 3 zet je lamp 1 en 2 in serie met lamp 4.

Dus zoals gezegd, gewoon tekenen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:26:
[...]
[Afbeelding: schema]
Bij onderbreken van de nul tussen 2 en 3 zet je lamp 1 en 2 in serie met lamp 4.

Euh, nee? Zodra je die nul knipt tussen 2 en 3 in jouw plaatje doet de lamp in 4 het niet en de lamp in punt 3 ook niet en verder niks.

Het kan natuurlijk wel dat als punt 4 gevoed wordt van een andere fase je dan inderdaad punt 3 en 4, via dat stukje zwevende nul, in serie zet op 400V.

Maar dan worden er dus ook illegaal groepen gemixed. Wat mij overigens ook niks zou verbazen bij figuren die het acceptabel vinden de aarde als nul te misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoppie538
MeTooPV schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:26:
Volgens mij zijn er 2 losstaande zaken:
- Je hebt krachtstroom aangelegd met 0 over aarde. Klinkt leuk en alsof het kan, maar je hebt nu dus krachtstroom zonder aarde. Je hebt er zelf al niet zo'n fijn gevoel bij zodat alles wat je nu in huis tegenkomt maakt dat je een verband ziet. Dit moet je gewoon in orde maken.
- Ik heb een schema getekend op basis van jouw omschrijving:
[Afbeelding: schema]

Wou een tekening maken nu ik thuis ben aan gekomen maar je bent me voor. tekening klopt precies.

4 polig krachtstroom is aangelegd volgens deze manier de AARDE/PE

De verbinding van de drie fasen (Sterpunt) van deze aansluiting zal in de verdeelkast in de
wijk dienen als Nul. Deze Nul zal tevens verbonden worden met een metalen pen die men
diep in de aarde aanbrengt. Op die manier is het potentiaal waarop we lopen qua potentiaal
gelijk aan de Nul. Deze verbinding noemen we de “Aarde/PE“.

Ook vind ik het leuk dat de aan namens hier zo geweldig mooi zijn. Ja ik heb mijn nen papieren en ja ook heb ik collega's gevraagd. Komen op het zelfde uit. Als mijn krachtstroom aansluiting verkeerd zou zijn zou mijn aardlek er uit knallen. En ik wil geen hulp Waar bazeer je dit op. Ik vraag het hier toch gewoon HULP. Ook komt er een oud collega van mij langs vanavond en gaan alles even na lopen en meten.
En wat betreft mijn reactie met jij ook goede morgen. Dat is gebaseerd op de manier hoe je de mensen aanspreekt. Ik bedoel je had kunnen zeggen. Goede morgen beetje moeilijk te ontcijferen dit als je een tekening maakt word alles misschien wat duidelijker. Dan staat er precies het zelfde zonder dat je mensen het gevoel geeft dat ze iets fout hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoppie538
kabeltjekabel schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:44:
[...]

Het kan natuurlijk wel dat als punt 4 gevoed wordt van een andere fase je dan inderdaad punt 3 en 4, via dat stukje zwevende nul, in serie zet op 400V.

Maar dan worden er dus ook illegaal groepen gemixed. Wat mij overigens ook niks zou verbazen bij figuren die het acceptabel vinden de aarde als nul te misbruiken.
Ik zal het mijn Werkgever melden voor je _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:24

Kheos

FP ProMod
hoppie538 schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:49:
[...]
En ik wil geen hulp Waar bazeer je dit op. Ik vraag het hier toch gewoon HULP..
Well played sir, well played.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
kabeltjekabel schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:44:
[...]

Euh, nee? Zodra je die nul knipt tussen 2 en 3 in jouw plaatje doet de lamp in 4 het niet en de lamp in punt 3 ook niet en verder niks.
Volgens mij kan ik een stroom kring maken met een geknipte 0 tussen lamp 2 en 3.
Rood is de +
Groen is de 0 van lamp 4, welke plus voor lamp 1 en 2 wordt.

schema 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

hoppie538 schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:49:
[...]

