Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geschikte CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SWAFFELAIR
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-03 20:11
Hallo Forum,

Ik zoek een koeler voor de AMD FX-8320 CPU (deze heeft een AM3+ socket).

Mijn vraag is: is iedere koeler met een AM3+ "mondstuk" geschikt voor deze processor? Of moet de koeler ook een bepaalde windsnelheid hebben?

Bedankt voor advies

Alle reacties

• SWAFFELAIR
Heel vierkant gezegd:

Is de "be quiet! Dark Rock Pro 4": (https://www.coolblue.nl/p....html#product-information) een geschikte koeler voor de "AMD FX 8320": (https://www.amazon.de/dp/...320&qid=1573947240&sr=8-1)? ?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:39
Heb je een beetje degelijk AM3+ bord of eentje met crappy VRM? Maw, welk merk en type moederbord heb je?

• SWAFFELAIR
Laat ik het zo vragen: Welke koeler(s) zijn/is geschikt voor de AMD FX 8320 processor en waarom zijn/is deze geschikt?

• SWAFFELAIR
Uszka schreef op zondag 17 november 2019 @ 00:40:
Heb je een beetje degelijk AM3+ bord of eentje met crappy VRM? Maw, welk merk en type moederbord heb je?
Ik heb nog geen moederbord uitgekozen

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SWAFFELAIR schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:35:
Laat ik het zo vragen: Welke koeler(s) zijn/is geschikt voor de AMD FX 8320 processor en waarom zijn/is deze geschikt?
Wat ga je ermee doen ?

Ik zou geen geld uitgeven aan systeem met de FX 8320 er in. dat is echt een VRM killer

pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black is al geschikt

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 17-11-2019 16:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SWAFFELAIR
Hackus schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:42:
[...]

Wat ga je ermee doen ?

Ik zou geen geld uitgeven aan systeem met de FX 8320 er in. dat is echt een VRM killer

pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black is al geschikt
Fruity Loops, game developing, games spelen, internet, video's bewerken (misschien)

Wat is VRM?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SWAFFELAIR schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:48:
[...]

Fruity Loops, game developing, games spelen, internet, video's bewerken (misschien)

Wat is VRM?
Wat is je eigen onderzoek waar je oa een moederbord op gaat kopen met deze CPU ?
Je bent beter uit met Ryzen 2600 oa

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
Oude meuk als AMD FX is een slechte keuze om nu nog mee te beginnen. Die dingen presteren uitzonderlijk slecht. Welke onderdelen heb je en wat is je budget?

• SWAFFELAIR
Waar aan zie je dat deze geschikt is?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• SWAFFELAIR
Uszka schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:50:
Oude meuk als AMD FX is een slechte keuze om nu nog mee te beginnen. Die dingen presteren uitzonderlijk slecht. Welke onderdelen heb je en wat is je budget?
Ik heb nog geen onderdelen. Mijn budget is tussen de 300 en 900 euro (alleen de kast)

Verwijderd

Een geschikte koeler vind je door te kijken naar welk socket je nodig hebt (AM3+ in dit geval) en je let op de TDP (Thermal Design Power) van je processor, dat is 125W in jouw geval.

Je zoekt dus naar een koeler die geschikt is voor AM3+ en een TDP van 125W of meer aankan.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:09

Compizfox

Bait for wenchmarks

SWAFFELAIR schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:55:
[...]

Ik heb nog geen onderdelen. Mijn budget is tussen de 300 en 900 euro (alleen de kast)
Dan zou je gek zijn om nu nog een Bulldozer te halen...

Beter ga je voor een recente Ryzen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de BBG.

[ Voor 19% gewijzigd door Compizfox op 17-11-2019 16:57 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Uszka
Voor minder dan 800 heb je een prima systeem met Ryzen 5 3600 en GTX 1660 Super die een FX systeem aan alle kanten voorbij streeft.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 75,-€ 75,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1BehuizingenAbkoncore Cronos Zero Noise Mini€ 35,82€ 35,82
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 72,99€ 72,99
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 43,50€ 43,50
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 105,74€ 105,74
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,05

[ Voor 90% gewijzigd door Uszka op 17-11-2019 17:13 ]

• SWAFFELAIR
Compizfox schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:55:
[...]

