Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1e gamePC samenstellen/bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DonkeysDong
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2020
Ik wil gewoon 4 jaar lang ermee kunnen gamen en dit op fatsoenlijke settings. Daarbij wil ik graag advies over hoe en wat het zal mijn eerste PC zijn die ik zelf ga samenstellen/bouwen. Ik zal daar wel wat hulp bij krijgen van een ander persoon.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Is vooral voor gamen en wat huiselijk gebruik. Ik ga geen intensieve programma's draaien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik heb geen absolute max maar hoe voordeliger des te beter. Ik zou wel graag rond de 1100 / 1200 blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb een scherm dat zal mijn 2e scherm worden voor de rest niets.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Ik heb hier geen ervaring mee, zal dit ook niet gaan doen dus.

Wat verwacht je van ons?[i]

Graag advies geven over de comp die ik heb. Deze is vooral afgeleid aan de hand van de BBG van oktober.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 191,-€ 191,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,90€ 444,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 49,99€ 49,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black€ 29,95€ 29,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 72,99€ 72,99
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 73,89€ 73,89
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 132,-€ 132,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,71

Alle reacties

• DonkeysDong
iemand enige feedback op het huidige systeem en wat er anders kan?

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 17:48
Vervang je mainboard voor een X570 mainboard, anders mis je de pci-e 4.0 van je GPU..
En hoe groot is je monitor, stem daar je beeldkaart op af, zo kan je nog wat besparen.
Als je dan een X570 mainboard neemt, pak daar DRR4-3600 geheugen bij, net effe wat beter voor gaming.
Een paar ideeen..

ehhh.. noppes

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DonkeysDong schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:02:
iemand enige feedback op het huidige systeem en wat er anders kan?
ipv, en let op dat de juiste bios er op zit
pricewatch: Cooler Master V550 Gold
pricewatch: PNY XLR8 CS3030 1TB

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DonkeysDong
Thc_Nbl schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:10:
Vervang je mainboard voor een X570 mainboard, anders mis je de pci-e 4.0 van je GPU..
En hoe groot is je monitor, stem daar je beeldkaart op af, zo kan je nog wat besparen.
Als je dan een X570 mainboard neemt, pak daar DRR4-3600 geheugen bij, net effe wat beter voor gaming.
Een paar ideeen..
Oke, Ik heb de volgende 2 schermen in gedachten.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1241299;1298034/
De volgende vraag is dan ook is de huidige geheugen kaart dan geschikt mits ik een X570 neem, kan je ook 1 aanraden ik zie die prijzen enorm verschillen en weet niet zo goed wat het verschil is tussen de een en de ander.
Bedankt! is 550V wel genoeg ? ik las namelijk dat veel mensen wat problemen ondervonden vandaar dat ik voor de 650 ging.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, 550 watt is voldoende.

X570 moederbord heb je totaal niet nodig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DonkeysDong
top, is er nog iets anders wat er toe doet betreft huidige setup? ik zat zelf nog te denken aan een andere behuizing? Alvast bedankt!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DonkeysDong schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:19:
top, is er nog iets anders wat er toe doet betreft huidige setup? ik zat zelf nog te denken aan een andere behuizing? Alvast bedankt!
Vind je de witte lichtgevende fans niet mooi, welke kast had je in gedachte dan ?

• DonkeysDong
ik vind die juist wel heel mooi, had alleen gelezen dat er soms wat moeite ondervonden kon worden met het plaatsen van bepaalde apparatuur en dat hij daardoor niet groot genoeg is. Weet niet zeker of dit ook het geval is.

Ik vind het allemaal maar vrij spannend omdat het de eerste keer is dat ik het dus van scratch zal maken. haha

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:31
Let wel op dat die A2000 momenteel zeer slecht te krijgen is wegens populariteit. Het kan dat je misschien wel 3 weken moet wachten voordat je dus al je onderdelen hebt.

Ik wacht iig al sinds 30-10 op die SSD.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DonkeysDong schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:24:
ik vind die juist wel heel mooi, had alleen gelezen dat er soms wat moeite ondervonden kon worden met het plaatsen van bepaalde apparatuur en dat hij daardoor niet groot genoeg is. Weet niet zeker of dit ook het geval is.

Ik vind het allemaal maar vrij spannend omdat het de eerste keer is dat ik het dus van scratch zal maken. haha
Oké, qua SSD is deze beter en ook te verkrijgen pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB

Vraag je wel even of de juiste bios al op je MB zit ?