Wou een tekening maken nu ik thuis ben aan gekomen maar je bent me voor. tekening klopt precies.
Als die tekening precies klopt, dan ben je dus de schakeldraad tussen 3 en 4 vergeten, en heb je 2 schakelaars niet aangesloten. Maar dat zal wel niet, want dan zouden lamp 1-3 niet werken.
Dus doe niet zo lui&eigenwijs, kijk een keer goed en maak zorgvuldig een kloppende tekening.
4 polig krachtstroom is aangelegd volgens deze manier de AARDE/PE

De verbinding van de drie fasen (Sterpunt) van deze aansluiting zal in de verdeelkast in de
wijk dienen als Nul. Deze Nul zal tevens verbonden worden met een metalen pen die men
diep in de aarde aanbrengt. Op die manier is het potentiaal waarop we lopen qua potentiaal
gelijk aan de Nul. Deze verbinding noemen we de “Aarde/PE“.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt en wat je denkt dat het betekent, maar voor normale huisinstallatie kan je dat niet zomaar toepassen. En ik snap ook niet hoe je het hebt aangesloten. Dus terug naar punt1: maak een tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MeTooPV schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:22:
[...]

Volgens mij kan ik een stroom kring maken met een geknipte 0 tussen lamp 2 en 3.
Rood is de +
Groen is de 0 van lamp 4, welke plus voor lamp 1 en 2 wordt.

[Afbeelding: schema 2]
Wat is dit voor voodoo?

Een kant van de lampen 1,2,3 is alleen verbonden via hun schakelaars. Daar kun je nooit een kring mee maken ongeacht hoeveel aders je knipt.

Maargoed, je hebt die schakelaars er ook maar los in de ruimte naast staan en volgens de TS klopt dat precies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Staat alles op dezelfde groep?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeTooPV
Illusion schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:10:
[...]

Als die tekening precies klopt, dan ben je dus de schakeldraad tussen 3 en 4 vergeten, en heb je 2 schakelaars niet aangesloten. Maar dat zal wel niet, want dan zouden lamp 1-3 niet werken.
Dus doe niet zo lui&eigenwijs, kijk een keer goed en maak zorgvuldig een kloppende tekening.
Het is niet mijn huis/situatie. Heb gewoon een schets gemaakt op basis van de info in de OP. Daarmee probeer ik iets nuttigs toe te voegen. Als de schets voor jouw onbegrijpelijk is als de hotel schakeling niet is uitgewerkt, tja, sorry.
Er loopt tussen punt 3 en 4 volgens OP fase, nul en aarde.
op de schakelaar zit schakel draad en fase.

maar omdat het zo'n grappig probleem is, een iets uitgebreidere schets. Verwachtte spanningen kloppen natuurlijk niet helemaal, omdat lampen aantal en type verschillend zullen zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xPR17NJtZG62tiLrEA2wHyoS/full.png

[ Voor 15% gewijzigd door MeTooPV op 17-11-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-07 18:19
MeTooPV schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:14:
[...]

Het is niet mijn huis/situatie. Heb gewoon een schets gemaakt op basis van de info in de OP. Daarmee probeer ik iets nuttigs toe te voegen. Als de schets voor jouw onbegrijpelijk is als de hotel schakeling niet is uitgewerkt, tja, sorry.

maar omdat het zo'n grappig probleem is, een iets uitgebreidere schets. Verwachtte spanningen kloppen natuurlijk niet helemaal, omdat lampen aantal en type verschillend zullen zijn
[Afbeelding]
_/-\o_ (alleen al voor de moeite!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is geen voodoo, dat is de reden waarom je alles met een centraaldozensysteem hoort aan te sluiten. Geen idee of het in de NEN normen staat (@hoppie538 hoort dat te weten blijkbaar), maar als je geschakelde punten blijft doorlussen kom je altijd wel tot een probleem als dit.
Niet doen dus.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoppie538
[...]

[Afbeelding]
Met je tekening is niks mis en klopt volledig. Gisteren nog een maal gekeken en gemeten echter geen rare waarden kunnen opsporen. Vandaag gaan we nog even het volledige aarde net langs lopen.