Dan zou je gek zijn om nu nog een Bulldozer te halen...

Beter ga je voor een recente Ryzen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de BBG.
Ik wil het spel Quake Champions spelen op mijn pc en op canyourunit.com staat dat alleen de AMD FX-8320 en de Intel i5-2400 aanbevolen zijn om Quake Champions te spelen. De minimum CPU voorwaarden om Quake Champions te spelen zijn AMD Phenom II X4-945 en de Intel Core 2 Quad 6600.

Betekend dit dat een recente Ryzen dit spel gewoon niet kan uitvoeren?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

SWAFFELAIR schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:13:
[...]

Ik wil het spel Quake Champions spelen op mijn pc en op canyourunit.com staat dat alleen de AMD FX-8320 en de Intel i5-2400 aanbevolen zijn om Quake Champions te spelen. De minimum CPU voorwaarden om Quake Champions te spelen zijn AMD Phenom II X4-945 en de Intel Core 2 Quad 6600.

Betekent dit dat een recente Ryzen dit spel gewoon niet kan uitvoeren?
Nee, natuurlijk niet. Die systeemeisen geven gewoon voorbeelden van hardware die aanbevolen is voor een spel op het moment dat het uitkwam. Die worden daarna niet meer geüpdatet.

Bovendien zijn dit altijd minimumeisen, betere hardware is nooit erg.

Begrijp ik het dan trouwens ook goed dat je van plan was een nieuwe (of ja, oude) PC te bouwen speciaal om één spel te kunnen spelen?

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 17-11-2019 17:19 ]

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
SWAFFELAIR schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:13:
[...]
Betekend dit dat een recente Ryzen dit spel gewoon niet kan uitvoeren?
Nee, het is safe om te zeggen dat alles wat je momenteel nieuw kan kopen beter is dan een bulldozer cpu.
Zelfs deze CPU van 50 euro verslaat elke bulldozer met handen in zijn zakken: pricewatch: AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed

[ Voor 28% gewijzigd door unfor op 17-11-2019 17:16 ]

• Raw_Power
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06-2024
Compizfox schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:14:
[...]
Bovendien zijn dit altijd minimumeisen, betere hardware is nooit erg.
Meermalen neen. Als we het over echt oude spellen hebben van de jaren 90 en begin 2000 dan kan het spel ineens wel heel erg snel draaien als je nieuwe hardware gebruikt. En over OS support nog maar te zwijgen. Jullie zijn nu hardware waar je niet Windows 7 op kan draaien aan het aanraden voor iemand die een spel wil spelen die voor Windows 7 was toen deze uitkwam. Nou lijkt het me ook sterk dat Quake Champions niet op Windows 10 draait maar ik wou dit toch even corrigeren.

Maar SWAFFELAIR als je een moederbord en geheugen voor de FX-8320 zoekt dan moet je zowieso naar tweedehands kijken op marktplaats of ebay. Daar kunnen de mensen hier je niet mee helpen vrees ik. Meer dan 200 euro totaal zal je dan voor het moederbord en geheugen waarschijnlijk niet nodig hebben, mischien dat je voor 100 euro al klaar bent. Voor zover ik weet gaat de FX-8320 gewoon in ieder AM3+ moederbord. Wel zul je ook een oude videokaart moeten kopen want je processor is te zwak voor moderne videokaarten. Wat dat betreft ben ik het toch eens met de mensen hier: haal met je budget er gewoon een nieuwe processor bij want de FX-8320 is zelfs slecht vergeleken met de FX-8350 die er vlak na kwam dus eigenlijk zou ik je zowieso aanraden die te vervangen voor de 8350 of 70. Maar zelfs dan moet je gaan kijken naar tweedehands videokaarten zoals de GTX 970 of de R9 390X en maar hopen dat je er de drivers nog online voor kan krijgen van de fabrieks website.