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 19-11-2019 11:57 ]

• DonkeysDong
Ik ga voor deze SDD die paar euros extra voor veel snellere schrijfsnelheid vind ik de moeite wel waard. :)
Heb mijn lijst ook geupdate

waar kan ik dat het beste vragen betreft de bios op mijn moederbord ?

[ Voor 6% gewijzigd door DonkeysDong op 19-11-2019 12:54 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DonkeysDong schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:52:
[...]

Ik ga voor deze SDD die paar euros extra voor veel snellere schrijfsnelheid vind ik de moeite wel waard. :)
Heb mijn lijst ook geupdate

waar kan ik dat het beste vragen betreft de bios op mijn moederbord ?
Bij de shop van aankoop ;)

• Thc_Nbl
Hackus schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:30:
Ja, 550 watt is voldoende.

X570 moederbord heb je totaal niet nodig.
Eens, maar gezien er een 3XXX CPU gebruikt wordt, is het gewoon verstandig om een 5XX mainboard te nemen. vanwege compitibiteit issues, puur dus om dat te vermijden.

Vandaar die suggestie, dan weet je ook de gedachter er achter.
prima x570 voor rond 160 zijn er al.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1422458;1453042/

ehhh.. noppes

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thc_Nbl schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:05:
[...]

Eens, maar gezien er een 3XXX CPU gebruikt wordt, is het gewoon verstandig om een 5XX mainboard te nemen. vanwege compitibiteit issues, puur dus om dat te vermijden.

Vandaar die suggestie, dan weet je ook de gedachter er achter.
prima x570 voor rond 160 zijn er al.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1422458;1453042/
Genoeg X570 bordjes die 'problemen' vertonen, dat is niet de reden.

MSI heeft MAX versies uitgebracht die direct klaar zijn voor Ryzen 3000. en veel moederbordjes komen nu ook met de juiste BIOS in de winkel. €160,- is best veel geld voor goedkoopste X570 optie, als het ook goedkoper kan. Als je zwaardere CPU gaat gebruiken, PCIe 4.0 SSD etc dan is een X570 geschikt.

• Thc_Nbl
nee, ik bedoel, 3xx/4xx mainboard die vage problemen vertonen, vaak , RAM of GPU of voeding die daar mee te maken heeft.

En hij had de RX5700 kaart er bij staan, is PCIe4..
ik wacht zelf ook op de gekopere 5xx mainboards momenteel. ik heb genoeg gezien met bouwen van de AMD, als het loop, gaan ze als de brandweer, maar als er een probleem is, is het een hel om te onderzoeken.

een van mijn pc,s, heb ik zelf maanden aan gezeten, en daarna de winkel nog 4 maanden.
Resultaat, alle onderdelen vervangen behave SSD.
Fix was.. andere voeding en beeldkaart, dus ik zeg pas op..

success aan de TP, ik zou zeggen doe goed onderzoek.

ehhh.. noppes

• DonkeysDong
ben nu wel een beetje bang hahaha. Welke vragen kan ik het best even stellen?

ik heb tot dusver:
- Bios op mijn Moederboard

wat moet ik verder nog vragen. Mijn plan is de onderdelen rond blackfriday/cybermonday te kopen

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Thc_Nbl schreef op woensdag 20 november 2019 @ 13:20:
nee, ik bedoel, 3xx/4xx mainboard die vage problemen vertonen, vaak , RAM of GPU of voeding die daar mee te maken heeft.
Wat een klets, er zijn zat combinaties die goed werken, en ook zat die niet werken. Als je de QVL van je mobo aanhoudt om je ram uit te zoeken en gezond verstand gebruikt door je bios te updaten is er in 99.5% van de gevallen gewoon niks aan het handje. X570 is echt nergens voor nodig.
En hij had de RX5700 kaart er bij staan, is PCIe4..
...dus? Die kaart werkt ook prima op PCIe3, komt alsnog lang niet aan de bandbreedte. Misschien dat de 5700XT iets meer dan 8 lanes volledig kan gebruiken, de rest is allemaal overhead. Wederom heb je daar geen x570 voor nodig.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
Dit is wat AnandTech zegt over een $1000 game pc:
The $1000 Gaming PC
AMD Ryzen 5 3600X ($235)
As we move down into more casual PC gaming territory, it starts to become difficult to recommend a good CPU at this price: naturally a lot of money will end up on graphics here, meaning that CPU+GPU could easily account for 60% of the total build cost. In that case, we have to make sure that the CPU can still take a good graphics card at high refresh rates or larger resolutions. For this, we’ve chosen the low-end of AMD’s newest offerings, the Ryzen 5 3600X, coming in at $235.