Gezien er word beweerd dat er uit centraal dozen gewerkt moet worden is het misschien beter dat de geen die aan haakt de volledige post door leest.

#MeTooPv aangezien dit alles nieuw word aangelecht is het ook zo dat overal bouwfittingen aangesloten zijn zonder het gebruik van de randaarde. Dit maakt het juist vreemd. Mijn vermoede na dat ik gisteren naar bed ging is dat door de schakeling het voltage iets wat versterkt wordt waardoor de led lampen het gaan doen. Gisteren vervangen voor oude gloeilampen en dan bestaat het probleem niet namelijk.

#Maasluip
Dus nog even voor de duidelijkheid. Punt 1,2 en 3 zitten op een dezelfde schakeling. Punt 4 is zelfstandig geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

hoppie538 schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:34:
[...]

#Maasluip
Dus nog even voor de duidelijkheid. Punt 1,2 en 3 zitten op een dezelfde schakeling. Punt 4 is zelfstandig geschakeld.
Maar doorgelust vanuit 3 en daardoor achter de schakelaar waar 1-3 mee worden geschakeld, ook al denk je dat dat niet zo is . Als je 4 rechtstreeks vanuit de centraaldoos aansluit ben je waarschijnlijk van je probleem af.

[ Voor 11% gewijzigd door Maasluip op 18-11-2019 09:50 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
hoppie538 schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:34:
[...]

Met je tekening is niks mis en klopt volledig. Gisteren nog een maal gekeken en gemeten echter geen rare waarden kunnen opsporen. Vandaag gaan we nog even het volledige aarde net langs lopen.

Gezien er word beweerd dat er uit centraal dozen gewerkt moet worden is het misschien beter dat de geen die aan haakt de volledige post door leest.

#MeTooPv aangezien dit alles nieuw word aangelecht is het ook zo dat overal bouwfittingen aangesloten zijn zonder het gebruik van de randaarde. Dit maakt het juist vreemd. Mijn vermoede na dat ik gisteren naar bed ging is dat door de schakeling het voltage iets wat versterkt wordt waardoor de led lampen het gaan doen. Gisteren vervangen voor oude gloeilampen en dan bestaat het probleem niet namelijk.

#Maasluip
Wacht, dus het issue is dat je ledlampen wat licht geven en gloeilampen niet? Liggen de kabels dan niet gewoon naast je krachtstroom ofzo waardoor je lekspanning hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48

[Afbeelding]
Dat lijkt hem idd te zijn, alleen doos nr 1 en 3 zijn omgedraaid

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZlooduE.png

edit, roze verbind normaal natuurlijk blauw en groen

edit 2, en toen hadden we een hond op lichtgevende skeelers :+

[ Voor 4% gewijzigd door Uncle Mel op 18-11-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MuddyMagical schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:48:
[...]

Wacht, dus het issue is dat je ledlampen wat licht geven en gloeilampen niet? Liggen de kabels dan niet gewoon naast je krachtstroom ofzo waardoor je lekspanning hebt?
Los stuk schakeldraad langs fasedraad is daar ook genoeg voor. Maar daar gaan ze niet van "branden", hooguit een beetje gloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Volgens mij is er dus helemaal geen probleem met deze schakeling. Alleen zoals #Maasluip aangeeft, wel alle verbindingen maken. Als de 0 tussen doos 2 en 3 gewoon aangesloten wordt, dan zal er niks vreemds gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

[...]

[Afbeelding]
Je tekening kan nooit kloppen, dat zou betekenen dat de lampen in serie aangesloten zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Firestorm schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:37:
[...]

Je tekening kan nooit kloppen, dat zou betekenen dat de lampen in serie aangesloten zijn 8)7
inderdaad, als je mijn aanpassing van de tekening bekijkt zul je zien dat zodra je de nul wegknipt, de lampen idd in serie komen te staan en derhalve zwakker zullen gaan branden
Pagina: 1