Maar goed om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: de Cooler Master 212 Evo is een hele goede budget koeler voor de AM3+ socket. Is alleen niet zo gebruiksvriendelijk om aan te brengen: als je hem aansluit draai dan de schroeven minimaal in voordat je ze er verder allemaal indraaid, anders gaatie scheef. Maar ik kon er mee mijn FX-8370 op 4.4Ghz draaien, tot ik hem verving voor een Noctua NH-D15 waarmee ik op 4.8Ghz kwam. Met een andere koeler in dezelfde prijsklasse, de Arctic Freezer 13, haalde ik niet eens de boost van 4.3Ghz.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

• Uszka
Genoeg gameplays te vinden van QC op YT dus dat is het probleem niet.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:40
Raw_Power schreef op maandag 18 november 2019 @ 05:18:
[...]

Meermalen neen. Als we het over echt oude spellen hebben van de jaren 90 en begin 2000 dan kan het spel ineens wel heel erg snel draaien als je nieuwe hardware gebruikt. En over OS support nog maar te zwijgen. Jullie zijn nu hardware waar je niet Windows 7 op kan draaien aan het aanraden voor iemand die een spel wil spelen die voor Windows 7 was toen deze uitkwam. Nou lijkt het me ook sterk dat Quake Champions niet op Windows 10 draait maar ik wou dit toch even corrigeren.
Quake Champions draait gewoon op Windows 10 en of je een game uit de jaren 90 nu draait op een FX of een Ryzen maakt dan ook niet meer uit. Het zal beide werken of niet.
Maar SWAFFELAIR als je een moederbord en geheugen voor de FX-8320 zoekt dan moet je zowieso naar tweedehands kijken op marktplaats of ebay. Daar kunnen de mensen hier je niet mee helpen vrees ik. Meer dan 200 euro totaal zal je dan voor het moederbord en geheugen waarschijnlijk niet nodig hebben, mischien dat je voor 100 euro al klaar bent. Voor zover ik weet gaat de FX-8320 gewoon in ieder AM3+ moederbord. Wel zul je ook een oude videokaart moeten kopen want je processor is te zwak voor moderne videokaarten. Wat dat betreft ben ik het toch eens met de mensen hier: haal met je budget er gewoon een nieuwe processor bij want de FX-8320 is zelfs slecht vergeleken met de FX-8350 die er vlak na kwam dus eigenlijk zou ik je zowieso aanraden die te vervangen voor de 8350 of 70.
Het is volstrekt nutteloos om iemand een FX aan te praten, oude rommel, de 8320 is uit 2012.
Maar zelfs dan moet je gaan kijken naar tweedehands videokaarten zoals de GTX 970 of de R9 390X en maar hopen dat je er de drivers nog online voor kan krijgen van de fabrieks website.
Grapjas, zelfs de 600-serie wordt nog prima ondersteund door Nvidea en zelfs de 7000 bij AMD.
Maar goed om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: de Cooler Master 212 Evo is een hele goede budget koeler voor de AM3+ socket. Is alleen niet zo gebruiksvriendelijk om aan te brengen: als je hem aansluit draai dan de schroeven minimaal in voordat je ze er verder allemaal indraaid, anders gaatie scheef. Maar ik kon er mee mijn FX-8370 op 4.4Ghz draaien, tot ik hem verving voor een Noctua NH-D15 waarmee ik op 4.8Ghz kwam. Met een andere koeler in dezelfde prijsklasse, de Arctic Freezer 13, haalde ik niet eens de boost van 4.3Ghz.
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Een 8320 heeft bijna altijd een top-down-koeler nodig om de VRM’s van het moederbord mee te koelen. Het merendeel van de moederborden is gewoon niet geschikt voor een 125 watt TDP-cpu.

@TS: Dacht je echt dat cpu’s In 7 jaar niet sneller waren geworden?

https://www.cpubenchmark....n-5-2600/1782vs3186vs3243

• Raw_Power
White Feather schreef op maandag 18 november 2019 @ 08:33:
[...]

Quake Champions draait gewoon op Windows 10 en of je een game uit de jaren 90 nu draait op een FX of een Ryzen maakt dan ook niet meer uit. Het zal beide werken of niet.
[...]