3600x widget
This six-core processor still has high frequencies, support for fast memory, and PCIe 4.0 for future upgrades, as well as a bundled stock cooler that’s pretty good. At this point, at this system price, it’s nice to be a little future proofed at any rate. Because of the microarchitecture, we still get real nice performance for day-to-day non-gaming workloads, and gaming still works out great for the price point. If we pair it with 8 GB of DDR4, a 512GB NVMe drive, and an RTX 2060, we’re at around $750, leaving $250 for a motherboard, case, and power supply.

Zie hier: https://www.anandtech.com/show/9793/best-cpus

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@GarBaGe 3600X is weggegooid geld tov 3600. btw zijn we in NL/BE met hier geldende prijzen.

3600X is uitgebracht met mindere koeler en behoeft met 95w TDP dus ook en betere koeler. als je die dus ook op Ryzen 3600 gebruikt is het zonde van de meerprijs

[ Voor 46% gewijzigd door Hackus op 20-11-2019 15:23 ]

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik heb zelf de focus G gehad, maar heb deze vervangen door pricewatch: Cooler Master NR400 (without ODD)

Het was voor mij aan alle kanten een upgrade, betere airflow, betere fans, betere kabel management, betere materiaalkeuze (glas en dikker staal) voor geïnstalleerde moederbord standoffs (matx). Rubberen grommets. Maar geen (benedenmaatse) led fans die veels te fel schijnen tenzij je de fans heel langzaam laat draaien.

Tenzij je heel veel waarde hecht aan de felle witte LED fans, vergelijk deze twee behuizingen eens, en wellicht kom je tot dezelfde conclusie.

Ook als toevoeging: PCI-e 4.0 ga je de komende 4 jaar niet nodig hebben in het Ultra high segment van GPU's. Een 2080ti gebruikt nog niet de helft van de bandbreedte van pci-e 3.0 laat staan dat binnen vier jaar er een kaart komt die dit wel doet. Voor nvme ssd's die het pci lanes gebruiken kan dit wel het geval zijn. Maar deze zijn enorm duur in vergelijking met 3.0 en hoe groot acht je de kans dat je er een aanschaft in de komende ~4 jaar? Voor gamen ga je dit helemaal niet nodig hebben lijkt me. Tenzij je echt graag 2x meer betaald om 20% snellere laadtijden te hebben i.p.v. meer grootte.

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-11 10:59

YES

Moderator General Chat
DonkeysDong schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:55:
ben nu wel een beetje bang hahaha. Welke vragen kan ik het best even stellen?

ik heb tot dusver:
- Bios op mijn Moederboard

wat moet ik verder nog vragen. Mijn plan is de onderdelen rond blackfriday/cybermonday te kopen
Volgens mij begint een discussie (over details) te ontstaan waar de TS weinig aan heeft. Volgens mij heb je een prima lijstje zo.

Met betrekking tot je opmerking dat je nu wel wat bang bent: dat is nergens voor nodig. Bel de verkoper voor de zekerheid even mbt de BIOS update op het moederbord. Als die hem geüpdatet leveren is het top, zo niet dan kan je dat meestal door de verkoper vooraf laten doen.
Op Youtube en de rest van het web is genoeg te vinden over het in elkaar zetten van een PC. Ga vooral geduldig te werk en lees/kijk eerst even wat je moet doen en wat er in de instructies staat. Het is geen rocket science maar je moet er gewoon de tijd (en ruimte) voor nemen.

Mocht je nog steeds niet echt zeker zijn van je zaak, bel de verkoper! Als je via bijvoorbeeld Azerty besteld, kan je ook kiezen voor assemblage door hen. Kost je wel wat, maar dan krijg je een systeem wat werkt (ze testen dit). Als je dan over een tijd (x aantal jaren) iets wil vervangen of upgraden kan je dan kijken of je dat zelf wil doen. Bovendien heb je dan die winkel om op terug te vallen, mocht het systeem toch niet werken.

Ik heb inmiddels iets meer ervaring met het uit elkaar halen en in elkaar zetten van PC's maar ben ook gewoon begonnen met simpele dingen zoals een ssd in een laptop zetten, of het geheugen van een pc uitbreiden en zo langzaam die zaken leren kennen.

• DonkeysDong
Hi alle sorry voor de boost. Ik heb een vraag is de volgende kaart beter of gelijk aan de kaart in mijn lijst.
Ook past deze kaart op de huidige setup?

Kaart in kwestie:
https://azerty.nl/3949685
Pagina: 1