Raw_Power schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:25:
@
Compizfox
Jaartje geleden nog een setje gebouwd voor iemand met een HD7970 van ebay. De laatste Sapphire driver deed het beter dan de laatste AMD driver, in het bijzonder de spellen die opengl gebruiken. Jaren daarvoor een HD5750 via marktplaats gekocht omdat mijn eigen videokaart er spontaan mee ophield en ik voor een betere wou doorsparen. Met die zag de AMD driver hem niet eens als HD5750 maar 5700 en deed hij het ook minder goed tot ik de echte driver via een andere website vond. Maar om zomaar drivers her en der van het internet te downloaden is natuurlijk ook niet aan te raden. Dus download hem van de fabrikant en bewaar hem goed, ook als je naar een nieuwe driver update want de nieuwe kan eigenlijk slechter wezen. Kijk maar naar windows updates bijvoorbeeld, google KB4524147 eens. Een update betekend echt niet automatisch dat hij beter is, ook voor drivers. Je kan trouwens ook gewoon de driver die Windows je aansmeert gebruiken via update maar die is doorgaans helemaal bagger.
Sure, maar anekdotisch bewijs. Hoe dan ook maken fabrikanten van videokaarten zelf helemaal geen drivers. Ze distribueren gewoon de drivers van Nvidia/AMD, eventueel herpackaged. Die drivers zijn dan ook niet specifiek voor 1 videokaart of zelfs 1 GPU; zo'n driver ondersteunt meestal een hele serie GPUs, meestal zelfs meerdere series.
De GPU word gemaakt door EVGA, Sapphire, MSI, en nog een hoop andere merken. Niet door AMD of Nvidia. AMD en Nvidia maken alleen de reference models en die worden gekopieerd door de fabrikanten met hun toestemming. De andere modellen zijn allemaal ontworpen door de fabrikanten zelf dus gebruik gewoon hun driver.
Dat is incorrect. Nvidia/AMD maakt de GPU, de fabrikanten van videoikaarten plakken deze GPU op een PCB met RAM en VRMs e.d. en plakken er een koeler op. Zoals @
Flamesz al aangaf is het enige waar videokaarten in (kunnen) variëren dus de voeding (VRMs), factory OCs (vBIOS), en koeling.
Voor de duidelijkheid, de GPU refereert alleen aan de processor, de kale chip dus. De videokaart is de hele unit eromheen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Compizfox op 18-11-2019 11:03
]