Het is volstrekt nutteloos om iemand een FX aan te praten, oude rommel, de 8320 is uit 2012.

[...]
Grapjas, zelfs de 600-serie wordt nog prima ondersteund door Nvidea en zelfs de 7000 bij AMD.

[...]
Een 8320 heeft bijna altijd een top-down-koeler nodig om de VRM’s van het moederbord mee te koelen. Het merendeel van de moederborden is gewoon niet geschikt voor een 125 watt TDP-cpu.

@TS: Dacht je echt dat cpu’s In 7 jaar niet sneller waren geworden?

https://www.cpubenchmark....n-5-2600/1782vs3186vs3243
Jij bent vrolijk wakker geworden zeg! Als je een beetje kunt lezen dan zie je mischien dat ik ook afraad om te investeren in de FX serie. En de videokaart drivers van AMD en Nvidia zijn generic, je moet de driver van je fabrikant halen voor het specifieke model om hem goed te laten draaien anders heb je alsnog kans dattie niet lekker draait. En net die fabrikanten willen wel eens de drivers na een jaartje of 3 tot 5 van de website halen, soms is een oudere driver zelfs beter voor bepaalde spellen. En ja je kunt wel alle AM3+ moederborden gebruiken voor de FX-8320. Dat er moederborden tussen zitten (zoals die van Asrock) waarop de VRM heet word dat is terzijde, er zijn iedere generatie wel moederborden met problemen. De Ryzen 3000 series heeft ook zo zijn problemen met bepaalde moederborden.

Zie bijvoorbeeld: https://techordeal.tech/2...cpus-until-you-read-this/

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raw_Power schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:19:
[...]
En de videokaart drivers van AMD en Nvidia zijn generic, je moet de driver van je fabrikant halen voor het specifieke model om hem goed te laten draaien anders heb je alsnog kans dattie niet lekker draait.
Dat heb ik nog nooit gehoord. De fabrikanten van de videokaart linken gewoon door naar de drivers van Nvidia danwel AMD, en zullen dikwijls niet up-to-date zijn.

Uiteindelijk heb je een driver nodig voor de GPU, niet voor de videokaart. En de GPU wordt gemaakt door Nvidia/AMD.

• Raw_Power
@Compizfox
Jaartje geleden nog een setje gebouwd voor iemand met een HD7970 van ebay. De laatste Sapphire driver deed het beter dan de laatste AMD driver, in het bijzonder de spellen die opengl gebruiken. Jaren daarvoor een HD5750 via marktplaats gekocht omdat mijn eigen videokaart er spontaan mee ophield en ik voor een betere wou doorsparen. Met die zag de AMD driver hem niet eens als HD5750 maar 5700 en deed hij het ook minder goed tot ik de echte driver via een andere website vond. Maar om zomaar drivers her en der van het internet te downloaden is natuurlijk ook niet aan te raden. Dus download hem van de fabrikant en bewaar hem goed, ook als je naar een nieuwe driver update want de nieuwe kan eigenlijk slechter wezen. Kijk maar naar windows updates bijvoorbeeld, google KB4524147 eens. Een update betekend echt niet automatisch dat hij beter is, ook voor drivers. Je kan trouwens ook gewoon de driver die Windows je aansmeert gebruiken via update maar die is doorgaans helemaal bagger.

De GPU word gemaakt door EVGA, Sapphire, MSI, en nog een hoop andere merken. Niet door AMD of Nvidia. AMD en Nvidia maken alleen de reference models en die worden gekopieerd door de fabrikanten met hun toestemming. De andere modellen zijn allemaal ontworpen door de fabrikanten zelf dus gebruik gewoon hun driver.

