Thermosmart V3 & Opentherm: ketel slaagt niet af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 12:20
Dag beste mensen!

Ik heb een probleempje met mijn nieuwe Thermosmart V3.

Mijn Ketel is een Bulex Thermomax F35E welke ik jaren lang door een aan/uit thermostaat heb laten aansturen.
Daar deze ketel Opentherm ondersteund heb ik deze week een nieuwe Thermosmart V3 aangeschaft.
Alles is keurig aangesloten zoals beschreven staat, ook in de ketel zelve heb ik de juiste Opentherm aansluitingen gebruikt en de oude aan/uit bedrading verwijderd.

Het probleem is eens beide toestellen zijn opgestart blijft de ketel altijd de verwarmingen aansturen.
hij gaat nooit uit eigenlijk. Ik mag zelfs 5°C instellen, geen soelaas.

Verwijder ik beide draden van tussen ketel interface & ketel, dan loopt de ketel uit en schakelt hij af na een tijdje.
Dus er moet echt wel een signaal komen van uit mijn Thermosmart denk ik...

Verder brand het ledje op de ketelinterface mooi groen dus dat wijst op een goede OT communicatie.

Heeft er iemand advies voor mij?
Eventueel kan ik de ketel terug aan/uit sturen met de Thermosmart maar dat neemt natuurlijk de essentie van mijn nieuwe thermostaat weg.

Groeten

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 20:09
Het schijnt dat je nog een bruggetje weg moet halen. Of dit al gebeurd is weet ik niet. Bij TA24 volgens de handleiding. Volgens bouwinfo kan dit ook onder een klepje zitten en is mogelijk oranje of blauw.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Hey Jim,

Bedankt voor de handleiding in te kijken!
Dat staat er inderdaad zeer vaag in beschreven. De "shunt" of brugje zit er op bij levering.
Deze was er al af gehaald omdat er een aan/uit thermostaat aangesloten was, daarvoor moet je dat ook weghalen.

Ik heb zonet volgende waargenomen:

Het groene ledje wat wijst op OT communicatie blijft nu uit...

Ik heb ik het verleden eens een lek gehad in mijn ketel waarbij er water op de printplaat gelopen is. Ik begin te vermoeden dat het Opentherm bordje toen gesneuveld is :(

Ketel is voorlopig aan/uit via de relais op de Thermosmart aangesloten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
Ondertussen heb ik de Opentherm module in mijn ketel vervangen met een nieuwe.
Helaas zelfde resultaat.

Eens met Bulex support gemaild en die denken dat mijn ketel te oud is ~2004.
Hoewel ik dit een raar antwoord vindt, want Opentherm = Opentherm zou ik zo denken.

Aan/Uit zal het dus blijven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
Zo komt die support er makkelijk vanaf, je ketel moet hier gewoon geschikt voor zijn.

Je kan de handleiding op 2 manieren interpreteren:
5.9.2 gaat over OT aansluiting, hier wordt niet over het bruggetje gesproken
5.9.3 gaat over een kamerthermostaat en tussen haakjes staat (exclusief OT protocol), je kan dit ook lezen als zijnde voor alles behalve een OT thermostaat.

Omdat het bruggetje er al uit was bij een aan/uit thermostaat zou ik juist eens proberen het bruggetje WEL te plaatsen.