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:37
Raw_Power schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:25:
@Compizfox
Jaartje geleden nog een setje gebouwd voor iemand met een HD7970 van ebay. De laatste Sapphire driver deed het beter dan de laatste AMD driver, in het bijzonder de spellen die opengl gebruiken. Jaren daarvoor een HD5750 via marktplaats gekocht omdat mijn eigen videokaart er spontaan mee ophield en ik voor een betere wou doorsparen. Met die zag de AMD driver hem niet eens als HD5750 maar 5700 en deed hij het ook minder goed tot ik de echte driver via een andere website vond. Maar om zomaar drivers her en der van het internet te downloaden is natuurlijk ook niet aan te raden. Dus download hem van de fabrikant en bewaar hem goed, ook als je naar een nieuwe driver update want de nieuwe kan eigenlijk slechter wezen. Kijk maar naar windows updates bijvoorbeeld, google KB4524147 eens. Een update betekend echt niet automatisch dat hij beter is, ook voor drivers. Je kan trouwens ook gewoon de driver die Windows je aansmeert gebruiken via update maar die is doorgaans helemaal bagger.

De GPU word gemaakt door EVGA, Sapphire, MSI, en nog een hoop andere merken. Niet door AMD of Nvidia. AMD en Nvidia maken alleen de reference models en die worden gekopieerd door de fabrikanten met hun toestemming. De andere modellen zijn allemaal ontworpen door de fabrikanten zelf dus gebruik gewoon hun driver.
De fabrikanten die je noemt doen inderdaad de assemblage, en niet AMD/nVidia. Maar het zijn toch echt AMD/nVidia en de fabs die ze hebben/huren die de grafische processorchips produceren die deze fabrikanten in de printplaten solderen. Tevens maken de assemblage fabrikanten ook alles naar de specificatie van AMD/nVidia zoals bijvoorbeeld qua geheugen. Het enige waar de varianten wat op varieren is de koeling, BIOS en misschien power delivery.
Ofwel, alle hardware waar de driver van afhankelijk is wordt bepaald door AMD/nVidia, en het zijn toch echt AMD en nVidia die de drivers maken.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Raw_Power schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:25:
@Compizfox
Sure, maar anekdotisch bewijs. Hoe dan ook maken fabrikanten van videokaarten zelf helemaal geen drivers. Ze distribueren gewoon de drivers van Nvidia/AMD, eventueel herpackaged. Die drivers zijn dan ook niet specifiek voor 1 videokaart of zelfs 1 GPU; zo'n driver ondersteunt meestal een hele serie GPUs, meestal zelfs meerdere series.
Dat is incorrect. Nvidia/AMD maakt de GPU, de fabrikanten van videoikaarten plakken deze GPU op een PCB met RAM en VRMs e.d. en plakken er een koeler op. Zoals @Flamesz al aangaf is het enige waar videokaarten in (kunnen) variëren dus de voeding (VRMs), factory OCs (vBIOS), en koeling.

Voor de duidelijkheid, de GPU refereert alleen aan de processor, de kale chip dus. De videokaart is de hele unit eromheen.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 18-11-2019 11:03 ]

• Raw_Power
Oh als je semantisch wilt doen: GPU is vooralsnog niet opgenomen in het Engelse noch het Nederlandse woordenboek. Dus dan hebben we het gelijk nergens over. Wat ik zei is hetzelfde als wat jij net zei behalve de definitie van GPU.

Maar ik snap dat je je verder berust op talloze online benchmarks die aantonen dat je beter de AMD/Nvidia drivers kunt downloaden en dat dat vele malen beter is dan persoonlijke anecdotes. Grapje natuurlijk, bijna niemand heeft het hier over omdat bijna niemand oude GPU's koopt voor oude spellen. Maar de starter van deze draad was dat wel van plan, wou alleen maar een koeler kopen voor zijn CPU, maar nu gaat de draad over mij aan de tand voelen? Omdat ik het hem afraadde maar met meer onderbouwingen dan jullie en hem ook nog eens een goedkope maar als goed bekend staande koeler aanraadde voor het geval hij toch door wou zetten? Is het FX trauma zo erg bij jullie?

Voor de duidelijkheid:
Ik raad een oude CPU af omdat deze niet krachtig genoeg is voor nieuwere videokaarten.
Ik raad een oude videokaart af omdat je voor deze moeilijk de juiste driver kan vinden.

Nogmaals: waar hebben we het nu over? Ik ga de draad niet over mij maken, maar er is ook niks mis met zeggen wat je ervaringen zijn. Daar is dit forum voor bedoeld, of niet?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Raw_Power schreef op maandag 18 november 2019 @ 12:04:
Oh als je semantisch wilt doen: GPU is vooralsnog niet opgenomen in het Engelse noch het Nederlandse woordenboek. Dus dan hebben we het gelijk nergens over. Wat ik zei is hetzelfde als wat jij net zei behalve de definitie van GPU.

Maar ik snap dat je je verder berust op talloze online benchmarks die aantonen dat je beter de AMD/Nvidia drivers kunt downloaden en dat dat vele malen beter is dan persoonlijke anecdotes. Grapje natuurlijk, bijna niemand heeft het hier over omdat bijna niemand oude GPU's koopt voor oude spellen. Maar de starter van deze draad was dat wel van plan, wou alleen maar een koeler kopen voor zijn CPU, maar nu gaat de draad over mij aan de tand voelen? Omdat ik het hem afraadde maar met meer onderbouwingen dan jullie en hem ook nog eens een goedkope maar als goed bekend staande koeler aanraadde voor het geval hij toch door wou zetten? Is het FX trauma zo erg bij jullie?

Voor de duidelijkheid:
Ik raad een oude CPU af omdat deze niet krachtig genoeg is voor nieuwere videokaarten.
Ik raad een oude videokaart af omdat je voor deze moeilijk de juiste driver kan vinden.

Nogmaals: waar hebben we het nu over? Ik ga de draad niet over mij maken, maar er is ook niks mis met zeggen wat je ervaringen zijn. Daar is dit forum voor bedoeld, of niet?
Niet om flauw te doen, je bent hier compleet nieuw en komt mensen vertellen dat je beter drivers van de fabrikant kun gebruiken dan van amd/nvidia.
Ten eerste is het offtopic en ten tweede is het onjuist. De fabrikant veranderd niets aan de drivers die zij aangeleverd krijgen van de chipmakers.

• Raw_Power
Het is alleen offtopic als mensen er over blijven doorzeuren. Ik heb ervaring met twee videokaarten waarvoor ik de keuze had tussen de "geupdate" AMD driver en de "oude" fabrieks driver. In beide gevallen deed de fabrieks driver het beter. Ik heb al gezegd dat dit met de HD7970 duidelijk in openGL spellen te merken was. En dan heb ik het over Pro Pinball Ultra waarbij ik de settings ineens naar beneden moest halen omdat de bal begon te laggen op het scherm dankzij de mooie reflectie effecten. Als jij dan wilt zeggen "personal anecdote" prima. Het kan natuurlijk ook gewoon aan de versie van de driver liggen, zoals ik al zei: geupdate is niet altijd beter. Ze updaten hem voor de nieuwste games maar als een oud spel het dan ineens slechter doet zal er daar geen update voor zijn. En Pro Pinball Ultra is natuurlijk geen Fortnite.

En ja mischien ben ik bijgelovig geworden door mijn ervaringen. Maar als iemand tegen mij zegt "ik ga een oude videokaart kopen" zou mezelf opnieuw herhalen: is de fabrieks driver er niet meer? Dan niet kopen. Niet eens voor de AMD of Nvidia drivers gaan. Ook al zijn ze hetzelfde. Word niet echt ondersteund door de fabrikant dus waarom risico lopen? De periode van fabrieks garantie zal ook echt voorbij zijn, mischien dat ze je niet eens willen helpen als je een mailtje stuurt om iets te vragen. Het is maar gewoon een tip hoor. Ik denk dat iedereen nu wel door heeft dat er ook andere meningen zijn. Als je een gloednieuwe GTX 2080 Ti hebt en je vind het belangrijk om constant de drivers te updaten via Nvidia omdat die de updates sneller online zetten dan de fabrikant ben ik ook best benieuwd naar je ervaringen, mischien lig je inderdaad wel voor. Maar als het op oude videokaarten aankomt daar heb ik dan gewoon mijn mening over...
Pagina: 1